• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

James Glickenhaus werkt aan een nieuwe supercar

Auteur: robbie, gepost 17 maart 2013 om 20:19 – 48 Reacties

Alfa Romeo 33 Stradale


Het lijkt erop dat James Glickenhaus maar geen genoeg kan krijgen van het (laten) bouwen van speciale supercars voor zichzelf. Na de Ferrari P4/5 by Pininfarina en de P4/5 Competizione gaat hij nu werken aan een 725 kilo wegende carbonfiber auto met 500 pk, die een eerbetoon moet zijn aan de Alfa Romeo Tipo 33.

Glickenhaus is momenteel nog druk bezig met het uitzoeken van een geschikte motor en een carbonfiber chassis. Uiteindelijk moet in 2015, tijdens de autoshow van Geneve, een auto gepresenteerd worden die zo’n 725 kilo weegt en die voorzien is van een twinturbo V6 met 500 pk.

Deze auto gaat een stuk kleiner worden van de P4/5 en de deuren/het dak zouden geïnspireerd zijn op die van de Ferrari 512 S Modulo.

Als merk zal er “Scuderia Cameron Glickenhaus” op de auto komen te staan, de naam van het model zal P 33 zijn. Glickenhaus zegt dat hij momenteel kijkt naar een aantal verschillende motoren (Maserati V6?) en dat hij 2 verschillende carbonfiber tub’s op het oog heeft (Alfa 4C?).

Hoe de auto eruit gaat zien? Dat is nog een verrassing, maar er zal gebruik worden gemaakt van een “Three Wing” design:

we’ll incorporate three wings, nose, roof and rear into the overall shape of the car

Momenteel zijn er slechts plannen voor 1 auto, maar wellicht dat er (bij voldoende vraag) meer gebouwd worden. Glickenhaus overweegt ook nog om met zijn nieuwe speeltje gaan racen. (via: ferrarichat.com)

Deze auto zal ongetwijfeld goed passen in zijn ruim gevulde garage.

Ook interessant!

  • Nieuwe James Bond-film
    Nieuwe James Bond-film met gave Jaguars
  • Gordon Murray komt deze maand met nieuwe V12 supercar!
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Bond DB5
    Deze gloednieuwe James Bond DB5 kan van jou zijn

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

geneve-2015, james-glickenhaus, Supercars

Vorig bericht: « Alfa Romeo Iguana: Vergeten Concept Car (1969)
Volgend bericht: Deze V12 zet de lekkerste espresso »

Lees Interacties

Reacties

  1. Mielie zegt

    17 maart 2013 om 20:21

    Dit kan alleen maar briljant uitpakken…forza Alfa!

    Login om te reageren
  2. kowalsk zegt

    17 maart 2013 om 20:24

    Geïnspireerd op twee classics tegelijk? Ik houd m’n hart vast.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      17 maart 2013 om 20:29

      @kowalsk: die inspiratie is vooral qua filosofie. Niet zozeer qua uiterlijk.

      Het zal een moderne auto worden. Géén retro hok.

      Login om te reageren
  3. jerone zegt

    17 maart 2013 om 20:30

    Dit is een voorbeeld van het juist besteden van teveel geld; gewoon je eigen modellen maken omdat je het huidige aanbod niet genoeg aan vindt spreken. Die P4/5 was ook al zo bruut. Mij sprak dat ontwerp veel meer aan dan de oorspronkelijke auto waar hij op is gebouwd, de Enzo. (En vind er verdacht veel van terugkomen in de LaFerrari, maar dat terzijde)
    Ben benieuwd wat hij met dit idee kan maken, 725KG is erg enthousiast trouwens..

    -edit: check!-

    Login om te reageren
  4. jaapiyo zegt

    17 maart 2013 om 20:30

    Die Alfa staat zeker op mijn lijstje van top 3 favoriete auto’s ooit. Die 512S Modulo niet. Wel een mooi ding hoor en op een grappige manier typisch voor hoe ze in die tijd dachten over design van toekomstige auto’s (moet altijd denken aan die voute auto’s uit sci-fi films uit vervlogen jaren bij die auto) maar echt heel heel mooi…Nee.

    En dan een mix van de twee…Maar even afwachten wat het wordt dan.

    Login om te reageren
  5. jrk68 zegt

    17 maart 2013 om 20:30

    Dit soort projecten kan ik alleen maar toejuichen, weinig gewicht geen belachelijk vermogen. Dat moet wel een leuke auto opleveren. Zijn smaak ziende ook een mooie.

    Login om te reageren
    • adyton zegt

      17 maart 2013 om 20:50

      @jrk68: Vind je de P4/5 dan mooi? Heeft anders toch veel weg van het typische moderne Ferrari (eigenlijk lijkt de LaFerrari hier wel heel veel op) en daar ben je toch niet voor?
      OT: Goed idee van de man. Klinkt interessant. Ben benieuwd of ie ook mooi zal zijn.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        17 maart 2013 om 21:02

        @adyton:
        De LaFerrari vind ik maar een slap aftreksel van de P4/5 en de 33TS staat hoog in mijn top10 van mooiste auto’s. Dus als dat de inspiratie vormt verwacht ik er veel van.
        Ik wacht rustig de eerste beelden af.

        Login om te reageren
        • jerone zegt

          17 maart 2013 om 21:48

          @jrk68: Hier denken wij dan weer verdacht veel hetzelfde! Als in; vrijwel exact, grappig

          Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            17 maart 2013 om 21:56

            @jerone:
            Dit soort projecten zitten dan ook precies in mijn straatje.
            Ik ben een aanhanger van de Colin Chapman fiosofie “to ad speed ad lightness”.

            Login om te reageren
      • lemans96 zegt

        18 maart 2013 om 12:23

        @adyton: “Vind je de P4/5 dan mooi?”

        Nee hè, daar hebben we d’r weer zo één…
        Omdat de P 4/5 erg mooi is en dat ook word uitgesproken door iedereen, moet ‘r weer iemand stoer doen en ‘m dus niet mooi vinden. Zucht…
        Misschien is een lesje Ferrarigeschiedenis op z’n plaats? Kijk dan ook even bij de absolute designtoppers, daar vind je onder andere de 250 GTO, de 246 GT EN de 330 P4, ofwel de inspiratiebron voor de Glickenhaus P4/5.

        Login om te reageren
        • motoragent zegt

          18 maart 2013 om 13:21

          @lemans96: “Omdat de P 4/5 erg mooi is en dat ook word uitgesproken door iedereen, moet ‘r weer iemand stoer doen en ‘m dus niet mooi vinden. Zucht…”

          Allemaal leuk en aardig, die geschiedenis van Ferrari, maar dat maakt de LaFerrari geen fractie mooier dan hij echt is. Sterker nog, ik vind het ook een van de lelijkere auto’s van de laatste jaren. En nee, dat zeg ik niet om stoer te doen…

          Login om te reageren
          • lemans96 zegt

            18 maart 2013 om 15:21

            @motoragent: Ik heb het niet over de F70 maar Glickenhaus z’n P 4/5. Als je daar de schoonheid niet van kunt inzien en dus blind bent voor de schoonheid van de 330 P4, sorry hoor maar dan dien je, in mijn ogen, een lesje autogeschiedenis te krijgen.
            De wereld bestaat niet alleen uit Opel Manta’s, BMW 3series en Golfjes…

            Login om te reageren
            • motoragent zegt

              18 maart 2013 om 15:42

              @lemans96: Daar heb ik helemaal overheen gekeken inderdaad, excuses ;)

              Neemt niet weg dat het raar is om iemand een mening op te dragen. Dat een auto een lange geschiedenis heeft, of teruggrijpt op het verleden betekend nog niet dat deze ook mooi gevonden moet worden. Zo ben ik gek op de Morgan Aeromax, moderne techniek in een klassiek jasje, terwijl ik toch heel veel mensen ken die er werkelijk niets aan vinden… ieder zijn smaak.

              Login om te reageren
              • adyton zegt

                18 maart 2013 om 22:47

                @motoragent: ik denk dat dat niet helemaal duidelijk is vr hem. Nu ja, het is nogal nutteloos als iemand zich zo agressief opstelt. Dank om het in mijn plaats te trachten.

        • adyton zegt

          18 maart 2013 om 14:25

          @lemans96: Belachelijk. Moet iedereen dan hetzelfde denken?
          En het is niet omdat het gebaseerd is op mooie klassiekers dat dat resultaat dan automatisch goed is. Kan ook een soepje worden. En ja, de P4/5 laat me totaal koud. Niet lelijk, maar absoluut ook niet mooi. En ik zal zeker niet de enige zijn die dat vind. Dat is niet om ’tegendraads’ te doen.
          De GTO Vandenbrink bijvoorbeeld, dat kun je een design met geschiedenis noemen. Neemt veel elementen over. Deze P4/5 lijkt vaag ergens op een slechte Ferrari concept.

          Login om te reageren
          • lemans96 zegt

            18 maart 2013 om 15:26

            @adyton: A) De P 4/5 is géén Ferrariconcept B) als verreweg het gros van alle petrolheads de P 4/5 echt mouthwatering mooi vinden maar jij en een klein cluppie niet, dan heet je tegendraads en C) de P4/5 lijkt niet ‘vaag’ op een 330 P4 maar lijkt er(bewust) heel sterk op. Dat was ook een doelstelling van Glickenhaus om de 330 P4 weer tot leven te wekken, in een moderne versie. Misschien een nieuw brilletje nodig?

            Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    17 maart 2013 om 20:31

    hij heeft meer kaas gegeten van auto,s bouwen dan Marchionne ..

    Login om te reageren
    • trigger565 zegt

      17 maart 2013 om 20:42

      @lincoln: het is ook eenvoudiger om succes te oogsten bij de liefhebbers met een one-off supercar dan met een auto die miljoenen malen moet verkocht worden aan de grijze massa.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        17 maart 2013 om 20:57

        @trigger565:

        yep .. was idd een flauwe opmerking van me ..

        Login om te reageren
  7. camber24 zegt

    17 maart 2013 om 20:33

    Waarom wordt ook Cameron genoemd? Gaat hij dit samen met James Cameron doen?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      17 maart 2013 om 21:31

      @camber24: dat is de achternaam van zijn vrouw.

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        17 maart 2013 om 21:44

        @robbie: Okee, thanks Robbie!!

        Login om te reageren
  8. Allroundnoise zegt

    17 maart 2013 om 20:36

    Nu maar hopen dat er geen koplampen dief langskomt,, waardoor ze ledjes moeten gaan gebruiken….

    Login om te reageren
  9. ferry832 zegt

    17 maart 2013 om 20:51

    Gewoon de Busso v6 pakken en 2 turbo`s erop. Verbruik en uitstoot lijken mij niet erg belangrijk bij dit exemplaar.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      17 maart 2013 om 20:54

      @ferry832:
      Dan zou hij met de oude 2.0TB een heel eind moeten komen.

      Login om te reageren
      • T16 zegt

        17 maart 2013 om 20:58

        @jrk68: Dat Jim voor een V6 kiest is natuurlijk keiharde kritiek op Alfa. De 2.0 liter turbo klink nauw niet echt geweldig al doen ze flink hun best.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          17 maart 2013 om 21:05

          @T16:

          kan hij em de 6C noemen ..

          Login om te reageren
          • T16 zegt

            17 maart 2013 om 22:59

            @lincoln: Jim Glickenhaus noemt hem P 33. Alfa komt zelf met een 6C. Ik denk dat er veel actieve aerodynamica op deze Glickenhaus komt en dat de McLaren P1 benaderd wordt qua concept.

            Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          17 maart 2013 om 21:08

          @T16:
          Met de juiste uitlaat specialist kan je alles mooi laten klinken. Dat kost een paar centen maar dat lijkt mij geen probleem voor Glickenhaus.
          Zijn grootste probleem wordt nog om een V6T te vinden die licht genoeg is om zijn gewichts doelstelling te halen.

          Login om te reageren
  10. T16 zegt

    17 maart 2013 om 20:56

    Als hij voor de briljante Busso V6 kiest dan is Jim mijn held. Super sterk en licht is deze aluminium V6 bruut en 500 pk is met twee turbo’s makkelijk te doen. De nieuwe Pentastar is ook niet voor de poes en veel moderner maar lang niet zo mooi als een Busso V6 met zijn verchroomde inlaat-buizen. Blijft erg spannend daar een Maserati Birdcage achtig design gewoon uitstekende reclame voor Alfa Romeo is. Ik verwacht dan ook dat ze alle medewerking krijgen van Alfa Romeo. Bij Ferrari zullen ze wat sipper kijken want zo’n vedergewicht met 500 pk overklast bijna de hele de Ferrari stal.

    Login om te reageren
    • heidekonijn zegt

      17 maart 2013 om 22:06

      @T16: Ik denk dat je net hebt aangegeven waarom het mogelijk een probleem wordt. FGA die mee gaat werken aan een auto die Ferrari overklast? Mmmhh. Vraag eens aan die gast met zijn nieuwe stratos hoe lekker dat zoiets loopt…

      Login om te reageren
      • T16 zegt

        17 maart 2013 om 23:09

        @heidekonijn: Conceptually P 33 will be a lot closer to a 288 GTO or a Comp 206S Dino than La Ferrari. Performance wise hp/lb it will be very close to a P 4 with a much better chassis and a lot more torque. (Lees ik op FerrariChat.)
        Die Stratos was te goed en gebruikte teveel Ferrari delen. Veel te bedreigend voor die Italianen.

        Login om te reageren
      • T16 zegt

        17 maart 2013 om 23:24

        @heidekonijn: bron: FerrariChat door Napolis (Full Name: Jim Glickenhaus)
        Hi
        As Henry Ford said:
        “I always tip my hat when an Alfa Romeo drives by.”
        P 33 is a hat tip to Alfa although it will be a totally new forward looking design.
        P 33’s raison d’etre is to bring lightness and simplicity back to Sports Cars.
        Several have privately asked if we would consider a small run along the lines of customer
        “New Stratos”. It’s early days but we may consider it.

        Login om te reageren
        • heidekonijn zegt

          17 maart 2013 om 23:33

          @T16: Dus zoals een Ferrari, beter dan een P4, en een productierun zoals die verboten was voor de new stratos. Ik zie drie mogelijkheden:
          – Glick doet dit in opdracht van FGA
          – Glick wil de oorlog verklaren aan FGA of op zijn minst jennen met het bericht
          – Glick heeft de betere wiet in huis

          Time will tell. Alle scepsis aan de kant zou het absoluut geweldig zijn moest het hem lukken. Maar Ferrari sales afpakken? Mmnee. Verloren strijd.

          Login om te reageren
          • T16 zegt

            18 maart 2013 om 00:01

            @heidekonijn: The Glick wil wat the Glick wil: een sportieve ultra-lichte wegracer die later als racer is in te zetten. Voor hem is het betaalbaar deze zelf te ontwikkelen.
            – I’m much more interested in discussing the future of Hypercars and the direction that the F80 may take than posts like yours. P 33 is about the future direction of cars like P1, La Ferrari, and 918. Porsche’s next Supercar is already moving in the direction I’m headed. Simpler/lighter. I bet the F80 does as well. Enzo himself loved and understood the Dino and that’s what P 33 is. That’s what this thread is about and it has a lot to do with Ferrari Supercars what they were, what they are and what they will be.
            – That is exactly what I’m talking about. Enzo understood this as did race organizers in the 60’s. Think about the P4 vs The 206S. 4 liter/2 liter. Part of this new direction for me came about from driving my P 3/4 and my one off 206S on the Targa Florio. The P 3/4 was a lot harder to drive in the Sicilian mountains. Even driving on many European roads is a lot more enjoyable in a smaller car. On P 4/5 vs The Enzo we really tried to address this. We way shortened the front overhang vs the Enzo. IMO front overhang is the most important dimension on a car on the road. Cars with long front overhang are much harder to drive fast on twisty, bumpy roads. I don’t understand why Ferrari didn’t reduce it on La Ferrari.

            Login om te reageren
            • jrk68 zegt

              18 maart 2013 om 08:37

              @T16:
              Wat Jim dus eigenlijk zegt is dat Lotus al die tijd al gelijk had….
              Op B wegen heb je idd verdomd weinig aan een 2 meter brede en bijna 5 meter lange onoverzichtelijke hypercar,

              Login om te reageren
  11. baasbas zegt

    17 maart 2013 om 21:20

    Bij deze geef ik hem mijn toestemming voor dit project

    Login om te reageren
  12. xiran zegt

    17 maart 2013 om 21:20

    http://thechicaneblog.com/wp-content/uploads/2010/01/alfaromeotipo33stradale01.jpg

    Hij wil een alfa romeo 33 Stradale maken! Doen!

    Login om te reageren
  13. trolle zegt

    17 maart 2013 om 21:59

    Audi V6t mss?
    Zou raar zijn maar ge weet nooit

    Login om te reageren
    • heidekonijn zegt

      17 maart 2013 om 22:08

      @trolle: eh? Waarom niet meteen een Diesel?

      Login om te reageren
  14. heidekonijn zegt

    17 maart 2013 om 22:13

    Hey Jim, meneer Sbarro is je voorgeweest met zijn Diva. Inclusief led lampjes die er nog redelijk uitzien ook.

    Een nieuwe Stradale ok, maar met een V6? Een moderne V8 weegt nauwelijks meer.
    Keuze tussen verschillende opties en 2015? Lees : proberen de ‘aangekondigde’ Ferrari/Alfa V6 te gebruiken en als dat weer een loze belofte zou blijken of tegen een boycot oploopt, wat investeren om de Busso te updaten?

    Wordt nog een interessant verhaal.

    Login om te reageren
  15. Hupke zegt

    17 maart 2013 om 22:39

    Leuk als je je dromen zomaar kan bouwen. Nu ik zeg je dromen, eerder mijn dromen. Van wat die man ’s nachts droomt dat weet ik niet maar als hij werkelijk van het speelgoed dat hij voor zichzelf bouwt droomt moet die man er wel gek van worden.

    Login om te reageren
  16. salberts93 zegt

    17 maart 2013 om 23:08

    Jim Glickenhaus is goed nieuws, laat maar komen die Alfa!

    Login om te reageren
  17. workhardplayhard zegt

    17 maart 2013 om 23:10

    Hoe komt hij aan geld om dit allemaal waar te maken? Gewoon nieuwsgierig

    Login om te reageren
    • tombiesheuvel zegt

      18 maart 2013 om 13:16

      @workhardplayhard: Zijn vader heeft een trading firm op wall street gestart, hij is daar in verder gegaan en heeft dit later verkocht aan een grote investment bank.

      beurshandel dus.

      Login om te reageren
  18. Bo1972 zegt

    18 maart 2013 om 10:40

    Alfa 33 Stradale vind ik personlijk de mooiste auto ooit ontworpen. Hierbij ziet een Ferrari 250 GTO er zelf simpel uit. Eerste auto met een 6 versnellings bak en de eerste auto mt schanierende deuren. Dus nee niet Lambo was de eerste hiermee!

    Login om te reageren
  19. Esprit_de_Flandre zegt

    20 maart 2013 om 13:01

    Waar heeft die vent z’n geld verdient, dat ie zo’n dingen kan laten bouwen voor zichzelf… ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North