• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Duitsland bereikt akkoord tolheffing Autobahn’

Auteur: sir_smokalot, gepost 26 november 2013 om 16:53 – 36 Reacties

Betalen zal je


Met het gaspedaal tot op de bodem ingetrapt straffeloos over de Autobahn rijden en hierbij alleen de olie-industrie sponsoren is vanaf 2014/2015 verleden tijd: ook de Duitse overheid wil een stuk van de taart, en hierover zijn afspraken gemaakt.

Bij onze oosterburen waren dit jaar verkiezingen, en dus worden er nu coalitieonderhandelingen gevoerd. Een harde eis van de CSU (de Beierse zusterpartij van Merkels CDU) was het invoeren van een tolheffing voor automobilisten, maar dan wel alleen niet-Duitsers.

Omroep ZDF, dat zich baseert op insiders, meldt dat er wel aan drie voorwaarden voldaan moet worden:
1) de wet mag niet in strijd zijn met het EU-recht (en dat is het niet)
2) geen enkele Duitse automobilist mag zwaarder belast worden
3) er gaat meer geld naar Infrastructuur

Bovenstaande formuleringen zijn definitief, er kan dus niet meer aan getornd worden. De wet moet ‘in de loop van 2014’ in werking treden. De meest voor de hand liggende methode zou die van invoering van een vignet zijn, het handhavend personeel wordt alvast opgeleid om een vignet te herkennen.

Je zou dus zeggen: ok, jammer, ook in Duitsland moet de knip getrokken worden, maar kennelijk is dit, ondanks het ‘definitieve’ karakter van de formuleringen nog geen uitgemaakte zaak. Bepaalde Duitse media opperen de gedachtengang dat het hier om een uitspraak zonder waarde gaat, en wij dus misschien toch nog even ‘gratis’ van de AUtobahn gebruik kunnen maken.

Snapt u het nog? Misschien moeten we maar van het ergste scenario uitgaan, dan kan het alleen nog maar meevallen.

Ook interessant!

  • Bugatti reageert op autobahn schandaal
    Bugatti reageert op autobahn schandaal
  • Autobahn limiet
    'Autobahn limiet is gelijk aan Amerikaanse wapenwet'
  • Officieel: geen snelheidslimiet op de Autobahn!
  • Boetes in Duitsland fors omhoog, nog steeds spotgoedkoop
    Boetes in Duitsland fors omhoog, nog steeds spotgoedkoop

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

duitsland, snelweg, tol, Verkeer

Vorig bericht: « AC Schnitzer doet de 5 Serie (Touring) facelift
Volgend bericht: Ook McLaren gunt je een kijkje in zijn showroom »

Lees Interacties

Reacties

  1. 2800cc zegt

    26 november 2013 om 16:57

    Ik snap het wel, maar begrijp het alleen niet..

    Login om te reageren
  2. donotfeed zegt

    26 november 2013 om 16:57

    Nederland dan ook maar, inkomsten daarvan kunnen deel van BPM wegnemen?

    Login om te reageren
    • azenomei zegt

      26 november 2013 om 17:18

      @donotfeed: Mn auto’s heb ik nu al aangeschaft. Gooi voor mij de wegenbelasting en accijns op brandstof maar naar beneden.

      Login om te reageren
    • tweetyv6 zegt

      26 november 2013 om 17:30

      @donotfeed: In NL werkt dat niet zo goed als in Duitsland omdat Duitsland een transit-land is. D.w.z. er rijden relatief veel buitenlanders door Duitsland naar een bestemming buiten Duitsland. Nederland stopt bij de Noordzee en is dus juist vaak een eindbestemming. Daardor is er relatief veel minder buitenlands verkeer.

      Login om te reageren
      • dunhozzie zegt

        26 november 2013 om 19:13

        @tweetyv6: deels eens. Nederland is namelijk een transportland, er is relatief veel vrachtverkeer vanuit bijvoorbeeld het Duitse ruhrgebied naar Rotterdam.

        Login om te reageren
        • newguy92 zegt

          26 november 2013 om 19:31

          @dunhozzie: dus Rotterdam is de eindbestemming van het voertuig dus is Nederland een eindbestemming, hij heeft 100% gelijk.

          Login om te reageren
          • super zegt

            26 november 2013 om 22:14

            @newguy92:
            niet de eindbestemming (of herkomst) van de goederen dus zeker wel doorvoerland, dat ze met de boot ipv vrachtwagen/trein/binnenvaart verdergaan doet daar niets aan af.

            Login om te reageren
          • desjonnies zegt

            27 november 2013 om 08:15

            @newguy92:
            Dus alle goederen die in Rotterdam worden gelost, die blijven hier?
            Volgens mij zijn België en Nederland transitlanden nummer 1 !!!!!!!

            Login om te reageren
      • astraliser zegt

        26 november 2013 om 19:46

        @tweetyv6: Daarom snap ik niet dat België dit niet al veel langer doet. Onze snelwegen zitten verzadigd van het internationaal verkeer. Vooral dan alles richting of komende van Calais. Dan zouden we eindelijk onze gatenkaas-wegen kunnen aanpakken, of is dit naïef? :-)

        Login om te reageren
  3. tupperware zegt

    26 november 2013 om 16:57

    Dan wodt het dus hoog tijd dat ze in Den Haag wakker worden en dit ook gaan invoeren voor alles dat hier niet op gele platen rijdt.
    Gaan de transporteurs die met moelanders rijden leuk vinden.

    Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      26 november 2013 om 17:46

      @tupperware: Je moet ook twee keer belasting betalen op je belgisch/nederlandse auto, dus kunnen ze dat net zo goed invoeren voor poolse/bulgaarse/roemeense-nederlandse auto’s inderdaad.

      Login om te reageren
  4. Simpson zegt

    26 november 2013 om 16:59

    Es ist mein autobahn! Ik zeg: onze bijdrage aan die A Einundreizig stande pede terughalen.

    Login om te reageren
  5. wimbers zegt

    26 november 2013 om 17:01

    inderdaad, hier ook doen, en dan de voorwaarde geen hogere lasten voor de automobilist doortrekken naar verplicht een verlaging van de totale tco van 15% in het eerste jaar.

    hopsa!

    Login om te reageren
  6. GT4Ever zegt

    26 november 2013 om 17:10

    Belastingen voor buitenlanders voor het gebruik van de weg vind ik prima! Maar dan wil ik als buitenlander geen Duitse belasting betalen voor de bezine die ik daar tank. Want ik dacht dat dat de oplossing was die ze in Duitsland gekozen hadden; belasting in bezine (voor iedereen eerlijk). In Oostenrijk werken ze met belasting via een vignet, maar dan betaal je heel weinig belasting voor de bezine. Maar wat Duitsland nu wil lijkt een beetje het Nederlandse model: alles dubbelop, en daar ben ik dan weer niet zo blij mee.

    Login om te reageren
    • tweetyv6 zegt

      26 november 2013 om 17:26

      @GT4Ever: In Oostenrijk is er ook geen verschil in benzineprijs voor Oostenrijkers of buitenlanders. Daar is de accijns op brandstof gewoon lager dan in de omringende landen.

      Login om te reageren
    • dnadave zegt

      27 november 2013 om 01:08

      @GT4Ever: je weet dat je steeds ‘ bezine ‘ schrijft ?

      Login om te reageren
  7. endofline zegt

    26 november 2013 om 17:21

    Man man, wat een geknoei.

    Dit is nu net waar Europa positief zou kunnen ingrijpen en eigenlijk voor bestaat. 1 vignet voor alle europeanen en dan moeten ze maar op europees niveau een eerlijke verdeelsleutel verzinnen. bv gemiddeld aantal buitenlandse wagens per km snelweg. Ze kunnen de pot wel verdelen voor landbouwsubsidies. Straks moeten de vertegenwoordigers bij ons een halve vooruit reserveren voor die vele stomme stickers.

    Login om te reageren
  8. tweetyv6 zegt

    26 november 2013 om 17:23

    Er is nog lang geen akkoord. Het is een voorstel in het concept regeerakkoord welk nog afhankelijk is van een aantal randvoorwaarden. O.a. is er de voorwaarde dat de Duitse automobilist beslist niet meer belasting mag betalen dan dat nu het geval is. Hierover zijn nog geen concrete afspraken gemaakt. Ook kan de ‘Ausländermaut’ nog als ‘wisselgeld’ voor belangrijkere afspraken nog ten val komen.

    Hier een link naar een artikel in “Der Spiegel” http://www.spiegel.de/politik/deutschland/koalitionsverhandlungen-pkw-maut-soll-2014-kommen-a-935771.html

    Login om te reageren
  9. dakloos zegt

    26 november 2013 om 17:26

    Weten we eindelijk waar we aan toe zijn, dat geeft rust. Bovendien meer centen voor de infrastructuur; dat is daar op meerdere plaatsen noodzakelijk.

    Login om te reageren
    • ropbp zegt

      26 november 2013 om 21:26

      @dakloos: ik ben blij dat jij daar als dakloze rustig van wordt. Wel luxe trouwens….. En internet in en een auto voor je doos.

      Login om te reageren
  10. petermb zegt

    26 november 2013 om 17:40

    Boeien… de A3 zal goedkoper blijven dan welk ander circuit dan ook (en je bent nog verzekert ook nog).

    Login om te reageren
  11. mbfanatic zegt

    26 november 2013 om 17:42

    Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren… Ik rijdt ongeveer 80.000 km per jaar door dat land….

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      26 november 2013 om 17:58

      @mbfanatic: dan denk ik dat je een stuk voordeliger uit bent dan dat je er maar één dag komt ;)

      Login om te reageren
      • mbfanatic zegt

        26 november 2013 om 18:17

        @davelepeef: Ligt er aan… Er gaan geruchten dat ze er het LKW Maut systeem wat ze al hebben voor willen gaan gebruiken….

        Login om te reageren
  12. super zegt

    26 november 2013 om 17:43

    kortzichtig gedrag…

    bovendien; en het gaat al zo slecht in duitsland….

    Login om te reageren
  13. rob68 zegt

    26 november 2013 om 17:59

    Tol op alle buitenlandse auto’s in heel Europa…..Iets met vrije vlucht van kapitaal meen ik me te herrineren.

    Login om te reageren
    • super zegt

      26 november 2013 om 18:56

      @rob68:
      vrij verkeer denk ik, vlucht is meer richting cayman eilanden vermoed ik.

      Login om te reageren
  14. baasbas zegt

    26 november 2013 om 19:06

    Wat een onzin. Geld betalen voor die stomme betonplaten?

    Login om te reageren
  15. MullerG zegt

    26 november 2013 om 20:32

    Ik rijd zelf veel in Duitsland en vind het geen probleem om éénmaal een bedrag neer te leggen voor een vignet voor een jaar. Echter moet het geld dan wel daadwerkelijk naar de infrastructuur gaan. De Autobahn kan op veel stukken een aardige verbetering gebruiken. Daar betaal ik prima aan mee als dat er voor zorgt dat ik overal gewoon voluit door kan rijden zonder het gevoel te krijgen dat ik gelanceerd wordt.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      27 november 2013 om 09:21

      @MullerG:
      Dream on.
      Daar zijn dezelfde populisten (in een andere vorm weliswaar) aan de macht als diegenen die hier onze MRB uitgeven aan alles behalve de infra structuur.
      Werd hier alles uitgegeven aan de infrastructuur reden we op verwarmd marmeren wegdek met vergulde hectometer paaltjes en was ieder viaduct versierd met een echt Spaans siersmeedwerk.

      Login om te reageren
  16. ArnoldH zegt

    26 november 2013 om 20:51

    Ik vind het een uitstekend idee van Duitsland, zoiets mogen ze in NL ook direct invoeren.

    Login om te reageren
  17. sls63amg zegt

    26 november 2013 om 21:58

    Als je goed doorijd ben je zo bij de tolheffing:)

    Login om te reageren
  18. desjonnies zegt

    27 november 2013 om 08:19

    Och.
    Laten wij dan voor 1 keer weer dat roemruchte volk van ex-zeerovers en wereldveroveraars worden en dood gewoon geen ENKELE Duitse auto meer leasen.
    of kopen.
    Kijken wat Angela daar van zou vinden.
    En denk nou niet dat Nederland geen belangrijke afzetmarkt voor Duitse auto’s is.

    Maar ja, onze cojones zijn door die eeuwige politieke correctheid weer terug in onze onderbuik gekropen……………………………..

    Login om te reageren
  19. paginl zegt

    27 november 2013 om 08:56

    Één Europa toch? Not….

    Login om te reageren
  20. mashell zegt

    27 november 2013 om 09:29

    Er is vrij verkeer van personen en goederen in de EU. Dus extra tol met verplichte vignetten zou er gewoon niet moeten zijn. Dat vrachtwagens extra belasting (LKW Maut) betalen omdat ze extra schade aanrichten is verdedigbaar, dat privé wegen (zoals in Frankrijk) tol rekenen is ook verdedigbaar. Maar extra belasting voor buitenlanders voor het gebruik van het hoofdwegenverkeersnet is dat niet niet. De EU zou er beter werk van maken dat andere landen die vignetten onzin opheffen dan dat ze Duitsland toestaan dit ook te gaan te doen.

    Login om te reageren
  21. xjs678qr zegt

    27 november 2013 om 09:47

    Even naar de Kerstmarkt?
    1 Umwelt vignet
    1 Autobahn Vignet
    Gaan Ski’n in Oostenrijk?
    1 Vignet voor Oostenrijk extra
    Naar Kroatie in de zmomer
    1 Vignet voor Slovenië erbij

    En dat terwijl ik eigenlijk al wegenbelasting betaal voor 100% van mijn kilomters in eigen land (terwijl ik amper 60% in eigen land rijd)…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North