• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom VW’s nieuwe 1.5 TSI een knap stukje techniek is

Auteur: Dizono, gepost 28 april 2016 om 18:54 – 125 Reacties

Volkswagen 1.5 TSI


Downsizen? Niet bij Volkswagen. Daar wordt de 1.4 TSI namelijk vervangen door dit exemplaar met anderhalve liter slagvolume. Meer vermogen en een lagere consumptie zijn het resultaat.

Momenteel kun je de 1.4 TSI met 125 of 150 pk in een zeer groot deel van het VAG-gamma tegenkomen. Van Golf tot Sharan en van Audi A1 tot Skoda Superb. Deze 1.4 TSI vormt samen met de 1.2 TSI de EA211-generatie. De nieuwe 1.5 TSI is een grondige doorontwikkeling en krijgt dan ook geen nieuwe naam, maar gaat als EA211 TSI evo door het leven.

In eerste instantie komt de 1.5 in een tweetal vermogensvarianten: 130 en 150 pk. Volkswagen heeft er dus voor gekozen de vermogens iets dichter bij elkaar te brengen, waarbij alleen de minst sterke mag profiteren van extra pk’s. Maar extra vermogen is niet het belangrijkste speerpunt van deze nieuwe krachtbron, dat is het feit dat deze tot wel tien procent zuiniger is dan zijn voorganger.

Daarvoor is meer gedaan dan alleen het slagvolume vergroten zodat de motor iets minder hard hoeft te werken. Zo werkt de nieuwe TSI volgens de zogenaamde Miller Cycle, die eenvoudig gezegd een vijfde slag toevoegt aan de vier arbeidsslagen van een conventionele verbrandingsmotor. Een techniek die Mazda als eerste toepaste op de Xedos 9 met 2.3 V6 en die een hoger rendement levert in combinatie met drukvulling.

Volkswagen variabele turbo

Normaliter werkt men bij een Miller Cycle-motor met een supercharger omdat die in tegenstelling tot een turbo al bij lage toerentallen voor voldoende druk kan zorgen. Volkswagen pakt het echter anders aan en monteert een turbo met elektronisch verstelbare lamellen op het schoepenrad. Deze zorgen er voor dat de turbo niet alleen bij hogere toerentallen voldoende turbodruk geeft, maar dit ook al in de onderste regionen van het toerengebied doet.

Andere nieuwigheden zijn onder andere commonrail-inspuiting (jazeker, ook op een benzine-motor), welke de brandstof onder een druk van maximaal 350 bar kan inspuiten. Daardoor wordt de benzine fijner verneveld en dat leidt weer tot een betere verbranding. Verder past Volkswagen cilinderuitschakeling toe en krijgen de cilinderwanden een nieuwe coating. Deze moet de smering van de cilinders verbeteren en voorkomen dat de zuigerveren slijten en de auto als gevolg meer olie gaat gebruiken. Precies het probleem dat zich bij 2.0 TSI-motoren wel voordoet dus.

Later dit jaar zullen de eerste modellen deze nieuwe krachtbon aangemeten krijgen en zal de 1.4 TSI gaandeweg worden uitgefaseerd. Of er ook een nieuwe variant van de 1.2 TSI komt is niet bekend gemaakt.

Volkswagen 1.5 TSI

Ook interessant!

  • Nieuwe VW Amarok
    Nieuwe VW Amarok lijkt totaal niet op een Ford
  • nieuwe DS 4
    De nieuwe DS 4 is veel duurder dan een VW Golf
  • prijs Volkswagen Multivan
    Prijs nieuwe VW Multivan is verrassend laag!
  • Nieuwe Ford Tourneo Connect
    Nieuwe Ford Tourneo Connect is stiekem een echte VW!

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, motor, Seat, Skoda, Techniek, tsi, Volkswagen

Vorig bericht: « Formule 1: Red Bull test in Sotsji met gesloten cockpit
Volgend bericht: Väth maakt van je Mercedes-AMG C43 een C63 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    28 april 2016 om 18:59

    Mooi blokje hoor. Hopelijk weer eens ouderwets betrouwbaar zoals ze vroeger waren.

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      28 april 2016 om 19:05

      @dutchdriftking: Dat moet wel naar alle ketting problemen met de vorige.

      Login om te reageren
      • blo3to3t zegt

        29 april 2016 om 07:30

        @martinus: dat is al lang geleden, alle huidige modellen die je nu koopt hebben er geen last meer van.

        Login om te reageren
    • TimoBac zegt

      28 april 2016 om 19:25

      @dutchdriftking: zou fijn zijn. Dat 1.4 kreng was een draak van een motor.

      Login om te reageren
    • jaspervdwinden zegt

      28 april 2016 om 20:11

      @dutchdriftking: nou, ik hou mn hart vast opdat het allemaal wel heel blijft…

      Login om te reageren
      • TimoBac zegt

        28 april 2016 om 22:27

        @jaspervdwinden: het grappigste is dat vw dacht dat het heel bleef ? Een Alhambra van 1655 kg+7 keer 65 kilo aan mensen + 300 kg aan bagage en een skikoffer op het dak = 2500 kg + een sleurhut van 1000 kg. En dan lekker met je 1.4 met turbo en compressor de Alpen in. God wat een grap.

        Login om te reageren
        • remcott zegt

          28 april 2016 om 23:06

          @timobac: of een ouwe 8v 2.0i dat grappig vond durf ik ook te betwijfelen ?

          Login om te reageren
          • RobTWo zegt

            29 april 2016 om 00:01

            @remcott: Daar was dan ook de 2.8 6-cilinder voor.

            Login om te reageren
            • remcott zegt

              29 april 2016 om 00:21

              @RobTWo: die heb ik nog thuis staan, een Passat 2.8 v6 syncro automaat

              Login om te reageren
    • norge zegt

      28 april 2016 om 20:12

      @dutchdriftking: Das wel heel lang geleden…Tachtiger jaren, maar toen maakten ze trage motoren die ook wel een slokje olie lusten…

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        28 april 2016 om 21:53

        @norge: VR6, 20VT, 1.9TDI, 2.0TFSI (niet te verwarren met de TSI) top motoren. Noem nu eens een geweldige Koreanse motor?

        Login om te reageren
        • horza zegt

          28 april 2016 om 22:38

          @dutchdriftking: Vergeet de 1.8T (BEX) niet!

          Login om te reageren
        • norge zegt

          28 april 2016 om 22:45

          @dutchdriftking: Alle zijn geweldig, gebruiken geen olie, komen aardig aan het opgegeven verbruik en ….Gaan niet kapot.

          Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            29 april 2016 om 10:00

            @norge: zijn niet vooruit te trappen, absoluut geen koppel, respons op gaspedaal ronduit beroerd. Ik heb diverse i30`s gereden en ik werd er dood ongelukkig van.

            Login om te reageren
            • henkhekje zegt

              29 april 2016 om 12:16

              @dutchdriftking: VR6: voor een V6 blok relatief traag, en last van kantelende zuigers, en de eerdere vr6’jes moest je sowieso al links laten liggen. De 1.9 TDI had vroeger al last van onverklaarbaar olie en koelwater verbruik. De 2.0 TFSI, het enige wat die goed doet is hard gaan en veel olie verbruiken. Verder heb je voor wat betreft de 1.8 20vt helemaal gelijk! Dat waren topmotoren! (ook zo’n beetje de enige goede motor die VW ooit gebouwd heeft)

              Login om te reageren
        • camber24 zegt

          28 april 2016 om 22:48

          @dutchdriftking: volledig mee eens, de motoren die je noemt zijn idd echt top. Heb zelf alleen met die diesel een ervaring van ongeveer 600.000 km (zonder een enkel probleem), de benzine motoren heb ik minder ervaring mee, ken ik alleen van korte ritjes. Uitmuntende Koreaanse motoren ken ik idd ook niet. Allemaal middelmatig. Dat het van de jaren 80 is dat VW goeie motoren maakte is dan ook wederom complete onzin van fantast @norge

          Login om te reageren
        • parker zegt

          29 april 2016 om 09:53

          @dutchdriftking: 2.0 tfsi is mega olieverbruik een groot probleem, toch? Alle Audi’s met die motor iig moeten terug.

          Login om te reageren
        • xiran zegt

          29 april 2016 om 13:11

          @dutchdriftking: 20vt is fantastische tot de olietoevoer van de turbo geen smering meer krijgt. Zeefje stuk turbo stuk. Fantastische. Nee nooit meer een VAG. Om even het verschil aan te geven met een Koreaans blok. Je koopt in de handel 6 Koreaans blok voor 1 vag blok. Iets met vraag en aanbod.

          Login om te reageren
  2. MAB zegt

    28 april 2016 om 18:59

    Omdat die geen sjoemel software heeft? Of omdat de distrubitie ketting levenslang mee gaat?

    Login om te reageren
    • sjonnie82 zegt

      28 april 2016 om 19:02

      @mab: zo makkelijk en zo jammer dit ?

      Login om te reageren
      • cpp1 zegt

        28 april 2016 om 20:35

        @sjonnie82: ja en vooral heel oud!

        Login om te reageren
        • rufctr01 zegt

          28 april 2016 om 20:55

          @cpp1: nog niet zo oud als de verhalen over Franse en Italiaanse merken die roesten in de folder. Is iets uit de jaren ’70 en dat wordt nog steeds aangehaald.
          Maar ja, dit is VAG, dit is anders, ook al zijn ze nog zo slecht het is toch anders…

          Login om te reageren
          • sjonnie82 zegt

            28 april 2016 om 22:02

            @rufctr01: ben je ervaringsdeskundige ?

            Login om te reageren
          • camber24 zegt

            28 april 2016 om 22:51

            @rufctr01: je hebt wel gelijk. Dit soort verhalen krijg je maar bar moeilijk uit de hoofden van de consument. Gaat echt nog jaren duren en de enige remedie is een keihard offensief… Alfa was goed op weg met de 159, maar heeft daarna helaas (!!) niet doorgepakt…

            Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      28 april 2016 om 19:04

      @MAB: De ketting is weer afgeschaft voor zover ik weet… Vw gebruikt nu d-riemen die 210.000km meegaan.

      Login om te reageren
      • menaz zegt

        28 april 2016 om 20:24

        @ot92: klopt. De huidige 1.4TSI is een heel ander blok dan de eerste met die naam.

        Login om te reageren
      • henkhekje zegt

        29 april 2016 om 12:18

        @ot92: Citroën heeft riemen die 240.000km mee gaan.. Volkswagen is dus zoooo slecht

        Login om te reageren
        • Ot92 zegt

          29 april 2016 om 12:23

          @henkhekje: Oke. Misschien moet je Vw AG even bellen en het tegen hen vertellen, misschien boeit het hun wel…

          Overigens… ikzelf hanteer nooit die waardes. Ikzelf houd een veiligheidsmarge van 20% en max 5 jaar aan.

          Login om te reageren
      • sulobb zegt

        30 april 2016 om 05:40

        @ot92: Klinkt leuk. (vooral voor de portemonnee)

        Login om te reageren
    • noreplacementfordisplacement zegt

      28 april 2016 om 19:46

      @MAB: Wat je nu aan vloeistof vast hebt moet je adten

      Login om te reageren
    • werf76 zegt

      29 april 2016 om 07:28

      @MAB: sjoemel software heeft ook lekker veel met de duurzaamheid van de motor te maken.

      Login om te reageren
  3. rufctr01 zegt

    28 april 2016 om 19:01

    Idd een knap stukje techniek. Nu kijken of dit wel een beetje betrouwbaar is.

    Login om te reageren
  4. 123bat zegt

    28 april 2016 om 19:01

    Mooi toch? Nu nog een probleemloze DSG en dan zou ik best een Golf/Passat kiezen. Vind ’t mooie, zakelijke modellen, zeker als je ze in een leuke kleur neemt. Donkerblauw met beige bekleding, ik zeg maar iets.

    Login om te reageren
    • fconderkantlat zegt

      28 april 2016 om 19:05

      @123bat: oftewel hoe een turk zijn 5 tot 8 jaar oude 2e hands vw graag heeft als ie op zoek gaat. donkere kleur met beige lederen bekleding.

      Login om te reageren
      • awesome zegt

        28 april 2016 om 19:12

        @arashrsf: met een mooie tuuter.
        Maar je opmerking slaat verder nergens op.
        Dus omdat mensen van Turkse komaf dergelijke combi’s graag willen is het de moeite waard om het te benoemen?

        Login om te reageren
        • wildewesten zegt

          28 april 2016 om 20:48

          @awesome: dat het na 5 of 8 jaar geen zakelijke modellen meer zijn

          Login om te reageren
      • exotic zegt

        28 april 2016 om 19:16

        @arashrsf: Is daar iets mis mee dan?

        Login om te reageren
      • Ot92 zegt

        28 april 2016 om 19:17

        @arashrsf: Dat vind ik niet een mooie combinatie. Doe mij maar gewoon een compleet zwarte interieur MET zwarte hemel. Dat vind ik pas mooi.

        Dit zegt een jongeman van Turkse afkomst.

        Login om te reageren
      • misterdrogba zegt

        28 april 2016 om 19:32

        @arashrsf: en wat is er mis met die combinatie dan? Ik kan dat best wel waarderen.

        Login om te reageren
      • noreplacementfordisplacement zegt

        28 april 2016 om 19:47

        @arashrsf: Ik ben volgens jou dus een turk. Waar bazeer je dit op?

        Login om te reageren
        • Ot92 zegt

          28 april 2016 om 19:52

          @noreplacementfordisplacement: ”bazeer”

          Login om te reageren
          • lekkaah zegt

            28 april 2016 om 20:53

            @ot92: LOL! prachtig

            Login om te reageren
          • noreplacementfordisplacement zegt

            28 april 2016 om 20:56

            @ot92: Wolla wat moet je ik drift je de moeder. Echt les nummer een maak nooit vouten op de internet :/

            Login om te reageren
            • Ot92 zegt

              29 april 2016 om 12:25

              @noreplacementfordisplacement: Ik haal me neef en driften samen jou de moeder LAN!!

              Ja ook ik kan me gedragen als een domme allochtoon die de Nederlandse taal matig beheerst…

              Login om te reageren
        • henkhekje zegt

          29 april 2016 om 12:19

          @noreplacementfordisplacement: je bedoelt waar bazaar je dat op? hahahah

          Login om te reageren
      • mpowerm3 zegt

        28 april 2016 om 21:45

        @arashrsf: zelfs turken hebben gehoord hoe kut de meeste volkswagens zijn geworden na de golf 4 tjes…..dus doe maar golf 4 met beige leer jonguh

        Login om te reageren
    • silenro zegt

      28 april 2016 om 21:17

      @123bat: DSG met natte koppeling gaat heel best..

      Login om te reageren
      • 123bat zegt

        28 april 2016 om 21:56

        @silenro: Verklaar u nader. Verschil tussen DSG-6 en DSG-7?

        Login om te reageren
        • remcott zegt

          28 april 2016 om 23:09

          @123bat: natte en droge koppeling en de zeventraps DSG kan veel minder koppel aan

          Login om te reageren
  5. martinus zegt

    28 april 2016 om 19:02

    Liever grotere cilinders met minder turbodruk.

    Minder turbodruk = een minder hete verbranding = Minder giftig NOx

    Ondanks, of misschien dankzij Dieselgate doet VW het goed.
    Uit de Equa Emissionsanalytics kwam naar voren dat 356 van de 363 geteste wagens in de praktijk niet de Euro6-norm halen als het gaat om NOx uitstoot.

    Van de 7 auto’s die het wel haalden (zowel diesel als benzine) waren er 6 met een VW badge.

    Dus nee, ik verwelkom deze nieuwe TSI.

    *http://equa.emissionsanalytics.com/

    Ketting.

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      28 april 2016 om 19:49

      @martinus: door de hogere compressie van een Miller Cycle-engine (12.5:1 in dit geval meen ik) wordt er juist een lagere NOx-uitstoot bewerktstelligd.

      Login om te reageren
      • phdg zegt

        28 april 2016 om 20:37

        @Dizono: een Miller motor heeft juist een lagere compressie dan een ottomotor doordat, net zoals een attkinson motor trouwens, de inlaatkleppen tijdens de compressieslag nog even blijven openstaan en er zo dus minder compressie kan worden gemaakt. Het verschil tussen miller en attkinson is dat de miller een drukvulling gebruikt om het prestatieverlies te compenseren

        Login om te reageren
    • super zegt

      29 april 2016 om 10:30

      @martinus:
      heeft meer te maken met compressieverhouding dan met turbodruk, meeste autos hebben toch een intercooler.

      daarnaast; die vw’s hebben allemaal turbos dus dat ontkracht een beetje je betoog.

      Login om te reageren
      • martinus zegt

        29 april 2016 om 10:46

        @super: De vorige generatie die zo fout was, onderscheidt zich juist door de bijzonder hoge turbodruk die ze hadden toen 2.5 bar, meer druk dan welk turboblok dan ook, hier zit een injector op die nog hoger lijk gespecificeerd.

        Meer druk = hetere vebranding = meer kracht en meer rotzooi.

        Login om te reageren
  6. Ot92 zegt

    28 april 2016 om 19:02

    ”Verder past Volkswagen cilinderuitschakeling toe en krijgen de cilinderwanden een nieuwe coating. Deze moet de smering van de cilinders verbeteren en voorkomen dat de zuigerveren slijten en de auto als gevolg meer olie gaat gebruiken.”

    Het einde van het olieverbruik grap is in zicht… tijd voor wat nieuws jongens.

    Login om te reageren
    • knipperlichtje zegt

      28 april 2016 om 19:18

      @ot92: die grap is al sinds medio 2012 uit de tijd, toen was de distributieketting hier nog het grote bashding.

      Login om te reageren
      • Ot92 zegt

        28 april 2016 om 19:20

        @knipperlichtje: Ik zie die grap nog altijd langskomen. Nu vraag ik me af wat het volgende bash onderwerp gaat worden.

        Login om te reageren
        • hplh zegt

          28 april 2016 om 19:31

          @ot92: laat dat maar aan vw over.
          Komt vanzelf!

          Login om te reageren
        • knipperlichtje zegt

          28 april 2016 om 19:45

          @ot92: grappen over het design zijn natuurlijk tijdloos, voor andere grappen moet Volkswagen weer even wat steken laten vallen.

          Login om te reageren
          • audi18 zegt

            28 april 2016 om 20:52

            @knipperlichtje: Tijdloos, net als de ontwerpen zelf

            Login om te reageren
            • fordnut zegt

              29 april 2016 om 08:23

              @audi18: Fantasieloos?

              Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        28 april 2016 om 19:38

        @knipperlichtje: november vorig jaar was het olieverbruik nog bij Tros Radar een hot item.

        Login om te reageren
        • knipperlichtje zegt

          28 april 2016 om 20:28

          @rufctr01: natuurlijk, het duurt wel even voordat de modellen van bijvoorbeeld eind 2011 serieuze problemen krijgen.

          Login om te reageren
  7. rdamnn zegt

    28 april 2016 om 19:03

    Volkswagen en olie grappen in 3 .. 2 .. 1 ..

    Login om te reageren
    • Nemus zegt

      28 april 2016 om 19:35

      @rdamnn: je bent veel te laat. Kijk eens boven je. Daar staan ook mensen die afgezaagd zijn…

      Login om te reageren
  8. sjeppie156 zegt

    28 april 2016 om 19:03

    Ik zie een nikasil debakel komen! Al rijd de mijne al 3 ton met nikasil

    Login om te reageren
  9. DennisS65B40 zegt

    28 april 2016 om 19:03

    Omdat ie 1 liter olie per 300 km verbruikt?

    Login om te reageren
  10. dwersbongel zegt

    28 april 2016 om 19:06

    Het zal allemaal wel getest zijn en vast betrouwbaar genoeg, maar het is wel veel techniek bijelkaar dat naar mijn idee dus ook stuk kan gaan. Maar misschien denk ik te moeilijk…

    Login om te reageren
    • hplh zegt

      28 april 2016 om 19:24

      @dwersbongel: getest wel.
      Maar de uitslag vertellen ze er niet bij.

      Login om te reageren
  11. Edge zegt

    28 april 2016 om 19:16

    Nou Volkswagen, leg dit blokje maar eens in de Up!, want we zijn nog altijd aan het wachten op dat kleine A-segment bommetje.

    Login om te reageren
  12. knipperlichtje zegt

    28 april 2016 om 19:23

    Zijn de lamellen op het schoepenrad een heel nieuw iets? Of gaat het om een reguliere turbo met variabele geometrie?

    Login om te reageren
    • phdg zegt

      28 april 2016 om 19:30

      @knipperlichtje: niet echt nieuw alleen nog altijd redelijk uitzonderlijk om een vgt turbo tegen te komen op een benzinemotor, ik denk dat alleen de porsche 911 turbo dit ook heeft?

      Login om te reageren
      • broekhoest zegt

        28 april 2016 om 19:36

        @phdg: Daar moest ik ook meteen aan denken ja. Een fraai stukje techniek vind ik. Jammer dat we dit nog niet meer zien. Hopelijk gaan andere merken hier ook gebruik van maken.

        Login om te reageren
    • stijnvermeersch zegt

      28 april 2016 om 21:13

      ben ik dan de enige die ziet dat deze turbo uniek is? De flow van de uitlaatgassen is omgekeerd. Dus zo sjoemelt VW nu. De uitlaat zuigt lucht aan ipv. verbrandingslucht uit te blazen.

      Login om te reageren
      • werf76 zegt

        29 april 2016 om 07:35

        @stijnvermeersch: Verklaar je nader dat een uitlaat lucht zuigt?

        Login om te reageren
  13. hplh zegt

    28 april 2016 om 19:26

    Volgens mij niks bijzonders.
    Gewoon een variabele turbo met elektronische verstelling.

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      29 april 2016 om 10:06

      @hplh: is anders wel de eerste op een consumenten benzine motor. Kwestie van kosten en betrouwbaarheid is dat toch niet heel eenvoudig, de uitlaatgas temperaturen op een benzinemotoren zijn een stuk hoger.

      Login om te reageren
      • rrvliet zegt

        29 april 2016 om 10:48

        @Onehp: Porsche 911 turbo

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          29 april 2016 om 11:07

          @rrvliet: de nieuwe 718 2,5 4-cyl boxer heeft dat ook een VNT turbo, maar dat is niet wat ik bedoelde met ‘consumentbezine’. Ik denk dan aan een ‘gewone’ motor die in ‘gewone’ consumentenauto’s zit, niet aan dure neusje van de zalm top-tech sportauto’s waar veel marge op zit.

          Login om te reageren
          • rrvliet zegt

            2 mei 2016 om 18:46

            @Onehp: Dat wist ik niet eens, Tof. Thanks voor de verheldering

            Login om te reageren
  14. lekkerlinksrijden zegt

    28 april 2016 om 19:26

    Eerst maar eens zien hoe het draait over 2 a 3 jaar. Op papier is het mooi, maar ja VW en de praktijk hè ?

    Login om te reageren
    • slickrick zegt

      29 april 2016 om 22:19

      @lekkerlinksrijden: yep, ik zou op de facelift wachten inderdaad, dan zijn de kinderziektes er hopelijk uit

      Login om te reageren
  15. ar156sw zegt

    28 april 2016 om 19:34

    Is de 1.2 niet al vervangen door de 1.0? aangezien die
    nu max 115 pk levert, lijkt het me niet dat ze daar nog een blok tussen plaatsen.

    Login om te reageren
    • remcott zegt

      28 april 2016 om 23:12

      @ar156sw: in de configurator zie je de 1.2TSI niet meer terug volgens mij.

      Login om te reageren
  16. ukbob zegt

    28 april 2016 om 19:41

    Ben benieuwd! Dit blokje in een A3 lijkt me wel wat als opvolger van de Golf..

    Login om te reageren
  17. turboboy zegt

    28 april 2016 om 19:41

    Oftewel een hele hoop wat stuk kan gaan en vast ook gaat. Steeds meer auto’s met de techniek die in het 2dehands circuit niet meer zijn te onderhouden.

    Login om te reageren
  18. moveyourmind zegt

    28 april 2016 om 19:42

    1.5 liter! Machtig dik blok!

    Daarmee zet je bij het kringgesprek bij de koffie-automaat op kantoor je collega’s met hun 1400-tje in hun leasehok helemaal te kakken. Bazenblok voor bazenauto’s!

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      28 april 2016 om 21:21

      @moveyourmind: wordt je vervolgens helemaal de grond in getrapt, omdat je buurman ook een 1.5 heeft, maar dan gewoon met een cilinder minder. Want zijn BMW 3-serie is nog veel zuiniger, want die heeft geen 4 cilinders nodig, is toch veel beter yooo

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        28 april 2016 om 23:15

        @87sandyd: Die BMW is wel even andere koek…

        Dat is een ingekorte 6 in lijn. Alleen al het geluid van die mini 6-cilinder…

        Om kippenvel van te krijgen! Dat ie zo mooi klinkt komt ook wel omdat er heel goede speakers inzitten…

        Login om te reageren
        • rrvliet zegt

          29 april 2016 om 10:49

          @moveyourmind: die 116i van die collega bij finance heeft bose speakers, moet je die 3 in lijn is horen. Wat een bak jonge!

          Login om te reageren
  19. giulio zegt

    28 april 2016 om 19:43

    Ik heb gehoord dat ze motoren gaan maken die niet op olie lopen..

    Login om te reageren
  20. w0o0dy zegt

    28 april 2016 om 20:14

    Geen variabele kleppentiming, geen variabele kleppen-lifthoogte? Niets van dat alles? Best apart.
    Probleem met die zuinige motoren is dat ze vaak ook minimale zuiveringen hebben en dat je daardoor makkelijk weer olieverbruik krijgt. En olie door de verbranding kan volgens mij nooit goed zijn voor de uitstoot in de praktijk.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      28 april 2016 om 21:47

      @w0o0dy: al die moderne meuk is nergens goed voor. Zelfs 4 kleppen per cilinder is overbodig. Ergens in Amerika is een klein bedrijfje genaamd GM, die maken de beste V8 motoren die je kunt vinden. Zuinig, betrouwbaar, hoog vermogen en lichtgewicht. En ze gebruiken technieken van 50 jaar oud!

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        28 april 2016 om 21:58

        @lekbak: Dat geldt voor de praktijk maar niet voor die bullshit eu-tests. Bovendien lijkt het me qua karakter van de motor eigenlijk wel fijn als de zwakke plekken van de gebruikte techniek kunnen worden aangevuld met techniek die deze weg kan nemen.
        Liever dus geen gasklep en intelligente kleppen opening zoals multi-air dan schrale motoren die met behulp van de Turbo nog een klein beetje normaal te rijden zijn maar eigenlijk gewoon ruk aanvoelen.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          28 april 2016 om 22:06

          @w0o0dy: ik ben dan ook blij met de motor in mijn a-klasse. Een 1.7 8 klepper die daadwerkelijk vermogen onderin heeft (echt laag, vlak boven stationair), en vervolgens heerlijk lineair zijn vermogen opbouwt. Als er geen zwakke plekken zijn hoef je ze ook niet te fixen.

          Helaas dankzij zogenaamde milieutests niet meer mogelijk.

          Login om te reageren
          • xiran zegt

            29 april 2016 om 13:14

            @lekbak: Kijk nog iemand die een 8 klepper kan waarderen. In mijn 205 gti zit een 1.9 liter 8 klepper. Heerlijk dat koppel onderin en als je echt wilt kan je lease audi’s pesten.

            Login om te reageren
      • martinus zegt

        29 april 2016 om 10:40

        @lekbak: Er gaat niets boven een mooie oude betrouwbare V8!
        Alleen jammer dat GM tegenwoordig steeds meer ‘omgebouwde deawoo’s met grasmaaiermotors’ en opeltjes verkoopt onder haar Amerikaanse labels..

        Ook in de VS doet men aan downsizing en rebadging.

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          29 april 2016 om 10:49

          @martinus: zelfs geen elektromeuk?

          Ik ben het wel met je eens hoor. Een v8 is heerlijk. Al zijn eigenlijk alle motoren met meer dan een halve liter per cilinder wel fijn. Lekker laagtoerig op koppel rijden, heerlijk.

          Login om te reageren
          • martinus zegt

            29 april 2016 om 11:03

            @lekbak: Er valt wel te beredeneren dat elektrisch rijden fijner is dan op een oversized benzine, betere koppelcurve, schondere lucht, minder onderhoud etc. Maar een mooie benzine V8 geeft gewoon meer beleving.

            Login om te reageren
  21. norge zegt

    28 april 2016 om 20:16

    Gaan ze Toyota nadoen?

    Login om te reageren
  22. martijn11 zegt

    28 april 2016 om 20:41

    Omdat ze niet hebben gesjoemeld

    Login om te reageren
  23. woot zegt

    28 april 2016 om 20:48

    Misschien een stomme vraag maar waarom gebruiken ze over het algemeen altijd een turbo voor drukvulling in plaats van een compressor? Dacht dat je met een compressor geen last van “lag” had enzo? Of is een compressor een veel duurder onderdeel om te maken?

    Login om te reageren
    • knipperlichtje zegt

      28 april 2016 om 21:03

      @woot: een turbo is efficiënter. Dat komt omdat een turbo z’n energie uit de stroom uitlaatgassen haalt, een compressor hangt met een riem aan de krukas.

      Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        28 april 2016 om 22:15

        @knipperlichtje:
        Toch doet ook een turbo niets ‘gratis’. Bij een turbo motor gaan de uitlaatkleppen over het algemeen eerder open dan bij een atmosferische motor. Dit omdat de uitlaatgassen anders te weinig thermische energie bevatten om de turbo goed op gang te brengen.

        Login om te reageren
  24. hans75 zegt

    28 april 2016 om 20:53

    VW heeft gewoon een nieuwe sjoemelmeetmethode gevonden om de cilinderinhoud te berekenen.. nu blijkt 1.4 opeens 1.5 te zijn…

    commonrail benzine inspuiting is toch niets nieuws trouwens…en van de jaren 80…

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      28 april 2016 om 21:42

      @hans75: jaren ’80? Toen had de helft van de auto’s nog zoiets moois als een carburateur! Mitsubishi had tot eind jaren ’90 nodig tot ze met de eerste direct ingespoten benzinemotor kwamen!

      Login om te reageren
      • hans75 zegt

        28 april 2016 om 21:53

        @lekbak: Bosch K-jetronic…. is al van de jaren 70 hoor…

        Login om te reageren
        • lekbak zegt

          28 april 2016 om 22:00

          @hans75: dan heb je het over een ouderwets indirect injectie systeem. Niet echt vergelijkbaar met een direct ingespoten injectie systeem. En al helemaal niet werkend op 350 bar.

          Login om te reageren
  25. Homer55 zegt

    28 april 2016 om 21:04

    Eerste paar jaar laten staan.

    Login om te reageren
  26. crew zegt

    28 april 2016 om 21:16

    Troep.. dure troep…

    Login om te reageren
  27. dotternetta zegt

    28 april 2016 om 22:06

    blijft mooi bij z’n 4e-fte

    Login om te reageren
  28. bmwtouring zegt

    28 april 2016 om 22:28

    @dizono: “Daardoor wordt de benzine fijner verneveld en dat lijdt weer tot een betere verbranding.

    Zoek de taalfout. Jazeker, de taalpolitie is op pad! ( de echte, niet de kleuterversie )

    Login om te reageren
    • Dizono zegt

      28 april 2016 om 23:53

      @bmwtouring: en terecht hoor ;) Anyhoe, het is aangepast, dank!

      Login om te reageren
  29. bmwtouring zegt

    28 april 2016 om 22:29

    Nieuwe VAG motoren…. geeuw…

    Login om te reageren
  30. speedie zegt

    28 april 2016 om 22:35

    knap en dit in combinatie met de GTE

    Login om te reageren
  31. mrmiyagi1982 zegt

    28 april 2016 om 23:30

    Really? Wanne rommel. Bij vw kunnen ze echt geen motors bouwen!

    Login om te reageren
  32. patbenz zegt

    28 april 2016 om 23:41

    Dat zal weer wat geven met die verstelbare elektronische turbo lamellen

    Login om te reageren
    • reistje zegt

      29 april 2016 om 00:08

      @patbenz: We zullen zien. Elektronische aansturing lijkt mij wat degelijker dan rubberen vacuum slangetjes van vroeger in ieder geval.

      Login om te reageren
  33. ghost zegt

    29 april 2016 om 08:03

    De 1.2 TSI wordt toch uitgefaseerd naar de 1.0 TSI?

    Login om te reageren
  34. madmarky zegt

    29 april 2016 om 09:11

    Heb ook gelezen dat er extra dunne 0W20 olie in moet,dan weet je alvast wat je mag gaan inslaan. Als dat niet leidt tot een flink olieverbruik…

    Login om te reageren
  35. allesmetturbo zegt

    29 april 2016 om 11:27

    Klinkt zeer veel belovend, denk alleen wel dat áls er iets van de inspuiting kapot gaat, het heel duur gaat worden om te repareren. Ben wel fan van een vtg!

    Login om te reageren
  36. EnthousiaST220 zegt

    29 april 2016 om 20:41

    Waarom is het commonrail gebeuren nieuw? Het FSI systeem werkte toch ook al volgens dat principe?

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      30 april 2016 om 14:16

      @finn1996: Ja, alle FSI/TFSI/TSi motoren hebben (sinds de introductie in ~2005) directe ‘commonrail’ injectie… het enige nieuwe is de Miller Cycle; verder lees alleen maar evolutie: weer een andere coating (dit wordt bij elke revisie genoemd; blijkbaar blijft het na 11 jaar toch nog een issue) , iets hogere injectiedruk en een betere Turbo (lees: duurder en vereist wegens de Miller Cycle).

      Ben benieuwd of de Turbootjes het wel langer dan ~100K km volhouden, want die vorige modellen waren nogal van twijfelachtige prijsvechters-kwaliteit…

      Login om te reageren
  37. tjorque zegt

    30 april 2016 om 15:03

    Hopelijk is de kwaliteit minder VAGinaal dan bij de vorige TSI’s… Ik kan dit (als het goed gaat) enkel toejuichen… En dan graag opschalen naar een 5cil 1875cc en een 2250cc 6cil en het gaat terug de goede kant uit…

    Login om te reageren
  38. 730ld zegt

    3 mei 2016 om 23:31

    Ok prima maar wanneer komt er DE perfecte dsg bak? En niet een die 3 keer in 140.000 km moet worden vervangen…. Misschien maar een sausje maken van ZF van bmw en Mercedes bak…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North