Autoblog advies: wat is de beste auto voor 2.500 euro?

Auteur: , 113 Reacties

Nee, niet de meeste cilinders. Maar gewoon een deugdelijk apparaat. Lukt dat voor 2.500 euro? Team Autoblog zocht het voor je uit!

Seat Ibiza 1/4 16v Signo '04

De rubriek Autoblog advies bestaat nu al een tijdje op Autoblog. Dermate lang dat mensen inmiddels voor de tweede keer een vraag indienen. Zo was het enkele jaren geleden dat Autoblog-lezeres Simone ons vroeg of je daadwerkelijk een auto van 1.000 euro kon kopen en het dan nog een beetje betrouwbaar kan zijn.

Ons advies destijds: laat populaire auto’s links liggen en zoek muurbloempjes. Ze kocht uiteindelijk een Daihatsu Young RV 1.3. De auto doet wellicht niet bij iedereen een belletje rinkelen, maar voor 1.000 euro had Simone een verrassend krachtig 1.3 torretje, een ijskoude airco, vijf deuren, radio, elektrische ramen en centrale deurvergrendeling. Op wat roest na, vertoonde de auto geen gebreken. Sterker nog, bij de APK’s was het elke keer slechts tientjes werk. De eerste beurt was ook nog geen 200 euro. In de tussentijd heeft de auto door en wind Simone droog gehouden en haar altijd trouw op de bestemming gebracht. En niet zozeer even een paar kilometers, in vrij korte tijd zijn. Er 60.000 km bij gereden! Wie zei ook alweer dat het openbaar vervoer zo goedkoop was?

De auto is onlangs voor de APK bij de garage langsgegaan en het is nu wel duidelijk dat er wat kosten aan komen. Motorisch is de auto nog in goede staat, maar er zal wat gelast moeten worden, de remleidingen moet nagekeken worden en er moeten een paar nieuwe bandjes op. Nu is dat normaal gesproken niet zo’n probleem, maar op een auto van 1.000 euro is het een flink percentage. Zeg maar minimaal de helft. Daarbij heeft Simone in de tussentijd nieuw werk (gefeliciteerd!) Waardoor ze minder hoeft te rijden.

Simone zoekt dus een andere auto. Gelukkig is het budget dit keer iets hoger, waardoor er meer keuze is. In principe beviel de Young RV uitstekend. Dat men elke keer vroeg naar haar Seniorenpas, deerde Simone niet. Voor haar volgende auto wil ze graag wederom een werkende airco en eigenlijk gewoon net zoveel luxe als ze voorheen had. De auto moet klein en compact zijn, maar het hoeft niet direct een piepkuikentje te zijn. Er mag ook wel iets van pit in zitten. Een Toyota Aygo, Volkswagen Fox of Fiat Panda is dan ook net even te klein en te basic. Maar een Golf, Focus of 307 is weer veel te veel van het goede. Kortom, wat is er te vinden voor 2.500 euro?

Dit is de complete tabel die Simone voor ons heeft ingevuld:

Huidige /vorige auto's:Daihatsu Young RV
Koop / lease:Koop
Zakelijk / privé:Privé
Budget:2.500 euro
Jaarkilometrage:15.000 km
Brandstofvoorkeur:Benzine
Reden aanschaf andere auto:Daihatsu krijgt een paar 'dure' reparaties
Gezinssamenstelling:2 Volwassenen
Voorkeursmerken /modellen:Betrouwbaar
No-go modellen / merken:Onbetrouwbaar :)

DOE HET NIET: Chevrolet Kalos (T200)
Op papier is het een van de betere kandidaten, de Chevrolet Kalos. Maar laat je niet in de luren liggen, dit is natuurlijk gewoon een Daewoo Kalos. Dankzij Pininfarina ziet de Kalos er niet eens zo heel erg verkeerd uit. Je vindt ze voor scherpe prijzen, ze zijn redelijk goed uitgerust én de kilometers vallen heel erg mee over het algemeen. Dat is vrij begrijpelijk, want het ding rijdt beroerd. Het onderstel is noch sportief noch comfortabel. Hetzelfde geldt voor het interieur, waar je erg droevig van wordt, zeker als je een persoon bent die door zijn neus ademt. Qua betrouwbaarheid zijn ze minder denderend dan het Koreaanse imago doet geloven. Ook zijn onderdelen verrassend lastig te vinden én prijzig. Met een grote boog omheen lopen dus.

Chevrolet Kalos (T200) '05

DOE HET WEL: Daihatsu Sirion II 1.3 16v DVVT Prestige
€ 2.450
2007
135.000 km

De eerste Daihatsu Sirion was een beetje oubollig muurbloempje. De tweede generatie is aanzienlijk vlotter om naar te kijken. Ook het interieur is er flink op vooruitgegaan. Grootste verschil zijn de rijeigenschappen; dit kleintje rijdt zeer vermakelijk. Dat komt door een paar typisch Japanse eigenschappen als het soepele motortje en de strakke handgeschakelde transmissie. De motor is gelijk aan de 1.3 in de Young RV. Wel zul je even goed moeten zoeken, want de meest Sirion II’s hebben de 1.0 motor onder het kapje.

Daihatsu Sirion II 1.3 16v '07

Suzuki Swift 1.3 Style
€ 2.150
2005
145.000 km

De Suzuki Swift is de populairdere tegenhanger van de Sirion II. De auto werd veel beter verkocht in Nederland en ook op de occasionmarkt is terug te zien dat men liever een Swift heeft. Een gelijkwaardige Swift is ietsjes duurder. De auto’s zijn verder heel erg aan elkaar gewaagd. De Swift is misschien nog net iets leuker om te zien, maar de Sirion rijdt wat beter. Qua betrouwbaarheid gaan de punten sowieso naar Daihatsu. De Suzuki Swift kent wel wat kleine aandachtspunten. Het is weliswaar een Japanner, maar hij wordt gewoon in Tsjechië gebouwd. Dat heeft wel een voordeel voor de onderdelen, die zijn namelijk erg goedkoop. Ook zijn de Swifts net even wat beter te vinden dan de Sirions.

Suzuki Swift 1.3 '05

Seat Ibiza 1.4 16v Signo (6L)
€ 2.495
2003
100.000 km

Deze moeten we even toelichten. In technisch opzicht is dit natuurlijk gewoon een Volkswagen Polo. Maar gebruikte Volkswagens zijn behoorlijk in trek, wat zich uit in stevige vraagprijzen. Waarom dan niet even kijken naar een Skoda Fabia? Ook die zijn relatief populair. Niet alleen omdat iedereen tegenwoordig weet dat ook Skoda’s gewoon Volkswagens zijn, maar voornamelijk omdat de Fabia altijd een vijfdeurs is. Driedeurs is helemaal uit de gratie, ook in occasionland. Daar kun je je voordeel mee doen. We zagen meerdere frisse Ibiza’s met een luxe uitrusting én een potig motortje. Check het aankoopadvies hier.

Seat Ibiza 1.4 Signo '03

Nissan Micra 1.4 Acenta (K12)
€ 2.450
2004
85.000 km

Net als de Seat Ibiza is deze auto in driedeurs configuratie een waar koopje. Vijfdeurs uitvoeringen zijn aanzienlijk duurder. De Nissan Micra is een beetje een vergeten auto. Niet helemaal terecht, want het is een keurige auto met een bijzonder uiterlijk. Het exterieurdesign is bijzonder guitig en vrolijk. Je moet er zeker van houden, maar origineel is het zeker. Het interieur is overigens gewoon keurig. In technisch opzicht is het gewoon een typisch Japannertje. Even checken voor roest is verstandig, maar de motor is een waar naaimachientje en schakelen gaat zeer soepel. Er zijn voldoende luxe uitvoeringen te vinden in het budget met erg weinig kilometers.

Nissan Micra 1.4 (K12) '04

Hyundai Accent 1.4i Dynamic (MC)
€ 2.495
2007
120.000 km

Deze auto is zo spannend als een Moldavisch kookboek, maar doet vooral wat het moet doen. De Accent is een half maatje groter dan de rest en zeer ongeliefd. Het is een van de laatste ‘old-school’ Hyundai’s. Niet waanzinnig verfijnd, maar ruim, compleet en verrassend vlot. In vergelijking met de Chevy Kalos is de Hyundai soepeler om te rijden en aanzienlijk betrouwbaarder. Ook zijn de kosten voor het onderhoud goedkoper. Mocht de Accent net even een maatje te groot zijn; een Hyundai Getz van na de facelift past ook makkelijk in het budget. Die is kleiner en doet ook veel Europeser aan, maar is wat prijziger. Beide zijn keurige auto’s en degelijk transport.

Hyundai Accent 1.4i Active '07

Mitsubishi Colt 1.3 Invite
€ 2.450
2005
140.000 km

Deze auto benaderd het concept van Simone haar Young RV nog het beste. De Colt van deze generatie is verrassend ruim. Ook zit je net even iets hoger. De 1.3 motor moet 95 pk leveren, maar echt ‘wakkere’ paarden zijn het niet. Het is natuurlijk sowieso geen sprintkanon, maar op basis van de specificaties verwacht je meer. Leuk is dat deze auto’s in Nederland gebouwd zijn en bij senioren zeer in trek zijn. Eigenlijk is het een moderne iteratie van de Volvo 340. Ondanks zijn Japanse roots kent de Colt wel wat aandachtspunten, maar die zijn overkomelijk.

Mitsubishi Colt '05

YOLO: Peugeot 206 CC 1.6 16v Roland Garros
€ 2.250
2003
150.000 km

Tsja, misschien een beetje een rare YOLO, want een 206 is niet echt een bijzonder zeldzame of spannende auto. Maar voor dit geld rijd je dus ook in een volwaardige cabriolet. En de unit die wij gevonden hebben is zeker niet het enige exemplaar dat voor dit geld te koop staat, het hele land staat er namelijk vol mee. De 2.0 levert aanzienlijk meer koppel onderin, maar lust ook een slok meer. De 1.6 is in principe meer dan voldoende. Belangrijk is even om te checken of alles werkt: airco, dak, ruiten et cetera. Dat wil nog weleens fout gaan. Verder vallen de kosten heel erg mee. Je kan zelfs onderdelen bij de lokale visboer kopen, bij wijze van spreken. Het aankoopadvies kun je hier bekijken.

Peugeot 206 CC Roland Garros 1.6 16v '02

Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!



113 reacties

Ford fiesta!
@wildewesten: of de Colt, ooit eentje gekocht voor €90,- en een jaar APK! Nooit stukken mee gehad en dat ding liep serieus redelijk op E85!! Lekker goeiekoooop!
Ik zou direct voor de yolo gaan. Lachen dat die dingen zo weinig kosten tegenwoordig!
@nicolasr: en dan bij de 2de APK weer dure kosten hebben
@tortuga: Duur? Alles aan een 206 is goedkoop. En als het toch duur wordt, koop je een nieuwe :)
@willeme:
Zolang het elektrische dakje goed functioneert is ie inderdaad lekker goedkoop. Dus als je er eentje gaat bekijken gewoon een stuk of 50x het dakje open en dicht doen ;-)
@willeme: vreemde redenatie. €600 besparen willen op een beurt maar €2000 uitgeven voor een nieuwe. Hoe is dat goedkoper?
@basecamp: Dat is goedkoper omdat ironie niet altijd even goed overkomt op een beeldscherm. Daarbij is dit echt het goedkoopste moment om een 206 CC te rijden. Ze zitten op de bodem qua prijs en onderdelen is nog goed te doen. Met name omdat ze zo goedkoop zijn, kun je snel overstappen als reparaties te duur worden (beurt is iets anders, natuurlijk).
Alfa 147! Zonder twijfel
@basbasbas: Dacht het niet. Om de 3 jaar distributie doen (niet goedkoop), draagarmen voorzijde slijtagegevoelig (duur) en als je kortere stukjes rijdt niet zuinig te krijgen. Leuke auto voor de liefhebber, niet met deze eisen.
@vaakbenjetebang: klopt de JTD’s zijn goedkoop te rijden de benzine’s niet. Mijn 1.9 8v kostte mij slechts 15 cent per kilometer en heb er 80k mee gereden. Top auto’s
@vaakbenjetebang: je vergeet nog olieverbruik, thermostaten, handremkabels en drijfstanglagers 😉
@smijsie: Mwoah, olieverbruik is bij veel oudere auto’s wel aan de orde. 1 op 2500 of zo, daar zou ik niet mee zitten. Olie is immers goedkoop. De wat latere TS 16v’s (fase 3) kunnen inderdaad een aardig slokje lusten, bij eerdere versies is het meestal niet excessief. Drijfstanglagers zijn vaak het gevolg van misbruik, maar dat kun je bij een oudere auto natuurlijk inderdaad niet uitsluiten. Thermostaat ken ik zelf niet als bovengemiddeld kwetsbaar, zelfde geldt voor handremkabels. Dat zijn uiteindelijk slijtagedelen die na zo veel jaar echt wel een keer aan de beurt komen. Blijft wel staan dat je aan regulier onderhoud bij zo’n auto al een aardige duit kwijt bent, die je dan weer niet in onvoorzien onderhoud, zoals een keer een thermostaat, kunt steken. Lang verhaal kort: een 147 past totaal niet bij de eisen van de zoekende persoon, zo veel is zeker!
@vaakbenjetebang: bij de fase 3 TS is een liter op 1000 km geen uitzondering. Ik ken een paar gevallen die gemodificeerd zijn, daarbij is het verbruik terug naar een liter op 3000 of 4000 km. Drijfstanglagers zijn zeer zwak uitgevoerd, tel daarbij op het olieverbruik waardoor niet altijd de beste omstandigheden gewaarborgd worden en ze sneuvelen bij bosjes. Ja, als je heel voorzichtig bent zal het meevallen maar elke keer dat je doorhaalt kan het de laatste keer zijn en gezien het hoogtoerige karakter gebeurt dat nogal eens.
@smijsie: zo zwak zijn de drijfstanglagers niet. Probleem is dat de meeste mensen de verkeerde olie in een TS-blokje kiepen waardoor de lagers sneller slijten. Daarnaast worden Alfa’s vaak wat “fanatieker” bereden. Das niet heel erg, als ie maar eerst warm wordt gereden en daarna de kans krijgt om af te koelen.
@smijsie: Dat bedoelde ik: fase 3 is wel degelijk een risico voor olieverbruik, eerdere fases valt allemaal wel mee. En dat van die drijfstanglagers, daar ben ik wel van overtuigd: dat is vooral misbruik en onkunde van de bestuurder (of de pech dat de distributie eraf knalt, de kleppen de zuigers raken en de lagers zo een tik mee krijgen… ugh!). Uiteraard zijn er massa’s auto’s die dat soort misbruik en onkunde schouderophalend ondergaan, maar zo is het nou eenmaal. Distributie is en blijft het zwakste punt van deze omgebouwde Fiat-zee-ankers.
Honda Civic. No brainer.
@baklava: of Toyota Yaris (Verso)
Seat Ibiza! Een 6L was mijn 1e auto, goed schik van gehad. Vrij vaak een veel ook met ‘luxe’ opties te vinden, zoals airco, cruise control, electrische ramen. Verder wel voor de 1.4 16V gaan, de 8V is traag en de 2.0 is behoorlijk dorstig. Die 75PK die de 16V levert is prima, de 6L die ik had woog 1007 Kg op papier.
Misschien een beetje ‘leftfield’ maar een Ypsilon van na 2003 is voor dit geld ook wel te koop. Zit vaak leuk in de spullen, (en is in mijn ervaring tenminste) onverwacht hufterbestendig. En anders het Swiftje.
@vaakbenjetebang: dat is een leuke om te onthouden!
Ik zeg Swift of Sirion!

Echter, ik vind de Sirion die ze in Indonesië hebben mooier: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/0f/2018_Daihatsu_Sirion_1.3_hatchback_%28M804RS%3B_12-22-2018%29%2C_South_Tangerang.jpg/1280px-2018_Daihatsu_Sirion_1.3_hatchback_%28M804RS%3B_12-22-2018%29%2C_South_Tangerang.jpg

Ook al is die Sirion een omgekatte Maleisische Perodua Myvi
@toyotafortuner: ik vind de Honda Brio daar erg leuk!
@volvo480gtt: ja die zijn leuk indd
@volvo480gtt: jazeker! Al helemaal als RS! Ik vind t alleen wel jammer, dat de 100pk 1.3 niet meer geleverd wordt
Mevr shibby heeft enkele jaren geleden een Kia Picanto 1.2 gekocht van de op één na laatste generatie. Fantastisch autootje en tot nu toe vrijwel onderhoudsvrij
@shibby: zuipt wel behoorlijk, met name op de snelweg
@tvklarenbosch: 1op 15
@lekkerlinksrijden: dat vind ik extreem veel. Onze 206 verbruikt dat ook en mijn vrouw en ik rijden beide bepaald niet zuinig. En een 206 is nog steeds meer auto dan een picanto.
@lekbak: ik reed dagelijks 140 km met dat ding, waarvan 80 snelweg. Ik haalde 1:13,5
@tvklarenbosch: de 206 rijdt 1:16 als we een tank op de snelweg (130!) leeg rijden, 1:15 gemiddeld. Komt voornamelijk door de koude starts, want in de stad is die auto ook vrij zuinig.
@tvklarenbosch: dat vind ik meevallen, en mijn wederhelft gebruikt ‘m amper op de snelweg
@shibby: het is ook de snelweg waar het probleem zit
Wat je ook kiest, kies iets waar er redelijk veel van rijden om 2 redenen:

1. Als er veel van rondrijden is de kans groot omdat ze vrij goed zullen zijn.

2. Kans is groot dat er veel onderdelen voor te vinden zijn waardoor reparaties niet al te duur hoeven te zijn.

Uit bovenstaande lijst zou mijn keuze dus de Seat zijn, of eigenlijk nog liever een gewone 206. Daar rijd je nog steeds niet mee voor joker en het zijn stiekem behoorlijk goede wagens. Gewoon voor de 1.4 gaan, de 1.6 is in praktijk niet heel veel sneller.
@jack_abarth: van de 10x dat ik een auto met pech zie staan is het 4x een peugeot 206. Je moet juist voor ouwelullenbakken gaan. Zijn niet afgeragd, maar saai, dus niemand wil ze, maar wel weer super goed onderhouden door nette mensen die een net leven hebben.
@grasvreter: Daarnaast heb ik het idee dat die oudjes meer naar kwaliteit kijken en minder gevoelig zijn voor merknamen en zo dus eigenlijk juist beter auto’s kopen. Tegenwoordig is de popukariteit/uiterlijk van een merk/model vaak belangrijker dan of het wel een goede auto is…
@jack_abarth: Punt 1 is gewoon onzin, dat ze populair zijn wilt zeker niet zegen dat het goede kwaliteit is of andersom! Zoveel voorbeelden van auto’s die zo goed zijn, maar toch slecht verkocht zijn… Om even een voorbeeld te noemen: een Suzuki Liana, super degelijk niet kapot te krijgen, rijdt goed, maar op een paar oudjes na weinig verkocht…
Fiat 500. Beste kar en goedkoop qua onderhoud.
@spideriv: Die vind je niet voor max. € 2.500
@spideriv: die is gelijk aan de Ford Ka en de Fiat panda. Prima karretjes, maar voor €2500,-? Gok dat deze allemaal rond de €5000 zitten
Leuke opties! Evt een 3 deurs Rover Streetwise? Weer eens wat anders dan de rest van de straat
@maxautoblog: doe maar niet, hij wil rijden
@lekkerlinksrijden: Simon of Simone?
De diahatsu en de swift zijn beide ook leverbaar in Subaru uitvoering met soms AWD. Net effe wat harder door de bocht, ook in de winter… scheelt ook weer aanschaf winterbanden..
@schuimbekje3: Ja, want een awd op zomerbanden staat natuurlijk eerder stil in winterse omstandigheden dan een 2wd op winterbanden. Wat een debiele redenatie blijft dit toch altijd…
@p3r0x: ik hoop dat hij bedoeld dat je een 4*4 beter op allyear banden kan zetten omdat die op zand en modder ook iets beter doen…. (Hoop ik)
Ford Fiesta?.. Rij nu mijn 2e en de 1.4 motoren zijn niet kapot te krijgen. Nul problemen mee gehad en rijdt lekker vlot!
@m90maik: Ooit een proefrit gemaakt in een 2005 1.4 fiesta. Vloog in de fik! En er zat water in de portier dus dat was wel weer gunstig voor het blussen:)
Volgens mij werdt de Swift in Hongarije gebouwd en niet in Tsjechië. Echter, hij is wel degelijk ook in Japan gebouwd en hier verkocht. Meest eenvoudige manier om deze Swiftjes te onderscheiden is aan de hand van de antenne locatie, zit deze achterop het dak (haaienvin achtig) dan komt de Swift uit Japan. Zit de antenne voor, zoals in het artikel, dan komt hij waarschijnlijk uit Hongarije. Wil je het zeker weten ,dan moet je even het chassisnummer checken. Begint het nummer met JSA, dan komt de Swift uit Japan. De Japanse Swifts zouden iets beter in elkaar zitten en minder roest gevoelig zijn over het algemeen.
@C220AMG:

Je had toch ook de “shogun” versies, die hadden een antenne (pin, geen vin) achterop. Die zullen dan was ook wel uit Japan komen?
@jack_abarth: shogun komt uit Japan, wel een dingetje om op te letten. Sommige onderdelen zijn niet uitwisselbaar met de Hongaarse versies. Voornamelijk stekkers die gebruikt worden zijn anders. Helaas uit ervaring weet ik dit🙃 wel gewoon goede autos. Even je versnellingsbak laten spoelen bij aankoop en verder weinig problemen
Een gewone 206 1.6 16v zou mijn advies zijn of anders de voorgestelde metsubsidie colt. Voordeel voor de 206 is dat er legio goedkope onderdelen voor te vinden zijn. Het voordeel van de Colt is een hoge betrouwbaarheid en iets anders dan de rest rijden.
@crosscabouter: gewoon de 1.4 8v pakken. Die is iets zuiniger en tot de 3500rpm zeker zo krachtig. En daarboven kom je toch niet als je normaal rijdt. Verder is er weinig zo goedkoop als een 206, en het rijdt ook nog eens best prima.
@lekbak: Ik heb beide gereden en vind gevoelsmatig de 1.6 16v net iets fijner op de snelweg. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
@lekbak: Jewel, zijn iets grotere broertje de citroen xsara, zelfde techniek, iets groter iets saaier maar degelijke wagens
Mitsubishi space star. Mitsubishi Space Star 1.8 MPI Instyle Silver Pack & trekhaak
€ 2.875,00
http://link.marktplaats.nl/m1396926254?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

Deze bijvoorbeeld. Heb er zelf 1 gehad, rijden super dikke prima, airco, raampjes, en extreem betrouwbaar. Wel 150 euro wegenbelasting per kwartaal, maar wel heel fijne stoelen en verassend ruim.
@grasvreter: oja, vermijd de 1.8 GDI modellen. Die zijn heel heel slecht. De 1.6 en 1.8 MPI motoren zijn hemels qua betrouwbaarheid.
Ik mis de Casper Special: de Grande Punto.
Ik heb een tijdje in een 1.4 Honda Civic uit 2002 gereden. 5 deurs. Echt extreem veel ruimte, altijd 1 op 14 en stuurde best prima. Nooit iets aan gehad in 30.000km, op een set remblokjes en banden na.

Zo’n auto koop je voor 1500 al, heb je nog geld over voor wat achterstallig onderhoud op te lossen
@transaxleman: ze is het type dat een auto met achterstallig onderhoud verkoopt. Het is natuurlijk niet de bedoeling zelf zo’n miskoop in huis te halen..
Ik heb inmiddels mijn 2e corsa voor de helft van dat geld en heb met beiden veel kilometers gereden en weinig onderhoud gehad. Het allerspannendst is het niet maar dat zijn de bovengenoemde auto’s ook niet. Ga voor lage gebruikskosten. Onderdelen van 15-20 jaar oude auto’s van bijvoorbeeld opel en volkswagen zijn erg goedkoop en ze rijden vaak met bewezen techniek. Ga op gevoel af en koop liever een relatief dure van een wat ouder model dan een goedkope van een wat nieuwer model. Corsa/polo/fiesta. T zijn allemaal goede opties denk ik. Als frans je ding is een peugeot 206 of clio vast ook.
@bartteeuwen: weet niet of t nog zo is maar 2 jaar geleden kon je bij elke Opel Dealer tijdens je proefrit langscrossen en liepen ze hem even voor je na. Wist je meteen wat de mankementen waren en of je de koop moest doen of niet. En dat gratis
De Sirion is duidelijk de beste keus.
Absoluut het meest betrouwbaar van dit rijtje en niemand wil ze. Maar daar heeft deze aanvraagster juist behoefte aan.
@reactief: heb toevallig twee weken geleden eentje gekocht voor de vrouw :)
De verstandige keus; Hyundai Getz. No-nonsens, vijf deuren, airco, schuifdakje, solide, onder de 1.000kg, weinig kilometers; of te wel alles wat je nodig hebt.
https://www.autowereld.nl/hyundai/getz/1-3i-gls-sky-65567-km-n-a-p-airco-dealer-onderhouden-31692670/details.html
@rob:
De iets minder verstandige keus; BMW E36 compact. Rijden gewoon echt lekker vind ik en zien er leuk uit.
Moet je alleen wel accepteren dat die goedkope beurtjes voorbij zijn ;-)
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/c0c1eef6-59dc-4f16-95b1-fdbc53c9e257/
@Rob: ze wil toch een auto?
Bedoel je nou een Ibiza of een Fabia?
@s62b50: Ibiza, de Fabia is te duur.
Sirion 2 is absoluut de beste keus, als je het model niet aanstaat zou de Swift mijn optie 2 zijn.
De Seat Ibiza hoort eigenlijk niet in het rijtje thuis, want er wordt specifiek gevraagd naar een betrouwbare auto.
De auto kent veel problemen met slechte soldeerverbindingen, waardoor de auto niet start en/of dat de deuren niet meer open of dicht gaan. Ook de bobines en egr-klep zijn problematisch en een olieverbruik van 1 liter op 1500km is normaal, volgens het instructieboekje. Wij hebben er ook één in het gezin, dus we spreken uit ervaring.
@spyderweb: Dus omdat jullie specifieke exemplaar deze problemen heeft, zijn ze veel voorkomend? Ik heb ze zat in de werkplaats gehad, zijn best goede auto’s. Alleen niet zo goed als een Japanner.
@techniekmeneer: de ANWB noemt ook de bobine en de egr en een bedrijfje in Apeldoorn heeft een fulltime baan aan het repareren van de slechte soldeerpunten. Er staan ook genoeg instructiefilmpjes op youtube, dus we zijn zeker niet de enige. Roest preventie is wel in orde en het blokje zelf is niet slecht. Maar een topper qua betrouwbaarheid is het niet. De Honda Civic en Volvo is ons gezin scoren veel beter.
@spyderweb: wat een onzin verhaal typ jij dan? Omdat jij er dus problemen mee hebt, zijn alle ibiza’s slecht?
Die 1.4 blokken gaan heel lang mee, olieverbruik is er niet. Gewoon een simpele 8 klepper.
En dan ook je Volvo vergelijken, is die ook 2500,- waard? Of heb je een nieuwe XC90?
Man man man wat een reactie.
Ik denk dat je met de sirion of swift best een goed autootje kunt hebben. Maar een Franse auto rijdt wel veel lekkerder en is eigenlijk net zo goedkoop.

Ik zou altijd voor een 206 gaan. Niet alleen zijn onderdelen spotgoedkoop, ook elke monteur kent ze van top tot teen. En er is geen duurder geld dan leergeld! Je kunt voor 2000 euro nog steeds een 206 vinden van de eerste eigenaar, dealer onderhouden en lage km stand. Daar kan je dan jaren mee vooruit.
@lekbak: sterker nog. Onze monteur van de 206SW zei dat de onze nog eenvoudig 100.000 extra kon rijden (nu 206.000km). De laatste serie 206 waren volgens hem de beste jonge Peugeot sinds jaren.
@lekbak: mwah m’n vriendin heeft een 207 en ikzelf een Swift. Maar voornamelijk de brakke stoelen in de 207 zorgen dat we meestal voor de lange afstanden de Swift pakken
@rutger97: dan zou ik die 207 inruilen voor een 206, dat rijdt veel beter. Net zoals de 406 beter rijdt dan de 407.
@rutger97: Op de bekende hoeken van het internet zoeken naar een Feline interieur? Dat zit fantastisch in een 207.
Golf iv
Dat is altijd super. Lekker de auto verkopen voor de kosten eraan komen..
Ik mis de Yaris! Kleine auto’s. Doen het altijd. Wagentjes van rond de 15 tot 20 jaar met 3 ton of meer op de teller rijden nog steeds rond. Roesten niet. Eenvoudig (zeker de oudere modellen), maar wat er niet op zit kan ook niet kapot.
Ik zou mooi lux pittig autotje nemen zoals bv deze Lancia Ypsilon, rij je ook niet mee in de saaie massa meuk :)

Gevonden via Gaspedaal.nl
https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/125384435/iOS?s=62-50-1-1-1-36
@spidertje: lekker betrouwbare transmissie ook :’)
@tmenges: absoluut, is hele betrouwbare techniek. Veel onkunde en onzin wordt erover verteld maar is echt geen probleem. Heb zelf zon Yp gehad, 50k mee gereden zoiets en was super degelijk :)
@tmenges: wat voor een transmissieproblemen heb jij het over?
Ik ben zo blij dat ik geld heb.
@sntial: Goedzo knul, het is je gegund.
@sntial: er is altijd wel iemand die het nog beter heeft.
@sntial: Wat is je punt?
@sntial: trieste denigrerende reactie
@sntial: Wow wow. Ik heb niet gezegd dat ik rijk ben. Ik lach niet met mensen die kleinere budgetten hebben. Maar na het zien van de beschikbare autos met een budget van € 2500, zeg ik gewoon dat ik blij ben dat ik gniet in die categorie shop :) BTW, ik rij een leasing 1.5 TFI Skoda Octavia. Daarvoor een € 7K 2007 Audi A4.
Wij hebben hier thuis een Sirion 2 met een 1.3. Het stuk lijkt me iets optimistisch. Prima autootje maar die bak is alles behalve strak…
Een Golf 4 tdi (jawel TDI) zonder pompinjectoren, je moet er wel rekening mee houden dat het na 450.000km wel gedaan is.
@wimof: Ja, want dat wil je, een diesel-Golf van 20-ish jaar oud, als je 15.000km per jaar rijdt…
Audi A2!
Suzuki Swift! Altijd al een zwak voor gehad . Rijdt prima en oogt nog lekker fris. Zie je niet aan af dat ze al 15 jaar meegaan!
Autobiachi a112
Afgelopen jaar een 206CC gekocht voor m’n vriendin, een 1.6 met 130.000 op de teller. Stond er netjes bij en moest uiteindelijk 2700 kosten. Haar leasebak moest weg wegens ander werk en ze had snel wat anders nodig (en uiteraard bijna geen spaargeld…). Nog geen moment spijt gehad, het ding is erg betrouwbaar gebleken en bijzonder leuk om te rijden. Daarnaast is het open dak een unieke feature, waar we veel lol van hebben. Heb er nog een paar Alpine speakers ingebouwd voor en achter, een Yatour bluetooth adapter voor de standaard radio en LED lampen voorin.

Als het dak goed werkt kan ik ‘m van harte aanraden, het is niet eens echt een yolo optie, maar stiekem gewoon een redelijk solide keuze.
Alfa 147 en dan nog geld overhouden voor t eerste jaar wegenbelasting en een paar tankjes benzine.
Toyota Starlet, Peugeot 205/106 of Subaru Justy 4×4. Echt top wagens. Geen reden waarom. Zijn gewoon shitboxen die me raken.
Smart ForFour is ook een optie die overwogen kan worden! De techniek komt van de Mitsubishi Colt, dus betrouwbaar. En netzoals de Colt in NL gebouwd.
Swift is dikke prima, heeft mijn vrouw ook enkele jaren gereden, was er zeer tevreden over. Dat verhaal over niet in Japan gebouwd klopt niet helemaal, zie een andere reactie hierboven (antenne locatie).
Wat staat die 206 cc slecht op de persfoto! Goed te zien hoe zwaar het klapdak is. Achter maximaal ingeveerd en voor wheelgap van hier tot Jericho….
Ik zou de seat laten staan. Veel slijtage onderdelen die relatief vaak vervangen moeten worden. Smart forfour is echt een leuk rijdende auto, ook de 1.1. Ik zou uit de lijst gaan voor de Swift, die trouwens niet in tjechie maar in Hongarije wordt gemaakt.
Fiat Punto?
Citroen xsara 5deurs hatchbak 1.4
http://link.marktplaats.nl/m1455688606?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios

Prima autotjes, ietsje boven budget maar een prima km-stand. Bent sneller met (normaal)optrekken dan het overige verkeer. Heel weinig kosten en een goede wegligging. Ook gewoon airco cruise en automatische geregelde lampen/ruitenwissers.
@kevinova: Heeft schade op foto 6 je mag hem houden.
@cappie: als dat beetje je al weerhoud moet je altijd een nieuwe auto kopen. En goed punt om een hoop van de prijs af te krijgen. Je wilt niet weten wat er allemaal aan je auto is gedaan voor jij m had. Liever kleine opzichtige schade dan verborgen schade die voor veel roest gaat zorgen. En ik hoef m niet. Maar voor n vrouw lijkt het mij een prima scheurmonster (me vriendin heeft er ook zo een). Alleen die was voor 2300 met 80.000 op de teller.
Waarom zoveel geld betalen voor een nieuwe auto er zijn genoeg oudere auto’s te vinden voor weinig en die erg betrouwbaar zijn en goed in elkaar zitten.
Toyota Yaris
Ik heb een micra voor je, full options, (voor zover mogelijk bij Nissan, )parkeersensoren , stoelverwarming, Bluetooth. 115k op de teller , op te halen voor 3k

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).