• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

90K is weinig voor de Porsche Macan EV

Auteur: RubenPriest, gepost 27 oktober 2025 om 16:00 – 5 Reacties

Na een periode langer rijden in de Porsche Macan EV duurtester hebben we een interessante conclusie voor je.

Een elektrische Porsche Macan voor “slechts” 90.000 euro klinkt als een paradox. Toch is dat precies de conclusie na een paar maanden intensief rijden met de volledig elektrische Macan RWD. De redactie van Autoblog heeft hem flink aan de tand gevoeld – van Stuttgart tot Kopenhagen, en natuurlijk eindeloos veel kilometers in ons eigen, kletsnatte Nederland.

Een echte Porsche? Jazeker.

De grote vraag bij elke elektrische Porsche blijft: voelt hij nog aan als een Porsche? Het korte antwoord: ja. De achterwielaangedreven Macan heeft 340 pk (360 pk met launch control) en 563 Nm koppel. Dat levert een 0-100 sprint op van 5,7 seconden en een topsnelheid van 220 km/u. Niet extreem, maar het sturen maakt dit een echte Porsche. Meer context zie je in de video hierboven, waarin Wouter het uitlegt.

De Macan EV is gebouwd op een 800V-platform. Dat betekent: snel laden. Tijdens de Fastest Charging Car-test tikte hij 270 kW aan, met een gemiddelde van 200 kW tussen 10 en 80 procent. In 22 minuten zat de accu dus van bijna leeg naar bijna vol.

De accu is 100 kWh groot (95 netto) en Porsche claimt 641 kilometer WLTP-range. In de praktijk haalden we – met Autoblog-tempo – rond de 475 kilometer. Op rustige ritten, 100 km/u met de airco aan, zagen we 18,5 kWh/100 km. Prima cijfers voor een SUV van dit kaliber en gewicht.

De elektrische Macan is precies wat je hoopt van een Porsche: strak, vlot en bovenal een heel volwassen EV. De prijs lijkt fors, maar zet hem naast een elektrische Audi, BMW of Volvo van 80 mille – en ineens voelt 90.000 euro als een koopje voor een échte Porsche. De complete conclusie van de Porsche Macan duurtest check je in onze video.

Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:

  • BMW 530i Touring (G31) van de baas van Wouter
  • BMW M140i xDrive (F21) van Martijn
  • BMW M2 (F87) Competition van Ruben
  • BMW Z4 sDrive35i van Nicolas
  • Citroën 2CV6 van Michel
  • Jaguar F-Type V6 Roadster van Machiel
  • MINI Cooper S Gizmo Speciale (R50) van Martijn
  • Peugeot 206 GTi racers
  • Porsche 911 Carrera (996) van Wouter
  • Porsche 944 van Jaap
  • Porsche Macan duurtest
  • Volkswagen Golf V GTI van Loek
  • Volkswagen Passat Variant (B6) van Loek

Ook interessant!

  • Porsche Macan Rotterdam
    Introductie duurtest: de elektrische Porsche Macan
  • 5 jaar Porsche 996 rijden: alle kosten, mods en missers van Wouter
  • Video: onoplettende Porsche-rijder beukt auto
  • Porsche Macan op benzine wordt een halve Audi

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

autoblog-garage, Elektrisch, ev10daagse-2025, macan, Porsche, porsche-macan-duurtest, Video

Vorig bericht: « Nieuwe flitsmarathons aangekondigd: dit is wanneer je extra op je snelheid moet letten!
Volgend bericht: Moddervette sportsedan heeft opzettelijk een saaie motor »

Lees Interacties

Reacties

  1. ttr6 zegt

    27 oktober 2025 om 17:30

    Qua vermogen dus gelijk aan een BMW I4. Die kost aardig wat minder. Stuurt die Macan zo veel beter om zo’n €30.000+ te rechtvaardigen???

    Login om te reageren
    • Marco(s) zegt

      27 oktober 2025 om 18:31

      Ik denk dat je eerder naar een ix3 moet kijken om een goede vergelijking te maken.

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        27 oktober 2025 om 19:20

        Die iX3 heeft dan weer 130pk meer dan dit ding, ruim 140km meer range, en kost geen 80 mille zoals hier in het artikel vermeld, maar is er vanaf 70 mille. Veel betere deal.

        Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      27 oktober 2025 om 21:34

      Een Porsche vergelijken met een BMW. Sorry maar natuurlijk is de Porsche duurder. Heel ander soort merk. De BMW is op zijn beurt weer duurder dan een Kia of Hyundai. :-)

      Login om te reageren
  2. rulefollower zegt

    27 oktober 2025 om 17:47

    Hier in Brazilië worden ze ook gedumpt via het dealer netwerk voor dat soort prijzen. Extreem goedkoop voor importwagens (met name omdat Lula het belastingvoordeel op EV’s afgeschaft heeft). Hele lijsten krijg ik van de dealer, in alle kleuren. Alleen maar omdat ik 1x interesse geveinst had.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North