• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Officieel: vanaf 2016 in heel Duitsland tolheffing

Auteur: sir_smokalot, gepost 7 juli 2014 om 15:48 – 43 Reacties

Tolheffing


Tolheffing: op diverse Europese snelwegnetten is het gemeengoed. Duitsland gaat echter een stap verder, en heft vanaf 2016 op alle wegen tol. Ook korte grensoverschrijdende ritjes gaan nu geld kosten. Fors geld.

De Duitse minister van verkeer Dobrindt presnteerde eerder vanmiddag zijn plannen, die alleen betrekking hebben op buitenlanders, de Duitse automobilist krijgt geen lastenverzwaring voor de kiezen. De heffing komt in de vorm van een vignet. Voor 10 dagen of 2 maanden is de prijs voor iedereen gelijk: respectievelijk 10 en 20 euro, zo veel werd afgelopen weekend bij het lekken van de plannen al bekend.

Wie een vignet voor een jaar nodig heeft betaalt een prijs die onder andere afhankelijk is van de leeftijd, brandstofsoort en motorinhoud van de auto. Hierbij kan het bedrag variëren van minimaal 24 tot meer dan 150 euro. Vooral diesels van na juli 2009 zijn het bokje: zij betalen 9,50 euro per 100cc aan motorinhoud, auto’s op benzine betalen 2,50 euro. Dit is overigens onderhevig aan een ingewikkeld Duits rekenmodel: een Passat 2.0 TDI bijvoorbeeld wordt ingeschaald op 104,50 euro, aldus Der Spiegel. Het mag duidelijk zijn dat ze in Duitsland compleet de weg kwijt zijn.

De Duitsers verwachten met deze maatregel de buitenlanders op jaarbasis 625 miljoen euro uit de zak te kloppen, terwijl het hun eigen volk geen cent gaat kosten. De pomphouders in de grensstreek zullen goedkeurend knikken, wellicht sijpelt er op deze manier minder volk over de grens om daar te tanken. Als ze in 2016 nog bestaan…

Als de plannen doorgaan (de EU moet ze nog goedkeuren, maar Dobrindt acht zijn plannen EU-conform) dan is de BeNeLux per 2016 ongeveer het enig overgebleven gebied op continentaal Europa waar geen vorm van tolheffing bestaat. In elk land is dit te omzeilen door niet de snelweg te pakken, maar niet in Duitsland, dat een groot voorstander is van één Europa, maar niet te beroerd is flinke tariefmuren op te werpen binnen dit ‘grenzenloze’ Europa.

Update: de plannen komen op dezelfde dag dat stas Mansveld aankondigt miljoenen in een grensoverschrijdende treinverbinding met Duitsland te investeren. De liefde komt duidelijk van één kant.

Update 2: De Europese Commissie steunt de Duitsers in beginsel, maar wil wel het hele plan checken. De ADAC daarentegen noemt het plan onrealistisch en wil de rechtsconformiteit ervan nagaan.

Ook interessant!

  • Officieel: geen snelheidslimiet op de Autobahn!
  • Boetes in Duitsland fors omhoog, nog steeds spotgoedkoop
    Boetes in Duitsland fors omhoog, nog steeds spotgoedkoop
  • Musk geeft Duitsland de schuld
    Musk geeft Duitsland de schuld van vertraging
  • Maximumsnelheid Duitsland
    "Maximumsnelheid Duitsland na verkiezingen 130 km/u"

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

alexander-dobrindt, duitsland, tol, Verkeer

Vorig bericht: « Video: de meest angstaanjagende hillclimb ooit
Volgend bericht: Audi A3 Sportback e-tron: rijtest en video »

Lees Interacties

Reacties

  1. xenonlampje zegt

    7 juli 2014 om 15:53

    Muhaha. Blij met mijn Duitse kenteken!!!

    Login om te reageren
    • FelixF zegt

      7 juli 2014 om 15:59

      @xenonlampje: Same here! Haha

      Login om te reageren
  2. w0o0dy zegt

    7 juli 2014 om 15:58

    Stelt vignet voor uitsluitend voor Duitsers…. Zo, gelijk van die sukkels af die bij mooi weer een puinhoop maken van onze snelwegen op weg naar de kust.

    Login om te reageren
    • willemseles zegt

      7 juli 2014 om 18:01

      @w0o0dy: waar ze op tolheffing wat gaan verdienen, verliezen ze op omzet (dagjes)toerisme.
      Gewoon een stom plan van een minister,die enkel voor eigen parochie spreekt.
      In Frankrijk heb je de keuze en die tolwegen zijn van hele goede kwaliteit. Die betonplaten in Dld zijn heuse bandenslijters.

      Login om te reageren
    • super zegt

      7 juli 2014 om 18:15

      @w0o0dy:
      duitsers en vignetten; ik voel een godwin aankomen….

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      7 juli 2014 om 19:00

      @w0o0dy: tien euro voor elke kuil in ons Noordzeestrand. Klaar.

      Login om te reageren
  3. NLBUURMAN zegt

    7 juli 2014 om 15:59

    je moet dan gewoon geen vignet voor een jaar kopen als je anders zo’n 150 euro ding moet dokken; gewoon 6×2 maanden, terugnaaien die handel!

    Login om te reageren
  4. w0o0dy zegt

    7 juli 2014 om 16:00

    Meer parkeerplekken bij IKEA duiven een mooie bonus hahaha (al moet je mij er met een stok heen jagen)

    Login om te reageren
  5. jrk68 zegt

    7 juli 2014 om 16:00

    Mooi, daar heb ik dus geen last van.

    Voor de pomphouders in de grensstreek zou dit hun redding kunnen zijn, die krenten die nu over de grens tanken zijn hun voordeel kwijt aan tol.

    Login om te reageren
    • Jipp zegt

      7 juli 2014 om 17:58

      @jrk68: ik tank ook over de grens, maar daarvoor hoef ik geen tol te betalen.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        7 juli 2014 om 18:08

        @Jipp:
        Nu nog niet nee, tenzij je een Duits kenteken hebt zal je na 1 januari 2016 met een Jerrycan op je fietsje moeten als je geen tol wenst te betalen….

        Login om te reageren
        • Jipp zegt

          7 juli 2014 om 19:29

          @jrk68: ook in 2016 niet. Er zijn genoeg tankstations in de grensstreek praktisch op de grens waar je al voordeel hebt en je dus geen vignet voor nodig hebt. Aangezien de toe en afrit binnen 10 meter van de grens zijn.

          Login om te reageren
  6. viezefreddyw zegt

    7 juli 2014 om 16:01

    Grenzeloos Europa my ass!!

    Login om te reageren
  7. w0o0dy zegt

    7 juli 2014 om 16:03

    Oh en natuurlijk voeren wij dat vignet in op basis van het aantal kW….

    Login om te reageren
  8. werf76 zegt

    7 juli 2014 om 16:04

    En wat gaat NL/EU hier aan doen….helemaal niets. Toekijken hoe DLD het geld binnen haalt en de burgers compenseert.

    Login om te reageren
  9. milie33 zegt

    7 juli 2014 om 16:07

    Whoehoe, zie het positief in jongens! Rondje over de tolweg die men de Nurburgring noemt is normaal 26 euro, nu leg je 20 euro neer voor 2 maanden en kan je onbeperkt Ringen

    Login om te reageren
    • RiKe zegt

      7 juli 2014 om 16:13

      @milie33: Dat gaat niet gebeuren.
      De Nordschleife gaat gewoon geld vragen voor een rondje, dus dan is het de prijs van het vignet EN de kosten van de Ring zelf.
      Leer mij maar niet hoe een overheid rekent, dat is ALTIJD in je nadeel als automobilist zijnde ;)

      Login om te reageren
    • Jipp zegt

      7 juli 2014 om 17:59

      @milie33: de ring is niet van de overheid maar van een bedrijf. Niets voordeel dus.

      Login om te reageren
  10. racerx zegt

    7 juli 2014 om 16:14

    Snelweg zou ik nog snappen, maar voor de rest vind ik het een bezopen plan… Kan me niet voorstellen dat het Europarlement zich hier zomaar bij neerlegt.

    Login om te reageren
  11. Design_Driven zegt

    7 juli 2014 om 16:16

    Schande, tot zo ver een Europa. De mooie ambitie is nu definitief failliet. Wat me nog het meeste steekt is dat als je straks naar Roemenië rijdt (doe dat af en toe, mooi terreinrijden daar) je eigenlijk terug bij af bent. Bij elke grens moet je stoppen om een visnet te halen.

    Duitsland
    Oostenrijk
    Hongarije
    Roemenië.

    We zijn nu dus terug bij af, weer stoppen bij elke grens met het verschil dan dat we nu ook nog overal moeten dokken. Dit soort reisjes lopen zo ook flink op, koste me de vorige keer bijna 50 euro, daar komt nu dus 20 bij.

    Login om te reageren
  12. yupyup zegt

    7 juli 2014 om 16:17

    Ben benieuwd wat hoe hoog de boete is voor het niet betalen van de tol en hoe ze dat gaan controleren.

    Anders gok ik het daar wel op

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      7 juli 2014 om 17:54

      @yupyup: gewoon “Das habe ich nicht gewusst.” zeggen…

      Login om te reageren
  13. frietjemet zegt

    7 juli 2014 om 16:17

    Nog een reden om duits staatsburger te zijn, als Nederlander wordt je van alle kanten geplukt. Als onze staat het niet zelf doet ben je wel op een andere manier het zakje.

    Prijzen vallen allessinds mee op een jaar tijd, voor de ritten die hier gemaakt worden over de grens.

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      7 juli 2014 om 18:39

      @frietjemet: daar hoef je toch geen Duits staatsburger voor te worden, naar Duitsland verhuizen is afdoende.

      Login om te reageren
  14. henkhupelschoten zegt

    7 juli 2014 om 16:44

    Belast gewoon de caravans die dingen haat iedereen en dan zijn we er ook gelijk klaar mee! Zo. Kan me echt niet voorstellen dat da rond de 100 euro gaat kosten maar goed kunnen wij dadelijk een Audi Q7 v12 tdi gaan kopen:)

    Login om te reageren
  15. desjonnies zegt

    7 juli 2014 om 16:49

    Leg je er maar bij neer.

    Duitsland is baas in Europa.

    Griekse “miljarden steun” wordt linea recta terug overgemaakt naar de Duitse banken en naar Goldman Sachs, want als er weer eens miljarden zijn gestort, zie ik geen lachende gezichten in de straten van Athene.

    En we blijven met die @#%^&*( Euro zitten, simpel en alleen om het volgende reken sommetje, niet door mij als simpele ziel gemaakt, maar door een Brit die destijds betrokken was bij de eventuele tot stand komen van de Euro , maar werd gewipt omdat hij verkondigde dat het niet kon wat de politici wilden :

    De US Dollar gerekend aan de euro per land en zijn BNP en schulden last

    De Griekse € = $ 0,32

    De Spaanse € = $ 0,37

    De Duitse € = $ 2,78

    Nu begrijpt u waarom de Duitsers koste wat koste de Euro in de lucht willen houden, dank zij de failliete Zuid Europese landen kunnen zij concurreren op de wereld markt…

    Zie hier de documentaire van Tegenlicht :

    http://www.youtube.com/watch?v=WmCGBp6jXyM

    Login om te reageren
    • super zegt

      7 juli 2014 om 17:18

      @desjonnies:
      de hypocrisie van de duitsers is werkelijk stuitend… en nu als klap op de vuurpijl een tol voor niet duitsers, zie je weer eens wat europa voor de duitsers inhoudt, van mij mogen ze direct uit de eu getrapt worden, kijken hoevel vw’s ze dan nog in china verkopen met een sky high d-mark…

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        7 juli 2014 om 20:28

        @super: heel erg veel VW’s want die worden immers gewoon in China geproduceerd. Dat Chinees protectionisme zou dan zelfs gunstig voor de Duitsers zijn.
        We moeten de boel ook niet overdrijven, de EU gaat nog het 1 en ander doen. Mevrouw Merkel is niet voor de tol en kan het zomaar als ruilmiddel voor iets anders gaan gebruiken.
        En 80 euro is natuurlijk niet eens zo heel veel voor een heel jaar. Over Oostenrijk en Zwitserland wordt ook niet meer gejammerd en de Peage houdt ons ook niet tegen de caravan naar Zuid Frankrijk te slepen.
        Misschien moeten we ook maar gewoon een Benelux plaketten invoeren, dan is er geld voor onderhoud van het Belgische wegennet en kunnen we in Nederland een paar van de belangrijke snelwegen (zoals A1, A15, A50) etc een serieuze upgrade geven.

        Login om te reageren
  16. peugeotgek zegt

    7 juli 2014 om 17:02

    Even voor mijn auto voor een heel jaar.

    Ik rijdt in een peugeot 207 1.6 benzine.

    benzine is 2,50 per 100cc dus 16 x 2,5 is 40 euro’s voor een heel jaar.
    Of mis ik nog iets?

    Login om te reageren
    • bertorelli zegt

      7 juli 2014 om 23:52

      @peugeotgek:

      Klopt (volgens mij)

      Voor mijn Punto 1.2 wordt het 12 x € 2,50 = € 30

      Voor mijn oldtimer met 5 liter V8 mag ik 50 x € 2,50 = € 125,- aftikken.
      Dat gaan we dus NIEMALS NEVER NOOIT doen dus.

      Nu rijden de meeste mensen alleen maar dóór Duitsland, of gaan er twee weken op vakantie, dus dan wordt het minder.
      Maar als je in de grensstreek woont en regelmatig aan de andere kant van de grens rijdt, kom je niet onder een jaarvignet uit.

      Ik stel een Vignet voor Duitsers voor (iets met een gele ster).
      Wij dokken, dan zij ook dokken.

      Login om te reageren
  17. stamp zegt

    7 juli 2014 om 17:08

    Mwaoh. ff tanken over de grens, boodschapjes doen net over de grens: Denk niet dat je het in je hoofd haalt om een vignet te kopen voor die paar kilometer die je nodig hebt om flink goedkoper te shoppen.

    Bedenk je dat
    1) duitsers zeer strikt zijn als het er op aan komt.
    maar
    2) de boetes op een compleet ander niveau liggen dan hier.
    Laat het er dus niet op aan komen (doe

    Mileuzones: Wie kent ze niet? Al die Nederlanders braaf een sticker plakken. Rij al jaren zonder sticker, nooit aangehouden, beboet of ook maar een opmerking van een diender gehad. Waarom? Omdat mijn voiture niet een sticker kán krijgen (ja, een zwarte, met een 1 erop :-)

    http://www.odimobil.de/wp-content/uploads/2008/12/schwarze-umweltplakette.jpg

    Login om te reageren
    • Lohran zegt

      7 juli 2014 om 20:41

      @stamp: Mijn busje heeft ook geen milieusticker, nog nooit wat over gehoord en kom geregeld in DLD (kom er nu ook net vandaan) ;)

      Login om te reageren
  18. faalhaas zegt

    7 juli 2014 om 18:02

    Ik krijg steeds meer motivatie om uit de EU/NL te emigreren, ga zo door!

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      7 juli 2014 om 19:29

      @faalhaas:
      Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat er in Norge ruimte zat is.
      Oh W8, daar is alles net even duurder..

      Login om te reageren
      • Lohran zegt

        7 juli 2014 om 20:42

        @tupperware: En ligt het salaris ook weer wat hoger ;)

        Login om te reageren
  19. topless zegt

    7 juli 2014 om 19:48

    We kunnen ook een importheffing van 500% gaan heffen op Duitse auto’s.

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      8 juli 2014 om 09:21

      @topless: liever niet.

      Login om te reageren
  20. nekaf zegt

    7 juli 2014 om 21:12

    Pfff, das gewoon €285 per jaar voor mijn notabene Duitse wagen….

    Login om te reageren
  21. Jantje_555 zegt

    7 juli 2014 om 22:20

    wel leuk dat europa…in belgie en nederland betaal je het meeste wegentaks van de EU en als dank mag je in heel europa de ander zijn wegenbelasting ook nog eens betalen.

    Login om te reageren
  22. Jantje_555 zegt

    7 juli 2014 om 22:20

    als Duitsland dit klaar krijgt op de secundaire wegen zal dit niet lang duren of frankrijk krijgt dit ook.

    Login om te reageren
  23. bertorelli zegt

    7 juli 2014 om 23:55

    In het voorjaar nog in Oostenrijk en Tsjechië geweest.
    Bewust de snelwegen gemeden en dus geen vignet nodig gehad daar.

    Nu wordt je dus gedwongen zo’n lelijke sticker op je ruit te plakken.
    Na een beetje lange vakantie zit je hele ruit vol.

    Login om te reageren
  24. fanatic zegt

    8 juli 2014 om 01:08

    Het is toch nog niet zeker dat het doorgaat? Op het laat avond journaal in België zeiden ze net nog dat het helemaal niet zeker is dat Europa dit plan goedkeurt?

    Login om te reageren
  25. c-ad zegt

    8 juli 2014 om 16:26

    Ik ga niet nog meer stickers op m’n voorruit plakken hoor.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North