Gaaf ding die Volkswagen Arteon, maar is ‘ie ook een beetje betaalbaar?
Het antwoord op de vraag is natuurlijk enigszins afhankelijk van je eigen inschatting van wat betaalbaar inhoudt. Maar laten we maar met de deur in huis vallen: de vanafprijs ligt net onder de 40.000 Euro. Daarvoor krijg je de Arteon dan met de nieuwe 1.5-liter grote (kleine?) TSI die ook in de gelifte Golf (rijtest) te vinden is.
De orderboeken voor de sportiever gesneden variant van de Passat die geen Passat en zeker geen Passat Variant mag heten zijn vandaag geopend. Mocht je echter nét 40.000 Euro opgespaard hebben moet je nog even wachten om naar de dealer te rennen, want in eerste instantie zijn alleen de sterkste 2.0 TSI en 2.0 TDI in combinatie met het Business R pakket te bestellen. Deze versies hebben respectievelijk 280 en 240 pk. De eerste Arteon’s op de weg zien er daarmee zo dik mogelijk uit en kunnen dat uiterlijk ook min of meer waarmaken qua prestaties. Beide zijn standaard gekoppeld aan een 7-traps DSG-bak en 4MOTION en knallen zodoende in 5,6 respectievelijk 6,5 seconden naar de honderd.
Later komen de mindere varianten beschikbaar, waaronder dus de eerder genoemde 1.5 TSI die 150 pk naar de voorwielen stuurt. Tussen de basismotor en de 280 pk sterke 2.0 TSI komt er ook nog een 2.0 TSI met 190 pk. Dieselaars kunnen alleen kiezen voor 2.0-liter grote blokken, dus wat dat betreft is de keuze simpel. Je hoeft alleen even de gewenste hoeveelheid pk’s aan te vinken, want naast de 240 pk sterke variant komt er ook 150 en 190 pk sterke versies.
Volkswagen claimt dat de tijd dat je bij het merk extra moest betalen voor een linkerbuitenspiegel voorbij zijn. Standaard is elke Arteon voorzien van automatische airconditioning, parkeersensoren voor en achter, het radio- en multimediasysteem ‘Composition Media’, Lane Assist, Adaptive Cruise Control, vermoeidheidsherkenning, gedeeltelijk elektrisch verstelbare ‘ErgoComfortstoelen’ vóór en het Press & Drive startsysteem. Daarnaast zijn ook 17 inch lichtmetalo’s, chromen sierlijsten voor de portierruiten, led-koplampen en led-achterlichten zijn standaard.
Nog meer luxe is natuurlijk ook mogelijk. Naast de basisuitvoering kunnen Arteon-rijders opteren voor de Elegance, Elegance Business en de Business R-uivoeringen. De laatste beschikt bijvoorbeeld sportieve details als 18 inch pornojetsers en een zwarte hemelbekleding. Altijd een chique optie die laatste.
Ben je totaal overtuigd van de Arteon en wil je zo snel mogelijk je handtekening onder een koopcontract zetten moet je 57.750 Euro meenemen naar de dealer. Daarvoor krijg je de Arteon 2.0 TSI 4MOTION met 280 pk in Business R uitdossing. Dezelfde auto met de 240 pk sterke TDI onder de kap kost 140 Euro meer, dus 57.890 Euro. Vind je deze prijzen scherp? Kan de A5 Sportback nu wel inpakken? Laat je mening los over deze zaken, in de comments!
kimhung zegt
Goed verhaal en goed onderbouwd. maar alle artikelen voor 1 april neem ik als een korreltje zout.
Sorry @jaapiyo
cpp1 zegt
@kimhung: met een korreltje zout.
Ot: een 1.5je in zo’n grote auto, laat me niet lachen. En dan gaan alle leasers, met zo’n “snel” 1.5je plus R pakket, mensen de stuipen op het lijf jagen op de linker rijstrook.
kimhung zegt
@cpp1: thanx voor de correctie. Ik vond het al raar klinken. Het zou wel een hele goede grap zijn van autoblog als ze een aankondiging deden van een update met een edit knop :p
Henk_he zegt
@cpp1: in een F1 auto ligt een 1.6 dus wat is je punt precies?
cpp1 zegt
@Henk_he: dat is nou niet echt te vergelijken he, een 1.6 met 1000 pk of een 1.5 koffiemolen met iets meer dan 0 pk.
Henk_he zegt
@cpp1: 150-180 pk is ruim voldoende om aan te kunnen sluiten in de dagelijkse files hoor.
BaRa zegt
@henk_he: Een F1-racewagen weegt minder dan de helft van zo’n VW-sloep? Or were you trolling?
avda zegt
@cpp1: Niks mis met die die 1.5. In de CC zit ook een 1.4 tsi met 160 pk en dat gekoppeld aan een DSG levert prima prestaties.
unknown234 zegt
@cpp1: Net zoiets als een 7 serie, een A8, een S-klasse of een volvo 90 met een viercilinder.
dijan zegt
@cpp1: Denk dat de prestaties met 150 pk wel meevallen.
desjonnies zegt
Waarom geen 700 pk?
Is broodnodig voor filerijden.
lincoln zegt
@desjonnies:
Kost maar een meiertje meer (per maand) ..
trustmeiamanengineer zegt
Neem hem dan in godsnaam in dat geel, als je toch zo graag in dit ding wilt rijden. Dan ziet het er tenminste nog enigzins aangenaam uit.
fanboy zegt
Er zit nog steeds zo’n lelijke neus op. Maar verder een mooie geslaagde wagen!
Mairsil zegt
@fanboy: Erg mooie neus, maar jammer dat de rest van de auto zo’n saai koekblik is…
lincoln zegt
Just another MQB platform VAG ding ..
Rijdende leasecontracten ..
Wel een mooie ..
cloverleaf zegt
@lincoln: Ben ik t wederom met je eens ;)
Voor de succesvolle vertegenwoordiger. Lekker in grijs met saai interieur dat precies past bij z’n confectie pak. Om half zeven staan de piepers op tafel
bitd zegt
@cloverleaf: dat is al een stuk beter dan half zes!
rufctr01 zegt
Ik vind hem wel mooi, ik vraag mij hoe de 40k versie oogt. Waar ze iedereen mee lekker maken is natuurlijk de duurste versie.
Robert zegt
@rufctr01: Gewoon, met zwart plastic bumpers en wieldoppen. Net als vroeger!
tijntje2 zegt
Mm.. aan de prijs. En de kleine 60d euro voor de leuke versie heb ik er niet voor over. Heb dan toch weer liever de 535xd touring met de kop eraf voor deze centjes.
kareljansen zegt
@tijntje2: eens, maar als je dit als ondernemer wil rijden dan gaat die vlieger helaas niet op ivm bijtelling.
hijman85 zegt
Ik vind het typisch een VAG product. Veel marketing, mooie plaatjes, maar karakter in een auto is toch (helaas voor VAG) niet commercieel te kweken…
tttijn zegt
Prachtige gezinsauto, stukken aangenamer om naar te kijken als al die station horror hier in west europa.
hans12670 zegt
@tttijn: helemaal mee eens maar in deze grijze kleur wordt het toch weer een grijze muis en dat geel kan ik ook niet mee aankomen.
thomasthomas zegt
Die matte zwarte velgen is echt geen gezicht. Lijkt wel of ze een setje velgen uit het rek hebben gepakt en hebben laten poedercoaten, ziet er meestal ook niet uit (sinaasappel huid). Onder zo’n auto hoort gewoon een mooie afgedraaide velg(en).
stuko zegt
Prachtige bak hoor, heerlijk ingetogen!
nijhofp zegt
Leuk maar we gaan gewoon lekker voor de nieuwe XC60 T8 R-design in de nieuwe rode metallic kleur met 19inc schijven :))
romeoalfa zegt
@nijhofp: 19inch schijven? Ik wist dat een Volvo veilig was maar dit…
nijhofp zegt
@romeoalfa: Haha dan moeten er flinke wielen onder. Maar foutje in de tekst!
Ik ga trouwens vandaag nog wel rijden in de Stelvio dus mocht die auto erg interessant zijn……..
sracert zegt
Best nette sedan, alleen de naam die refereert aan Aerton Senna is natuurlijk walgelijk Duits.
lebeaunl zegt
@sracert: ayrton bedoel je?
kobus1967 zegt
Waarom worden er geen leaseprijzen vermeld, dat verwacht ik wel afgaand op de kop van dit artikel.
PunicaOase zegt
Wow, tussen de 40 en 60k voor een Passat met AutoStyle pakket :-(
bimmert zegt
Voor de vw golf petjes brigade die later vertegenwoordiger geworden zijn ofzo?
Doe dan die nieuwe peugopel insignia maar, die ziet er volwassener uit en kost waarschijnlijk ook nog minder.
Dutchdriftking zegt
Wat is hij mooi he.
deboes zegt
In oktober loopt het contract af van mijn huidige k*t passaai cc, hoop dat een ik een ander/betrouwbaarder merk krijg
speedie zegt
Bloedmooie auto maar als verfent en tevreden Passat rijder (al mijn 5de) toch iets te duur voor mij. VW moet er een verkleinde versie maken ter vervanging van de Jetta. Tussen Golf en Passat is er nu echt een hiaat.
mrrallycross zegt
Met een beetje vermogen en niet in het leasegrijs wel een leuke auto
lebeaunl zegt
Voorkant: ja
Zijkant: mwah
Achterkant: nee
Interieur: nee
Nee dus.
reggie-boy_rood zegt
Mooie wagen!