
Welke elektrische auto die je nu kunt kopen heeft de grootste actieradius?
De ontwikkelingen in EV-land blijven razendsnel doorgaan. Afgelopen jaar is de 800-volt-techniek echt doorgebroken in elektrische productieauto’s. Daarmee gaat alles sneller in de elektrische auto: van het rijden zelf tot de boordcomputer en het opladen. Maar ook het verbruik is verbeterd waardoor de actieradius groeit.
En toch bestaat het lijstje van de tien EV’s met de grootste actieradius voor de helft uit elektrische auto’s die vorig jaar ook al in deze lijst stonden. Ook de elektrische auto met de grootste actieradius van alle EV’s is dezelfde auto als vorig jaar.
In deze lijst bespreken we alleen EV’s die je dit jaar kunt kopen of aangekondigd zijn om dit jaar in de verkoop te gaan. Auto’s die je niet meer nieuw kunt kopen, doen dus niet mee. Vandaar dat de Tesla Model S ontbreekt. Laten we in de lijst duiken en erachter komen welke elektrische auto de grootste actieradius heeft!
Laatste update: 27-10-2025
Top 10 EV’s met de grootste actieradius
- 10. Volkswagen ID.7 Pro S – 702 kilometer
- 9. Mercedes GLC 400 4Matic – 713 kilometer
- 8. Lucid Gravity Touring – 748 kilometer
- 6. DS No. 8 FWD Long Range Pallas / Tesla Model 3 Long Range RWD – 750 kilometer
- 5. Audi A6 Sportback e-tron performance RWD – 756 kilometer
- 4. Mercedes CLA 250+ Launch Edition – 773 kilometer
- 3. Mercedes EQS 450+ Luxury Line – 802 kilometer
- 2. BMW iX3 50 xDrive – 805 kilometer
- 1. Lucid Air Grand Touring – 960 kilometer
10. Volkswagen ID.7 Pro S – 702 kilometer

Volkswagen valt net binnen de top tien met de elektrische Passat: de ID.7-sedan. Specifiek de sedan inderdaad, want ga je voor de Tourer-stationversie, dan haal je maximaal 683 kilometer. De sedan verslaat met zijn actieradius van 702 kilometer nipt de E-3008 van Peugeot die 701 kilometer haalt. Volgens Volkswagen kun je als je er alles aan doet nog een stuk verder komen in de ID.7. Of wacht je liever op het equivalent van Skoda?
9. Mercedes GLC 400 4Matic – 713 kilometer

Mercedes is in 2025 begonnen aan een nieuw tijdperk op het gebied van EV’s. De EQ-lijn wordt geschrapt. De nieuwe elektrische auto’s delen hun uiterlijk met die benzine- en hybrideauto’s. Zo ook bij de nieuwe GLC. De SUV heeft ook 800-volt-techniek. Snelladen kan dan ook met maximaal 300 kW voor een 10-80-oplaadtijd van 22 minuten. Of anders gezegd: na 10 minuutjes opladen kun je weer 303 kilometer vooruit.
Aan vermogen heeft de GLC geen gebrek. Je hebt 489 pk onder je rechterpoot. Wanneer je dat vermogen volledig gebruikt sprint je 4,3 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is 210 km/u.
8. Lucid Gravity Touring – 748 kilometer

Lucid kan natuurlijk niet ontbreken in de lijst van de EV’s met de grootste actieradius. Het Amerikaanse EV-merk bracht dit jaar haar tweede model op de markt. Na de aero-tastische Air zocht Lucid het hogerop en bracht zoals zovelen een SUV uit.
De Lucid Gravity kan met 400 kW snelladen waardoor je na 14 minuten 400 kilometer kunt rijden. Na 22 minuten opladen is de batterij van 10 naar 80 procent gevuld. Zoals je gewend bent van Lucid is er ook een overdaad aan vermogen. De Gravity is 839 pk sterk en schiet in 3,6 seconden naar de 100. De top is begrensd op 250 km/u.
6. DS No. 8 FWD Long Range Pallas / Tesla Model 3 Long Range RWD – 750 kilometer


Twee modellen delen de zesde plaats in de top van elektrische auto’s met de grootste actieradius. We beginnen bij een nieuwkomer: de DS No. 8. Na het wegvallen van de E-3008 is dit het enige Stellantis-product in deze lijst. In de juiste uitvoering haal je er 750 kilometer aan range uit. Door een 400 volt-techniek platform gaat snelladen met maar 160 kW. 20 naar 80 procent (en dus niet 10 naar 80) gaat daarmee in 27 minuten.
Dan officieel gezien nog een nieuwkomer wiens voorvader wel al in de top 10 zat: de Tesla Model 3. Na de Highland-update haalt de Model 3 ook 750 kilometer op een volle accu volgens de WLTP. Opladen gaat een stuk sneller dan in de DS. Tesla zorgt voor 250 kW snelladen waarmee je in een kwartiertje 282 kilometer kunt bijladen.
5. Audi A6 Sportback e-tron performance RWD – 756 kilometer

Audi heeft een heel stel uitvoeringen van de elektrische A6, maar de uitvoering met de grootste actieradius is nog steeds de Sportback e-tron performance. Naast 367 pk en een 0-100-tijd van 5,4 seconden heb je een 100-kWh mastodont van een batterij. Deze accu kun je met 270 kW opladen. Doe je dat, dan kun je 10 minuten later alweer 310 kilometer extra rijden.
4. Mercedes CLA 250+ Launch Edition – 773 kilometer

Het is weer tijd voor een nieuwkomer. Nog voor de GLC kwam opende Mercedes het volgende EV-tijdperk van het merk met deze jongen: de CLA. Officieel haalt de elektrische versie 773 kilometer volgens de WLTP. Kies je echter voor de kleinere wielen, dan moet je zelfs 792 kilometer kunnen halen. Ook de CLA krijgt 800 volt als basis waardoor je met 320 kW kunt snelladen. Na 25 minuten aan de lader is de batterij van 10 naar 80 procent opgeladen.
3. Mercedes EQS 450+ Luxury Line – 802 kilometer

De EQS is op dit moment de elektrische Merc die het verst komt op een volgeladen batterij. Om specifiek te zijn, is dat de EQS 450+. Hiermee doorbreek je de magische grens van 800 kilometer aan rijbereik (tenminste, volgens WLTP). Doe het nu het nog kan.
2. BMW iX3 50 xDrive – 805 kilometer

Zijn eeuwige rivaal – de nieuwe GLC – zagen we al eerder in deze lijst, wat betekent dat de iX3 zijn concurrent op het gebied van range verslaat. En hoe! Ook de grote BMW passeert de 800-kilometer-barrière. Het opladen gaat ook erg snel: na 21 minuten aan de snellader is de batterij van 10 naar 80 procent vol. Dat komt door, je raadt het al, 800-volt-techniek.
1. Lucid Air Grand Touring – 960 kilometer

De onbetwiste range-koning onder de EV’s is al jaren deze knaap: de Lucid Air. Op dit moment is de Grand Touring-uitvoering de versie die je wilt voor de meeste kilometers. De GT komt standaard 882 kilometer ver met een volle kWh batterij. Net als bij de Mercedes CLA kun je ook bij de Lucid Air een velgkunstje uitvoeren. Vink de 19-inch Aero Range-wielen aan en de EV met de grootste actieradius komt volgens Lucid 960 kilometer ver.
Daarnaast heb je ook 831 pk aan vermogen, een 0-100-tijd van 3,2 seconden, een topsnelheid van 270 km/u en een auto die je niet op iedere hoek van de straat ziet staan. Maar rijdt zo’n Air nou een beetje lekker? En zijn er nog nadelen te vinden? @Wouter vertelt het je in de video hieronder!





Die Tesla Model S heeft net een update gehad en is gewoon nog te koop.
Ja hoor, allemaal een bijzonder goede actie-radius. Tot dat de auto’s ingezet worden voor alledaags gebruik. Oh wacht ; het zijn de “ Autoblog-wordt-betaald-voor-11-dagen-promoten-van-zonder-nuance/kritiek-elek-aandrijving “. Bah.
Ik ben wel benieuwd… wat gebeurt er volgens jou dan precies met een EV bij ‘alledaags’ gebruik?
Ik denk dat hij erop doelt dat deze actieradius volgens WLPT in de praktijk niet gehaald wordt. Is t koud en winters, dan moet je de auto verwarmen, dat kost stroom. Idem wanneer het erg warm is en de airco stroom snoept. Of als je wat harder over de snelweg wil rijden, 130 ofzo, wat een legale snelheid is. Op al die alledaagse momenten haal je de WLPT range wss niet, 2/3 daarvan is dacht ik gebruikelijker.
Dat klopt. Maar dat gold ook al voor brandstof wagens. Dat is waar ome Henk zichzelf op de verjaardagen altijd zo druk om maakt, dat de fabrikanten liegen en zo. Hij begrijpt het gewoon niet.
Ome Henk erbij halen, mooi! De fabrikanten liegen niet, maar de praktijk is wel dat je de range dus moet vertalen naar alledaags gebruik om een eerlijk beeld te hebben. Bij een ICE wagen is dat ook het geval, maar sta je niet zo lang te tanken als je iets sportiever bent gaan rijden of het een koude dag is. Dat is het wezenlijke verschil, een hoger verbruik kost je laadtijd op een lange rit. Al wordt dat snel minder nu laden zo hard kan gaan.
@ouwedibbes83 Maar een WLTP is ook daarvoor niet bedoeld. Gewoon als vergelijkingsmateriaal. Een auto die in de WLTP 2x zo ver komt als een andere auto, zal dat in de praktijk ook doen, ook al is dat in absolute waarde meer of minder. Het relatieve verschil blijft om en nabij hetzelfde.
Dan gaan ze alledaags verbruiken, net als benzine gebakjes.
Die lucid komt gewoon 800km ver bij constant 70mph of 112km/h rijden, iets wat nauwelijks mogelijk is in NL, dus die 960km is echt mogelijk want een EV komt gewoon verder aan lagere snelheid. Ga je naar Duitsland, dan sta je alsnog vaak in de file, je komt echt wel zover je wilt voordat je echt wel zelf een pauze moet nemen…
Zelf stop ik al sinds lamg voor EVs elke 2 uur want wil alert en fris blijven. Maar ja, heb je geen laadpaal thuis begrijp ik dat een goede range belangrijk is. In dagelijks rijden hoef ik alsnog maar 1x per week te laden met veel marge met een 500km range auto die 10000km doet per jaar…. Als je dan bijna 800km hebt dan doe je dat zelfs indien je 20000km per jaar doet, dwz 1x per week laden. En dan gaat dat ook nog eens lekker snel bij de beste hier, ie is echt vol na de wekelijkse shopping (of hebben jullie geen snelladers bij de supermarkt?…)
Dit type auto’s staan meestal bij huizen die een laadpaal aan de muur hebben hangen.
Dus nooit meer in weer en wind bij een benzinepomp hoeven te staan.
.
Tot zo ver het inzetten van deze auto’s voor alledaags gebruik.
Als je WLTP niet haalt kan je of niet autorijden, of je rijdt teveel 130. Zowel bij ICE als bij EV’s.
Ook al halen ze 75% van het wltp bereik, dan nog zou ik dat knap vinden.
@mjpamsterdam: haalt jouw benzineauto wel zijn geclaimde verbruik dan?
Mijn vorige Mazda haalde volgens de officiële testen 1 op 27 in de praktijk. Ik heb met een rustige rijstijl en veel snelweg één keer 1 op 22 gehaald. Waarmee een potentiële actieradius van 1.700 kilometer ineens 1.050 werd.
Dat doet een gemiddelde EV volgens mij veel beter dezer dagen.
Ik ben wel benieuwd naar de nieuwe CLA break.
Dat lijkt me (op papier) nog wel een redelijke gezinswagen. Als hij uitkomt wil ik die wel eens gaan proberen.
Koop de laatste Autovisie, range ongeveer 580km en geen 800km……
580km realistisch? Vind ik super netjes. Met maar 1 stopje van 12 minuten richting de wintersport…
Wat gebeurt er als de auto’s worden ingezet voor alledaags gebruik?
Dan rijden ze.
Was een reactie op mjpasterdam maar reageren laat mij in de steek
We komen nu toch wel echt aan bij auto’s die eventuele nadelen van een EV t.o.v benzine tot het verleden laten behoren. Met ruim 500km bruikbare range en steeds snellere laadtijden is de noodzaak van snelladen eigenlijk amper aanwezig en als je het dan eens nodig hebt op vakantie is je laadtijd waarschijnlijk minder dan je kopje koffie/rust/broodjes tijd waardoor ook het tijdverlies op je vakantierit niet meer bestaat.
De CLA shooting brake staat i.i.g. op mijn shortlist voor volgend jaar.
Koop eerst de autovisie van deze week….
Range is veel minder.
Hij zegt toch ook 500 km bruikbare range. Vergelijkbare afwijkingen t.ov. wltp ga je zien als je met je tesla naar het zuiden rijdt continu op de autosnelweg. Tesla staat zelfs erg hoog qua gemiddelde afwijking op wltp.
Die CLA is gewoon een heel capabele auto, zo wel qua efficientie als qua snelladen.
Autovisie was uiterst positief over de actieradius. Ondanks barre en natte weersomstandigheden haalde de CLA nog steeds 582km en 400km bij 130km/h.
Op een windstille en droge dag moet ruim 650km echt prima mogelijk zijn met de CLA.
In combinatie met supersnel laden is het in de praktijk weer als vanouds doortrappen naar de wintersport met 2x 20 minuutjes pauze. Ideaal!
Leuk dat deze bestaan. Ik ken mensen die in een groot land wonen die echt regelmatig deze afstanden (500+) doen naar hun 2e huis op de buiten en voor wie range dus echt belangrijk is.
Dat gezegd, wat staren veel mensen zich onnodig blind hierop. Ik heb echt een superleuke auto maar bijna niemand koopt hem want range. Maar in de praktijk kom ik gewoon even ver als met mijn vorige benzine die even vlot gereden werd, dwz heel vlot, en netto nam dat benzine tanken echt wel evenveel tijd ik beslag wamt dat kan ik niet thuis doen…. Zonde voor de anderen.
Idioot grote accupakket gewicht dan 2500, 2700kg….en range honderden kilometers minder dan opgave.
Ik ga voor klein pakket, redelijke range en relatief laaggewicht, heb je tenminste idee dat er nog wat ingenieurs goed bezig zijn geweest ipv immens accupakket met kolossaal gewicht en afmetingen. Dat heeft niets met techniek te maken.
Bovendien wordt gewicht meer en meer een issue als het gaat om wegenbelasting maar ook andere landen kijken meer kritisch hiernaar.
Een gemiddelde ice heeft ook 500 a 600km range, waarom is dit voor een EV niet voldoende? Je kan overal laden in Nederland en Noord Europa, gemiddeld 20 a 25 minuten en weer tot 80% geladen… .
Actieradius idioterie moet maar eens stoppen.
Weet je wat… Ik ben het met je eens. Niet over het gewicht (dat is niet zo relevant) maar wel over dat je er eigenlijk helemaal geen 700km actieradius nodig hebt. Dat er daarvoor belachelijk grote batterijen ingezet worden die de auto onnodig duur maken.
Moest denken aan m’n e90 320d die ik had in 2011. 1.200 km was geen probleem. Mooie tijden waren dat 😇
Precies! M’n BMW diesel uit de 90’s haalden ook 1.000 km op een tank. Dat was wel een hele grote tank van 85L.
Mijn Q7 TDI in de tijd deed ook 1000km op een volle tank. Heb ik echter nooit aan een stuk gedaan. Daar waar ik vroeger met de diesel zonder te tanken iets ging eten op lange ritten zet ik hem nu aan de lader. Resultaat is hetzelfde.
Overigens en dat wordt wel eens vergeten, is dat die enorme afstanden vroeger met een benzine of diesel ook niet mogelijk waren. Op vakantie naar Spanje in de tijd met mijn ouders met een Saab 900 Turbo was ook een verplichte stop nodig alle 400km. Dat haal ik nu ook ruim met de EV. Laden, beentjes strekken, kop koffie en een broodje en weer verder.
Er is wel degelijk vooruitgang geboekt afgelopen jaar, en dat is bij de gemiddelde laadsnelheid. Ioniq 5 inmiddels 350kw, Smart #5 400kw, etc.
Dat maakt een grotere accu echt overbodig.
Helemaal waar. Alleen zijn de waarden die je noemt wat ze maximaal kunnen laden en niet het gemiddelde.
Ik heb een A6 etron en die doet op paier 21 minuten over 10 tot 80% met maximaal 270kw. De nieuwe BMW ix3 doet ook 21 minuten over 10% tot 80%, maar met een piek van 400kw.
Het resultaat is uiteindelijk hetzelfde alleen niet voor de marketing afdeling. Beide overigens prima voor lange afstanden.