Volkswagen komt met een wel heel toffe Amarok

Auteur: , 42 Reacties

Vies worden is geen probleem.

De Volkswagen Amarok is een praktisch apparaat. Je zal de auto niet zo snel associëren met de woorden bruut, dik en machtig. Die drie woorden gaan wel op voor deze Amarok. Dit is geen één of ander project van een tuner uit lutjebroek. Deze Amarok komt van Volkswagen zelf en is gebouwd in samenwerking met een offroad specialist.

Die AT is geen afkorting voor arrestatieteam, maar staat voor Arctic Trucks. Dit is het bedrijf waar Volkswagen mee samengewerkt heeft. De auto is op een paar punten aangepakt om serieuze offroad expedities mogelijk te maken. Zo is de Amarok 25 mm verhoogd aan de voorkant en kreeg de auto betere bescherming rondom de wielkasten. In het interieur is een brandblusser aanwezig, een VHF radio, een EHBO-kit, een mobiele generator én een koffiezetapparaat. Primaire behoeften tijdens een offroad trip mensen, primaire behoeften. De Amarok wordt aangedreven door de 3.0-liter V6 TDI diesel met 224 pk.

De auto is een one-off, aldus Volkswagen UK. Met dit project wil het merk laten zien dat de auto voor allerlei commerciële toepassingen kan worden gebruikt.



42 reacties

Een koffiezetapparaat, die optie zou ik in elke auto willen aanvinken. Luistert u mee VW, u bent toch zo van de optielijstjes?
@janjansen: ik ben voor!
@janjansen: elk merk kan dan meeluisteren.
@janjansen: heb jij even geluk: https://shop.audi.nl/auto-accessoires/alle-producten/4G0069641-espressomachine
@kareljansen: “niet leverbaar”. :(
@kareljansen: @thijsj:
Fake news! :P
Inmiddels hebben ze een nieuwe versie uitgebracht; https://shop.audi.nl/lifestyle/interieur/elektronica/4G0069641A-espressomachine
@Gulli: scherp! Wel een chille optie.
@gulli: Kijk, daar heb ik wat aan!
Ik heb mijn vaderdag cadeau al uitgezocht.
@JanJansen: zonder audi logo nog 5 tientjes goedkoper overigens..
@Gulli:
Daar koop ik 120 kopjes goeie Starbucks voor bij de Shell.
Ziet er best wel prima uit zo vind ik. Beter dan die zwaar verhoogde dingen die je meestal ziet. Maar sinds wanneer word vhf gebruikt in auto’s? Ik dacht dat die op 27mhz zaten, wat een lagere frequentie is (of uhf in sommige delen van de wereld, een hogere frequentie). Straks is er nooit meer ruimte op dubbel!
@lekbak: veel merken hebben dit in accessoire, bvb Renault, Fiat..
@crosske: oeps, was reactie op post @kareljansen
Tof!!
En de volgende stap is een Amarok AT 6×6, net als deze Hilux :-)
https://www.jebiga.com/hilux-at44-6×6-by-arctic-trucks/
alleen nog een v8 erin en hij is perfect
Je hebt er in Nederland natuurlijk geen hout aan, maar ik vind het wel een onwijs gaaf ding. Kunnen ze geen R40 maken met de V8 TDI uit de SQ7?
Bij dit soort auto’s vraag ik me af hoe verstandig het is om een turbomotor te kiezen. In mijn ogen zijn turbo’s toch onderdelen die relatief snel kapot kunnen gaan. Is het dan niet beter om een turboloze V6 diesel te nemen? Die extra power heb je toch niet per se nodig. Een technisch persoon die hier meer over kan vertellen?
@berlinetta: Turbo’s gaan stuk inderdaad. Maar het hangt van het gebruik af hoe snel ze stuk gaan. Ze houden namelijk niet van koude starts en ze houden niet van stil gezet worden. Wat ze dus eigenlijk volstrekt ongeschikt maakt voor personenwagens, maar wel geschikt voor vrachtwagens, scheepsdiesels, stationaire motoren en andere toepassingen waar de motor lang achter elkaar draait. Een terreinwagen waarmee je een lange reis maakt is dus ook best prima. Maar koop je tweedehands is preventief vervangen het overwegen waard als je echt afhankelijk bent.

De turbo’s op de scheepsdiesel hier hebben er 40.000 uren op zitten en zijn nog als nieuw. Dat is 2,4 miljoen km als je gemiddeld 60 km per uur rijdt. Het kan dus wel…
@lekbak: Oke, bedankt voor de info!
@lekbak: ik weet niet wat voor karren daar aan boord staan, maar bij de gemiddelde wärtsilä haal je de 12.000 uur niet. Er moeten af en toe ook nog nieuwe lagers in.
@marinepower: Cat 3512 1500pk. Ik ken er best een paar die 80.000 tot 100.000 uur hebben gedraaid op originele turbo’s. Maar eerlijk is eerlijk, er zijn er ook genoeg die er wel eens problemen hebben met de turbo’s. Zoals gezegd, ze gaan gewoon op een gegeven moment naar de klote.

80.000 uur is ook wat de meeste wel halen zonder revisie van de motor. Er vaart een koppelverband op de rijn die richting de 120.000 uur gaat zonder revisie. En die dingen krijgen best op hun flikker. In de binnenvaart samen met abc de beste motor. Moet je wel Pon gelijk van je schip verbannen en een ander bedrijf je onderhoud en reparatie laten doen.
@lekbak: dat zijn hele grote intervallen, bij 3508 en 3412 die bij ons als generator bedrijf staan gaan veel eerder uit elkaar. Koppen ruilen, tandwieltrein lagers vervangen en nieuwe cartidges in de turbo etc. Bij de wärtsilä 6L26’s houden de turbo’s hun stand tijd van 12.000 praktisch nooit. Meerdere zijn uit elkaar gespetterd, vermogen is ongeveer 1850-1950 kW afhankelijk van nozzle ring en ULG leiding configuratie. Om aan die 1,9 MW te komen heb je wel 2,7 bar druk nodig.
@marinepower: Het valt me wel vaker op dat alles in de binnenvaart veel langer mee gaat dan op zee. Onze genset (60kva) heeft er nu 95.000 uur op zitten. Die is wel op trouwens, gaat waarschijnlijk komende zomer vervangen worden.

Ik sprak vorig jaar met iemand die offshore “schepen” beheert. Ze halen daar alle zware motoren eruit en gooien er een hele batterij scania v8 motoren in. Dat was bij hun het enige wat nog een beetje uren draait, en ze zijn nog eens spotgoedkoop ook. Ik weet niet meer of het nou 30.000 of 60.000 uren waren. Maar dat kunnen ze vrij probleemloos draaien. En als ze dat erop hebben zitten gaan ze eruit en komt er nieuw.
@berlinetta: Turbo’s zijn eerder regel dan uitzondering bij zware motoren.
@berlinetta: Je wil die reis echt niet maken met zo’n dieselblok zonder turbo hoor.
@berlinetta: een turbo maakt een enorm verschil op een diesel. Zonder turbo zou deze Amarok de helft van het vermogen hebben en slechts een derde (!) van het koppel. Turbo en diesel horen samen en zorgen voor kracht maar ook erg goede efficiëntie.
Moderne turbotechniek is best betrouwbaar, problemen met warm afzetten zijn grotendeels opgelost, de turbos waar dit een probleem is hebben waterkoeling die de turbo blijft koelen na het afzetten van de motor. Koude starts zijn nooit goed voor welke verbrandingsmotor dan ook, het beste wat je daar kunt doen is rustig wegrijden zodat de motor en turbo wat oliedruk krijgt maar niet onmiddellijk snel moet draaien. Op volle boost, bij diesels bij ~2000 toeren en volgas, kan een turbo anders makkelijk 50’000 toeren per minuut draaien… Idem voor korte ritten, dat is beide voor motor en turbo slecht, er blijft dan vocht in de motor en olie (die de turbo smeert) omdat alles nooit goed warm wordt, met de gevolgen vandien. Dan is electrisch of een trapvoertuig/fiets een veel beter idee.
@onehp: Ja maar heb je dat vermogen ook per se nodig? Ik zou juist zeggen dat je gaat voor hele simpele en onverwoestbare techniek. Snelheid heb je toch niet nodig in dat terrein en ik neem aan dat je uit een NA blok wel voldoende vermogen kunt halen om vooruit te komen.
@berlinetta: vooruit kom je zeker, als je overbrenging drie maal korter is en je dus 3x langzamer gaat, dan zul je hetzelfde koppel kunnen opwekken aan de wielen ook met een derde minder koppel.
Maar de rijbeleving is natuurlijk helemaal anders. Een Amarok V6 TDI is erg populair omdat het zo heerlijk rijdt. Dat geldt ook steil bergop. Een atmo versie daarvan zal traag en lawaaier zijn, want door het gebrek aan koppel ga je die al snel op toeren rijden.
Vroeger nog met een aantal atmo NA diesels gereden en ‘je gaat nog steeds vooruit’ is echt ongeveer het enige positieve wat gezegd kan worden over de rijervaring…
@berlinetta: en het is nu ook niet dat je helemaal afgesneden bent van de civilisatie op ijsland. Beetje langer wachten op hulp enkel, met je bakje koffie…
Maar om bovenstaande samen te vatten, in gelijke omstandigheden ga je met een NA dus ofwel 3x meer toeren draaien, lawaaierig en minder zuinig zijn, of trager zijn, veel trager. Het kan, leuk is misschien anders.
@onehp: Een beetje turbo maakt al snel twee tot drie keer zoveel toeren hoor. En het kan nog veel hoger gaan.

Overigens gaan turbo’s nog steeds stuk, ondanks de waterkoeling en dergelijke. Het is een stuk beter geworden, en als je veel lange afstanden maakt gaat het allemaal best lang mee. Maar in de gemiddelde personenwagen is het gewoon troep. Ongeschikt. Net als roetfilters en katalysators trouwens.
@lekbak: correct, er mag een 1 voor die 50’000 toeren. Hangt ervan af hoe groot de turbo is, met wat natrekken is de turbo op de V6 amarok inderdaad niet groter dan die op een sterke 2l 4-cilinder diesel die dus inderdaad 150’000 toeren per minuut kunnen draaien.

Maar om te zeggen dat Turbo’s schijt zijn ben ik niet mee eens. Ja ze gaan wel eens kapot, het is inderdaad een extra complicatie, maar als je bedenkt dat zowat alle diesels de laatste 20 jaar een turbo hebben en hoeveel kilometers die allemaal wel afleggen, dan valt het toch enorm mee. Als er terugkomende problemen zijn op een specifiek model zijn het vaak productie of ontwerpfouten die doorgaans op garantie opgelost worden. En zoals al wat aangekaart, een beetje zorg dragen voor de motor en op tijd onderhoud doen met verse olie, doet ook wonderen voor de duurzaamheid. En om eerlijk te zijn zou je gelijke vermogens en koppels moeten vergelijken, en een 8l atmo diesel van 220pk lijkt me nu ook niet echt aantrekkelijk, en erg zwaar dus om dat te compenseren heb je een vrachtwagenmotor nodig… gaat nergens om. Turbo is een mooie techniek vind ik, vooral op een diesel.
@onehp: Ik zeg niet dat turbo’s ruk zijn. Ik zeg dat ze ruk zijn op een personenwagen. Als je 60k per jaar rijdt is het prachtig. Rij je iedere dag twee keer een half uurtje maximaal dan kan je na hooguit anderhalve ton een nieuwe turbo zetten. Heb je een stadsautootje met turbo dan ben je helemaal de klos. Die dingen rijden altijd met koude motor, en altijd hard. Daarom hebben de meeste a-segmenters ook geen turbo. Daar blijft echt niks van heel. Gemiddeld rijdt een auto in nederland iets van13k per jaar. Gemiddeld is een turbo niet geschikt voor een personenwagen. Ga je naar de rimboe in een amarok is het schitterende techniek. Ga je naar de rimboe in een 10 jaar oude amarok die anderhalve ton heeft gereden zou ik echt een nieuwe turbo zetten want die is dan gewoon op.
@lekbak: hehe. Dacht dat we het over de Amarok op Ijsland of alternatief in de Schotse hooglanden hadden.

Als we het over turbodiesels in personenwagens hebben, ja een polo tdi die dagelijks enkel korte ritjes en totaal 6’000km per jaar doet is natuurlijk geen goed idee, een half uur rit is dan al goed eigenlijk, vaak is het veel erger.

Al moet ik zeggen dat ik onder de indruk ben van de kleine turbobenzines, ze zijn erg snel op temperatuur en het lijkt erop dat ze een hard consumenten leven, met korte afstanden en goed gas geven van koud af aan verbazingwekkend goed lijken te verteren. Bij het ontwerp wordt tegenwoordig goed opgelet hoe een motor opwarmt en dat alle onderdelen op elkaar ingespeeld zijn tijdens iedere opwarmcyclus…
Schoon rijden zou verboden moeten worden op zulke bakbeesten. Wat zien ze er toch dik uit als ze vies zijn.
Wanneer komt de AfroRock? Compleet met draaitafels en wrap zoals Afrojack?
Hahaha dit hebben ze bij Arctic Trucks even tijdens de vrijdagmiddag borrel in elkaar geflanst.
Dit ding is een lachertje vergeleken met de gemiddelde Toyota die zij hebben aangepakt.

Expedities op de polen hebben ze nog altijd met Hiluxes gedaan.
@fanboy: Gek genoeg is het niveau van deze Amarok het gemiddelde voor Arctic Trucks. Dit is het soort model dat je in bepaalde landen (waaronder de UK) gewoon bij de Toyota/Isuzu/Nissan dealer kan bestellen.

De modellen zoals de Hilux AT44 (zoals die destijds bij Top Gear gebruikt werden) zijn veel bekender omdat ze ook een stuk opvallender zijn. Maar dit soort “normaal” spul wordt veel vaker verkocht.
@fanboy: helemaal waar en dit gaat dus nooit gebeuren met ipadladers, zo’n X-type gaat al door zijn knieenn als hij zand ziet
Gaaf. Arctic trucks is voor de UK geen vreemde. Zowel Toyota als Isuzu en volgens mij ook Nissan verkopen in de UK door AT aangepaste pick ups vanuit de dealer, gewoon met fabrieks garantie.
ontbreekt nog wel wat extra verlichting
Laat ze deze maar aan Defensie leveren
Die roetvlekken maken hem helemaal af

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).