• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Volkswagen komt met een wel heel toffe Amarok

Auteur: RubenPriest, gepost 16 januari 2019 om 08:35 – 42 Reacties

Afbeelding Volkswagen komt met een wel heel toffe AmarokAfbeelding Volkswagen komt met een wel heel toffe AmarokAfbeelding Volkswagen komt met een wel heel toffe AmarokAfbeelding Volkswagen komt met een wel heel toffe AmarokAfbeelding Volkswagen komt met een wel heel toffe Amarok

Volkswagen komt met een wel heel toffe Amarok
Vies worden is geen probleem.

De Volkswagen Amarok is een praktisch apparaat. Je zal de auto niet zo snel associëren met de woorden bruut, dik en machtig. Die drie woorden gaan wel op voor deze Amarok. Dit is geen één of ander project van een tuner uit lutjebroek. Deze Amarok komt van Volkswagen zelf en is gebouwd in samenwerking met een offroad specialist.

Die AT is geen afkorting voor arrestatieteam, maar staat voor Arctic Trucks. Dit is het bedrijf waar Volkswagen mee samengewerkt heeft. De auto is op een paar punten aangepakt om serieuze offroad expedities mogelijk te maken. Zo is de Amarok 25 mm verhoogd aan de voorkant en kreeg de auto betere bescherming rondom de wielkasten. In het interieur is een brandblusser aanwezig, een VHF radio, een EHBO-kit, een mobiele generator én een koffiezetapparaat. Primaire behoeften tijdens een offroad trip mensen, primaire behoeften. De Amarok wordt aangedreven door de 3.0-liter V6 TDI diesel met 224 pk.

De auto is een one-off, aldus Volkswagen UK. Met dit project wil het merk laten zien dat de auto voor allerlei commerciële toepassingen kan worden gebruikt.

Ook interessant!

  • Een eerste glimp van de nieuwe Volkswagen Amarok
  • goedkoopste Amarok
    Dit is de goedkoopste Volkswagen Amarok van Nederland
  • VW Amarok R
    VW Amarok R gaat er écht komen
  • Volkswagen heeft bekendgemaakt wanneer de ID.5 komt

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

amarok, Diesel, offroad, Volkswagen

Vorig bericht: « Groen! Waarom MINI met dit Lingo-exemplaar komt
Volgend bericht: Nederlander maakt nieuwe Alfa 33 Stradale »

Lees Interacties

Reacties

  1. JanJansen zegt

    16 januari 2019 om 08:50

    Een koffiezetapparaat, die optie zou ik in elke auto willen aanvinken. Luistert u mee VW, u bent toch zo van de optielijstjes?

    Login om te reageren
    • shibby zegt

      16 januari 2019 om 08:52

      @janjansen: ik ben voor!

      Login om te reageren
    • blo3to3t zegt

      16 januari 2019 om 08:53

      @janjansen: elk merk kan dan meeluisteren.

      Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      16 januari 2019 om 08:57

      @janjansen: heb jij even geluk: https://shop.audi.nl/auto-accessoires/alle-producten/4G0069641-espressomachine

      Login om te reageren
      • Tonnie zegt

        16 januari 2019 om 09:01

        @kareljansen: “niet leverbaar”. :(

        Login om te reageren
      • Gulli zegt

        16 januari 2019 om 10:35

        @kareljansen: @thijsj:
        Fake news! :P
        Inmiddels hebben ze een nieuwe versie uitgebracht; https://shop.audi.nl/lifestyle/interieur/elektronica/4G0069641A-espressomachine

        Login om te reageren
        • Tonnie zegt

          16 januari 2019 om 10:55

          @Gulli: scherp! Wel een chille optie.

          Login om te reageren
        • JanJansen zegt

          16 januari 2019 om 13:54

          @gulli: Kijk, daar heb ik wat aan!
          Ik heb mijn vaderdag cadeau al uitgezocht.

          Login om te reageren
          • kareljansen zegt

            16 januari 2019 om 23:28

            @JanJansen: zonder audi logo nog 5 tientjes goedkoper overigens..

            Login om te reageren
        • sabrerator zegt

          16 januari 2019 om 17:47

          @Gulli:
          Daar koop ik 120 kopjes goeie Starbucks voor bij de Shell.

          Login om te reageren
  2. lekbak zegt

    16 januari 2019 om 08:52

    Ziet er best wel prima uit zo vind ik. Beter dan die zwaar verhoogde dingen die je meestal ziet. Maar sinds wanneer word vhf gebruikt in auto’s? Ik dacht dat die op 27mhz zaten, wat een lagere frequentie is (of uhf in sommige delen van de wereld, een hogere frequentie). Straks is er nooit meer ruimte op dubbel!

    Login om te reageren
    • crosske zegt

      16 januari 2019 om 09:04

      @lekbak: veel merken hebben dit in accessoire, bvb Renault, Fiat..

      Login om te reageren
      • crosske zegt

        16 januari 2019 om 09:05

        @crosske: oeps, was reactie op post @kareljansen

        Login om te reageren
  3. lacker zegt

    16 januari 2019 om 08:53

    Tof!!
    En de volgende stap is een Amarok AT 6×6, net als deze Hilux :-)
    https://www.jebiga.com/hilux-at44-6×6-by-arctic-trucks/

    Login om te reageren
  4. gove zegt

    16 januari 2019 om 09:04

    alleen nog een v8 erin en hij is perfect

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    16 januari 2019 om 09:29

    Je hebt er in Nederland natuurlijk geen hout aan, maar ik vind het wel een onwijs gaaf ding. Kunnen ze geen R40 maken met de V8 TDI uit de SQ7?

    Login om te reageren
  6. berlinetta zegt

    16 januari 2019 om 09:33

    Bij dit soort auto’s vraag ik me af hoe verstandig het is om een turbomotor te kiezen. In mijn ogen zijn turbo’s toch onderdelen die relatief snel kapot kunnen gaan. Is het dan niet beter om een turboloze V6 diesel te nemen? Die extra power heb je toch niet per se nodig. Een technisch persoon die hier meer over kan vertellen?

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      16 januari 2019 om 09:59

      @berlinetta: Turbo’s gaan stuk inderdaad. Maar het hangt van het gebruik af hoe snel ze stuk gaan. Ze houden namelijk niet van koude starts en ze houden niet van stil gezet worden. Wat ze dus eigenlijk volstrekt ongeschikt maakt voor personenwagens, maar wel geschikt voor vrachtwagens, scheepsdiesels, stationaire motoren en andere toepassingen waar de motor lang achter elkaar draait. Een terreinwagen waarmee je een lange reis maakt is dus ook best prima. Maar koop je tweedehands is preventief vervangen het overwegen waard als je echt afhankelijk bent.

      De turbo’s op de scheepsdiesel hier hebben er 40.000 uren op zitten en zijn nog als nieuw. Dat is 2,4 miljoen km als je gemiddeld 60 km per uur rijdt. Het kan dus wel…

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        16 januari 2019 om 11:06

        @lekbak: Oke, bedankt voor de info!

        Login om te reageren
      • marinepower zegt

        16 januari 2019 om 12:44

        @lekbak: ik weet niet wat voor karren daar aan boord staan, maar bij de gemiddelde wärtsilä haal je de 12.000 uur niet. Er moeten af en toe ook nog nieuwe lagers in.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          16 januari 2019 om 13:13

          @marinepower: Cat 3512 1500pk. Ik ken er best een paar die 80.000 tot 100.000 uur hebben gedraaid op originele turbo’s. Maar eerlijk is eerlijk, er zijn er ook genoeg die er wel eens problemen hebben met de turbo’s. Zoals gezegd, ze gaan gewoon op een gegeven moment naar de klote.

          80.000 uur is ook wat de meeste wel halen zonder revisie van de motor. Er vaart een koppelverband op de rijn die richting de 120.000 uur gaat zonder revisie. En die dingen krijgen best op hun flikker. In de binnenvaart samen met abc de beste motor. Moet je wel Pon gelijk van je schip verbannen en een ander bedrijf je onderhoud en reparatie laten doen.

          Login om te reageren
          • marinepower zegt

            16 januari 2019 om 17:39

            @lekbak: dat zijn hele grote intervallen, bij 3508 en 3412 die bij ons als generator bedrijf staan gaan veel eerder uit elkaar. Koppen ruilen, tandwieltrein lagers vervangen en nieuwe cartidges in de turbo etc. Bij de wärtsilä 6L26’s houden de turbo’s hun stand tijd van 12.000 praktisch nooit. Meerdere zijn uit elkaar gespetterd, vermogen is ongeveer 1850-1950 kW afhankelijk van nozzle ring en ULG leiding configuratie. Om aan die 1,9 MW te komen heb je wel 2,7 bar druk nodig.

            Login om te reageren
            • lekbak zegt

              16 januari 2019 om 18:04

              @marinepower: Het valt me wel vaker op dat alles in de binnenvaart veel langer mee gaat dan op zee. Onze genset (60kva) heeft er nu 95.000 uur op zitten. Die is wel op trouwens, gaat waarschijnlijk komende zomer vervangen worden.

              Ik sprak vorig jaar met iemand die offshore “schepen” beheert. Ze halen daar alle zware motoren eruit en gooien er een hele batterij scania v8 motoren in. Dat was bij hun het enige wat nog een beetje uren draait, en ze zijn nog eens spotgoedkoop ook. Ik weet niet meer of het nou 30.000 of 60.000 uren waren. Maar dat kunnen ze vrij probleemloos draaien. En als ze dat erop hebben zitten gaan ze eruit en komt er nieuw.

              Login om te reageren
    • robert110 zegt

      16 januari 2019 om 10:00

      @berlinetta: Turbo’s zijn eerder regel dan uitzondering bij zware motoren.

      Login om te reageren
    • evdw zegt

      16 januari 2019 om 10:57

      @berlinetta: Je wil die reis echt niet maken met zo’n dieselblok zonder turbo hoor.

      Login om te reageren
    • Onehp zegt

      16 januari 2019 om 11:02

      @berlinetta: een turbo maakt een enorm verschil op een diesel. Zonder turbo zou deze Amarok de helft van het vermogen hebben en slechts een derde (!) van het koppel. Turbo en diesel horen samen en zorgen voor kracht maar ook erg goede efficiëntie.
      Moderne turbotechniek is best betrouwbaar, problemen met warm afzetten zijn grotendeels opgelost, de turbos waar dit een probleem is hebben waterkoeling die de turbo blijft koelen na het afzetten van de motor. Koude starts zijn nooit goed voor welke verbrandingsmotor dan ook, het beste wat je daar kunt doen is rustig wegrijden zodat de motor en turbo wat oliedruk krijgt maar niet onmiddellijk snel moet draaien. Op volle boost, bij diesels bij ~2000 toeren en volgas, kan een turbo anders makkelijk 50’000 toeren per minuut draaien… Idem voor korte ritten, dat is beide voor motor en turbo slecht, er blijft dan vocht in de motor en olie (die de turbo smeert) omdat alles nooit goed warm wordt, met de gevolgen vandien. Dan is electrisch of een trapvoertuig/fiets een veel beter idee.

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        16 januari 2019 om 11:05

        @onehp: Ja maar heb je dat vermogen ook per se nodig? Ik zou juist zeggen dat je gaat voor hele simpele en onverwoestbare techniek. Snelheid heb je toch niet nodig in dat terrein en ik neem aan dat je uit een NA blok wel voldoende vermogen kunt halen om vooruit te komen.

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          16 januari 2019 om 11:14

          @berlinetta: vooruit kom je zeker, als je overbrenging drie maal korter is en je dus 3x langzamer gaat, dan zul je hetzelfde koppel kunnen opwekken aan de wielen ook met een derde minder koppel.
          Maar de rijbeleving is natuurlijk helemaal anders. Een Amarok V6 TDI is erg populair omdat het zo heerlijk rijdt. Dat geldt ook steil bergop. Een atmo versie daarvan zal traag en lawaaier zijn, want door het gebrek aan koppel ga je die al snel op toeren rijden.
          Vroeger nog met een aantal atmo NA diesels gereden en ‘je gaat nog steeds vooruit’ is echt ongeveer het enige positieve wat gezegd kan worden over de rijervaring…

          Login om te reageren
        • Onehp zegt

          16 januari 2019 om 11:20

          @berlinetta: en het is nu ook niet dat je helemaal afgesneden bent van de civilisatie op ijsland. Beetje langer wachten op hulp enkel, met je bakje koffie…
          Maar om bovenstaande samen te vatten, in gelijke omstandigheden ga je met een NA dus ofwel 3x meer toeren draaien, lawaaierig en minder zuinig zijn, of trager zijn, veel trager. Het kan, leuk is misschien anders.

          Login om te reageren
      • lekbak zegt

        16 januari 2019 om 11:47

        @onehp: Een beetje turbo maakt al snel twee tot drie keer zoveel toeren hoor. En het kan nog veel hoger gaan.

        Overigens gaan turbo’s nog steeds stuk, ondanks de waterkoeling en dergelijke. Het is een stuk beter geworden, en als je veel lange afstanden maakt gaat het allemaal best lang mee. Maar in de gemiddelde personenwagen is het gewoon troep. Ongeschikt. Net als roetfilters en katalysators trouwens.

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          16 januari 2019 om 12:22

          @lekbak: correct, er mag een 1 voor die 50’000 toeren. Hangt ervan af hoe groot de turbo is, met wat natrekken is de turbo op de V6 amarok inderdaad niet groter dan die op een sterke 2l 4-cilinder diesel die dus inderdaad 150’000 toeren per minuut kunnen draaien.

          Maar om te zeggen dat Turbo’s schijt zijn ben ik niet mee eens. Ja ze gaan wel eens kapot, het is inderdaad een extra complicatie, maar als je bedenkt dat zowat alle diesels de laatste 20 jaar een turbo hebben en hoeveel kilometers die allemaal wel afleggen, dan valt het toch enorm mee. Als er terugkomende problemen zijn op een specifiek model zijn het vaak productie of ontwerpfouten die doorgaans op garantie opgelost worden. En zoals al wat aangekaart, een beetje zorg dragen voor de motor en op tijd onderhoud doen met verse olie, doet ook wonderen voor de duurzaamheid. En om eerlijk te zijn zou je gelijke vermogens en koppels moeten vergelijken, en een 8l atmo diesel van 220pk lijkt me nu ook niet echt aantrekkelijk, en erg zwaar dus om dat te compenseren heb je een vrachtwagenmotor nodig… gaat nergens om. Turbo is een mooie techniek vind ik, vooral op een diesel.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            16 januari 2019 om 12:41

            @onehp: Ik zeg niet dat turbo’s ruk zijn. Ik zeg dat ze ruk zijn op een personenwagen. Als je 60k per jaar rijdt is het prachtig. Rij je iedere dag twee keer een half uurtje maximaal dan kan je na hooguit anderhalve ton een nieuwe turbo zetten. Heb je een stadsautootje met turbo dan ben je helemaal de klos. Die dingen rijden altijd met koude motor, en altijd hard. Daarom hebben de meeste a-segmenters ook geen turbo. Daar blijft echt niks van heel. Gemiddeld rijdt een auto in nederland iets van13k per jaar. Gemiddeld is een turbo niet geschikt voor een personenwagen. Ga je naar de rimboe in een amarok is het schitterende techniek. Ga je naar de rimboe in een 10 jaar oude amarok die anderhalve ton heeft gereden zou ik echt een nieuwe turbo zetten want die is dan gewoon op.

            Login om te reageren
            • Onehp zegt

              16 januari 2019 om 13:13

              @lekbak: hehe. Dacht dat we het over de Amarok op Ijsland of alternatief in de Schotse hooglanden hadden.

              Als we het over turbodiesels in personenwagens hebben, ja een polo tdi die dagelijks enkel korte ritjes en totaal 6’000km per jaar doet is natuurlijk geen goed idee, een half uur rit is dan al goed eigenlijk, vaak is het veel erger.

              Al moet ik zeggen dat ik onder de indruk ben van de kleine turbobenzines, ze zijn erg snel op temperatuur en het lijkt erop dat ze een hard consumenten leven, met korte afstanden en goed gas geven van koud af aan verbazingwekkend goed lijken te verteren. Bij het ontwerp wordt tegenwoordig goed opgelet hoe een motor opwarmt en dat alle onderdelen op elkaar ingespeeld zijn tijdens iedere opwarmcyclus…

              Login om te reageren
  7. resulutionNL zegt

    16 januari 2019 om 09:42

    Schoon rijden zou verboden moeten worden op zulke bakbeesten. Wat zien ze er toch dik uit als ze vies zijn.

    Login om te reageren
  8. Supra1981 zegt

    16 januari 2019 om 09:46

    Wanneer komt de AfroRock? Compleet met draaitafels en wrap zoals Afrojack?

    Login om te reageren
  9. fanboy zegt

    16 januari 2019 om 09:53

    Hahaha dit hebben ze bij Arctic Trucks even tijdens de vrijdagmiddag borrel in elkaar geflanst.
    Dit ding is een lachertje vergeleken met de gemiddelde Toyota die zij hebben aangepakt.

    Expedities op de polen hebben ze nog altijd met Hiluxes gedaan.

    Login om te reageren
    • robert110 zegt

      16 januari 2019 om 10:28

      @fanboy: Gek genoeg is het niveau van deze Amarok het gemiddelde voor Arctic Trucks. Dit is het soort model dat je in bepaalde landen (waaronder de UK) gewoon bij de Toyota/Isuzu/Nissan dealer kan bestellen.

      De modellen zoals de Hilux AT44 (zoals die destijds bij Top Gear gebruikt werden) zijn veel bekender omdat ze ook een stuk opvallender zijn. Maar dit soort “normaal” spul wordt veel vaker verkocht.

      Login om te reageren
    • justsomebody zegt

      16 januari 2019 om 10:38

      @fanboy: helemaal waar en dit gaat dus nooit gebeuren met ipadladers, zo’n X-type gaat al door zijn knieenn als hij zand ziet

      Login om te reageren
  10. robert110 zegt

    16 januari 2019 om 09:59

    Gaaf. Arctic trucks is voor de UK geen vreemde. Zowel Toyota als Isuzu en volgens mij ook Nissan verkopen in de UK door AT aangepaste pick ups vanuit de dealer, gewoon met fabrieks garantie.

    Login om te reageren
  11. Jantje_555 zegt

    16 januari 2019 om 10:56

    ontbreekt nog wel wat extra verlichting

    Login om te reageren
  12. sjouveur zegt

    16 januari 2019 om 11:01

    Laat ze deze maar aan Defensie leveren

    Login om te reageren
  13. jarnobakker zegt

    16 januari 2019 om 11:08

    Die roetvlekken maken hem helemaal af

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North