• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Britse Skoda-rijder onthoofd door cruise control? [updated]

Auteur: Author, gepost 25 november 2016 om 12:39 – 90 Reacties

Britse Skoda-rijder onthoofd door cruise control


Een bijzonder vaag verhaal vanaf de andere kant van het Kanaal.

De 32-jarige Kaushal Gandhi is op een gruwelijke manier om het leven gekomen. De man reed in zijn Skoda Octavia over de M40. Voor zover bekend kreeg hij z’n auto niet uit de cruise control. Daarop belde Gandhi het alarmnummer en tijdens dit gesprek zei hij het volgende:

“My car is not coming out of cruise control… It’s not letting me stop. It shows 70 mph but I am going much faster than this.”

Op aanraden van de telefonist probeerde Gandhi nog of de auto mogelijk vaart zou minderen door de ‘bak in z’n vrij te zetten. Dat plan mislukte, evenals het herhaaldelijk indrukken van de start/stop-knop. In tegenstelling tot wat de wanhopige automobilist hoopte bleef de Skoda accelereren. Het transcript van een deel van het 8 minuten durende gesprek check je hieronder:

Kaushal Gandhi (KG): My car is not coming out of the cruise control. I have just passed the exit of the M40 towards Slough. It is not letting me stop. It (the speedometer) shows 70mph but I think I am going much faster than this.

Call handler (CH): Can you slow to a stop by braking? Can you try to control the car’s speed using your gears?

KG: I am trying. It is not stopping at neutral. I have kept pressing the button but all it makes is a noise. My speed is increasing. I think what has happened was I tried to change the mode on the car, because I was on the sports mode. I pressed a button to come onto the normal mode and then it is not allowing me to do anything. It is just gone 77mph right now.

Hierop vroeg de telefonist of Gandhi de handrem al had geprobeerd.

KG: ‘I haven’t tried it because at this speed I am not sure what will happen. I am in the middle lane right now, there is no traffic. Do you want me to try the hand brake?

Gandhi gaf aan dit te zullen proberen en even later werd de verbinding verbroken. De Skoda had zich waarschijnlijk precies op dat moment op volle snelheid in een stilstaande vrachtwagen geboord. De klap was dusdanig heftig dat de gehele bovenzijde van de auto werd geslagen. Bloedtests wezen uit dat Gandhi niet onder invloed was ten tijde van het ongeval.

Experts vermoeden dat de Skoda gelijktijdig een software- en een hardwarestoring kreeg en dat de cruise control daardoor flipte. Toch blijft het zeer opmerkelijk dat hij de auto op geen enkele manier kon laten afremmen. Onderzoek aan de auto wees overigens uit dat de Skoda ten tijde van de crash ongeveer 200 km/u reed en dat het gaspedaal volledig was gevloerd, wat het verhaal er niet duidelijker op maakt. (via: Daily Mail)

UPDATE: Na ampel beraad op de redactie moeten we toch concluderen dat het zaakje stinkt, zachtjes uitgedrukt. Remmen werken in principe altijd (tenzij brake-by-wire, maar da’s hier niet van toepassing) volledig mechanisch. Bovendien kan elke straatauto harder remmen dan accelereren, óók als de auto al dan niet vanzelf voluit accelereert. Het is in dit stadium te vroeg en bovendien onnodig om met het vingertje te wijzen, maar we hebben zo’n vermoeden dat de auto minder blaam treft dan we in eerste instantie omschreven.

Ook interessant!

  • Deze Skoda Octavia kan 365 km/u
  • Skoda Octavia Pro
    Skoda Octavia Pro moet naar Nederland komen
  • Skoda Octavia Sportline
    Skoda Octavia Sportline is RS-Light met 190 pk
  • Skoda Fabia krijgt het interieur van een Octavia

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, engeland, octavia, schade, Skoda

Vorig bericht: « Dit zegt de internationale pers over The Grand Tour S01E02
Volgend bericht: Volvo-baas gaat schoon schip maken bij Audi »

Lees Interacties

Reacties

  1. w0o0dy zegt

    25 november 2016 om 12:44

    Snap het verhaal niet.. zo’n VAG product laat niet eens toe dat je een en gas tegelijkertijd indrukt.. dan valt ie stil.

    Login om te reageren
    • slickrick zegt

      27 november 2016 om 00:03

      @w0o0dy: iedereen die hier speculeert over wat en hoe is totaal zinloos, we hebben slechts een fractie van het verhaal….

      Login om te reageren
  2. jack_abarth zegt

    25 november 2016 om 12:44

    Z’n grootvader had wellicht nog een optie:

    “Gebed is de sleutel van de ochtend en de grendel van de avond.”

    Login om te reageren
    • thesis zegt

      25 november 2016 om 16:59

      @jack_abarth: grappig als iemand overleden is

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        25 november 2016 om 18:45

        @thesis:
        Je hebt gelijk, stille tocht dan maar?
        Me denkt gevalletje zelfmoord en deze komedie om VAG geld uit de zakken te kloppen, want remmen zijn mechanisch en winnen het van snelheid, tenzij deze Skoda Christine heet…….

        Login om te reageren
  3. mashell zegt

    25 november 2016 om 12:45

    “Experts vermoeden dat de Skoda gelijktijdig een software- en een hardwarestoring kreeg en dat de cruise control daardoor flipte”. Dat is nogal een gemakkelijke analyse, cruise control is gezekerd met software die de hardware afzekert en met hardware die de software afzekert. Dus als er iets mis mee gaat moet het wel met beide gelijtijdig mis gaan.

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      25 november 2016 om 13:02

      @mashell: Ik lees op [url=https://www.theguardian.com/business/2016/nov/24/skoda-driver-decapitated-in-stuck-cruise-control-mystery]theguardian[/url] dit:
      “Martin Clatworthy, a vehicle data examiner and safety specialist for Volkswagen, which makes the Skoda, told the inquest that the airbag systems gave the speed, steering, accelerator pedal position and braking of the car in the five seconds before the crash.

      The car was travelling at 116mph with the accelerator pedal fully depressed five seconds before the crash, while no braking was recorded. It continued to accelerate and hit a top speed of 119mph, with the accelerator pedal pressed two-thirds of the way down. Then just two seconds before the impact, at 94mph (152kph), the accelerator was not depressed at all.

      “There is no indication that there was any error or problem with any of the electronic systems of the car in the five seconds leading up to the collision,” Clatworthy said.”

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        25 november 2016 om 14:04

        @martinus: Dus Clatworthy zegt, in de laatste 5s waren er verschillende snelheden en gaspedaal standen geregistreerd. Waarbij de laatste snelheid lager was dan de eerste. Daarmee lijkt me in inderdaad zoals Clatworthy zegt dat een fout van de electrische systemen zoals de cruise control is uit te sluiten.

        Login om te reageren
        • martinus zegt

          25 november 2016 om 15:18

          @mashell: Of het is halve informatie. Als meneer nog kort, alle pedalen heeft proberen in te drukken om het te stoppen..

          Login om te reageren
  4. realhustler zegt

    25 november 2016 om 12:45

    Heel vreemd, de remmen zijn hydraulisch, en die hebben meer vermogen dan de motor. En bij mijn auto uit 2004, zodra je meer dan een fractie remt, weigert hij nog gas te geven. ok, dat is electronisch en kan falen.
    Maar de hydrualische remmen moeten makkelijk de auto kunnen laten stoppen, al wordt de remweg wel langer natuurlijk, als de auto gas blijft geven.
    De remmen van een eend hebben meer vermogen om te stoppen dan de motor van een Ferrari riepen ze vroeger. Of dat nu nog zo is, geen idee. Maar in 40 meter stoppen vanaf 100 km/h kunnen de meeste auto’s, maar in 40 meter accelereren van stilstand naar 100 km/h dat kunnen er niet veel.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      25 november 2016 om 13:50

      @realhustler: Ja, maar er zijn twee dingen:

      – Je moet dan wel voluit remmen, dat durven of doen de meeste mensen niet.

      – Remmen die oververhit zijn nemen heel snel af in kracht. Als hij al een tijdje halve kracht aan het remmen was, omdat hij 70mph wilde rijden en niet 90mph oid, dan verhitten die dingen enorm snel. Als de remmen dan gaan faden en alles te warm is, dan is het zeker niet genoeg om de motor op volle kracht te stoppen.

      Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        25 november 2016 om 13:58

        @fanboy: een motor die op hol slaat, kunnen geen remmen tegenop.

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          25 november 2016 om 14:05

          @boomhauwer: Dat denk ik ook.

          Misschien dat de Skoda een 120KW motor heeft die aardig bij z’n piekvermogen aan het werken was. En je hebt remmen die 200KW of zelfs meer doen. Dan zou je zeggen dat je kan afremmen, maar je vertraagt langzaam en de remmen worden snel heet.

          Ik denk ook dat ze wel kunnen zien of hij geremd heeft. Niet alleen door diagnose software, maar ook omdat hij toch wel flink kromme schijven zou moeten hebben. (krom getrokken na het ongeluk)

          Login om te reageren
        • lekbak zegt

          25 november 2016 om 15:51

          @boomhauwer: een motor die op hol geslagen is werkelijk geen enkele partij voor je remmen. Dit gebeurde ook nog eens in een hoge versnelling maar zelfs in de één rem je met speels gemak de auto tot stilstand.

          Probeer maar eens: met warme motor op maximaal vermogen in de eerste versnelling kijken hoe weinig remkracht je eigenlijk nodig hebt om te vertragen.

          Login om te reageren
          • phevtreb zegt

            25 november 2016 om 22:45

            @lekbak: als je dat met een automaat doet met een beetje vermogen, ik weet niet of deze Skoda een automaat was, dan gaat je dat vies tegen vallen. Ik heb het eens met een Volvo 940 gehad dat het gaspedaal onder de mat bleef hangen, kreeg hem niet tot stilstand geremd, gelukkig kon ik de motor met de sleutel uitzette.

            Login om te reageren
  5. elemento zegt

    25 november 2016 om 12:47

    Het is idd raar. Desnoods rij je langs de vangrail etc om te laten stoppen. Automaat bak in zn R hard duwen etc

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      25 november 2016 om 13:56

      @elemento: ik R duwen werkt niet.

      Login om te reageren
      • unknown32 zegt

        25 november 2016 om 16:05

        @boomhauwer:
        Race stand gaat altijd hé haha

        Login om te reageren
  6. cjdg zegt

    25 november 2016 om 12:48

    Als het een automaat betreft met electronish gestuurde bak dan zou deze evt niet naar neutraal kunnen gaan. Maar door het intrappen van de rem zou je altijd moeten stoppen. tenzij z’n vrouw(of ieder ander) de remleidingen heeft doorgesneden.

    Login om te reageren
  7. schuiftrompet zegt

    25 november 2016 om 12:49

    een bijzonder vag verhaal

    Login om te reageren
  8. viezefreddyw zegt

    25 november 2016 om 12:49

    Een heel apart verhaal waar een luchtje aanzit. Het klopt gewoon niet helemaal en er zijn meerdere manieren om veilig tot stoppen te komen..

    Login om te reageren
  9. fordje zegt

    25 november 2016 om 12:49

    Zeer triest verhaal!

    Login om te reageren
  10. wijsneus zegt

    25 november 2016 om 12:51

    Je moet altijd heel voorzichtig zijn met dit soort claims maar zou dit niet een poging zijn om een zelfmoord te verstoppen?

    Login om te reageren
    • wijsneus zegt

      25 november 2016 om 12:52

      @wijsneus: Neemt niet weg dat het een zeer triest verhaal is voor zowel de man in kwestie als de nabestaanden.

      Login om te reageren
      • pinut187 zegt

        25 november 2016 om 14:13

        @wijsneus: als het zelfmoord is is het niet triest voor de man zelf..

        Login om te reageren
  11. Erik zegt

    25 november 2016 om 12:52

    Het volgende ‘schandaal’ voor VAG?

    Login om te reageren
  12. screamgt zegt

    25 november 2016 om 12:56

    Ehm. Het gas pedaal is volledig gevloerd, meneer reageert niet op de vraag of hij geremd heeft en na bijna 8 MINUTEN vraagt hij beleefd of die niet de handrem moet gebruiken om tot stilstand te komen. Dat je de versnelling niet in neutraal kan krijgen is ook zeer frapant, dit is namelijk bij elke auto mogelijk op wat voor een snelheid dan ook. Dit ruikt naar zelfmoord/oplichting/verzekeringsfraude.

    Login om te reageren
    • screamgt zegt

      25 november 2016 om 12:57

      @screamgt: Oh en zelfs met het lichtjes aantrekken van de handrem, en de druk hiervan opvoeren tot je op een bepaalde snelheid komt dat:
      1. de auto afslaat ivm een te hoge versnelling
      2. je de auto langs de weg tegen een paal, bord of stuk vangrail kan parkeren.

      Zo heeft een vriend van mijn pa een keer zijn Jaguar al schurend tegen de vangrail en trekkend aan de handrem de auto tot stilstand gekregen ivm weigeren van de remmen.

      Login om te reageren
    • pomoek zegt

      25 november 2016 om 13:04

      @screamgt: Oplichting gone wrong lijkt mij ook. Het eerste wat ieder normaal mens zou doen die meer dan 5 minuten autorij ervaring heeft is op de rem trappen in een dergelijke situatie. Als hij werkelijk de boel niet wilde oplichten vraag ik me af hoe hard we iemand gaan missen die er niet aan denkt om af te remmen als je auto blijft versnellen.

      Login om te reageren
  13. VeniVidiVici zegt

    25 november 2016 om 12:59

    Beetje een Final Destination film momentje.
    Ik mis toch in het verhaal dat hij vol het rempedaal ingetrapt heeft. Zie alleen maar in N zetten en op knopjes drukken staan. Hoe dan ook, in zo’n situatie stuur ik toch even naar de buitenste baan en trek ik liever de handrem aan dan onthoofd worden. (Vaag verhaal)

    Login om te reageren
  14. trustmeiamanengineer zegt

    25 november 2016 om 13:05

    De remmen werken altijd. Heel sterk verhaal dus weer, van een prutsende automobilist.

    Login om te reageren
  15. rijbewijzer zegt

    25 november 2016 om 13:06

    Doemscenario

    Login om te reageren
  16. blata zegt

    25 november 2016 om 13:06

    Toch maar een verplichte kill switch in bouwen

    Login om te reageren
  17. gezondverstand zegt

    25 november 2016 om 13:09

    Gas pedaal volledig gevloerd zal wel niet fysiek geweest zijn dan.
    Ik weet niet wat er bij zo’n Skoda allemaal by wire is.
    Besturing, starten, dsg, voetrem ?
    Alles elektrisch aangestuurd en een software vastloper is dan fataal. Computer, tablet of telefoon worden ook autistisch als software vast loopt.
    Blijft de handrem als enige mechanische redding over.
    In nieuwe auto’s is dat ook al elektrisch.
    Alleen nog remmen mogelijk via obstakels dan.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 november 2016 om 13:20

      @gezondverstand: Ik weet niet wat er bij zo’n Skoda allemaal by wire is. Besturing, starten, dsg, voetrem ?
      Daar zijn regels voor. Remmen en besturing mogen nog altijd niet bij wire zijn.
      Een software vastloper is ook eigenlijk helemaal geen probleem. De software wordt door een hardware watchdog bewaakt en als de software is vastgelopen wordt deze binnen 100ms gereset. Dit zijn veiligheidsrelevante systemen in een voertuig, daarvoor gelden iets andere normen dan voor een mobiele telefoon.

      Login om te reageren
      • brave zegt

        25 november 2016 om 13:28

        @mashell: sturen bij wire mag toch WEL?!?! Volgens mij op enkele BMW’s

        Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          25 november 2016 om 13:32

          @brave:

          Die zijn elektronisch bekrachtigd, maar het stuur en de voorwielen zijn nog altijd mechanisch met elkaar gekoppeld.

          Login om te reageren
        • remylahaye zegt

          25 november 2016 om 14:02

          @brave: De Infinty Q50 heeft bijvoorbeeld steering by wire. Toch zit ernog een fysieke stuur stang als het mocht falen.

          Login om te reageren
      • lekbak zegt

        25 november 2016 om 13:47

        @mashell: de reset van de software kan natuurlijk ook defect zijn. Evenals een hele hoop andere dingen. Maar dan zijn de remmen nog altijd mechanisch.

        Of zou het abs, esp en al die andere systemen de remmen uitgeschakeld kunnen hebben? Dan zou de elektronische stuurbekrachtiging wellicht ook tegen zijn stuurbeweging in gedrukt kunnen hebben.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          25 november 2016 om 14:00

          @lekbak: hoe kan een reset van software defect zijn? Dat wordt gedaan door een hardware component die de spanning van de controller voor een paar milliseconden wegneemt waarna deze opnieuw opstart en dus in een veilige toestand komt.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            25 november 2016 om 19:04

            @mashell: dat stukje hardware kan ook gewoon stuk zijn. Alles wat mensen kunnen maken kan en zal kapot gaan.

            Login om te reageren
      • fanboy zegt

        25 november 2016 om 13:54

        @mashell: Tja, die marslander van laatst had ook vast wel een watchdog, maar die is toch keihard gecrasht op de mars bodem.

        Een watchdog is maar een heel simpel mechanisme voor software dat vast hangt door bugs of interrupts of wat dan ook. Als de software gewoon naar 200km/u cruise control aan het werken was vanwege een bug, dan gaat ie dat doen. Daar gaat geen watchdog tegen helpen.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          25 november 2016 om 14:22

          @fanboy: jawel daar gaat een watchdog heel goed tegen helpen. Immers de watchdog voert een reset uit en daarna kom je weer in een veilige toestand en moet er opnieuw een toestandsovergang van niet naar wel versnellen gedetecteerd worden voordat dat het versnellen commando opnieuw wordt uitgevoerd. Bij een hangende knop ben je door de watchdog gewoon veilig. Natuurlijk worden hangende knoppen sowieso gedetecteerd.

          Login om te reageren
          • fanboy zegt

            25 november 2016 om 14:41

            @mashell: Je hebt het over een hangende knop, wie zegt dat dat het is? En welke knop dan? Dus volgens de watchdog mag je geen enkel knop of gaspedaal langer dan 100ms inhouden want dan gaat ie resetten?
            Als het gewoon wat anders was: Als er gewoon een software fout in zat, een vertaling fout of memory corruption of wat dan ook, waardoor de cruise control naar 200km/u wil werken of iets anders belachelijks hoog, dan gaat hij dat gewoon doen.

            Zie nogmaals het voorbeeld van de Marslander. Die dacht dat die op 4 kilometer hoogte zat en is gewoon keihard ingeslagen op de bodem van Mars. Vertel even hoe een watchdog hier bij helpt?

            Een watchdog helpt alleen maar als een systeem hangt in de software. Eindeloos loopen of een interrupt, dat soort dingen. Echter als het systeem prima werkt maar de variabelen (of input) verkeerd is, gaat een watchdog je niet helpen. Het is geen wondermiddel.

            Login om te reageren
            • mashell zegt

              25 november 2016 om 15:11

              @fanboy: dit is niet marslander blog, het hele probleem met die marslander is een gebrek aan testen in een reeële omgevingen. Dat daar een goede reden voor is dat is duidelijk maar daardoor zullen er bij ruimtevaart avonturen altijd dit soort dingen blijven gebeuren.
              Maar bij een feature als cruise control in een auto heb een watchdog (of twee) tegen hangende software. Ook meerdere beveiligingen tegen hangende knoppen. Tegen corrupt RAM en flash wordt ook beveiligd. Vertalingsfouten (compiler errors) vind je door grondig testen. De veiligheidssystemen zijn zo gemaakt dat als er ongewild versnellen is, dit maar voor een beperkte tijdsduur zal zijn.

              Login om te reageren
              • fanboy zegt

                25 november 2016 om 15:26

                @mashell: Je watchdog is geen oplossing voor alles. Dat geef je zelf eigenlijk ook al aan. Uiteraard is er veel testwerk en zullen er ook software analyze tools draaien om dat soort dingen op te sporen.

                Wij werken hier in embedded ontwikkeling, dus tja, we weten wel wat een watchdog is. Maar 9 van de 10 bugs die langskomen zijn bugs die niet gedetecteerd worden door watchdogs, die dan ook niet ingrijpt. Dat was mijn punt, je begint over een watchdog maar die gaat niet alles voor je oplossen.

              • mashell zegt

                25 november 2016 om 18:30

                @fanboy: he, wat leuk wij werken hier ook in een embedded omgeving, automotive componenten. Ik begon over de watchdog omdat “gezond verstand” over een software vastloper begon en daar heb je de watchdogs voor.

              • fanboy zegt

                25 november 2016 om 20:28

                @mashell: Ah ik zie het nu.

                Ik zit niet in de automotive sector, zit in de telecom. Veiligheid is niet snel een issue, uptime wel! Andere eisen.
                Zit je (het bedrijf) nog wel in Nederland dan? Of toch in Duitsland waar natuurlijk veel te doen is? (of Frankrijk)
                Automotive lijkt me wel interessant voor als ik een keer wat anders wil of moet. Maar dan is embedded ervaring (en technische opleiding) wellicht niet genoeg en moet je wellicht een autotechniek opleiding hebben gedaan? (als het over motoraansturing gaat e.d.)

      • osmo zegt

        25 november 2016 om 14:20

        @mashell: https://en.wikipedia.org/wiki/Brake-by-wire

        “Brake-by-wire technology has been widely commercialized with the introduction of Battery Electric Vehicles and Hybrid Vehicles. The most widely used application by Toyota in the high volume Prius was preceded by the GM EV1, the Rav4 EV, and other EVs where the technology is required for regenerative braking. Ford, General Motors, and most other manufacturers use the same general design, with the exception of Honda, who designed a notably different design.”

        Login om te reageren
      • koeckenbacker zegt

        25 november 2016 om 22:27

        @mashell:

        Login om te reageren
  18. matthijs_vangarderen zegt

    25 november 2016 om 13:12

    Gruwelijk, bahbah…

    Login om te reageren
  19. bennyyy zegt

    25 november 2016 om 13:22

    Las het verhaal ook al op een ander platform, ben benieuwd of de onderzoekers nog meer hebben gevonden. Het gesprek tegenover de hardware en software bevindingen spreken elkaar wel tegen. Het is hier wel gepast om de titel aan te passen, is het al bewezen? Britse Skoda-rijder onthoofd door stilstaande vrachtwagen zou meer waarheidsgetrouw zijn.

    Login om te reageren
    • Author zegt

      25 november 2016 om 13:26

      @bennyyy: een goed punt, met name wat de titel betreft. Hebben e.e.a. dan ook aangepast.

      Login om te reageren
  20. dagdromer zegt

    25 november 2016 om 13:23

    Natuurlijk een verschrikkelijk ongeluk. Sterkte voor de nabestaanden. Maar toch, als ik zulke dingen lees. Wat gaat er mis bij een rijopleiding dat mensen in een dergelijk geval niet de gisheid hebben om de versnelling (automaat of hand) in z’n vrij te schakelen, vol op de rem te gaan staan en/of het contact uit te schakelen.

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      25 november 2016 om 13:27

      @dagdromer: idd, en iedereen verplicht een helm achter het stuur.. zo ken je nog wel eeuwig doorgaan he..

      Login om te reageren
      • dagdromer zegt

        25 november 2016 om 14:10

        @lekkaah: overdrijven is ook een vak. Punt is dat het wel lijkt of men over het algemeen steeds minder voertuigbeheersing lijkt te hebben. Snap niet zo heel erg goed dat bij rijlessen de focus komt te liggen op bv hoe een navi te gebruiken ipv wat te doen in een onverwachte situatie.

        Login om te reageren
      • peug206 zegt

        25 november 2016 om 16:47

        @lekkaah: heb je met Lincoln geruild van profiel?

        Login om te reageren
    • lekbak zegt

      25 november 2016 om 13:52

      @dagdromer: als alles is gestuurd door op hol geslagen computers kan het best zijn dat er helemaal geen sleutel in het contact zat en de automaatbak is sowieso elektronisch gestuurd. Die hele pook zou je ook kunnen vervangen door een touchscreen ofzo. Blijft het remmen nog over. Dat kan altijd.

      Login om te reageren
      • dagdromer zegt

        25 november 2016 om 15:17

        @lekbak: daar heb je een punt, maar we hebben het hier over een Skoda.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          25 november 2016 om 15:54

          @dagdromer: juist. Tegenwoordig zeer moderne auto’s met alles er op en er aan.

          Login om te reageren
  21. brave zegt

    25 november 2016 om 13:26

    Eehm… dit verhaal haalt vast niet de headlines.. of de krantenkoppen zo u wilt. *zwartgallige humor uit* Maar een heftig en zeer vreemd verhaal als het waar is. (En ik hoop dat het niet geldt voor octavia’s met adaptive CC zoals de mijne)

    Login om te reageren
  22. jack_abarth zegt

    25 november 2016 om 13:31

    De ironie is toch eigenlijk ook wel dat het in een Skoda gebeurd is. Ben ooit eens met een schooltrip in Praag geweest waar men wist te vertellen dat “Skoda” Tsjechisch is voor jammer. Wanneer je dit zoekt op internet lijkt het nog waar te zijn ook.

    Login om te reageren
  23. gillesvda zegt

    25 november 2016 om 13:32

    Dit is wel heel verontrustend.

    Login om te reageren
  24. itiswhatitis zegt

    25 november 2016 om 13:33

    Pff het zou je maar gebeuren.

    Voel ik hier een grote terugroepactie?

    Login om te reageren
  25. flik2punt0 zegt

    25 november 2016 om 13:38

    Wow dit is wel echt heftig! Het zou zo in csi kunnen. Hopelijk komt er iets uit het onderzoek dat herhaling kan voorkomen!

    Login om te reageren
  26. lekbak zegt

    25 november 2016 om 13:40

    Dit is wel heel erg eigenaardig want gewone remmen zijn volledig mechanisch en veel sterker dan de motor. Je kunt dus altijd de auto tot stilstand remmen terwijl de motor volgas geeft.

    Uit ervaring weet ik trouwens dat je daar helemaal niet zo hard voor hoeft te remmen. De handrem zou ik niet proberen want dan verlies je gegarandeerd de controle. Los van het feit dat VAG dol is op elektronische handremmen.

    Login om te reageren
  27. 1lunatic zegt

    25 november 2016 om 13:42

    Sterkte voor de nabestaande, ik kreeg echt rillingen tijdens het lezen.
    Het zou je maar gebeuren.

    Login om te reageren
  28. thijs_vangrinsven zegt

    25 november 2016 om 13:44

    Ik voel een recall aankomen…

    Login om te reageren
  29. neleev zegt

    25 november 2016 om 13:44

    Lang leve de technologie ?

    Login om te reageren
  30. thomasthomas zegt

    25 november 2016 om 13:48

    The Final Destination 6

    Login om te reageren
  31. buutvrij zegt

    25 november 2016 om 13:49

    VAG cruise-controll gate??

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      25 november 2016 om 13:54

      @buutvrij:

      Heb hier laatst wel een stukje gelezen dat ze de “VW CC” uit productie gehaald hebben…

      http://www.autoblog.nl/nieuws/volkswagen-stopt-productie-van-de-cc-93100

      Login om te reageren
  32. fanboy zegt

    25 november 2016 om 13:57

    Nou ja, gezien het geen Amerika is en geen Prius is zal het wel allemaal niet zo erg zijn? Het zal wel niet aan de auto liggen?

    Voorbarige conclusies allemaal. Ben benieuwd of hier nog wat uit komt.

    Login om te reageren
  33. Edge zegt

    25 november 2016 om 13:58

    Hmm, ik denk dat ik in die situatie toch eerst de voetrem zou proberen, en daarna een combinatie van handrem en de auto langs de vangrail laten schuren. Liever de auto afschrijven en zelf het ziekenhuis in dan dat ik onthoofd word door een vrachtwagen.

    Login om te reageren
  34. geelbarrel zegt

    25 november 2016 om 14:01

    Populisme kom er maar in. Weer een zwervend vloermatje?
    Zoals al een paar autobloggers schrijven zijn remmen nog altijd tot meer in staat om te remmen dan de motor om te accelereren. Als motor volgas gaat heb je hooguit geen vacuum meer die meehelpt de remmmen te bekrachtigen. Dat voelt eng, maar met twee poten op de rem echt diep trappen tot je kont uit de zitting komt gaat echt wel die kar tot stoppen dwingen. Ik heb een aantal keren op een slipschool instructie gegegen en steevast begon de praktijk met een noodstop oefenen. 9 van de 10 mensen aaien het rempedaal. TRAP erop en laat de ABS het bestuurbaar houden.

    Overigens ooit eenmaal een ABS storing meegemaakt waarbij iets heel engs nog als enige oorzaak kon overblijven: in een kleppenblok van de ABS zitten kleppen die de druktoevoer van pedaal naar rem onderbreken als die bewuste wielen teveel vertragen (lees blokkeren) ten opzichte van de berekende gemiddelde vertraging. Gaan die wielen dan nog steeds teveel vertragen, dan treeds er een andere klep in werking die de druk tussen ABS en rem wegneemt, totdat het wiel weer draait. Dan gaat die klep dicht en de andere weer open en begint het circus weer van voren af aan. Je begrijpt al: als er iets aan de hand is met het aansturen van die kleppen kan je trappen wat je wil maar er gebeurt weinig dan. Horror. Fabrikant heeft nooit een antwoord gegeevn op de vraag hoe met software de aansturing van die kleppen voorwaardelik is gemaakt en beveiligd wordt.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      25 november 2016 om 14:13

      @geelbarrel: Dat zou natuurlijk kunnen, welk merk was dat? Lijkt een beetje op pilot induced oscillation https://www.youtube.com/watch?v=wxX4QvLylLY waarbij de computer van een vliegtuig de input van de piloot corrigeert, die vervolgens de reactie van de computer corrigeert enzovoort totdat het vliegtuig hevig op en neer begint te bewegen en uiteindelijk neerstort.

      Login om te reageren
      • geelbarrel zegt

        25 november 2016 om 15:25

        @pomoek:
        Welk merk zeg ik liever niet. Ik wil dat mn remmen het morgen ook nog doen :-)

        Login om te reageren
  35. geelbarrel zegt

    25 november 2016 om 14:07

    Oja spicey:

    Toen in ’97 de eerste Octavia kwam, werd zo ongeveer de eerste berijder van die auto ook onthoofd.
    Dat betrof de heer Ludvig Kalma, toentertijd opperhoofd bij Skoda.
    Op een zondag op de snelweg tegen een vrachtwagen geklapt.
    (Die stond dwars op de weg… Italiaans kenteken… insiders gossip: Skoda had kort daarvoor de aanbesteding voor bouwen van een lakstraat voor de Octavia gegund aan het zweedse ABB en niet aan een Italiaanse firma… toeval?)

    Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      25 november 2016 om 14:16

      @geelbarrel: ABB is Fins zover ik weet..

      Login om te reageren
      • geelbarrel zegt

        25 november 2016 om 15:26

        @pinut187: https://nl.wikipedia.org/wiki/Asea_Brown_Boveri

        Login om te reageren
        • pinut187 zegt

          25 november 2016 om 15:35

          @geelbarrel: ha weer wat geleerd, tijdens mijn werk altijd met Finnen van ABB gewerkt dus vandaar. Ook kochten we via ABB Finland.

          Login om te reageren
          • henrie zegt

            25 november 2016 om 18:08

            @pinut187: ABB is een samenraapsel van bijkans ontelbaar veel bedrijfjes. ABB Finland is van oorsprong volgens mij Strömberg. Het Zweedse deel is alleen de A van ABB (ASEA), en het BB-deel (Brown-Boveri) is Zwitsers. Daarnaast heeft ABB nog allerlei bedrijven gekocht en tot ABB omgedoopt. Zo zit er trouwens in Tsjechië (Brno) ook een fabriek van ABB, waar ze middenspanningsinstallaties maken. Eerder dit jaar nog geweest voor een afname…

            Login om te reageren
  36. pinut187 zegt

    25 november 2016 om 14:17

    Vaag verhaal, ik zou de rem intrappen en tegen de vangrailen gaan schuren/rijden..

    Login om te reageren
    • geelbarrel zegt

      25 november 2016 om 15:27

      @pinut187:
      waar een wil is, is een (rem)weg…

      Login om te reageren
      • pinut187 zegt

        25 november 2016 om 15:34

        @geelbarrel: haha ja mooi!

        Login om te reageren
  37. hansvanderpet9000 zegt

    25 november 2016 om 14:49

    Geen haat maar kon je bij mp/h niet tussen haakjes erachter zetten wat het is in km/h?

    Login om te reageren
    • henrie zegt

      25 november 2016 om 18:09

      @hansvanderpet9000: 1mp/h = 1,609km/h… You do the math! ;)

      Login om te reageren
  38. Onehp zegt

    25 november 2016 om 16:33

    Beetje verontrustend. Gelukkig heeft de mijne nog een mechanische handrem, de nieuweste vag producten hebben enkel electronische…

    Login om te reageren
  39. alpacatje zegt

    25 november 2016 om 17:01

    Doet mij denken aan die Prius enige tijd geleden in de states.

    Login om te reageren
  40. shalomleon zegt

    25 november 2016 om 18:25

    Ik denk bull sh (*&^€)t. Zal wel een tuning boxhe hebben liggen kloten

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North