• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Sjaak Trekhaak! Zo weinig sleur je met de Volkswagen ID.3

Auteur: jaapiyo, gepost 14 september 2019 om 13:02 – 64 Reacties

front


Even wat ouderwets consumer advice van autoblog op je beeldscherm.

Afgelopen onderwierp Volkswagen op de IAA de ID.3 voor het eerst live aan de hoge verwachtingen van de pers. De EV heeft schoenen te vullen van Shaquille O’Nealesque formaat, want ook binnen Volkswagen maakt men er geen geheim van dat de ID.3 feitelijk de spirituele opvolger van de Kever en de Golf moet gaan worden. Ga er maar aan staan.

Om een kans te maken moet de ID.3 dus een allemansvriend van jewelste worden. Dat was immers de kracht van de Kever, maar zeker ook de Golf. Als veelrijder kon je kiezen voor een dieseltje, als familieman voor een net vierpittertje en voor de hot hatch liefhebber was er altijd wel een GTI of nog iets dikkers te verkrijgen. In alle gevallen kreeg je een auto met een compact formaat dat desalniettemin ruimte bood aan minimaal vier modaal gevormde inzittenden. Met het nieuwste product van je werkgever achterin op weg naar potentiële klanten, of met de koters achterin de sleurhut naar Zuid-Frankrijk trekken; de Golf kon(/kan?) eigenlijk gewoon alles.

Van AB-lezer Albert kregen we een harde vraag of de ID.3 dezelfde kwaliteiten heeft. Albert wilde specifiek meer weten over het laadvermogen van de ID.3. Zijn vraag heeft echter geen betrekking op de accu’s van ID.3, maar op de mogelijkheid om een stengelvormig aanhangsel te monteren waarmee je iets zou kunnen sleuren.

Op zich een logische vraag, want dingen sleuren is tot op heden niet echt het sterkste punt van EV’s. Veel EV’s kunnen/mogen helemaal niks trekken. Andere mogen voor hun formaat en gewicht maar weinig trekken, zoals de Jaaaag I-Pace (750 kg) en Tesla Model 3 (910 kg). Er zijn wel uitzonderingen, zoals de Tesla Model X (2.250 kg) en de Audi e-tron (1.800 kg). Wat het doet met de actieradius als je daadwerkelijk dergelijk gewicht achter deze auto’s hangt is een tweede, maar soit.

Enfin, om dan maar het antwoord op de vraag van Albert te geven: er is goed nieuws en slecht nieuws. Het goede nieuws: ja, je kan een trekhaak laten monteren op de ID.3. Het slechte nieuws: je mag die trekhaak vervolgens maar beladen met…75 kg. Het ding is alleen bedoeld voor een paar fietsen. Zorg dan wel dat het geen e-bikes met ontiegelijk zware accu’s zijn, anders overschrijd je wellicht alsnog het maximumgewicht. De techniek staat voor niks!

Ook interessant!

  • Video: Volkswagen ID Buzz voor het eerst rijdend gespot
    Video: Volkswagen ID Buzz voor het eerst rijdend gespot
  • Volkswagen start met testen autonome ID.BUZZ
  • Volkswagen start onderzoek na ID3 brand in Groningen
    Volkswagen start onderzoek na ID3 brand in Groningen
  • Volkswagen heeft bekendgemaakt wanneer de ID.5 komt

Nieuwste artikelen

  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
  • Dit is de breedste Ferrari Purosangue van Nederland
  • Hoe je flinke korting kan scoren op deze BMW M5 Touring
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, ID3, trekhaak, Volkswagen

Vorig bericht: « Audi gaat modellengamma overzichtelijker maken
Volgend bericht: Autoblog advies: wat is de beste auto voor 2.500 euro? »

Lees Interacties

Reacties

  1. monsieurleloure zegt

    14 september 2019 om 13:17

    Begin een beetje ID 3 moe te worden en dat ding is volgend jaar pas leverbaar….

    Login om te reageren
    • mikje90 zegt

      14 september 2019 om 13:30

      @monsieurleloure: En wederom is dit ook weer een schijt product van VW. Welke fabrikant houdt er nou geen rekening mee, dat klanten miss een keer wat willen meenemen of een keer gaan verhuizen. Bovendien is het ding gewoon lelijk en het actie radius is ook niet bepaald uniek.

      Login om te reageren
      • rutgerg zegt

        14 september 2019 om 14:31

        @mikje90: toyota en lexus ook jarenlang niet gedaan met de hybrides

        Login om te reageren
      • hiostu zegt

        14 september 2019 om 16:10

        @mikje90: voor die keer verhuizen huur je toch gewoon een vrachtwagen of busje. Hoe vaak ga je dat nou doen. Er zijn meer dan genoeg mensen die geen trekhaak hebben. Ik had twee auto’s terug een trekhaak erop laten zetten toen ik heb bestelde. En geen enkele keer er gebruik van gemaakt. Nu bestel ik er ook nooit meer eentje.

        Eigenlijk gewoon een bijkomend voordeel van EVs, minder sleurhutten straks op de weg!

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          14 september 2019 om 17:18

          @hiostu: op het platteland hebben bijna alle mensen een tuin. Wil je daar iets mee dan is een kar echt een uitkomst. Ik heb zeker 5 dagen per maand een kar achter de auto. En de kar is ongeveer de helft van de tijd uitgeleend aan alleen directe familie. Ik ken bijna geen mensen die nooit met een kar rijden (en iedereen heeft dus een trekhaak hier).

          Login om te reageren
          • koeberg zegt

            14 september 2019 om 19:08

            @lekbak: Ik woon in een stad. Ik heb nooit een trekhaak op mijn auto gehad. In de 15 jaar dat ik ‘eigen’ (niet eigen want lease) auto’s rijdt, heb ik slechts 4 of 5 keer echt een trekhaak gemist. En inderdaad bij het onderhanden nemen van mijn tuin. Maar afgezien van die ene keer dat ik aarde moest vervoeren heb ik altijd afgekund met de bank plat en een groot zeil ter bescherming.

            Login om te reageren
          • rutgerg zegt

            14 september 2019 om 20:40

            @lekbak: op het platte land trekken ze die kar voort met paarden!

            Login om te reageren
      • wimof zegt

        14 september 2019 om 21:14

        @mikje90: Het zal een bestseller worden , dus wen er maar aan.

        Login om te reageren
      • potjak zegt

        15 september 2019 om 15:47

        @mikje90: dat het geen auto is die aan jou wensen voldoet maakt het nog geen schijtauto. Jij bent gewoon niet de doelgroep.

        Login om te reageren
      • p3r0x zegt

        17 september 2019 om 18:39

        @mikje90: al die 14% muesli diesels (VAG/Renault/Ford,etc.) Can een paar jaar geleden mochten ook niets of slechts een paar honderd kilo trekken hoor…

        Login om te reageren
  2. heyhuub zegt

    14 september 2019 om 13:21

    Gaat het hier niet om kogeldruk? De meeste auto’s van dit formaat hebben een max kogeldruk van 75-80kg.

    Login om te reageren
    • breakingpoint zegt

      14 september 2019 om 13:23

      @heyhuub: true. Getrokken gewicht valt wel beter mee wellicht. Maar dat erbij vermelden verpest de sensatie natuurlijk

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        14 september 2019 om 16:03

        @breakingpoint: ja en nee. Officieel is het ‘aanhangergewicht 0 kg, kogeldruk 75 kg’

        Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      14 september 2019 om 13:29

      @heyhuub: @breakingpoint: “Voor het vervoer van bijvoorbeeld fietsen is de ID.3 leverbaar met een speciale trekhaak (laadvermogen 75 kg)”
      Bron: Volkswagen.

      Login om te reageren
      • vroaaaaaaaaaar zegt

        14 september 2019 om 13:54

        @jaapiyo: welke bron (linkje!)?

        Login om te reageren
        • potver7 zegt

          14 september 2019 om 14:24

          @vroaaaaaaaaaar: http://www.google.com

          Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          14 september 2019 om 14:36

          @vroaaaaaaaaaar: je kan er niet bij zonder pers login.

          Login om te reageren
          • vroaaaaaaaaaar zegt

            14 september 2019 om 15:36

            @jaapiyo @potver7: wat ik wel kan lezen op het web is “voor het vervoer van bijvoorbeeld fietsen is de ID.3 leverbaar met een speciale trekhaak (laadvermogen 75 kg)”. Dat kun je interpreteren als een optie (speciale trekhaak) om fietsen enzo te vervoeren of – zoals op AB, waar er alles aan gedaan wordt om EV’s in een negatief daglicht te zetten – als beperking die er toe leidt dat je geen sleurhut mee kan nemen. Maar dat laatste staat er niet, dat is slechts AB’s (vooringenomen) interpretatie.

            Login om te reageren
            • jaapiyo zegt

              14 september 2019 om 16:41

              @vroaaaaaaaaaar: @henrie: daar heb je wel gelijk in (afgezien van het gezeur over de anti-EV houding), dat zou kunnen als ik het teruglees en dat is een tikkie slordig. Maar…alsnog lijkt me je theorie niet logisch, want dan hadden ze het pb anders geschreven om deze verwarring uit de weg te gaan. Tevens heb ik vooralsnog geen uiterst boze PR-man van VAG aan de lijn gehad, dus…

              Login om te reageren
              • vroaaaaaaaaaar zegt

                15 september 2019 om 12:40

                @jaapiyo: ik begrijp jouw redenatie, afgezien van de ontkenning dat AB vrijwel altijd negatief bericht over EV’s…

      • henrie zegt

        14 september 2019 om 16:09

        @jaapiyo: Dus het gaat hier om kogeldruk. Een fietsendrager rust immers met z’n gehele gewicht (inclusief fietsen) op de kogel. En dan is 75 kg (geen Kg!) een volstrekt normale hoeveelheid. Over trekgewicht wordt hier niks vermeld.

        Login om te reageren
    • mk2jens zegt

      14 september 2019 om 13:29

      @heyhuub: wou ik net zeggen ja. Kogeldruk is altijd wel rond dat getal.

      Login om te reageren
      • jpoers zegt

        14 september 2019 om 14:47

        @mk2jens: tot je een Toyota aanschaft. Max 50kg. Maar goed die hybride apparaten van hun mogen ook niks trekken. Jammer voor de bouwmarkt alles online bestellen.

        Login om te reageren
        • hiostu zegt

          14 september 2019 om 16:11

          @jpoers: bijna elke bouwmarkt bezorgd ook thuis.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            14 september 2019 om 17:21

            @hiostu: beetje jammer dat een bouwmarkt niks te koop heeft wat je als consument wilt hebben. Alles is goedkoper en/of beter (van voldoende kwaliteit) bij de speciaalzaak te krijgen.

            Login om te reageren
    • tortuga zegt

      14 september 2019 om 14:34

      @heyhuub: dat is het dan ook. Geen trekgewicht

      Login om te reageren
  3. vaakbenjetebang zegt

    14 september 2019 om 13:22

    Eigenlijk zouden we als autoliefhebbers de horlepiep moeten dansen van pure vreugde: de EV doet misschien de caravan wel de das om!

    De pest is alleen dat je dan ook geen auto-ambulance meer kunt trekken.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      14 september 2019 om 13:35

      @vaakbenjetebang: EVs mogen vaak niets tot amper wat trekken omdat fabrikanten bang zijn voor klachten over de range. Een goed voorbeeld is de Model X die 2250kg mag trekken, maar exact dezelfde aandrijflijn in de Model S niets.

      Login om te reageren
      • vaakbenjetebang zegt

        14 september 2019 om 13:44

        @flutterby: Nou, dat heeft niet per definitie met ‘klachten over de range’ te maken. Als dat zo zou zijn, zou een Model X ook niets mogen trekken want die komt met zijn accupakket zonder aanhanger niet verder dan een Model S met gelijk accupakket zonder aanhanger.

        Wat je veel vaker ziet, als een auto weinig tot niets mag trekken, is dat het niet aandrijflijn-gerelateerd maar constructie-gerelateerd is. De constructie van de auto is dan zodanig dat er geen manier is om de langsbelasting die de aanhanger via de trekhaak op de auto aanbrengt, goed over te brengen. Er kan dan soms nog wel een trekhaak gemonteerd worden die enkel enkel bedoeld is voor een fietsendrager, zoals bijvoorbeeld bij een Toyota Prius en dus nu deze VW.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          14 september 2019 om 14:03

          @vaakbenjetebang: klopt. En koeling en remmen speelt ook een rol of gewoon een kostenbesparing door niet te hoeven testen.

          Login om te reageren
      • Crosscabouter zegt

        14 september 2019 om 14:33

        @flutterby: Het kan (theoretisch gezien) ook nog aan de RDW liggen. De Opel Corsa 1.3 ecoflex diesel (geloof ik) mocht in Dld het gewone gewicht trekken, maar van de RDW in NL mocht de auto maar 500 kg trekken. Anders was dat hele zuinigheidsgebeuren zinloos. De Focus 1.6 was ook in twee varianten leverbaar. Dezelfde motor, maar de één een zuinigheidswonder en mag maar 750kg trekken, de ander een ‘gewone’ en mocht wel rond de 1500kg trekken (exacte gewicht Weet ik zo niet).

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          14 september 2019 om 15:28

          @crosscabouter: typegoedkeuring zijn Europees geregeld. Waarschijnlijk waren het techniek verschillende auto’s.

          Login om te reageren
    • flutterby zegt

      14 september 2019 om 13:37

      @vaakbenjetebang: ook is de rolweerstand vanwege het gewicht verwaarloosbaar ten opzichte van luchtweerstand.

      Beter hang je achter je X een aanhanger met 2 kuub zand dan een caravan van 1000kg.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        14 september 2019 om 17:33

        @flutterby: ervaring met twee kuub zand. Dat is dusdanig zwaar voor je auto dat dat in geen verhouding staat tot een caravan van een ton. Je bent dan ook met bijna 3,5 ton onderweg incl kar natuurlijk…

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          14 september 2019 om 20:59

          @lekbak: niet met ouderwetse techniek nee, maar we hebben het hier over een elektrische aandrijflijn met volledig koppel vanaf stilstand.

          Zo trok een Model X een Dreamliner, een Mini SE (BMW i3) een 777 en de elektrische pickup van Ford zelfs een trein van 453 ton. Uiteraard kán een brandstofauto dit ook, echter gaat de koppeling dat niet leuk vinden.

          Login om te reageren
  4. gandini zegt

    14 september 2019 om 13:25

    En hoe zwaar mag de schoonmoeder op het dak zijn?

    Login om te reageren
  5. ethylestra zegt

    14 september 2019 om 13:43

    Wat ik ook niet snap is dat mijn diesel focus mk3 maar 300kg mag trekken

    Login om te reageren
    • edward330d zegt

      14 september 2019 om 14:11

      @ethylestra: vaak heeft dit met je versnellingsbak te maken. Dan zijn de overbrengingen zo gekozen dat er schade kan ontstaan bij een te hoge belasting.

      Login om te reageren
    • Crosscabouter zegt

      14 september 2019 om 14:34

      @ethylestra: dan heb jij zo’n eco model ipv de gewone…

      Login om te reageren
      • ethylestra zegt

        15 september 2019 om 09:49

        @crosscabouter: ja dat klopt hoef in de praktijk niks te trekken (daar gebruik ik een v50 d5 voor) maar vroeg het me gewoon af.

        Login om te reageren
    • jpoers zegt

      14 september 2019 om 14:49

      @ethylestra: bij de focus is er een tijd geweest dat als je een trekhaak fabrieksaf bestelde of minimaal voorbereid je een extra radiator gemonteerd krijgt ivm de koeling van de turbo.

      Login om te reageren
    • Kvgorp zegt

      15 september 2019 om 00:22

      @ethylestra: ik heb ooit eens geprobeerd om dat bij de RDW aan te passen. Helaas werkt Ford daar niet aan mee. Ervaring rijker, illusie armer.

      Login om te reageren
      • ethylestra zegt

        15 september 2019 om 09:48

        @kvgorp: heb jij ook zo’n eco focus?

        Login om te reageren
        • Kvgorp zegt

          19 september 2019 om 11:34

          @ethylestra: yup

          Login om te reageren
  6. louisvdd76 zegt

    14 september 2019 om 13:45

    Tesla Model 3 zit tegenwoordig op 1.000kg

    Login om te reageren
  7. tortuga zegt

    14 september 2019 om 13:48

    Voor de Caravan fans hier op Autoblog zeg ik: “wacht even op de “truck” van Tesla”. Ander onderwerp is: hoe the F*** spreek je ID.3 volop uit? Als idee dot dreï? Of eerder eye dee dot tree? (Gebruik Clarkson zijn accent)

    Login om te reageren
    • monsieurleloure zegt

      14 september 2019 om 13:56

      @tortuga: Inderdaad net zo infantiel als UP Uitroepteken.

      Login om te reageren
    • tenaci zegt

      14 september 2019 om 13:57

      @tortuga: geen ID man…

      Login om te reageren
      • sjonniedeluxe zegt

        14 september 2019 om 16:08

        @tenaci: dus alleen dot tree?

        Login om te reageren
    • flutterby zegt

      14 september 2019 om 15:29

      @tortuga: idee drie

      De Model X kan ook een caravan meeslepen, wel even het bereik delen door twee.

      Login om te reageren
      • koeberg zegt

        14 september 2019 om 19:12

        @flutterby: Ja, gewoon idee drie. Punt niet uitspreken.

        Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      14 september 2019 om 16:03

      @tortuga: iedietrie

      Login om te reageren
      • sjonniedeluxe zegt

        14 september 2019 om 16:09

        @towi1989: die begin ie is wel op zn Nederlands uitgesproken dan…

        Login om te reageren
      • flutterby zegt

        14 september 2019 om 21:02

        @towi1989: waarom zouden wij als Nederlanders een Duitse auto een Engelse uitspraak geven?

        Login om te reageren
    • sjonniedeluxe zegt

      14 september 2019 om 16:09

      @tortuga: aydietrie

      Login om te reageren
  8. supercarboy zegt

    14 september 2019 om 16:20

    Wel een goed verhaal over een trekhaak. Lekker kort ook

    Login om te reageren
  9. lekbak zegt

    14 september 2019 om 17:36

    Ik maak me er niet zoveel zorgen om. Gewoon de dagelijkse km’s schoon en goedkoop met een ev doen, voor de trekhaak zijn er altijd wel 1 of 2 oldtimers beschikbaar…

    Login om te reageren
  10. kempenaer zegt

    14 september 2019 om 17:55

    Een electrische auto heeft grote nadelen. Laat de grote landen kosten maken om deze nadelen te overwinnen. Maar waarom wij als klein landje extreem veel belastinggeld steken in de fiscale bevoordeling van de bev is gewoon onnozel en pure verspilling.
    Laat de fanatieke klimaatalarmistische banggemaakten hun eigen geld in hun hobby de bev steken, in de waan verkerend dat het enige invloed op het klimaat heeft, sowieso lachwekkend.
    Ik heb hier ook zo’n bange buurman die niet kan rekenen.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      14 september 2019 om 21:05

      @kempenaer: Ben je op de hoogte van het feit dat bijna de volledige randstad tegen giftige concentraties fijnstof aan zit en er deze zomer zelfs een alarm is geweest om niet naar buiten te gaan?

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      14 september 2019 om 23:01

      @kempenaer: wat heeft de grootte van het land er nou mee van doen? Veel relevanter is dat we een klein, overbevolkt, ook al wat vervuild maar rijk land met een stabiel elektriciteitsnet zijn. Nederland is het perfecte land om als eerste om te zijn en zal er de grootste voordelen van genieten.

      Login om te reageren
  11. flik2punt0 zegt

    14 september 2019 om 17:58

    Valt me tegen dat ze daar niet naar gekeken hebben met het ontwikkelen. Ze zijn er zo lang mee bezig geweest en andere merken kunnen het nu wel.

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    15 september 2019 om 09:17

    Dit is wel serieus kansloos. Enig idee hoeveel een Model 3 mag sleuren?

    Login om te reageren
  13. Jantje_555 zegt

    15 september 2019 om 16:03

    doet me denken aan die filmpjes van de fast lane, waar ze een paardenvan trekken met een Model X…verbruik werd een ramp:
    deel 1
    https://www.youtube.com/watch?v=jhX3BmhJXc8
    deel 2
    https://www.youtube.com/watch?v=DVSHIZihESk

    Login om te reageren
  14. rongolfgti zegt

    26 september 2019 om 14:18

    Dat is balen; wordt het wéér een GTI ?..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North