
Aston Martin en Hyundai is toch niet de premium combinatie die we in gedachten hadden.
Aston Martin en Hyundai in één adem noemen? Klinkt als vloeken in de kerk. Toch is dat precies wat er aan de horizon gloort, nu de Britse sportwagenbouwer inspiratie zoekt bij een merk dat we eerder associëren met voordelige hatchbacks en SUV’s.
Knap is het wel, vanuit het oogpunt van het Zuid-Koreaanse automerk. Hyundai’s sportieve N-tak heeft inmiddels een reputatie opgebouwd waar zelfs de gevestigde orde niet omheen kan.
Uitstelgedrag bij Aston Martin
Even terug naar de basis. Aston Martin kondigde in 2021 met veel bombarie aan dat het samen met Lucid Motors elektrische auto’s zou ontwikkelen. Dat plan had rond 2025 vruchten moeten afwerpen, maar inmiddels is de deadline doorgeschoven naar 2026. Reden: de vraag naar peperdure EV’s blijkt minder groot dan gehoopt. Kijk maar naar de geflopte elektrische Maserati’s.
De keuze voor Lucid is niet gek. Het Amerikaanse merk bouwt met de Air een kwalitatieve elektrische auto met een puik actieradius. Aston Martin wil die techniek benutten. Het merk maakt al jaren gebruik van spulletjes van andere merken. Denk aan de motorbasis van Mercedes-AMG of de remmen van Brembo. Als het werkt, waarom niet?
Maar dan: Hyundai?!
En toch was het niet Lucid dat de wenkbrauwen deed fronsen tijdens een interview met CarBuzz tijdens Monterey Car Week. Het was Hyundai. Omdat Aston Martin serieus kijkt naar de manier waarop Hyundai rijbeleving in hun EV’s probeert te stoppen.
De Ioniq 5 N en Ioniq 6 N zijn namelijk berucht en beroemd om hun neppe schakelmomenten en kunstmatig opgewekte motorgeluid. Reichman sluit niet uit dat Aston Martin vergelijkbare trucs in de toekomst toepast, maar dan moet het wel een aantoonbare bijdrage leveren aan de rijbeleving.
Formule 1
Waar Aston Martin zich volgens Reichman wél in onderscheidt, is de directe link met de Formule 1. De kennis en data die het team opdoet, kan doorvloeien naar de straatauto’s. Denk aan geavanceerde torque vectoring of slimme manieren om grip en beleving te combineren.
Daarmee wil Aston Martin garanderen dat hun toekomstige EV’s geen saaie stille auto’s worden, maar EV’s die je een reden geven om achter het stuur te kruipen. Eerst zien, dan geloven. Zelfs de beste EV’s van deze wereld voelen toch wat klinisch aan als het gaat om pure rijbeleving.
Fotocredit: brt via Autoblog Spots





AM heeft een technische overeenkomst met Lucid omdat PIF (Public Investment Fund uit Saudi Arabia) groot aandeelhouder is van beide.
De perfecte aandrijflijn imperfect maken met interupties en broemgeluidjes. Ik snap het allemaal niet meer.
Dat is beleving…. Het is een lange traditie om slechte eigenschappen in de autoindustrie met subjectieve termen als karakter, beleving en sportiviteit te verkopen. Sta je met je Rover of Alfa met pech, karakter. Schakel schokken, vibraties, restwarmte, loeiende viercilinder, wachten tot de toeren teller van de atmosferische motor eindelijk de vierduizend voorbij is voordat er wat begint te gebeuren, dreunende motoren geluiden, allemaal beleving. Hoe meer ervan hoe sportiever. Hoewel er rationeel helemaal niets sportiefs is aan jezelf met je luie reet per auto te verplaatsen is sportiviteit bij de auto het hoogste doel. En de winst maker. Bijna iedereen wil sportief zijn, want dat geeft sex appeal. Al die geluiden, warmte en trillingen zijn rationeel gezien energie die niet in de aandrijving zijn terecht gekomen en dus de wagen trager maken dan noodzakelijk. De klant is ontzettend goed condioneerbaar, velen willen krampachtig sportief zijn en hebben daar flink geld voor over. Handjevol extra pk’s aan het eind van het toeren bereik, waar geen klant wat van merkt, die geen klant ooit gebruikt maar ze betalen allemaal grif tienduizenden euros extra voor dat Sje achter de Turbo op de 911. Klanten worden wijsgemaakt dat rode streepjes, zwarte dakhemels, zwarte accenten aan de buitenkant sportief zijn (dat die dingen in de racerij niet voorkomen is niet eens relevant) en dus betalen de makke schapen daar probleemloos veel geld voor.
Als het over EV’s gaat dan ratelen de have-not’s over beleving, er compleet aan voorbijgaand dat die beleving eigenlijk slechte eigenschappen zijn. Die geluiden, trillingen en warmte leiden zelfs af van de werkelijke snelheidsbeleving. Het is gewoon een geval van meer zintuigen geprikkeld is meer beleving. Natuurlijk maakt de muziek bij een film een spannende scène pas echt spannend dus niet relevante zintuigen prikkelen heeft wel degelijk een sterk emotioneel effect. Alleen zijn die schakelschokken, trillingen en motorgeluid vrij simpel en repetetiefvan aard. Als je bij het verkeerslicht snel optrekt in een EV en daarbij Ride of the Valkyries van Wagner speelt heb je een sterkere emotionele beleving dan met het motorgeluid van een Golf GTI. Een klassieker waar je zelf echt moeite moet doen kan vanwege het verzette werk een sterke beleving geven maar dat vind je in moderne auto’s niet. Vandaar ook de rationeel gezien volkomen onlogische greep terug op de handbak die je nu bij sportwagens ziet.
Conclusie, mensen zijn zo geconditioneerd dat slechte eigenschappen sportief zijn dat je een goed product slechter moet maken om het sportief te maken. James May had het jaren terug al over de veel te harde vering vanwege de Nordschleife fascinatie, zelfde verhaal.
Lol. Heb een F80 m3 competition en mijn vriendin een 55 Etron. Beide 400pk + maar daar houden de overeenkomsten wel op.
Etron is een vervoermiddel. M3 is een sportwagen waarin je samensmelt met de auto/techniek.
Waarom een manuele bak als je een CVT kan hebben? Interactie vs verschrikkelijk….
Versnellingen en geluid geven feedback over welke snelheid je doet, calibratiewerk zeg maar voor betere rijkwaliteit. En het voelt gewoon sneller aan. En het subjective is de eigenlijke doelstelling met een sportieve auto, anders pak je de trein of het vliegtuig…
Alstublieft, ‘kwalitatief’ (of ‘kwalitatieve’) is geen woord op zich. Je moet er een woord als goed, slecht, matig, of uiterst teleurstellend of wat dan ook bij gebruiken.
Alles is op een bepaald niveau kwalitatief. En dus zegt dat woord alleen helemaal niks.