Het zijn zware tijden voor garages

Auteur: , 52 Reacties

De Nederlandse autobranche zit in het slop, en ook de garages worden niet ontzien. Hun omzet blijft dalen, zo blijkt uit vandaag gepubliceerde gegevens.

Garage

De omzet van zowel autoservicebedrijven, de personenautobranche als de importeurs daalde in het derde kwartaal ten opzichte van dezelfde periode in 2013, zo blijkt uit de Kwartaalmonitor autobranche, die het CBS zojuist openbaar maakte.

Ontwikkeling autobranche

Hun verliezen worden gecompenseerd door een groei in de bedrijfswagen- en motorsector, waardoor de gehele branche slechts 0,4 procent in de min eindigt, maar het mag duidelijk zijn dat de resultaten te wensen over laten. In vergelijking met het topjaar 2008 is de omzet van garagebedrijven, die het voornamelijk van gespecialiseerde reparatie moeten hebben, inmiddels met ongeveer 15 procent gedaald.
Ondanks dit omzetverlies is het aantal garages sinds 2008 met bijna 20 procent toegenomen. Deze toename kwam voor 90 procent voor rekening van bedrijven met 1 werkzame persoon.

De Nederlandse economie lijkt overigens wel weer aan te trekken, voor 2014 wordt 0,8% groei verwacht. Maar dat zegt natuurlijk nog niks. En of de autosector hiervan profiteert laat zich moeilijk voorspellen.

Foto credit: Bas Fransen, autojunk.nl



52 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Dat krijg je als de importeurs alle winsten opstrijken en de garages met 1 tot 3% winstmarge op een nieuwe auto achterblijven.
@neal: Ik weet niet hoe jij aan deze cijfers komt? maar als dit uit eigen ervaring is doe je iets niet goed.
@clarkson: Ik werk in de autobranche (in België weliswaar) en de garages houden wel wat meer marge over hoor. Een verkoper, dat is iets anders, die staat heulemaal aan het einde.
De importeurs hebben het grootste deel van de koek natuurlijk en zij stellen allerlei eisen aan de concessiehouder (investeren in de showroom, compliance, opendeurdagen) en dat kost handenvol pleuries.Geen gemakkelijke tijden maar als het goed draait, dan draait het ook wel GOED.
@neal: Ook uitstelgedrag van consumenten speelt hier mee.Vaak wordt dat ene beurtje overgeslagen(ook bij onafhankelijke reparateurs) Soms niet verstandig, wel begrijpelijk.Leasemaatschappijen zijn het ergst, richting einde looptijd zal er zo min mogelijk aan een auto aan onderhoud worden goedgekeurd.Collega’s moeten soms hemel en aarde bewegen om noodzakelijke zaken als banden en remmen te mogen vervangen.Dit natuurlijk tegen flinke werkplaats en onderdelen kortingen.En dat terwijl het onderhoud van begin tot einde looptijd is gecalculeerd en doorberekend in het leasetarief.
In deze tijden zoek je toch iemand die handig is met auto’s en de meeste werkzaamheden zwart op de stoep doet. Of je doet het gewoon zelf.
@BmwMPower: Hulde Thomas Piketty Je hebt de crisis opgelost; zwart werken is nu net wat deze economie nodig heeft.
@sydney: Niet de oplossing, maar het gebeurt wel.
Doen we allemaal toch?
@BmwMPower: Gefeliciteerd.Dat is de dooddoener van de dag.
@sydney: Kom jij ons dan even uitleggen hoe de crisis wel kan worden opgelost, wijsneus?
@BmwMPower: door op te houden om over crisis te zeuren. Er is geen crisis! De laatste crisis was in 2010 afgelopen. Een economie die tussen 0 en 1% groeit of af en toe wat krimpt is gewoon normaal. Niks om crisis, crisis, paniek om te roepen.
@BmwMPower: kan best zijn met ouder wagens maar indien je niet op onderhoud gaat bij een officiele dealer of het onderhoud zelf doet kan de waarborg onder bepaalde gevallen vervallen
Voorbeeldje , wagen A heeft na 5 jaar defecte motor maar is altijd perfect op onderhoud geweest bij de dealer , klantendienst betaald 50% van een nieuwe motor , wagen B heeft geen enkel bewijs van onderhoud bij een dealer en klantendienst betaald niets ! Dit is geen fictie , gebeurt regelmatig bij ons
@gorre: Wat versta je onder onderhoud? Voor nieuwe auto’s is het een gepuzzel, maar omdat de meeste mensen nog even blijven doorrijden met hun oude auto, is het vervangen van filters / bougies / olie best zelf te doen.
Ik zeg niet dat je voor grote reparaties naar niet de garage moet, iedereen kent wel iemand die handig is met dit soort dingen en uiteindelijk kiezen voor de portomonee.
@BmwMPower: Dat bedoel ik ook , na 5 jaar kan je inderdaad het onderhoud zelf doen omdat er toch geen tussenkomst van de invoerder is maar dan nog krijgen wij elke dag lijsten van onderdelen die we met een onderhoud systematisch moeten controleren omdat ze problemen kunnen geven , dit weet je niet als je je onderhoud zelf doet of als je bij een onafhangkelijke gaat
@gorre: Is dat geen oneerlijke concurrentie / schriftvervalsing / consumentenbedrog / monopolievorming, dat achterhouden van informatie over het correcte onderhoud van het product?

En zouden ze die informatie niet beter vrijgeven?
ik denk dat Neal gelijk heeft , meer hou je echt niet over na aftrek van alle kosten die verbonden zijn aan de verkoop , als je geluk hebt verkoop je uw jaarlijks objectief en krijg je nog een bonus op het einde van het jaar maar met de huidige verkopen is dit niet het geval !
De wagens moeten nog opgekuist worden en de administratie moet ook nog gedaan worden
Kortom de reparaties bij de dealer gaan weer omhoog en is het helemaal nie meer te betalen daarom maar naar beun de haas
Ik weet wel zeker dat ze hier zelf ook een groot aandeel in hebben.
Op internet ontdekte ik een tool voor mijn Peugeot om te kijken wat het onderhoud bij een 60.000 beurt zou kosten.
Drie onderdelen die vervangen moesten worden; Luchtfilter + Interieurfilter + 3 nieuwe bougies.
Daar rekende men in totaal €165,- voor inclusief arbeidsloon. Ik ben zelf even online gaan shoppen en had alle onderdelen voor pak m beet €30,-
Nou ben ik zelf niet heel handig, maar dit kan ik toch echt nog wel zelf doen, en zo heb ik die €135,- wel heel makkelijk bespaard.
@gertjan2012: 60.000 beurtje,klinkt als een vrij jonge auto nog.En dan ondanks dat je zelf niet al te handig bent het toch zelf doen.Toe maar.Als er onverhoopt toch wat probleempjes of andere mogelijkheden om de hoek komen kijken ga je natúúrlijk niet alsnog naar je dealer hé?
@sydney: Klopt… maar een luchtfilter en interieur filter vervangen hoef je nou ook weer geen opleiding tot automonteur voor gevolgd te hebben, bougies vraag ik wel aan iemand die er iets meer verstand van heeft. Remvloeistef e.d. ga ik zeker niet zelf doen, maar een filtertje uit het dashboard halen, en daar een nieuwe inzetten, sorry, maar daar ga ik toch echt geen 40 euro voor weggooien
@gertjan2012: hier kan ik ook een voorbeeldje geven , klant heeft zelf de bougies vervangen waarvan er van een bougie na 6 maanden een electrode afbreekt en een klep plooit , bij ons was dit volledig waarborg geweest , nu had ie voor 1500€kosten , dure bougies als je het mij vraagt
@sydney: Hahaha als je dat zelf al niet meer kan doen…
Hele dagen achter een schermpje wat lopen tokkelen, dat is werken !
“Mannen” van tegenwoordig kunnen/durven bijna niks zelf meer.
@gertjan2012: En nu maar hopen dat je geen speciaal gereedschap nodig hebt om dit te doen, dat er geen ontsteekspoelen in de weg zitten die boven de bougies gemonteerd zijn, en dat je de bougies met het juiste monent weer aandraait. Anders kon het toch nog een walk of shame richting de dealer worden, of een veel duurdere rekening…
Kortom, dit is niet voor iedere auto tegenwoordig een recht op en neer aktie.
Misschien wel bij een simpel driepittertje…
@n54coupe: bij een fiat zitten de bougies er niet recht in. Doe het verkeerd en je sloopt je schroefdraad. Met alle gevolgen van dien. Dit vergeten Autogarages ook wel eens.
@gertjan2012: Dus jou auto heeft geen nieuwe olie + filter nodig bij 60.000km?

Wat veel mensen vergeten, of zelfs een minpunt noemen is dat een goede monteur ook een check van de auto doet. Een leek kan moeilijk zien of de remvloeistof nog goed is, laat staan vervangen. De meeste thuissleutelaars hebben geen brug dus zullen niet even de wielen eraf halen om de remmen enzo te bekijken.

Hoe vaak hoor je dat de garage van alles aan gesmeerd heeft? Vaak is dit direct of binnenkort nodig, terwijl veel mensen het oplichterij vinden. Echter is dit wel het verschil tussen een goed en een slecht onderhouden auto. En ja natuurlijk zijn er slechte bedrijven die goede onderdelen vervangen enzo maar daar gaan ik nu even niet vanuit. Ook zijn er natuurlijk wel goede doe het zelvers maar de meeste zijn toch niet zo goed als ze zelf denken.
Morgen moeten beide auto’s naar de garage. Beide voor groot onderhoud. Dus voor 2 garages is er in ieder geval wat te doen morgen. Denk voor 1 zelfs wel 2 dagen…. Want 1 van de bolides besluit zichzelf uit elkaar te draaien sinds ie de 100k voorbij is… Voorsprong door reparatie was het geloof ik…
Bij mijn vader op het werk is juist druk
@thedammer: want hij is groenteboer???
@redneckdarian: nee automonteur
misschien moeten garages eens proberen niet iedereen te naaien bij elk beurtje. Een bekende heeft laatst nog een auto overgenomen van iemand die tegen 600 euro apk aan keek met een golfje 2.

onafhankelijk laten keuren voor 43 euro en hij mocht weer door… en dit is maar een van de vele voorbeelden die ik regelmatig zie. Ik breng mn auto pas weg als ik het ECHT zelf niet meer kan.. gelukkig is dat niet vaak.
Garage waar ik zit spreekt juist hele andere taal. Die heeft het ontzettend druk. Komt vooral door de zeer hoge kwaliteit van service die zij richting de klant geven
@soulmaster: Er zullen weinig garages toegeven dat ze weinig te doen hebben…
@senne: nou deze heeft het echt razend druk
De goede garages hebben het nog steeds druk, de mindere niet.

Kan ik niet hard onderbouwen, voorgevoel.
Opvallend dat de motorbranche plust aangezien de nieuwe wetten omtrent de motorrijbewijs
@redneckdarian: Zal waarschijnlijk zijn omdat die nieuwe dingen (125cc en 500cc) bijna niet tweedehands te krijgen, niemand reed op die brommers die je nu moet rijden als beginnend rijder.
@6cilinder: Alleen 125cc. Rijbewijs a2 heeft alleen een vermogensbeperking van 35kw (en bijbehorende vermogen gewicht verhouding) en de motorfiets mag standaard niet meer dan 70kw zijn.
@lekbak: klopt die heb ik nu. Het kw-gewicht verhouding moet ook meer dan 0.2 zijn
Ja het helpt niet dat monteurs niets meer kunnen zonder hun diagnose apperatuur. Ik kom nu nooit meer bij garages na keer op keer of opgelicht te zijn of geconfronteerd met slecht werk en onkunde. Dit waren overigens geen beunhazen maar grote (en dure) merk dealers.

Nu doe ik al mijn werk zelf, Ik heb diagnose apparatuur aangeschaft (rond de 300 euro) en in elk geval voor mijn auto is er veel goede informatie en hulp beschikbaar online en bij ownersclubs.
Ik heb expres een oudere auto gekocht, mede omdat het makkelijker is om aan deze auto te werken.
Als ik het werk zelf doe weet ik dat het ook echt gebeurd is en met goede kwaliteit producten. Ik ben best handig en weet dus ook dat het goed gebeurd is. Kosten zijn uiteraard beduidend lager, tijd is het probleem meestal.
@sketcher: Oh ja ik had nog iets mer het eerste punt willen toelichten. Heb het nu een paar keer meegemaakt dat de monteur een uur met diagnose apparatuur zitten te k*tten zonder zelf meer na te denken. Uiteraard is het een fantastische tool maar het heeft zijn limieten.
@sketcher:
Heel herkenbaar, ik kom nog uitsluitend bij bedrijven die zich gespecialiseerd hebben in de auto’s die ik rij, niet meer bij de “grote jongens”.
Als je daar al mee mag kijken is een gesprek met de monteur vaak niet mogelijk omdat hij de taal amper machtig is. Zegt het diagnose apparaat dat er iets niet functioneerd dan wordt dat onderdeel maar vervangen, zonder te kijken wat er nu werkelijk stuk is (vaak gewoon wat aanslag op een stekkertje).
Maar wel doodleuk €100 + per uur rekenen voor dat geklungel.
@tupperware: Dat kan ook andersom…
Klacht : recirculatieklep functioneert niet.
Oplossing: auto aan de BMW diagnose apparatuur.
Resultaat volgens garage: Er is niks mis met de recirculatieklep.
Rekening €32,- excl voor diagnose (bovenop kosten voor APK)
Resultaat in real life: recirculatieklep functioneert nog steeds niet…
Tja, de lease wereld knijpt garages uit (ze doen echt het minimaal benodigde bij een beurt…) en de particulier sleutelt zelf wat of laat het doen door familie of kennis. Zeker voor auto’s buiten de garantie ga ik echt niet naar de dealer/garage en vele met mij.

Weet je wat ook een probleem is? De mazda dealer waar ik mijn auto van de zomer naar toe stuurde wilde de hele stuur inrichting vervangen (á 2000 kei harde euros) toen de stuurbekrachtiging af en toe wegviel. En dat terwijl ik al wist dat alleen een kabeltje verwisseld moest worden (á 100 euros). Ik heb uiteindelijk de kabel maar zelf besteld en gemonteerd en het probleem was opgelost, stelletje luilakken en afzetters. Nee mij zullen ze niet meer zien bij de garage.
@mazdarx: dat lease bedrijven centen neukers zijn is al bekend sinds het bestaan. Onderhoud mag al 30 jaar niks kosten.
Ik breng mijn auto altijd naar de zelfde garage. Al met al kom ik er niet vaak, maar als ik iets heb ga ik naar hem toen. Hij behandeld me netjes, zegt waar het op staat, vraagt redelijke prijzen en komt over als een vakkundige automonteur en niet als een gladde verkoper. Want dat is dus afknapper nummero uno.

Meneer houd er ook rekening mee dat ik een goedkope kut auto rij en zet er dus niet allemaal dure onderdelen in, maar scharrelt wat goedkope meuk bij elkaar wat prima voldoet voor mijn gebakje.

Voor mij geldt gewoon; doe je werk goed zonder geblaat en ik kom terug. Probeer je me van alles aan te smeren, dan zie je me nooit meer terug. En dat is regelmatig voorgekomen. Kom je voor een apk-tje, loop je naar buiten met een nieuwe auto onder de kont als je niet oppast….
We praten over 3% en netto 0.4% in de min, wat is nu het probleem? Gezien het feit dat er 20% MEER “garages” worden geopend kan het ook gewoon door concurrentie komen. Gevolg: waar ze eerst (dik) konden verdienen op “service” blijkt nu niet meer zo vetpot.

Andere mogelijkheid is dat auto’s steeds beter in elkaar zitten (concurrentie tussen automerken is heftiger dan ooit) met minder problemen (uitzonderingen daargelaten) en eventueel goedkopere onderdelen. Oftewel men hoeft ook minder service, dus minder omzet.

Laatste mogelijkheid zoals hier ook blijkt… prijzen zijn vaak erg stevig voor niet specialistische en kleine dingen. Als je dan geen geld in overvloed hebt dan gaan mensen dus dingen zelf doen.
Het spijt me maar de gehele branche heeft dit min of meer over zichzelf uitgeroepen samen met de zucht der schaalvergroting die na de tweede wereld oorlog is ingezet, want groter was immers beter en goedkoper .

De profeten die dat destijds riepen over die schaalvergroting zijn er van terug aan het komen en het gevolg is dat de importeurs de baas zijn over de meeste onafhankelijke dealer bedrijven wat betreft omzet, korting, huisstijl en onderdelen.

Voeg daaraan toe dat auto’s eerst iedere 5000 kilometer een beurt nodig hadden, toen iedere 10000 kilometer, en nu is 30000 kilometer geen uitzondering.
Dan heb ik zelf de laatste tien jaar geen nieuwe uitlaat gekocht, een onderdeel dat steevast iedere twee jaar onder een auto uitpleurde (excusez le mot) zelfs de zgn primijum merken.

Stapte je vroeger in een auto voor een grote rit, keek je olie water en andere vloeistoffen na, er waren zelfs merken waar je gewoon geen lange ritten mee kon maken; van de herrie en de afschuwelijke stoelen, tegenwoordig rijd je met zo’n 3 cilinder pruttelding in één ruk naar de wintersport toe.

Kortom, auto’;s zijn veel en veel beter geworden, je kunt gewoon moeiteloos 10 jaar met dezelfde wagen rijden en onderhoud is een fractie geworden van wat het was.

De mensen die vroeger iedere twee jaar trouw bij hun Opel dealer stonden voor de nieuwe Corsa, of Kadett zijn er inmiddels achter gekomen dat die Opeltjes makkelijk een jaar of acht kunnen draaien, minimaal, dus is er minder omzet.
@desjonnies:
Volgens mij zijn autos al over de”kwaliteitspiek” heen, die eind jaren 80/begin jaren 90 werd bereikt. De betrouwbaarheid van Japanse en Duitse autos uit die periode is volgens mij nooit meer evenaard .Franse en Italiaanse autos is een ander verhaal, die hebben hun piek pas later bereikt.
@super: Volgens mij mag je er nog een paar jaar bij op tellen. Jappen maar ook de Duitsers waren tot de eerste jaren van deze eeuw nog gewoon goed. Daarna hebben auto’s technisch een sprong vooruit gemaakt maar voor de betrouwbaarheid denk ik, en met mij velen, dat het er niet beter van is geworden. Met name de laatste jaren is het slecht gesteld met de kwaliteit van de auto’s
maak zelf even de rekening…. een bepaalde autouit het CD segment van een bepaalde Amerikaans/Europese autobouwer liep tot voor kort in Belgie van de band voor een bouwprijs va 8-8500 euro. Deze stond in de garage te koop voor 34-35000 euro.

De garage was ZEER blij wanneer ze 1000 euro overhielden aan de verkoop.

Bovendien wordt hier over schaalvergroting gesproken. Deze wordt door de distributeurs opgelegd aan de garagehouders. De stock aan wagens die vroeger in de haven of op grote opslagterreinen stond, wordt nu bijde dealer ‘gedumpt’. Zij worden verplicht hun wagenpark te omheinen want anders dekt hun verzekering geen diefstal of schade.
Afgeleverde wagens (veelal zelfs zonder dat de garage ze bestelde) dienen ook betaald te worden.

MAW de distributeurs steken het grootste deel van de winsten in hun zakken en zijn de laatste jaren ook nog eens bezig om hun vaste kosten (opslag en transport) door te schuiven naar de dealers. Mooi is dat.

Als gewone klant zie je natuurlijk enkel het garagebedrijf wat wederom verbouwd of uitbreidt maar ze hebben simpelweg geen andere keuze


In Belgie is Volkswagen bezig met een hervorming waarbij er binnen X tijd nog 16 grote groepen zullen overblijven. Alle kleinere garages met te weinig geld om mee in grote projecten te stappen of zonder familiale opvolging gaan stuk voor stuk voor de bijl.
@neal: Vreemd dat er niet ondertussen wat meer multi-merken garages zijn ontstaan, zoals Cardoen. Niet mijn bedoeling om daar reclame voor te maken, maar het lijkt me een zeer bruikbaar concept, ook voor de consument…
Mensen houden steeds minder geld over, en waarop ga je bezuinigen, …. Onderhoud van de auto.
Zeker nu een uurtarief van een monteur al zo hoog is, dat ze of die handige buurman vragen, of een beun.
En nee, geen goede ervaringen bij vak-garages, extra service betekende altijd extra euros.

Gelukkig kan ik op de APK na alles zelf doen, dus heb ik geluk.
@esprit omdat de distributeurs behoorlijk geld neerleggen voor de opkoop van klantenbestanden en mee aandeel nemen in nieuwe, grote projecten. (Zie VW en Audi garage in Hasselt) op die manier komen ze ook in het bezit van groot vastgoed wat verhuurt, afgeschreven en verkocht kan worden.

Distributeurs zijn al lang niet meer bezig met auto’s alleen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).