
Dit betaal je tegenwoordig om rond te mogen rijden in Oostenrijk.
Zolang de plannen voor rekeningrijden in de koelkast blijven staan, betalen wij hier wegenbelasting. Het maakt niet uit hoeveel en waar je je auto gebruikt: je betaalt hier motorrijtuigenbelasting op basis van het gewicht en de uitstoot van de auto en op waar je woont. Wie weleens in het buitenland komt, weet dat ze dit systeem niet overal hanteren.
De Duitsers hebben milieustickers, net als (voorlopig) de Fransen. De Belgen denken na over een vignet, iets dat in Oostenrijk al jaren de standaard is. De beheerder hiervan heet ASFiNAG. zoals je aan de vele hoofdletters al kunt zien, gaat het hier om een afkorting: Autobahnen- und Schnellstraßen Finanzierungs- Aktiengesellschaft. De wegenbeheerder zorgt voor het onderhoud en regelt dus ook de tolzaken.
Inhoudsopgave
Waar in Oostenrijk heb ik een vignet nodig?
Lang verhaal kort: op zo’n beetje alle grote wegen die jij gaat gebruiken, heb je een vignet nodig. ASFiNAG heeft er een handig kaartje voor dat je hieronder ziet. Op de grijze wegen mag je gratis rijden. Voor de roodgemarkeerde stukken moet je vignet hebben. Bij de groene wegen hoef je geen vignet te hebben, maar moet je wel tol betalen.

Kosten vignet Oostenrijk
Wie tegenwoordig via het Oostenrijkse ASFiNAG een vignet bestelt, krijgt geen fysieke stickers opgestuurd. De wegenbeheerder zet je auto aan de hand van het kenteken in het systeem als vignetdrager in de periode waarvoor je een vignet hebt aangeschaft. Dat kan naar je eigen keuze één dag, tien dagen, twee maanden of een jaar zijn.
Wil je graag stickertjes? Dan kun je de vignetten beter bij de ANWB bestellen. Je betaalt geen meerprijs. Let op: je kunt er alleen vignetten kopen voor tien dagen, twee maanden of een jaar. Afhankelijk van je reisplannen kan de eendaags- of tiendaagsvignet voordeliger zijn.
Voor het eerst in de geschiedenis van de Oostenrijkse wegenbelastingsvorm kost een jaarvignet meer dan € 100,-. Ook de prijzen van de andere vignetten zijn gestegen. De stijging ten opzichte van het voorgaande jaar bedraagt maar liefst 7,7 procent.
| Duur vignet | Prijs |
| 1-dagvignet | € 9,30 |
| 10-dagenvignet | € 12,40 |
| 2-maandenvignet | € 31,10 |
| Jaarvignet | € 103,80 |
Kosten tolwegen
Voor de eerder genoemde ”groene” wegen moet je dus wel tol betalen, maar heb je geen vignet nodig. De prijzen verschillen per weg. Normaliter zul je hier niet snel komen, maar voor de verveelde vakantieganger die vanuit Noord-Italië besluit om het binnenland van Oostenrijk te verkennen, vind je hieronder de wegen en bijbehorende tarieven.
| Weg | Prijs 1 rit | Prijs 2 ritten | Prijs multi-rittenkaart |
| A13 Brenner (Innsbruck – Brennerpass) | € 12,- | € 24,- | € 72,- |
| A10 Tauern (Tauern- en Katschbergtunnel) | € 14,50 | € 29,- | € 87,- |
| S16 Arlberg (St. Anton am Arlberg – Albergtunnel) | € 12,50 | € 25,- | € 75,- |
| A11 Karawanken (St. Jakob im Rosental – Karawankentunnel) | € 8,80 | – | – |
| A9 Bosruck (Spital/Pyhrn – Ardning) | € 7,- | € 14,- | – |
| A9 Gleinalm (St. Michael – Übelbach) | € 11,50 | € 23,- | – |
| A9 Bosruck en Gleinalm (Spital/Pyhrn – Bosrucktunnel) | € 18,50 | € 37,- | € 77,50 |
Boete als je geen vignet hebt in Oostenrijk
Je kunt prima uittesten of je zonder vignet door Oostenrijk komt. Kom je toch terecht op een tolweg en een camera ziet je, dan moet je flink dokken. Wie in Oostenrijk rijdt zonder geldig vignet, moet onmiddellijk en ter plekke een vervangende tol van € 120 betalen. Bij niet-betaling riskeer je vervolging en een boete van minimaal € 300 die kan oplopen naar € 3.000.
Voor een nog betere voorbereiding op de vakantie raad ik je aan om ook onze overige vakantiegerelateerde artikelen door te pluizen. Waar kun je bijvoorbeeld het beste je EV opladen? Welke banden zijn legaal en welke niet? En wat is een ninja-flitser? Fijne vakantie!
Foto: Roadtrip met XC60-daktent gespot door @loveforcars





En wanneer gaan de buitenlanders in Nederland een keer meebetalen, lijkt mij niet meer dan normaal. Ik zet in op 50 Euro per jaar per auto
Vrij verkeer van personen en goederen! Wij rijden gratis om het buitenland en buitenlanders rijden gratis bij ons. Uitzonderingen zijn landen waar wegen door commerciële bedrijven zijn aangelegd (Frankrijk), landen met dure omstandigheden zoals bergen en landen in het Oostblok. Ik snap dat het bon ton is om over buitenlanders te jammeren maar een dure tol infrastructuur die uiteraard ook voor Nederlanders gebruikt gaat worden (zal wel moeten van Europa) moeten we niet hebben. Laat Wojtek de slachthuis werker lekker in Wroklaw zijn wegenbelasting betalen en hier gratis rijden. Is in ons eigen belang.
Dikke prima om te betalen. Maar die Brenner zo duur hebben terwijl je er met 50 doorheen moet vanwege de werkzaamheden is wel gevoelsmatig krom, al is het rationeel te verklaren.
Nog krommer: afgelopen vrijdag stond de Brenner Autobahn stil en leidde maps ons via de oude, tolvrije Brenner. Zou volgens Maps 50 minuten sneller zijn, ondanks het geslinger en de dorpjes waar je niet zo snel mag.
Je kan voor de passen (de groene delen op het kaartje) ook een digitale flex nemen, die betaal je op moment dat je het gebruikt. Afrekening is ook gelijk na gebruik.
Erg handig als bv de Brenner vol staat righting Italie en je één alternatieve pas met tol wil nemen.
Met de motor nemen we meestal geen vignet, lekker overal binnendoor duurt misschien wat langer, maar kan ook zoveel leuker zijn! Maar zeker als je wat langer in Oostenrijk bent met de auto of zo snel mogelijk door Oostenrijk heen wil naar bijvoorbeeld Kroatië is die paar euro voor een vignet wel zo handig. Ook met deze prijzen nog niet direct erg duur of zo. Pak een keer de Grossglockner Hochalpenstrasse en je bent zomaar 1,5 2 maandenvignet kwijt voor 1 weg.
Als je het gratis stukje A14 pakt (helemaal in het westen) vanaf de grens met Duitsland om in Zwitserland uit te komen, zorg er dan voor dat je afslag Hohenems pakt, daarna moet je een vignet hebben en er staat een vaste camera net na de afslag die je gegarandeerd een boete gaat opleveren.
De meeste navigatie stuurt je een paar afslagen later pas richting Zwitserland, maar dan heb je dus al een boete te pakken.
Die heeft mn vrouw ook te pakken gehad. Op de heenweg alles goed uitgelegd en heeft ze de instructies opgevolgd, op de terugweg, moe en alles, afslagje te laat genomen en blind google-maps gevolgd. Ze heeft geeneens gerealiseerd waar de borden op sloegen.
Arlberg-tunnel. 12,50. De pass is zowaar nog leuk om te rijden en kost je 10 minuutjes langer. Afgelopen weekend 2x gedaan. Toch weer 3 bier in Oostenrijk!
Toch knap dat die Oostenrijkers gratis wegen precies over de grenzen van de Bundesländer hebben gelegd!