Trekhaak op Tesla Model 3, maar niet voor iedereen

Auteur: , 57 Reacties

Mensen die reeds een Tesla Model 3 bezitten hebben het nakijken.

Trekhaak op Tesla Model 3, maar niet voor iedereen

Tesla komt met een belangrijke update voor de Gerda’s onder ons. De Model 3 is nu ook te verkrijgen met een trekhaak. Lekker de (compacte) sleurhut trekken of de fietsen meenemen tijdens een dagje uit. Heet nieuws!

Zowel de Model 3 Standard Range als de Long Range komen in aanmerking voor de optie. De Performance is uitgesloten. Tesla heeft in de online configurator de trekhaak-optie opgenomen. Het extraatje kost 1.080 euro. Het gaat hier om een stalen trekhaak en een afneembare adapter. De Model 3 mag maximaal 910 kg trekken. Slinger die ANWB Fietsroutemaker maar vast aan!

Tesla laat weten dat de trekhaak na levering van de auto niet achteraf gemonteerd kan worden. Model 3-rijders die de afgelopen maanden de auto in ontvangst hebben genomen missen daardoor de boot. Dit heeft te maken met de Europese wetgeving. Er zullen ongetwijfeld veel eigenaren zijn die nu balen. De Model 3 was in de maand maart de best verkochte auto van Nederland.

Aangezien de toekomstige Model Y technisch gebaseerd zal worden op de Model 3 is de verwachting dat dit nieuwe model tevens uitgerust zal worden met een trekhaak-optie. Het is de bedoeling dat de Model Y in het najaar van 2020 op de markt komt.



57 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Welke Europese wetgeving verbiedt het naderhand monteren van een trekhaak?
@av_diver: Helemaal niks, maar bij de typegoedkeuring hebben Tesla en de RDW (ja eu tepegoedkeuring is hier geregeld) zitten slapen…. dus geen trekgewichten opgenomen.
Waarschijnlijk is dit nu toegevoegd maar moeten de mensen die achteraf een trekhaak willen monteren terug naar Lelystad om een proefjes te laten doen met een beladen aanhanger om zo alsnog de bureaucratische stempeltjes op het kentekenbewijs te krijgen…. Hallelujah….

Welkom in Nederland waar de TBS’ers dezelfde bureaucratische stempelcultuur gebruiken om binnen no time weer van hun vrijheid te genieten!

Misschien ben ik wel te liberaal, maar het gaat toch echt al jaren de verkeerde kant op… waar blijft het logische verstand en oplossingsgerichtheid?
@dutchneon: logisch verstand? Oplossingsgericht werken?

Daarmee bespaar je mensen geld en tijd en dat willen we niet.

Het geld moet vooral rollen.
@momo: geld wordt altijd wel uitgegeven. Is het niet aan A dan wel aan B. Sommige proberen zelfs hun geld aan zowel A en B uit te geven.
@dutchneon: dat is wel heel makkelijk hé. Tesla heeft zitten slapen (want geen trekgewicht opgegeven) en uiteraard zal de RDW dan moeten herkeuren, want met een vehicle approval update zou ook een aanpassing aan het chassis kunnen zijn geweest (ivm die trekhaak).
@dutchneon: Tesla heeft zitten slapen. Als je een model 3 kocht wist je dit vooraf.
@av_diver: als je gebruik wilt maken van de standaardtypegoedkeuring die op de Model 3 is afgegeven, dan mag het niet. Het trekgewicht bij die keuring is immers op 0kg vastgesteld.

Het staat je vrij om een trekhaak op de Model 3 te monteren en hem voor een nieuwe typegoedkeuring aan te bieden bij de RDW. Is echter wel aan de prijs en je ontvangt een nieuw kenteken(bewijs).

Daarnaast zul je met Tesla af moeten stemmen hoe het met evt garantieclaims zit als je zo’n traject volgt.

Om die reden zegt men: alleen voor nieuwe modellen.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Heren, blijkbaar hebben jullie een mooie advertentiedeal met Tesla.
Mogen we eens een 2 weken afkicken van dit merk!
Of is het voor de bezoekers en reactieaantallen op te krikken.
Rehab Tesla.
@dwfc: Teslablog!!1! Niet zo huilie doen, want dit is voor Nederland relevant nieuws. De model 3 is super populair in Nederland en Nederlanders zijn ook gek op trekhaken.
@dwfc: Je hoeft er niet op te klikken toch? Vind het nuttige info aangezien op vele EV geen trekhaak mogelijk is. Daarnaast vernieuwd Tesla in vele opzichten harder dan de overige merken dus meer nieuws te melden. Wen er maar aan ;)
@dwfc: Tesla is helaas één van de weinige merken waar veel over te vertellen valt ;-)
Al vind ik het nieuws dat de Hyundai Kona vanaf dit jaar 3-fasen kan laden ook wel de moeite.
@koffiekopje: we wisten gister als eerste al te melden dat de Kona Electric 3 fase krijgt;) https://www.autoblog.nl/nieuws/3-fase-laden-voor-vernieuwde-hyundai-kona-electric-124186
@rubenpriest: Ik drukte me niet helemaal fraai uit Ruben! Bedoelde juist dat nieuwsbericht :-)
Toch wel een belangrijk item in Nederland.
De enige groep in Nederland die rijk genoeg is om cash een nieuwe auto te kopen zijn babyboomers met een twinnyload en twee e-bikes.
@harrie: Of geeft het juist weer dat mensen die open staan voor verandering (ja goedkoop laden ipv tanken en niet in de file en de stad anderen vergassen) wellicht de mensen zijn die het ook voor elkaar krijgen om naast een gevulde boterham nog een leuk centje over te houden ;)
@harrie: beproef ik daar jaloezie? Ik denk dat er naar weinig babyboomers in een Tesla rijden.
@flutterby: nee hoor, zijn gewoon de cijfers.
@harrie: ik zal in de avondspits is rond kijken hoeveel 55+ers ik in een Tesla zie rijden.
@flutterby: nee sorry, geen één babyboomer in 17 Tesla (Ring Amsterdam).
@flutterby:
Dat zeg ik toch, tot nu toe kochten ze er geen omdat ze hun e-bikes niet mee konden nemen.
@harrie: Als je een beetje je best doet kom je als babyboomerbaby ook gewoon in aanmerking om uit de subsidieruif te mogen eten. Het gros van de wagens wordt immers zakelijk gereden en niet privé contant afgetikt.
@karhengst: Maar wat versta jij onder een beetje je best doen? Volgens mij hangt het gewoon van je werkgever af of die je de mogelijkheid biedt om een Tesla te leasen of je moet ondernemer worden. In mijn geval is het ook niet mogelijk om een auto te leasen. Dan zou ik van baan moeten wisselen.
De redactie staat niet scherp door hun Tesla fetish, in alle bladen besteden ze aandacht aan de VW ID, ook een hype , die op de markt aangeboden wordt met een instapprijs van +/- 24 k voor 330 km en 30 k voor 450 km.
@dwfc: in welke showroom staat er een?
@dwfc: https://www.autoblog.nl/nieuws/reserveer-een-volkswagen-die-je-nog-nooit-hebt-gezien-124181
@suzikubelona: belangrijke info ontbrak mijn inziens…daarom ik aanvul!
@dwfc: om 13:00 is de persconferentie van Volkswagen, die wachten we af om alle informatie officieel te kunnen berichten in één artikel.
@dwfc: Die prijzen zijn schattingen. ID3 wordt pas over een kleine 3 uurtjes gepresenteerd.
@dwfc: “…daarom ik aanvul”, heb je wat lessen gemist met je inburgeringscursus??
@406_v6: #doeslief
@406_v6: ik hou niet van half werk …
Mooi combi trouwens. De fiets van het nederlandse bedrijf VanMoof i.c.m de Model 3. Hebben ook veel overeenkomsten gekgenoeg.
@kevin82: Welke overeenkomsten dan?
@berlinetta: beiden overpriced, overhyped hipster vervoer.
@berlinetta: beide bestaan nog relatief gezien kort, electrisch, vooruitstrevens, anders dan de gevestigde orde en minimalistisch. Zo heeft tesla alles in een scherm en de vanmoof alles in het frame en app. Beide online te verkrijgen.
@kevin82: Oke, dat wist ik niet. Kende het fietsenmerk nog niet. Wel interessant om eens over te lezen.
Het is een begin, maar het trekgewicht is nog een beetje zielig. Voor een dergelijk sterke en zware auto zou 1500kg heel reëel zijn. Maarja, aan de andere kant moet ik nu ook een auto lenen als ik meer dan 1200kg wil sleuren…
@lekbak: eens, ik had ook gehoopt op meer. Al val ik toch buiten de boot omdat ik hem al geleverd heb.

De motoren en accu zijn identiek in de Semi, dus daar zal de beperking niet zitten. Mogelijk een beperking in de carrosserie of een van de vele verkooptechnieken om niet in de verkoop van de X te snijden die wel 2200 kg mag meenemen.
@lekbak: Nog even geduld, de Tesla truck is onderweg. 😉
TESLA: Trekhaak En Sleurhut Lekker Anaal.
@e36thuglife: weirdo
Goed begin. Ik heb geen twinnyload maar ben toch wel blij met mijn trekhaak. Zeker nu ik met de tuin bezig ben is het handig dat er een kar achter kan. Dus dat toekomstige auto’s dit ook aanbieden is mooi meegenomen.
Kunt er vast ook een goede caravan met mega powerbank achter hangen, bedoel t verlies aan bereik moet ook opgevangen worden!
@barendbotje: Nee gewoon nog een Model 3 met long range op een autotrailer erachter, en even kabeltje aansluiten, kom je uiteindelijk verder :P
@barendbotje: begin nu niet weer over range, die barriere was net geslecht door de m3 met 450km range…
bovendien is 90 procent van de ritjes met de aanhanger naar de milieustraat of de bouwmarkt, dan kun je met je aanhanger nog steeds zonder range anxiety iedereen zoek rijden ;)
@dutchneon: Ben benieuwd wat er gebeurt met de autopilot zodra de aanhanger begint te slingeren, best een interessant control dingetje wat lastig op te lossen is lijkt me, zomaar een manouvre door ingrijpen van de autopilot kan wel eens flink gevaarlijk zijn
@barendbotje: Autopilot werkt niet met trekhaak. In ieder geval bij de X niet.
@barendbotje: De Knaus Travelino past erachter…..
Waar gaat het naar toe? Grote steden willen dat we alleen elektrisch gaan rijden maar we hebben wel 450.000 caravans in Nederland. Die elektrische auto’s mogen niets of praktisch niets trekken. En dan heb ik het maar niet over je range als je een sleurhut ander een elektrische auto hangt.

Dat wordt leuk over een paar jaar. Dit probleem is er trouwens nu al met alle ex 14% leaseauto’s die nu op de markt komen die niets mogen trekken.

Toch maar weer die dikke motorisering uit Duitsland importeren?
@kvgorp: dat importeren is al een aantal jaar heel gewoon als je wat meer kracht wilt of nodig hebt.
@kvgorp: maar het is helemaal geen probleem, het is een oplossing! Voor het overschot aan caravans.
Het concept van “ik ga naar Frankrijk op vakantie en neem mijn plastic huisje, helemaal volgeladen met aardappelen en hagelslag, achter mijn auto mee” slaat er je er nuchter over nadenkt helemaal nergens op. Het is door het hoge verbruik, de afschrijving op de caravan, de rest van het jaar overgedimensioneerde trekauto en de winterstalling nog een dure manier van vakantie vieren ook.
“Het is de bedoeling dat de Model Y in het najaar van 2020 op de markt komt.”

Volgens de Tesla site bij Model Y: “Productie van Standard Range start naar verwachting begin 2022.”

en dat geldt ook voor de andere varianten. Ik denk dus niet dat ze eind 2020 geleverd gaan worden. Voor Amerika is de verwachting dat de productie start in begin 2021.
1080.- 😂😂😂😂
@e34m5touring: dacht ik dus ook!

Priemieum Treksjaak !
Kun je dan je E-bike meteen laden vanuit je auto als je hem op de drager monteert?
Staat i.i.g. leuk bij m’n Helly Hansen jas.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).