Officieel: dit is de nieuwe Audi S8 met 571 pk

Auteur: , 48 Reacties

In tegenstelling tot de Audi S6 en S7 heeft de S8 géén dieselmotor onder de kap.

We moesten even geduld hebben, maar hier is ‘ie dan. Het meest luxe product dat uit Ingolstadt komt, gecombineerd met de beste performance voor de zakenman met haast. Audi’s nieuwe S8 is een snoepje geworden en dit heeft vooral te maken met de gekozen aandrijflijn.

Winter, lente, zomer of herfst: in de S8 met Quattro vierwielaandrijving en een sportdifferentieel zit je altijd goed. Het topmodel van de A8-reeks beschikt over een 4.0 TFSI V8 met dubbele turbo’s én mild hybrid-technologie. Dit laatste helpt volgens Audi dit S-model 0,8 liter op 100 kilometer extra zuinig te maken. Niet dat iemand in de echte wereld daar ook maar iets om geeft. We hebben het immers over een Audi S8.

Stappen maken is voor de S8 geen probleem. Het blok levert 571 pk en 800 Nm koppel. Ter vergelijking: zijn voorganger was goed voor 520 pk. Dat gezegd hebbende, er was ook een Plus-model met 605 pk. Daar is op dit moment nog niets over bekend. Hoe snel de S8 naar 100 km/u sprint is niet bekend. De topsnelheid is uiteraard elektronisch begrensd op 250 km/u.

Audi zegt de S8 wendbaarder te hebben gemaakt door middel van actieve demping en dynamische vierwielbesturing. De adaptieve luchtvering kan elk wiel onafhankelijk optillen of naar beneden duwen. Voor het eerst is het mogelijk om de rijhoogte van de S8 helemaal zelf te bepalen, afhankelijk van de rijsituatie.

Ondanks de ‘S’ in de modelnaam zegt Audi sterk rekening te hebben gehouden met het comfort. Zo introduceren de Duitsers een nieuwe rijmodus genaamd Comfort +. Met deze rijmodus geactiveerd leunt de carrosserie maximaal drie graden in de bocht. Dit heeft tot gevolg dat de inzittenden keurig in de stoel blijven zitten. Is het weekend dan ram je de S8 in Dynamic en staat het onderstel op scherp om je te bedienen in leuke bochten. Standaard heeft de S8 gietijzeren remmen, carbon keramische schijven zijn optioneel en snoepen een kleine 10 kg van het gewicht. Dat gezegd hebbende. De S8 blijft een enorme sloep, een sportauto zal het nooit worden.

Om te concurreren met topmodellen van de BMW 7 Serie en de Mercedes S-klasse zijn snufjes belangrijk. En snufjes, die heeft de S8. Wanneer een hand de portier aanraakt, dan verhoogt de S8 in razend tempo met 50 mm wat instappen comfortabeler moet maken. Hetzelfde effect is van kracht wanneer men wil uitstappen. De S8 komt (optioneel) met 38 (!) rijassistentiesystemen, HD matrix LED-koplampen met Audi laserlight, OLED achterlichten en sierpanelen in het interieur met een 3D diepte-effect. Op het 3D effect na komt het interieur sterk overeen met wat we van de huidige A8 gewend zijn.

Wat de nieuwe Audi S8 gaat kosten is dit moment nog niet bekend. Audi zegt dit in een later stadium pas bekend te maken.



48 reacties

Zou ik nog eerder een M5 kopen als dit gedrocht.
@focusrs1: iets met appels en peren….
@focusrs1: als/dan, het blijft lastig…
@mlbenz: Mss dat BMW-rijders minder kennis dragen van deze taalregels.
@focusrs1: dan bedoel je? Je kunt veel van Audi zeggen, maar om het nou gedrochten te noemen. Dan moet je toch echt bij BMW zijn. Kijk ook even naar de nieuwe X6 en zo…
En van de Audi interieurs kan BMW ook nog heel wat leren. Daarop lopen ze bij BMW 10 jaar achter.
@kroon: ja Audi heeft de ergonomie en het blind bedienen van je auto op vinger gevoel echt top voor elkaar met al die beeldschermen waar je naar moet kijken om ze te bedienen… 🙄
@kroon: dat lelijke dashboard van de G20 kan idd niet tippen aan een moderne Audi.
@kroon: Audi interieurs bestaan niet, PSA maakt de interieurs voor Audi!
@rufctr01: waarom kunnen ze dan geen fatsoenlijk interieur in hun eigen auto’s leggen?
@rufctr01: Chinezen maken iPhones voor Apple. Bestaat Apple dan niet? Het is toch logisch dat een merk een ontwerp maakt en deze door een derde partij laat produceren?
@momo: De belangrijkste (duurste) onderdelen komen uit Duitsland, Japan en de VS.

In China worden ze in elkaar geknutseld.
@rufctr01: Waar slaat dat op, Audi laat dat spul toch ontwerpen voor Audi dus wat maakt het uit wie het maakt….
@rufctr01: dat vind ik opvallend, want grafisch en videotechnisch doen die schermen het prima (verder zijn touchscreens ruk, zoals hierboven al gezegd wordt). Laatst zat ik in een nieuwe 508 en daar het er gelikt uit ziet, werkt het voor geen meter. Traag, onoverzichtelijk en dat digitale dash is een grap. Als je van modus wisselt veranderen de teller met iets van 5 frames per seconde, waardoor het doet denken aan die animaties voor wanneer je een strike gooit bij het bowlen. Ik vind de interface van Audi niet inspirerend of bijzonder zoals Peugeot dat probeert, maar in ieder geval hebben zij de grafische kracht. Dat is bij Peugeot echt heel erg tegenvallend.
@720s: kan wel zo zijn, er zit ook een groot prijsverschil tussen een Peugeot en een vergelijkbare Audi.
Interieurs komen bij PSA vandaan, het is gewoon de waarheid.
En of het de een nu beter is dan de ander laat ik in het midden.
Ieder merk heeft zijn zwakke punten en Audi ook!
@rufctr01: Audi interieurs komen niet bij PSA vandaan. Faurecia maakt onderdelen voor interieurs en een van hun afnemers is Audi. Naast BMW, Mercedes, MINI en nog een hele hoop andere merken. Eén van de eigenaren van Faurecia is PSA. Dus het is natuurlijk kolder door te zeggen dat er in een Audi een PSA interieur zit.

Alle waar naar zijn geld, maar je ziet ook waar het geld naartoe is gegaan ;-)
@willeme: en Kirchhoff maakt weer onderdelen voor Faurecia dus is het toch niet helemaal een PSA interieur.
Het is soms niet meer te bevatten wie wat maakt soms komen onderdelen/componenten bij gekste bedrijven weg en soms zelfs bij concurrent.
@rufctr01: het is niet een kwestie van waarheid of niet, het is het feit tot in hoeverre het relevant is. Spoiler: totaal niet.
@rufctr01: zucht, je denkt toch zeker niet dat die niet door Audi zelf zijn ontworpen he? Ze worden alleen bij Faurecia geproduceerd. Faurecia is voor het grootste gedeelte in handen van PSA, maar is een volledig zelfstandig opererend bedrijf. Ook Mercedes, BMW, Alfa Romeo etc. laten daar hun interieurs trouwens produceren.
@kroon: die voorkant, kan echt niet. Audi doet er alles aan om de strijd voor lelijkste front te winnen van BMW.
@focusrs1:…. er in het echt niet anders uit ziet..?
@focusrs1: ja met een mooie verlichte frietsnijder voor op de neus das pas mooi
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Vorige S8 was veel mooier/cleaner. Hetzelfde geld voor de A6. Lijkt alsof audi zich meer richt op de aziatische markten met hun nieuwe designtaal.
@s2khonda: nee hoor: veel minder geld
@s2khonda: BMW richt zich steeds meer op de Aziatische markt, dus waarom zou Audi dat ook niet doen?
Vind het uiterlijk wel erg gladjes en het interieur ronduit dor. Dan liever een S-klasse, ook omdat die zich uiterlijk meer onderscheidt tov de E-klasse dan deze A8 tov de A6.
@amghans: Dat is echt de beste grap die ik deze week gehoord heb. Een S die niet op de E lijkt… giller!
@pielemuis: nog betere grap is dat je niet goed kan lezen😂
Meh. De nieuwe A8 is gewoon geen mooie auto. Die bek is veel te groot en breed. In S8 trim wordt t er helaas niet beter op. De laatste mooie S8 was die met de Gallardo V10. Clean, een wolf in schaapskleren, een maatpak met Air Max. Of zoiets.
Dat stuur! Haha wauw wat lelijk
Zouden die uitlaten echt zijn?!
The Transporter. Yes. Kom maar.
Ik denk dat je deze in het echt moet zien om de auto minimaal een beetje mooi te vinden
Het zal ongetwijfeld erg fijn rijden, maar ik kan mij niet voorstellen dat je enthousiast van het uiterlijk wordt.
Is het te clean of kil?
Even afwachten hoe hij er in het echt uitziet, rijden doet hij vast goed.
Prachtbak, mooie kleur ook!
Niemand geeft idd om mild-hybride en 0.8 liter op 100km, maar als dit 40gr/km CO2 verlaagt, is het voor elke Nederlander toch alweer snel een besparing van €24.000,-.
In tegenstelling tot al die negatieve reacties hier vind ik de achterkant gewoon chique, strak en elegant. Chrome lijsten onderin rondom mooi en de voorkant ben ik ’t mee eens dat die grille te groot is maar ziet er wel ok uit. Interieurs van audi zijn waanzinnig. Laatst in een e-tron gereden en dat werkt perfect met die feedback in de schermen en ziet er super mooi uit. In tegenstelling tot dat barokke interieur van een Mercedes wat een overdreven dramatisch gedoe is dat zeg. En over BMW ga ik niet eens beginnen..
@2scan: ik ben er trouwens achter waarom ik zoveel interieurs tegenwoordig lelijk vind na het zien van die foto’s van de nieuwe X6. Ventilatieroosters horen bovenin je middenconsole…niet onder een scherm of iets dergelijks weg gepropt!
Ik vind het op zich wel een mooie auto. De gewone A8 vind ik te saai, maar deze heeft net die dingetjes die hem wel wat dikker maken. Hou ik wel van. Alleen dat interieur is echt niks voor mij. Het is hypermodern, maar dat is dan ook het enige positieve dat ik erover kan zeggen.
Heel mooi! De hamvraag, zijn de uitlaten echt? En ik zal wel een zeikerd zijn, maar past dat drie-spaaks sportstuur uit de S6 hier niet in? Dat had het interieur net even een tikkeltje sportiever gemaakt.
De-chromen en klaar ben je!
We wachten rustig af op de RS8 Plus met de V10 uit de Lambo HoeRaDieKan Evo. Wellicht met 780+ PK’s. Ook ik was (ben) een groot liefhebber van de S8 met V10 uit de Gallardo, toen Jesse Klaver nog Jesse Klaver niet-was.
S- AMG all the way.
Wat een lelijk stuurwiel. Ik hoop ook dat alle fabrikanten snel afstappen van al die schermen. Ik zie veel liever échte tellers en knoppen om de verwarming te bedienen dan een display met touchscreen!
Dit zijn gewoon heerlijke auto’s. Of je er nou van houdt of niet, de veelzijdigheid van dit soort apparaten blijft bijzonder!
Wat een saaie bak is het toch ook
Standaard met echte uitlaatpijpen of moet je daarvoor ook weer naar ABT toe?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).