James Glickenhaus werkt aan een nieuwe supercar

Gepost op 17-03-2013 om 20:19 door - 48 Reacties »

Alfa Romeo 33 Stradale
Het lijkt erop dat James Glickenhaus maar geen genoeg kan krijgen van het (laten) bouwen van speciale supercars voor zichzelf. Na de Ferrari P4/5 by Pininfarina en de P4/5 Competizione gaat hij nu werken aan een 725 kilo wegende carbonfiber auto met 500 pk, die een eerbetoon moet zijn aan de Alfa Romeo Tipo 33.

Glickenhaus is momenteel nog druk bezig met het uitzoeken van een geschikte motor en een carbonfiber chassis. Uiteindelijk moet in 2015, tijdens de autoshow van Geneve, een auto gepresenteerd worden die zo’n 725 kilo weegt en die voorzien is van een twinturbo V6 met 500 pk.

Deze auto gaat een stuk kleiner worden van de P4/5 en de deuren/het dak zouden geïnspireerd zijn op die van de Ferrari 512 S Modulo.

Als merk zal er “Scuderia Cameron Glickenhaus” op de auto komen te staan, de naam van het model zal P 33 zijn. Glickenhaus zegt dat hij momenteel kijkt naar een aantal verschillende motoren (Maserati V6?) en dat hij 2 verschillende carbonfiber tub’s op het oog heeft (Alfa 4C?).

Hoe de auto eruit gaat zien? Dat is nog een verrassing, maar er zal gebruik worden gemaakt van een “Three Wing” design:

we’ll incorporate three wings, nose, roof and rear into the overall shape of the car

Momenteel zijn er slechts plannen voor 1 auto, maar wellicht dat er (bij voldoende vraag) meer gebouwd worden. Glickenhaus overweegt ook nog om met zijn nieuwe speeltje gaan racen. (via: ferrarichat.com)

Deze auto zal ongetwijfeld goed passen in zijn ruim gevulde garage.

48 reacties   toon alles
Nationale Autokaart
NAK [ commentorial ]
22-04-2014 om 9:30
Wil je ook levenslang gratis APK en 10% korting op onderdelen en materialen? Check dan de Nationale AutoKaart.
Dit kan alleen maar briljant uitpakken…forza Alfa!
Geïnspireerd op twee classics tegelijk? Ik houd m’n hart vast.
@kowalsk: die inspiratie is vooral qua filosofie. Niet zozeer qua uiterlijk.

Het zal een moderne auto worden. Géén retro hok.
Dit is een voorbeeld van het juist besteden van teveel geld; gewoon je eigen modellen maken omdat je het huidige aanbod niet genoeg aan vindt spreken. Die P4/5 was ook al zo bruut. Mij sprak dat ontwerp veel meer aan dan de oorspronkelijke auto waar hij op is gebouwd, de Enzo. (En vind er verdacht veel van terugkomen in de LaFerrari, maar dat terzijde)
Ben benieuwd wat hij met dit idee kan maken, 725KG is erg enthousiast trouwens..

-edit: check!-
Die Alfa staat zeker op mijn lijstje van top 3 favoriete auto’s ooit. Die 512S Modulo niet. Wel een mooi ding hoor en op een grappige manier typisch voor hoe ze in die tijd dachten over design van toekomstige auto’s (moet altijd denken aan die voute auto’s uit sci-fi films uit vervlogen jaren bij die auto) maar echt heel heel mooi…Nee.

En dan een mix van de twee…Maar even afwachten wat het wordt dan.
Dit soort projecten kan ik alleen maar toejuichen, weinig gewicht geen belachelijk vermogen. Dat moet wel een leuke auto opleveren. Zijn smaak ziende ook een mooie.
@jrk68: Vind je de P4/5 dan mooi? Heeft anders toch veel weg van het typische moderne Ferrari (eigenlijk lijkt de LaFerrari hier wel heel veel op) en daar ben je toch niet voor?
OT: Goed idee van de man. Klinkt interessant. Ben benieuwd of ie ook mooi zal zijn.
@adyton:
De LaFerrari vind ik maar een slap aftreksel van de P4/5 en de 33TS staat hoog in mijn top10 van mooiste auto’s. Dus als dat de inspiratie vormt verwacht ik er veel van.
Ik wacht rustig de eerste beelden af.
@jrk68: Hier denken wij dan weer verdacht veel hetzelfde! Als in; vrijwel exact, grappig
@jerone:
Dit soort projecten zitten dan ook precies in mijn straatje.
Ik ben een aanhanger van de Colin Chapman fiosofie “to ad speed ad lightness”.
@adyton: “Vind je de P4/5 dan mooi?”

Nee hè, daar hebben we d’r weer zo één…
Omdat de P 4/5 erg mooi is en dat ook word uitgesproken door iedereen, moet ‘r weer iemand stoer doen en ‘m dus niet mooi vinden. Zucht…
Misschien is een lesje Ferrarigeschiedenis op z’n plaats? Kijk dan ook even bij de absolute designtoppers, daar vind je onder andere de 250 GTO, de 246 GT EN de 330 P4, ofwel de inspiratiebron voor de Glickenhaus P4/5.
@lemans96: “Omdat de P 4/5 erg mooi is en dat ook word uitgesproken door iedereen, moet ‘r weer iemand stoer doen en ‘m dus niet mooi vinden. Zucht…”

Allemaal leuk en aardig, die geschiedenis van Ferrari, maar dat maakt de LaFerrari geen fractie mooier dan hij echt is. Sterker nog, ik vind het ook een van de lelijkere auto’s van de laatste jaren. En nee, dat zeg ik niet om stoer te doen…
@motoragent: Ik heb het niet over de F70 maar Glickenhaus z’n P 4/5. Als je daar de schoonheid niet van kunt inzien en dus blind bent voor de schoonheid van de 330 P4, sorry hoor maar dan dien je, in mijn ogen, een lesje autogeschiedenis te krijgen.
De wereld bestaat niet alleen uit Opel Manta’s, BMW 3series en Golfjes…
@lemans96: Daar heb ik helemaal overheen gekeken inderdaad, excuses ;)

Neemt niet weg dat het raar is om iemand een mening op te dragen. Dat een auto een lange geschiedenis heeft, of teruggrijpt op het verleden betekend nog niet dat deze ook mooi gevonden moet worden. Zo ben ik gek op de Morgan Aeromax, moderne techniek in een klassiek jasje, terwijl ik toch heel veel mensen ken die er werkelijk niets aan vinden… ieder zijn smaak.
@lemans96: Belachelijk. Moet iedereen dan hetzelfde denken?
En het is niet omdat het gebaseerd is op mooie klassiekers dat dat resultaat dan automatisch goed is. Kan ook een soepje worden. En ja, de P4/5 laat me totaal koud. Niet lelijk, maar absoluut ook niet mooi. En ik zal zeker niet de enige zijn die dat vind. Dat is niet om ‘tegendraads’ te doen.
De GTO Vandenbrink bijvoorbeeld, dat kun je een design met geschiedenis noemen. Neemt veel elementen over. Deze P4/5 lijkt vaag ergens op een slechte Ferrari concept.
hij heeft meer kaas gegeten van auto,s bouwen dan Marchionne ..
@lincoln: het is ook eenvoudiger om succes te oogsten bij de liefhebbers met een one-off supercar dan met een auto die miljoenen malen moet verkocht worden aan de grijze massa.
@trigger565:

yep .. was idd een flauwe opmerking van me ..
Waarom wordt ook Cameron genoemd? Gaat hij dit samen met James Cameron doen?
@camber24: dat is de achternaam van zijn vrouw.
Gewoon de Busso v6 pakken en 2 turbo`s erop. Verbruik en uitstoot lijken mij niet erg belangrijk bij dit exemplaar.
@ferry832:
Dan zou hij met de oude 2.0TB een heel eind moeten komen.
@jrk68: Dat Jim voor een V6 kiest is natuurlijk keiharde kritiek op Alfa. De 2.0 liter turbo klink nauw niet echt geweldig al doen ze flink hun best.
@T16:

kan hij em de 6C noemen ..
Als hij voor de briljante Busso V6 kiest dan is Jim mijn held. Super sterk en licht is deze aluminium V6 bruut en 500 pk is met twee turbo’s makkelijk te doen. De nieuwe Pentastar is ook niet voor de poes en veel moderner maar lang niet zo mooi als een Busso V6 met zijn verchroomde inlaat-buizen. Blijft erg spannend daar een Maserati Birdcage achtig design gewoon uitstekende reclame voor Alfa Romeo is. Ik verwacht dan ook dat ze alle medewerking krijgen van Alfa Romeo. Bij Ferrari zullen ze wat sipper kijken want zo’n vedergewicht met 500 pk overklast bijna de hele de Ferrari stal.
@T16: Ik denk dat je net hebt aangegeven waarom het mogelijk een probleem wordt. FGA die mee gaat werken aan een auto die Ferrari overklast? Mmmhh. Vraag eens aan die gast met zijn nieuwe stratos hoe lekker dat zoiets loopt…
@heidekonijn: bron: FerrariChat door Napolis (Full Name: Jim Glickenhaus)
Hi
As Henry Ford said:
“I always tip my hat when an Alfa Romeo drives by.”
P 33 is a hat tip to Alfa although it will be a totally new forward looking design.
P 33′s raison d’etre is to bring lightness and simplicity back to Sports Cars.
Several have privately asked if we would consider a small run along the lines of customer
“New Stratos”. It’s early days but we may consider it.
@T16: Dus zoals een Ferrari, beter dan een P4, en een productierun zoals die verboten was voor de new stratos. Ik zie drie mogelijkheden:
- Glick doet dit in opdracht van FGA
- Glick wil de oorlog verklaren aan FGA of op zijn minst jennen met het bericht
- Glick heeft de betere wiet in huis

Time will tell. Alle scepsis aan de kant zou het absoluut geweldig zijn moest het hem lukken. Maar Ferrari sales afpakken? Mmnee. Verloren strijd.
@heidekonijn: The Glick wil wat the Glick wil: een sportieve ultra-lichte wegracer die later als racer is in te zetten. Voor hem is het betaalbaar deze zelf te ontwikkelen.
- I’m much more interested in discussing the future of Hypercars and the direction that the F80 may take than posts like yours. P 33 is about the future direction of cars like P1, La Ferrari, and 918. Porsche’s next Supercar is already moving in the direction I’m headed. Simpler/lighter. I bet the F80 does as well. Enzo himself loved and understood the Dino and that’s what P 33 is. That’s what this thread is about and it has a lot to do with Ferrari Supercars what they were, what they are and what they will be.
- That is exactly what I’m talking about. Enzo understood this as did race organizers in the 60′s. Think about the P4 vs The 206S. 4 liter/2 liter. Part of this new direction for me came about from driving my P 3/4 and my one off 206S on the Targa Florio. The P 3/4 was a lot harder to drive in the Sicilian mountains. Even driving on many European roads is a lot more enjoyable in a smaller car. On P 4/5 vs The Enzo we really tried to address this. We way shortened the front overhang vs the Enzo. IMO front overhang is the most important dimension on a car on the road. Cars with long front overhang are much harder to drive fast on twisty, bumpy roads. I don’t understand why Ferrari didn’t reduce it on La Ferrari.
@T16:
Wat Jim dus eigenlijk zegt is dat Lotus al die tijd al gelijk had….
Op B wegen heb je idd verdomd weinig aan een 2 meter brede en bijna 5 meter lange onoverzichtelijke hypercar,
Bij deze geef ik hem mijn toestemming voor dit project
Audi V6t mss?
Zou raar zijn maar ge weet nooit
Hoe komt hij aan geld om dit allemaal waar te maken? Gewoon nieuwsgierig
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!