Officieel: Tesla ontslaat duizenden werknemers

Auteur: , 45 Reacties
Elon

Terwijl Tesla voortdurend kampt met productieproblemen van de Model 3, werd vandaag bekend dat het merk bijna 10% van de werknemers zal ontslaan.

Bij het Amerikaanse automerk stonden eind december zo’n 37.500 werknemers op de loonlijst (FTE’s), maar dat is inmiddels wat gestegen. Elon Musk liet weten dat ongeveer 9% van het personeelsbestand wordt ontslagen. Als de reorganisatie is afgerond, zouden er ongeveer 37.000 fulltime medewerkers overblijven, zo schat een woordvoerder. Dat zou betekenen dat het merk nu ongeveer 41.000 personeelsleden heeft.

Het Amerikaanse merk heeft in het 15-jarig bestaan nog nooit winst gemaakt, al is dat ook nooit het doel geweest. Toch moet Elon nu voor het eerst een grote ontslagronde aankondigen. Daarmee lijkt Musk een antwoord te willen geven op de interne productieproblemen. De ontslagen vallen overigens vooral onder het kantoorpersoneel en bij managers, de productie wordt niet of nauwelijks getroffen. De beurskoers reageerde daar positief op, het aandeel staat op moment van schrijven een slordige 3,5% hoger.

Tesla zal “significante” salarissen uitkeren aan de ontslagen werknemers, zo liet Musk weten. Hij bedankte iedereen voor het werk wat ze gedaan hebben en wenst ze veel succes in toekomstige kansen. (via groen7.nl)

Met dank aan @omarrs6 voor de tip!



45 reacties

Daar gaat de marketing afdeling. Met de cult status die rond Musk is ontstaan zullen die er wel als eerste uitgaan..
logisch dat er mensen uitmoeten, wat ze verkopen wat 100.000 auto’s met 40.000 man personeel. dat is 2.5 auto pp, volkswagen zit op 16 stuks pp, toyota op 28 pp, ja bla bla doen er nog veel naast, maar aan het eind van de dag kun je geen stuiver verdienen als de efficiëntie er niet is.
@gove: beetje scheve vergelijking. Die Teslamensen bouwen ook zonnepanelen, batterijen, de software, veel eigen onderdelen die anders inkopen bij leveranciers, doen de installatie, doen de verkopen (vw heeft volgens mij geen eigen dealers), bouwen eigen laad(tank)stations. En nog wel wat meer. En ze maken dit jaar een stuk meer dan 100.000 auto’s.
@gove: alleen hebben vw en toyota honderdduizenden dealers die zij niet als personeel rekenen en tesla wel…
@gove: oja en Bloomberg was laatst op bezoek bij ze en toen werd aangegeven dat 95% van de assemblyline voor de model3 inmiddels geautomatiseerd is. Lijkt me redelijk efficient. Kost alleen een hoop tijd en geld om er te komen. Hoop dat ze het halen
@kanffniksbetersbedenken: Was het niet tijdens dat bezoek dat Musk toegaf dat er TEVEEL geautomatiseerd is? En dat daar de problemen van de 3 zitten? Dat hij het belang en de flexibiliteit van getrainde arbeiders heeft onderschat… ?
@timobac: Heeft Tesla een marketing afdeling dan? Volgens mij doen ze alleen persberichten en Elon tweet. Dat is géén marketing.
Lekker makkelijk;

“Bedankt allemaal, we hebben mooie tijden gehad, jullie hebben je bijdrage geleverd maar nu mag je lekker gaan want jij hoort bij de gelukkige 10% die moeten gaan. Houdoeee! “
@ghost: zo gaat dat.
Het zou hier ook wel wat gemakkelijker mogen worden wat dat betreft.
@hplh:
Nee hoor, het is een veeeels beter systeem dat bonden je bedrijf in een wurggreep houden, vraag maar aan Air France KLM of aan heels Frankrijk of Italië.
En dan niets kunnen doen hè.
@desjonnies: Jep, die Fransen laten liever twee bedrijven compleet kapotgaan dan dat ze uren of geld inleveren. En het lukt ze momenteel aardig.
@desjonnies: ja maar ja maar.. het zijn allemaal (loon)slaafjes.. de rijken worden rijker.. als het aan @mashell ligt komt Maduro hier aan de macht, alles van de staat, krijgen we allemaal 2 kerstpakketjes per jaar, een gratis e-bike twv €2.000 en elke 2 weken een bedrijfsuitje (die je ook om kan wisselen in vrije dagen indien gewenst), iedereen blij..
@hplh: bij een minder grote arbeidszekerheid hoort een hogere beloning van de medewerkers, er wordt immers ondernemers risico afgewenteld op de medewerkers. Maar de Nederlandse werkgevers zijn er nog niet eens aan toegekomen de compensatie voor de versoepeling van het ontslagrecht te gaan betalen, dus een verdere versoepeling laat lijkt me op dit moment niet wenselijk.
@mashell: jij snapt het.

Ik zit nu ‘in between jobs’, mag op m’n 48ste straks in augustus aan een nieuwe uitdaging beginnen. Deze en de volgende maand maak ik m’n verlofdagen op en de rest van de maand ben ik vrijgesteld van arbeid, als compensatie ingezet, vanwege het feit dat mijn voormalige werkgever best wel een hoop te verwijten was. Een mini sabbatical, zo beschouwd. Blij dat dit in Nederland nog zo te regelen is; gewoon met een opgeheven hoofd en een ferme handdruk door de voordeur kunnen vertrekken. Beter voor iedereen.

Dat gekanker op het poldermodel, gejank op de vakbonden, het mag allemaal best wel eens genuanceerder hier.
@rrrobert: de rooien zijn trots op je
@rrrobert: In jouw geval werkt het prima, in andere gevallen vaak helaas averechts.
@rrrobert: En zometeen is het lastig om een baan te vinden want een werkgever kan lastig van je af komen als het niet bevalt. Het gaat natuurlijk twee kanten op. Een soepel ontslagrecht heeft wel degelijk voordelen voor de werknemer.
@lekbak: ik werk in de techniek. Met dik een kwart eeuw aan werkervaring en enkele tienduizenden onvervulde vacatures in deze branche kon ik kiezen uit meerdere nieuwe banen. Dus op zulke momenten kán een soepel ontslagrecht gunstig zijn – maar soms realiseert zo’n werkgever zich té laat dat het binden van werknemers óók zo z’n voordelen biedt, vooral op de langere termijn.

Helaas kwam mijn laatste werkgever hier te laat en op tamelijk pijnlijke wijze achter – een actief uitgedragen korte termijnvisie, om zo een snelle rendementsverbetering op de verhouding tussen fte’s en omzet te behalen, resulteerde eigenlijk vooral in een massale leegloop. En dus een averechts resultaat op de beoogde doelstellingen. Mijn nieuwe werkgever heeft geen aandeelhouders – dat was voor mij een belangrijk criterium in de keuze voor een nieuwe werkomgeving.
@rrrobert: Het binden van werknemers staat los van een soepel ontslagrecht. De werknemer is immers altijd vrij. Het binden doe je door te blijven investeren in je personeel.

Overigens is je leeftijd soms ook een nadeel (al valt 48 nog wel wat mee). Een vriend van me heeft samen met zijn vader een bedrijf wat staalconstructies maakt. Hij is verantwoordelijk voor het personeel. Hij neemt geen 55+ers aan omdat die, ondanks hun ervaring vaak vastgeroest zijn in de specifieke taken die ze bij de vorige werkgever hadden. Ze zijn minder in staat zich aan te passen aan de nieuwe omgeving en daardoor niet productief. Vervelend, ook voor de werkgever, want er is werk zat en ze kunnen goede handen goed gebruiken.
@lekbak: jammer dat een ondernemer zichzelf zo tekort doet door aan zulke voorordelen te vast te houden. Of is het gewoon een kletspraat excuus voor “ik heb lieveren een jongere en goedkopere medewerker”? Dat zie je nog wel te veel.
@mashell: Denk je echt dat jij het beter weet dan de mensen die er in de praktijk mee te maken hebben?

Ervaring is leuk als je precies hetzelfde doet als bij de vorige werkgever. Maar iedereen heeft tegenwoordig een eigen specialisme. Een brugdeel bouwen is wat anders dan een deel boorplatform. Als je al 30 jaar gewend bent om het een te maken, en opeens moet je iets bouwen wat aan strengere eisen moet voldoen dan komen er opeens een hele hoop hardnekkige gewoontes bovendrijven waar veel ervaren mensen maar lastig vanaf raken. Dat maakt (veel) ervaring opeens contraproductief en een nadeel. Iets minder ervaren volk kan je dan beter sturen in de goede richting.
@mashell:
Ik wens je veel personeel.
Ik heb mijn bedrijven verkocht omdat ik er geen zin meer in had.
Het gezeik en gezever van ‘ het personeel’ ; het was altijd hetzelfde kleine clubje dat zonder morren dag en nacht werkte nooit iets teveel voor was en altijd dezelfde grote club die altijd en overal uitvluchten voor had.
Nu werk ik part time en lopen al mijn oud medewerkers, degenen die toen het meeste liepen te zeikstralen, nu te janken dat ik toch zo een goeie werkgever was.
Slechte werkgever worden er niet geboren, die worden gemaakt !
@lekbak: als ik staalconstructies zou leveren kwamen vastgeroeste werknemers er ook niet in!
@ghost: zo werkt dat in de VS ja.
In NL in principe ook, alleen duurt het proces gewoon wat langer.
@ghost: welke mooie tijden? Ze hebben nog geen cent winst gemaakt
@ghost: zo gaat dat in de grote mensen wereld.. idd groot contrast met cartoon network..
@lekkaah: Haha gezien je Breezer-achtige naam durf ik te wedden dat je jonger bent. Dus wie kijkt hier nou Cartoon Network. Overigens was mijn opmerking hierboven puur sarcasme, jammer dat je dan zo moet reageren.
@ghost: elke organisatie bestaat 10% uit klei, maw het personeel wat stug, niet flexibel en middelmatig wordt bestempeld. Als je regelmatig de klei wegsnijdt wordt je organisatie scherp, innovatief en efficiënt en blijven de toegewijde mensen over…..

@slickrick: is mij geheel bekend, mijn reactie hierboven was ook puur sarcasme. Vandaar ook die houdoee aan het eind. Why so serious?
15 jarig bestaan. Daar was ik toch wel door verbaasd. Wat is er de voorgaande jaren dan gedaan met het merk?
via Android app
@fiattotal: Voorzover ik weet hebben ze eerst de Tesla Roadster ontwikkeld en zijn de in de USA al langere tijd bekend. Bij ons is de grote bekendheid begin jaren ’10 gekomen toen de Staat begon met elektrisch rijden te stimuleren. Neemt niet weg wat voor ongelooflijke prestaties ze sindsdien hebben neergezet. Reorganiseren hoort bij elke grote commerciële organisatie dus dit bericht verrast me dan ook niet heel erg.
@fiattotal: in 2008 kwamen ze met de originele roadster. Dat is inmiddels 10 jaar geleden en zijn ze dus 5 jaar aan ontwikkeld.
Ik vind het allemaal wel transparant en zo gaat het overal. Kostenbesparen en concentreren waar de knelpunten liggen. Tesla gaat het redden, zie aandelenkoers en productielevel
Om het in perspectief te zetten:

Eind 2015 had Tesla 14.000 werknemers.

Maart 2018: meer dan 37.000 (wat nu vast meer zal zijn).

Onvermijdelijk dat bij deze enorme groei er wat inefficiënte posten tussen zitten. Wat gewicht verliezen lijkt me de juiste keuze. Zoals Musk zegt was winst maken tot op heden geen doel. Nu hebben ze het nodig om verder te gaan. Helaas de enige goede zet van Musk.
“Terwijl Tesla voortdurend kampt met productieproblemen van de Model 3” Oud nieuws en stemmingmakerij. De productie is al stukken beter geworden, iets wat jullie in een oud artikel nog hebben genoemd in een miji update..
@stfu: maar…is de productie dan nu zover dat het beoogde doel van 5000 stuks per week, iedere week weer gehaald wordt.
Keurige manier van werken. Transparant en eerlijk naar het personeel. Inclusief een vergoeding. Hier is echt niks op aan te merken
Toch geen nieuws dat je als autofabriek de wereld wil in slingeren. Voordeel voor de werknemers is dat de werkloosheid in de VS historisch laag is. En ik denk dat Tesla op je CV best geil staat. Mocht het in de VS allemaal niet lukken dan zou ik een overstap naar Duitsland overwegen. Volgens mij zien ze je bij VAG graag komen….
@pomoek: Hoogopgeleid personeel met belangrijke en specifieke kennis wellicht. Maar uitvoerend personeel halen Duitsers liever uit eigen stal of lage lonen landen.

Laat staan dat je naar Wolfsburg wilt…
@pomoek: kunnen ze die van VW leren hoe je sjoemelsoftware OTA verstuurd… gaat VW dan toch een multimediasysteem standaard moeten inbouwen.
@stijnvermeersch: met OTA waren ze nooit gepakt ;)
Houdoe en bedankt olé olé!
Goh het is net een normaal bedrijf.
Met hun ontslagpremie kopen ze allemaal een V8-pick-up.
@ericc: Zou de ontslagpremie niet in aandelen zijn…?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).