De Hyundai met de naam die zijn land van herkomst wel erg nadrukkelijk verklapt, is er nu als geluidloze variant.
Of is het meer ezel-gehinnik, die naam? Wij weten het niet, maar wat we wel weten is dat deze Hyundai een enorm sex-appeal heeft voor bijtellingpakkers. Handjes boven je bureau houden jongens, want de IONIQ kan 250 km elektrisch rijden. Dat doe je dan met een elektromotor van 120 pk, die vanaf stilstand 295 Nm aan trekkracht levert. Dat is dan wel weer lekker. Hoe snel het elektrowonder naar de 100 accelereert wil Hyundai nog niet kwijt. Wel weten we dat je op de Duitse autobahn niet op de linker baan mag rijden, want bij 165 km/u houdt het feest op, ondanks de lage Cw waarde van 0,24.
Wees niet bang dat je van de weg af zult koersen, want de auto is volgeladen met veiligheidssystemen als Lane Keep Assist, Rear Cross Traffic Alert en Adaptieve Cruise Control. Allemaal primaballa. De Prius-killer is er zoals jullie weten ook in de smaakjes Plugin-Hybride en reguliere Hybride te verkrijgen. Allemaal op één platvorm dus. Niet slecht, moeten we de Koreanen nageven. Boek alvast tickets naar Genève, daar zal het meergranenvervoer te bewonderen zijn.
lowrider zegt
Waarom toch altijd zo’n Prius kont…
martinus zegt
@lowrider: Bij aziaten zit kopiëren in de cultuur.
nasty zegt
@martinus: in duitsland noemen ze kopiëren gewoon een ander model introduceren. Was het nu een A3, A4 of een A5?
fijnkonijn zegt
@nasty: of een BMW 3er, 5er, X3, X5 etc. ?
gtwillem zegt
@lowrider: druppelvorm is he meest aerodynamisch. Net als de Honda Insight en Audi A2. Minder weerstand dus minder kracht nodig om op snelheid te komen en blijven en dus zuiniger.
pinut187 zegt
@gtwillem: eigenlijk zijn vrijwel alle moderne auto’s in een druppelvorm. Voor breder dan achter..
fijnkonijn zegt
@gtwillem: Audi A2 druppelvorm?????
gtwillem zegt
@fijnkonijn:
Jazeker, check de zijkant maar eens:
http://www.thetruthaboutcars.com/wp-content/uploads/2010/02/audiA2windtunnel1-519×350.jpg
pinut187 zegt
@lowrider: Zodat de leek ook snel kan zien dat er een mileubewust persoon voor zich rijdt.
willempjuh zegt
@lowrider: vanwege de ideale stroomlijn die de “prius-vorm” heeft.
biohazardracer zegt
Hij ziet er wel verfrissend uit maar helaas lijkt het lijnenspel direct gekopieerd van de prius.
barchettadriver zegt
Neus heeft wel een ontzettend hoog Volkswagen 411 gehalte zeg.
Nemus zegt
Ik vind hem toch frisser, mooier en innovatiever dan een Prius.
Het is wat minder aggressief dan de banzai-styling van de laatste generatie Toyota’s.
martinus zegt
@nemus: Het exterieur ziet er vooral goedkoper uit.
87sandyd zegt
@martinus: het interieur van de prius goedkoper neem ik aan? Heb verschillende reviews gezien van de prius en ze klagen allemaal over het interieur. Er zitten zelfs onderdelen niet goed vast, bijvoorbeeld bij de stuurkolom zit ontzettend veel speling in. En dit ziet er op het oog ook stukken beter uit imo
edftw zegt
@nemus: ben ik met je eens, deze ziet er nog redelijk “vlot” uit hoewel dat wellicht niet het beste woord is voor zo’n auto. Die toyota’s gaan werkelijk nergens over qua design
v60polestar zegt
@nemus: ja maar zelf een FIAT multivlaai is nog mooier en innovatiever dan een Prius?
utregcity zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
aambei zegt
@utregcity: ik dacht precies hetzelfde, foutje in de tekst
E34M5Touring zegt
Met die dichte neus lijkt ie wel 20j oud… Vind ik hem met normale grille echt een stuk beter.
mashell zegt
@E34M5Touring: zo’n normale grille is ergens nergens meer voor nodig. Dat de grilles bij merken als Audi, BMW, Mercedes, Lexus, Volvo steeds groter worden is design. Slecht design want er is geen technische aanleiding voor.
fit4fun zegt
250 km in theorie wordt 200 km rijbereik in de praktijk voor de elektrische versie? Toyota is op elektrisch gebied helemaal nergens
pramm zegt
@fit4fun: Ik ben bang dat deze in de praktijk met wat snelweg gebruik zelfs niet veel verder komt dan 150 km in de zomer en 120 km in de winter.
gtwillem zegt
Is het heel erg dat ik die achterkant stiekem best wel dik vind?? En met de grille in de neus is de voorkant ook prima. Leuke auto geworden, gaat Hyundai er veel van wegzetten alvorens ze over gaan tot totale wereldheerschappij als het op het verkopen van auto’s aan komt. Ok, het zijn geen Alfa’s maar alle Hyundai’s (en Kia’s) zijn steengoede aanbiedingen: scherpe prijs, ruime uitrusting, steengoede garantievoorwaarden het ziet er prima uit en qua rijden valt het niets tegen.
Dizono zegt
@gtwillem: je bent niet de enige, ik vind hem ook leuk. Gewoon een goed smoelende middenklasser met techniek voor de toekomst. Het is wachten op de eerste fabrikant die gewoon zijn brood-en-boter compacte middenklasser op deze manier in de markt zet, in plaats van als ‘extra model’.
Donstil zegt
@gtwillem: Nou dat klopt wel ja, ik heb behoorlijk wat Kilometers gemaakt in meerdere van hun recentere modellen (De Ix20, i30, IX35 en in mindere mate de I40) en ze rijden best prima, vooral de i20/i30/ix35 de i40 wat minder. Kijk natuurlijk is het geen dynamische wegligging maar het is allemaal niet verkeerd.
dragspert zegt
Een van de voorwaarden in het ontwerpproces was toch ‘hij mag niet zo lelijk als een Prius worden’? Is dat eventjes keihard mislukt dan!
baasbas zegt
Nog best bol voor een platvorm…
Edge zegt
Hier ben ik toch wel van onder de indruk. Ik kan het toch niet laten om de Pruis even erbij te halen, maar als je dit naast een Prius zet is het toch een wereld van verschil. Deze IONIQ oogt niet alleen beter dan de Prius, maar is zelfs ook gewoon mooi te noemen. En als je de interieurs met elkaar vergelijkt, zie je eveneens een wereld van verschil. Waar de Prius vooral van binnen een “kijk mij eens technologisch geavanceerd zijn” is met zijn centrale instrumentarium met veel schermpjes en daaronder een raar pookje, zie je aan het interieur van de IONIQ niet af dat een hybride is. En dat is precies zoals het zou moeten.
norge zegt
Mooie bak hoor, niks voor petjes maar voor mensen in de echte wereld een serieus alternatief..
bofkont zegt
@norge: Kijk nog eens goed , wat is hier nu mooi aan dan??
Het zal allemaal functioneel en kwalitatief in orde zijn, maar mooi hahahaha
dat vind jij zelfs niet eens.
norge zegt
@bofkont: zoals ik al zei….Niks voor petjes :)
autoblaag zegt
Voor een bijtellertje best een geslaagde koets. Maar laten we nou niet allemaal doen alsof dit een echte auto is he ;)
zoraul zegt
Waarom moeten elektriese auto’s altijd zo lelijk zijn? (Tesla niet)
Citrofiel zegt
Ik snap dat de grille voor een volledig elektrische versie niet nodig was en dat ze hem daarom dichtgemaakt hebben. Maar was daar nu echt geen mooiere oplossing voor te bedenken dan het hele stuk volplakken met een egaal gekleurd stuk plastic?
norge zegt
@Citrofiel: Je heb liever een nep luchtinlaat?
Citrofiel zegt
@norge: @mashell: Dat zeg ik niet. Alleen dat dit mooier kan. Enig accent of een ander materiaal (dat wel gewoon de kleur van de koets heeft) zou het wat mij betreft mooier maken. Dit lijkt op de goedkoopst mogelijke oplossing.
mashell zegt
@Citrofiel: zou een rooster mooier zijn? We zijn er aan gewend maar eigenlijk zijn die roosters voorin de neuzen van auto’s ook niet mooi.