Hoewel de AutoRAI werd geschrapt stonden de mondiale autoshows allemaal weer op het programma, waar we overstelpt werden met conceptcars, designrichtingen en gekke automotive verzinsels. Traditiegetrouw maken we aan het eind van het jaar de balans op en blikken we terug op bakken die bij ons in de smaak vielen.
Cadillac Elmiraj Concept
Ruim twee jaar geleden maakte Cadillac ons blij met de Ciel concept , dit jaar krijgen ze opnieuw de handen op elkaar met de Elmiraj. Een blubberdikke coupé met een lengte van 5,2 meter, volgepropt met luxe, verticale lampunits, en een nieuwe twinturbo 4,5-liter V8 met 500 pk en 678 Nm aan koppel.
Mercedes AMG Vision Gran Turismo
Veruit de meest onrealistische concept uit het lijstje, want in productie gaat ‘ie niet. Mercedes AMG kon zijn fantasie daarom maximaal laten vloeien, wat tot een auto met een bijna negatieve grondspeling leidde en velgen waar amper rubber omheen zit. MAar dat mag, want in Gran Turismo 6 kom je daar mee weg.
Audi Nanuk Quattro Concept
Oh Audi, je had ons bij V10 TDI.
Nissan BladeGlider Concept
Deze auto haalde zijn techniek weg bij de elektrische ZEOD RC (Zero Emission On Demand Racing Car). Het is nog altijd niet duidelijk of-ie in productie gaat. We hopen het natuurlijk van harte, ons straatbeeld kan wel wat meer Deltawing-achtigen gebruiken.
Subaru WRX Concept
Subaru gaf aan de WRX-lijn voortaan los van de Impreza te ontwikkelen. Dit was daarvan de eerste voorbode. Een sexy, krachtig gevormde bullebak waarvan je weet dat het niet stukgaat, omdat Subaru. Over het gezapige productiemodel zitten we dan ook nog steeds in de ontkenningsfase.
Opel Monza Concept
Monza. Niet de eerste naam die je in verband brengt met Opel. Of met shooting brake-carrosserievormen. Opel durfde het toch aan en plakte de naam op dit imposante en langgerekte concept. Ronduit indrukwekkend.
Volvo Concept Coupé
Een hommage aan de P1800 om zachtjes van te watertanden, want voor het design werd met een schuin oog naar deze klassieker uit de jaren zestig gekeken. De auto staat op Volvo’s Scalable Product Architecture (SPA) en onder de kap ligt een 2.0-liter viercilinder met turbo, compressor, en bijgestaan door een elektromotor op de achteras. Jup, dit is hoe je coupés maakt.
Laraki Designs Epitome Concept
Laraki is vooral bekend van luxejachten, maar met regelmaat doen ze iets met auto’s. Zoals de recente Laraki Designs Epitome Concept. Een manifestatie van 125 jaar autodesign binnen een paar vierkante meter. Té bizar, niet in de laatste plaats omdat een 1.115 pk sterke quad turbo V8 met zeven liter inhoud de aandrijving verzorgd.
Renault Twin’Run
Oh dear. Renault schoof een 3.5-liter V6 in een buizenframe, koppelde er een sequentiële zesbak aan en liet hem in 4,5 tellen naar de honderd km/u accelereren. Een historisch verantwoorde stadsracer van 950 kg was geboren.
Aston Martin CC100
Aston Martin bestond een eeuw en trakteerde zichzelf op een eerbetoon aan de DBRR uit 1959. Een voorruitloos kanon dat 1200 kg weegt en gebouwd is rondom een carbonfiber monocoque. Onder de kap ligt een 5,9 liter V12 met minimaal 580 pk.
kampioentje zegt
Ik mis de gele oer-quattro van audi!!
tupperware zegt
@kampioentje:
Ik niet, dat was immers ouwe wijn in nieuwe zakken.
Nee, dan zie ik toch veel liever die maffe Twingo.
patab zegt
Laraki, is dat geen Marokkaanse merk?
Verder mogen de Renault en Subaru zo in productie gaan!
MAB zegt
Volvo en subaru zijn het mooiste.
toroloco zegt
Van mogen ze de Renault TwinRun maken, er is nog plaats in mijn garage.
tupperware zegt
@toroloco:
Dat gaan ze ook doen, alleen zal je die V6 er zelf bij moeten denken in je nieuwe Twingo/Smart forfour.
wolfssjrd zegt
Die Subaru ziet er echt dik uit, houd de verwachtingen van de wagen erg hoog. Helaas krijgt Subaru het steeds weer voor elkaar om hem qua uiterlijk veel liever in productie te brengen..
imaginenl zegt
Tja, en die Twinrun is natuurlijk een Twingo met wat toeters en bellen. Maarrrr daarom niet minder interessant! Gaat een leuke wagen worden zo met achterwielaandrijving. Kan nog wel eens DE verrassing van 2014 gaan worden.
nickmercedes zegt
@imaginenl: zo was er toch ook de clio v6.. van buiten zag een leek het niet, maar dat was gewoon een dikke hothatch met een dikke v6 achterin!
Als ze bij Renault ballen hebben maken ze hem gewoon, ook al is het in een heel beperkte oplage ofzo, gewoon maken die handel!
subarufan zegt
@nickmercedes: als je het verschil tussen een clio v6 en een gewone niet ziet mag je toch een keertje naar de opticien gaan
nickmercedes zegt
@subarufan: Ik zeg een leek ziet het verschil niet, als ze naast elkaar staan wel, maar als ze gewoon over straat rijden niet. Bijv. een vrouw van 30 ofzo zou niet zeggen over de v6 variant van ‘oh dat is de clio v6′, die denkt eerder “oh dat is toch zo’n renault clio, of megane of wat was het ook al weer..”
Ik zie het verschil wel, jij ook, maar de gemiddelde vrouw niet.
larsdeijsbeer zegt
@nickmercedes: Zekers. En een vrouw van 40 denk daar helemaal anders over. Ofzo…
deladude zegt
@nickmercedes: Die Clio V6 was bijna net zo breed als dat ie lang was en er zaten dikke luchthappers net achter de achterdeuren. Subtiel is het woord niet zeg maar….
Hoe dan ook een erg cool apparaat. Die TwinRun zou een mooie opvolger zijn en met die gekke Fransen weet je het maar nooot natuurlijk!
nickmercedes zegt
@deladude: Je ziet het wel ja, als je weet dat er een v6 in ligt dan zie je dat meteen. Maar ik bedoel te zeggen, de gemiddelde leek weet niet dat het de uitvoering is met een v6 erin (of dat er uberhaubt een v6 variant is gemaakt..) maar die denken eerder dat het wel een dikke variant is, of dat een of andere sjonnie het wel gaaf vond ofzo. Dat bedoel ik te zeggen. Je ziet wel dat het een dikke auto is, maar als je niet weet dat er een v6 is, dan zie je dat er niet aan af.. Het is niet dat hij nou zo super uitbundig is, het valt op zich nog wel mee met alleen een paar luchthappers en wat verbredingen..
En ik wil zeggen dat het natuurlijk erg gaaf is dat hij gewoon is gemaakt door Renault destijds, en dat het dus best kan dat deze twinrun de opvolger zal worden, gewoon omdat het kan! En omdat de clio v6 nu een echt gewilde auto is.
flutterby zegt
@nickmercedes: dude geef het op… De Clio met v6 is voor de leek die jij beschrijft hetzelfde als een Megane, Fiesta of normale Clio.
larsdeijsbeer zegt
Jammer dat de Lamborghini Egoista en Pininfarina Sergio de duimen moeten leggen voor een Opel en een Renault.
michelyman zegt
Ik vond de Nissan/Nismo IDx een van de leukste. Maar die Renault is ook vet met een V6 middenmotor!
tt123 zegt
De subaru en cadilac zien er best wel produceerbaar uit
ronaldddvos zegt
die.twin fun is facktop vet
ronaldddvos zegt
twin run
healey zegt
Monza zou je niet met Opel in verband brengen? Jaren geleden, rond 1980, was er de Opel Senator coupé en die heette tada: Monza!
poekoek zegt
De naam Monza die niet samen gaat met Opel?
jensgib zegt
Voor mij de eerste 2 en die laatse Aston Martin :)
jensgib zegt
@jensgib: ik bedoelde de mercedes en cadillac maar die rode is ook wel dik….
harrie zegt
De Cadillac Elmiraj was echt een indrukwekkende beauty op de IAA. De Volvo en de WRX mogen er ook wezen, en de Renault is erg geinig.
De grootste tegenvallers waren de Audi Nanuk (lauw opgewarmd Lamborghini concept met uitgekauwd Audi design), de AM CC100 (proporties???) en de Opel Monza (leuk op de foto’s, in het echt zouteloos).
deladude zegt
@harrie: Die Nanuk is anders wel een van de weinige Audi’s die ik echt zou willen hebben (als ie er ooit komt).
Doet me een beetje denken aan die oude Aixam Mega Track. Ook al zo’n offroad-supercar. Die vond ik als klein jochie ook al zo cool.
Rohrl-fan zegt
Strikt genomen is de Aston eigenlijk niet echt een concept, want hij is gebouwd voor een klant. Je kan dus al meer spreken over een one-off.
(Natuurlijk hangt het beetje af van wat je als een concept bekijkt…)
vinnie007 zegt
Ik had de Devel Sixteen ook wel in het lijstje verwacht
daanjoris zegt
Ik mis de gti
rob68 zegt
Die Caddi is wel het mooist.
bmwe46csl zegt
Ik mis die nieuwe lancia delta integrale!
koenigsegg1 zegt
Die Cadillac is wel wreed, moet er echt gewoon komen :D