• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zoveel harde pegels verdient Monaco aan de Grand Prix

Auteur: jaapiyo, gepost 28 juni 2018 om 15:51 – 11 Reacties

Monaco


Nederlandse overheid, kijk je even mee?

Het is een publiek geheim dat een Grand Prix organiseren niet altijd een winstgevende onderneming is. Je moet als circuit Bernie Liberty Media een bom duiten betalen om het circus naar je toe te lokken en of je dat er weer uithaalt middels kaartverkoop en merchandising is zeer twijfelachtig. Zodoende kloppen de meeste circuits aan bij (lokale) overheden om een deel van de rekening te lappen, onder het mom dat de komst van een Grand Prix ook positieve effecten heeft voor een land/regio naast de baan.

En inderdaad, je kan logisch beredeneren dat hotels, campings, restaurants en lokale ijscomannen allemaal meeprofiteren als er opeens een influx van Verstappen-fans plaatsvindt. Doch dan nog is dat vaak niet voldoende om het houden van een GP puur op financiële basis te legitimeren. Zodoende zijn de Turkse, Zuid-Koreaanse, Indiase en Maleisische races inmiddels alweer van de kalender verdwenen. En ook in het traditionele hart van de F1 is het geen vetpot. De Franse race was dit jaar voor het eerst sinds lange tijd weer terug, de Duitse race kwakkelt al jaren en het contract van Silverstone loopt na 2019 ook af. Na wat geharrewar werd onlangs gelukkig wél het contract van de Belgische Grand Prix met drie jaar verlengd, maar ook dat had de nodige voeten in aarde.

Een Grand Prix die zich echter totaal geen zorgen hoeft te maken over dit soort banale overwegingen is de GP van Monaco. Het Prinsdom betaalt een fooi voor het mogen organiseren van de race en haalt wel een berg geld binnen. De Monegaskische overheid laat via Twitter vandaag weten dat de stadstaat in 2017 90 miljoen aan ‘economische voordelen’ heeft overgehouden aan de race en dat met slechts twee vierkante kilometer. Woei!

Monaco

Misschien hadden ze dit beter niet zo hoog van de toren kunnen blazen. De vergoedingen die circuits moeten betalen aan Liberty Media zijn inmiddels namelijk zo’n heet hangijzer geworden dat veel circuitbazen er ongetwijfeld voor openstaan om een deel van Monaco’s voordeeltjes te appropriëren als ze daar kans toe zien.

Ook interessant!

  • Grand Prix Zandvoort
    Er komt GEEN tweede Grand Prix op Zandvoort
  • Video: Max Verstappen stelt Monaco aan je voor
    Video: Max Verstappen stelt Monaco aan je voor
  • Stand na GP Abu Dhabi 2021
    Stand na GP Abu Dhabi 2021 en 8 dingen die ons opvielen
  • Stand na GP Saudi-Arabië 2021: plus 6 dingen die ons opvielen

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

circuit, Formule 1, geld, monaco, Racing

Vorig bericht: « Kijk nou, dit is de nieuwe McLaren 600LT!
Volgend bericht: Opel Corsa (2006 – 2015) – occasion video & aankoopadvies »

Lees Interacties

Reacties

  1. tomthepetrolhead zegt

    28 juni 2018 om 15:54

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. db86 zegt

    28 juni 2018 om 15:56

    Edit: fixed

    Maarja 90 miljoen, en dan komt onze belastingdienst langs. In Nederland dus nooit haalbare kaart.

    Login om te reageren
    • stationcar zegt

      28 juni 2018 om 21:06

      @db86:
      Ja want de belastingdienst is niet van de overheid ?

      Login om te reageren
  3. radeox zegt

    28 juni 2018 om 16:06

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  4. berlinetta zegt

    28 juni 2018 om 16:06

    Ik had pas na een tijdje door het de streep door de tekst een vergissing was. Dacht dat het weer een of andere grap van Jaapiyo was.

    Login om te reageren
    • radeox zegt

      28 juni 2018 om 16:08

      @berlinetta:

      Insgelijks.

      Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      28 juni 2018 om 16:12

      @berlinetta: @radeox: ja me3.

      Login om te reageren
  5. gregorius zegt

    28 juni 2018 om 17:16

    Weet niet wat bepaalde mensen voor die wanvertoning van afgelopen weekend moesten betalen; maar ik kan niet geloven dat die grap in Zuid Frankrijk wat heeft opgeleverd. Er waren volgens mij niet zo heel veel mensen op de tribunes (las 60000 over het hele weekend).
    En op de locatie; er is weinig lol te beleven daar binnen een straal van 5km: dus alle toeristen moesten iets boeken iets verder op: en daar zijn genoeg goedkope opties rondom Toulon en Marseille half juni. Dus dat de regio daar nou aan binnenloopt…?
    Voor een event rondom de Nurburgring of Hockenheim (Heidelberg), spreek je toch over een gebied waar normaal gesproken een stuk minder toerisme is en waarbij zo’n event wel een verschil zou moeten kunnen maken.

    Login om te reageren
  6. rolov zegt

    28 juni 2018 om 18:46

    Monaco is een legende en vooral een grote parade voor de rijken. Monaco zal nooit verdwijnen.

    Login om te reageren
    • gasmonkey zegt

      28 juni 2018 om 23:09

      @rolov: En saai om naar te kijken

      Login om te reageren
      • prototip99 zegt

        30 juni 2018 om 00:32

        @gasmonkey: kleinigheidje hou je toch

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North