Of zijn we nu te pessimistisch?
We leven in spannende tijden. Iedereen wil tegenwoordig in een grote, snelle, luxe en hoge auto rijden. Die vier wensen zorgen ervoor dat je automatisch enorm vervuilend bezig bent. Middels geknepen verbandingsmotoren, PHEV-oplossingen en elektromotoren kunnen we de schade beperken.
Maar rijden we niet gewoon in compleet de verkeerde voertuigen als het milieu ontzien ons ding is? Enfin, dat zijn dan dingen waar ondergetekende zich mee bezighoudt alvorens de verrassend economische gietijzeren diesel van de 159 duurtester wordt aangeslingerd. Die gedachten komen ook vanuit een bepaalde traditie: Porsche maakt sportwagens met de motor aan de verkeerde kant. Lamborghini maakt extroverte supercars. TVR maakt je auto af, zij het zo’n drie jaar na datum van aanschaf.
Waar we altijd zeker van konden zijn was dat Pininfarina koetswerken briljant zijn. De Italiaanse grootmeester is hofleverancier van Ferrari en heeft een ontelbaar aantal kunstwerken op zijn naam staan. Nu Ferrari steeds vaker zelf auto’s ontwerpt, gaat Pininfarina ook auto’s bouwen. Hun eerste wapenfeit is de Battista (afbeelding boven). Een elektrische supercar met 1.900 pk. Ook al wordt de motor aangedreven door een distillaat van aardappelen en bieten, een beeldschone supercar met 1.900 pk is altijd goed nieuws.
Maar er komt minder goed nieuws bij, aldus het Britse AutoExpress. Naar het schijnt wil Pininfarina elk jaar een nieuwe auto introduceren (afbeelding boven). Voor volgend jaar staat er vermoedelijk een concurrent gepland voor de Lamborghini Urus. Het is de bedoeling dat de crossover van Pininfarina aanzienlijk betaalbaarder zal zijn dan de Battista (die 2.000.000 euro moet gaan kosten). Reken op een kleine 3 vóór belastingen.
Pininfarina zal samenwerken met Benteler en Bosch voor een compleet nieuw platform (afbeelding onder). Uiteraard is deze auto ook geheel elektrisch. Het accupakket (100 kWh tot 125 kWh) is zeer laag geplaatst, voor een laag zwaartepunt. Op elke as zal dan een enorm krachtige elektromotor de wielen voorzien van aandrijving. Op een volle lading moet je 600 km kunnen halen. Dat klinkt op zich niet verkeerd.
Daarbij, als er iemand een auto fraai kan ontwerpen, zijn het de dames en heren bij Pininfarina wel. Een duidelijk bewijs is de Pininfarina K350 Concept (afbeelding onder).
Meer lezen? Deze 11 Pininfarina ontwerpen zijn schandalig lelijk!
Dutchdriftking zegt
Hij lijkt helemaal niet op de Maserati Levante…
114i210pk zegt
@dutchdriftking: Al die (lelijke) hokken lijken op elkaar.
dnadave zegt
Méh
bernoulli zegt
Ah, Pininfarina. De grootmeester die ons de Hyundai Matrix en de Colt CZC gaf.
jeebee zegt
@bernoulli: laten we de Daewoo Tacuma vooral niet vergeten. Of juist wel :-)
qoekje zegt
@jeebee: Hafei Lobo :-)
gandini zegt
@bernoulli: Ho ho ho, geen slecht woord over mijn conculega he? Ok, hij heeft dan niet de Miura getekend, of de Stratos, of de Countach, of de EB110, of de Renault 5 Turbo, maar het is best een aardige ontwerper. Niet zo goed als ik natuurlijk, maar best aardig, dat wel.
Dizono zegt
@gandini: Je bent wat mij betreft de GOAT, maareh, die EB110 die jij hebt getekend is lang niet zo gaaf als het uiteindelijke productiemodel:
https://i.imgur.com/BCfYKw5.jpg
gandini zegt
@dizono: Ja maar klapkoplampen waren toch altijd +1?
Dizono zegt
@gandini: +4 voor de Cizeta dan ;)
awesome zegt
@bernoulli: en de awesome Pajero Pinin!
MaartenD zegt
Ik wacht nogsteeds op het minder goede nieuws…
scotts zegt
Het is toch opmerkelijk hoe een in verval geraakt Italiaans design-huis – die haar belangrijkste klant verloren lijkt te hebben – in staat is om investeerders aan te trekken zodat het zichzelf om kan vormen van adviesbureau tot producent van elektrische auto’s. Dit terwijl FCA bewust? geen elektrische modellen ontwikkelt en vele modellen niet van opvolgers kan voorzien. Hadden de Italianen de handen niet in een kunnen slaan en met Alfa Romeo of Maserati een vooruitstrevende Tesla concurrent op de markt kunnen brengen?
momo zegt
@scotts: Jij denkt met jouw verstand. Dat doet Italianen niet. Die laten hun ‘cuore’ spreken! Vandaar dat het er al jarenlang verziekt aan toe gaat bij Fiat, AR, Lancia etc…
scotts zegt
@momo: Goed punt. Italiaanse logica is niet te volgen, al denk ik dat er ook een chronisch gebrek aan geld is bij FCA. Zoveel ‘hart’ zit er immers niet in het huidige gamma. Pininfarina lukt het blijkbaar om investeerders voor hun project te vinden.
Esprit_de_Flandre zegt
@scotts: Niet zo verwonderlijk. De financier is gewoon nieuwe eigenaar Mahindra&Mahindra. Ze willen een Europese poot, zoals Tata dat heeft met Jaguar-LandRover. Dus bouwen ze Pininfarina nu uit als een zelfstandig merk, en natuurlijk doen ze dat elektrisch, want iets anders heeft geen zin meer…