• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Italiaanse grootmeester verlaagt zijn niveau drastisch

Auteur: willeme, gepost 12 oktober 2019 om 13:02 – 16 Reacties

Mitsubishi Pajero Pinin


Of zijn we nu te pessimistisch?

We leven in spannende tijden. Iedereen wil tegenwoordig in een grote, snelle, luxe en hoge auto rijden. Die vier wensen zorgen ervoor dat je automatisch enorm vervuilend bezig bent. Middels geknepen verbandingsmotoren, PHEV-oplossingen en elektromotoren kunnen we de schade beperken.

Maar rijden we niet gewoon in compleet de verkeerde voertuigen als het milieu ontzien ons ding is? Enfin, dat zijn dan dingen waar ondergetekende zich mee bezighoudt alvorens de verrassend economische gietijzeren diesel van de 159 duurtester wordt aangeslingerd. Die gedachten komen ook vanuit een bepaalde traditie: Porsche maakt sportwagens met de motor aan de verkeerde kant. Lamborghini maakt extroverte supercars. TVR maakt je auto af, zij het zo’n drie jaar na datum van aanschaf.

Pininfarina Battista

Waar we altijd zeker van konden zijn was dat Pininfarina koetswerken briljant zijn. De Italiaanse grootmeester is hofleverancier van Ferrari en heeft een ontelbaar aantal kunstwerken op zijn naam staan. Nu Ferrari steeds vaker zelf auto’s ontwerpt, gaat Pininfarina ook auto’s bouwen. Hun eerste wapenfeit is de Battista (afbeelding boven). Een elektrische supercar met 1.900 pk. Ook al wordt de motor aangedreven door een distillaat van aardappelen en bieten, een beeldschone supercar met 1.900 pk is altijd goed nieuws.

Pininfarina

Maar er komt minder goed nieuws bij, aldus het Britse AutoExpress. Naar het schijnt wil Pininfarina elk jaar een nieuwe auto introduceren (afbeelding boven). Voor volgend jaar staat er vermoedelijk een concurrent gepland voor de Lamborghini Urus. Het is de bedoeling dat de crossover van Pininfarina aanzienlijk betaalbaarder zal zijn dan de Battista (die 2.000.000 euro moet gaan kosten). Reken op een kleine 3 vóór belastingen.

Pininfarina

Pininfarina zal samenwerken met Benteler en Bosch voor een compleet nieuw platform (afbeelding onder). Uiteraard is deze auto ook geheel elektrisch. Het accupakket (100 kWh tot 125 kWh) is zeer laag geplaatst, voor een laag zwaartepunt. Op elke as zal dan een enorm krachtige elektromotor de wielen voorzien van aandrijving. Op een volle lading moet je 600 km kunnen halen. Dat klinkt op zich niet verkeerd.

Pininfarina

Daarbij, als er iemand een auto fraai kan ontwerpen, zijn het de dames en heren bij Pininfarina wel. Een duidelijk bewijs is de Pininfarina K350 Concept (afbeelding onder).

Pininfarina Kinetic K350 Concept '18

Meer lezen? Deze 11 Pininfarina ontwerpen zijn schandalig lelijk!

Ook interessant!

  • Pininfarina Battista
    Eerste Pininfarina Battista van klant heeft Nederlands tintje
  • Pininfarina Teorema
    Pininfarina Teorema is slechts 1,40 meter hoog
  • Bloedmooie Pininfarina Battista met 1.900 pk is nu af!
  • Bewijs: een Italiaanse supercar kan ook lelijk zijn

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

crossover, Elektrisch, pininfarina, SUV

Vorig bericht: « Nu nog niet elektrisch rijden, maar binnenkort wel?
Volgend bericht: Autoblog advies: welke fatsoenlijke auto’s kun je goedkoop leasen? »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    12 oktober 2019 om 13:04

    Hij lijkt helemaal niet op de Maserati Levante…

    Login om te reageren
    • 114i210pk zegt

      12 oktober 2019 om 13:23

      @dutchdriftking: Al die (lelijke) hokken lijken op elkaar.

      Login om te reageren
  2. dnadave zegt

    12 oktober 2019 om 13:08

    Méh

    Login om te reageren
  3. bernoulli zegt

    12 oktober 2019 om 13:17

    Ah, Pininfarina. De grootmeester die ons de Hyundai Matrix en de Colt CZC gaf.

    Login om te reageren
    • jeebee zegt

      12 oktober 2019 om 13:31

      @bernoulli: laten we de Daewoo Tacuma vooral niet vergeten. Of juist wel :-)

      Login om te reageren
      • qoekje zegt

        12 oktober 2019 om 13:52

        @jeebee: Hafei Lobo :-)

        Login om te reageren
    • gandini zegt

      12 oktober 2019 om 13:59

      @bernoulli: Ho ho ho, geen slecht woord over mijn conculega he? Ok, hij heeft dan niet de Miura getekend, of de Stratos, of de Countach, of de EB110, of de Renault 5 Turbo, maar het is best een aardige ontwerper. Niet zo goed als ik natuurlijk, maar best aardig, dat wel.

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        12 oktober 2019 om 14:38

        @gandini: Je bent wat mij betreft de GOAT, maareh, die EB110 die jij hebt getekend is lang niet zo gaaf als het uiteindelijke productiemodel:

        https://i.imgur.com/BCfYKw5.jpg

        Login om te reageren
        • gandini zegt

          12 oktober 2019 om 19:22

          @dizono: Ja maar klapkoplampen waren toch altijd +1?

          Login om te reageren
          • Dizono zegt

            12 oktober 2019 om 21:21

            @gandini: +4 voor de Cizeta dan ;)

            Login om te reageren
    • awesome zegt

      12 oktober 2019 om 18:21

      @bernoulli: en de awesome Pajero Pinin!

      Login om te reageren
  4. MaartenD zegt

    12 oktober 2019 om 13:57

    Ik wacht nogsteeds op het minder goede nieuws…

    Login om te reageren
  5. scotts zegt

    12 oktober 2019 om 14:59

    Het is toch opmerkelijk hoe een in verval geraakt Italiaans design-huis – die haar belangrijkste klant verloren lijkt te hebben – in staat is om investeerders aan te trekken zodat het zichzelf om kan vormen van adviesbureau tot producent van elektrische auto’s. Dit terwijl FCA bewust? geen elektrische modellen ontwikkelt en vele modellen niet van opvolgers kan voorzien. Hadden de Italianen de handen niet in een kunnen slaan en met Alfa Romeo of Maserati een vooruitstrevende Tesla concurrent op de markt kunnen brengen?

    Login om te reageren
    • momo zegt

      12 oktober 2019 om 16:15

      @scotts: Jij denkt met jouw verstand. Dat doet Italianen niet. Die laten hun ‘cuore’ spreken! Vandaar dat het er al jarenlang verziekt aan toe gaat bij Fiat, AR, Lancia etc…

      Login om te reageren
      • scotts zegt

        12 oktober 2019 om 20:43

        @momo: Goed punt. Italiaanse logica is niet te volgen, al denk ik dat er ook een chronisch gebrek aan geld is bij FCA. Zoveel ‘hart’ zit er immers niet in het huidige gamma. Pininfarina lukt het blijkbaar om investeerders voor hun project te vinden.

        Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      13 oktober 2019 om 15:45

      @scotts: Niet zo verwonderlijk. De financier is gewoon nieuwe eigenaar Mahindra&Mahindra. Ze willen een Europese poot, zoals Tata dat heeft met Jaguar-LandRover. Dus bouwen ze Pininfarina nu uit als een zelfstandig merk, en natuurlijk doen ze dat elektrisch, want iets anders heeft geen zin meer…

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North