“Audi onthult SQ2 later dit jaar”

Auteur: , 39 Reacties

Daar worden we al warmer van.

Het werd al verwacht dat Audi dit jaar een aantal nieuwe modellen zou onthullen, maar na het verluide uitlekken van een afbeelding met daarop hun plannen, lijkt het iets concretere vormen aan te nemen. Althans, als we de bron durven te geloven.

Afgezien van de twijfels rondom de betrouwbaarheid van het bericht, lijkt het onvermijdelijk dat de SQ2 binnen niet al te lange tijd zijn introductie zal maken. Voor nu wordt er gedacht dat de SQ2 zijn vermogen zal krijgen van de geblazen 2-liter viercilinder uit de Audi S3, die zo’n 310 pk produceert. Daarnaast zal een agressiever design de SQ2 van de gewone Q2 moeten onderscheiden.

De rest van het plaatje vertoont de komst van een nieuwe Q3. Hoewel Audi schijnt te werken aan een vernieuwing voor een rivaal voor de BMW X1, Volvo XC40 en de Mercedes GLA, kreeg de Q3 nog niet zo lang geleden een opfrisser. De nieuwe Audi A1 is eveneens op het plaatje te spotten. Hiervan wordt gedacht dat het meest pittige exemplaar, de Audi S1, een stevige viercilinder krijgt die vermogen in de richting van 250 pk zal produceren.



39 reacties

De A1 mag van mij inderdaad wel een opvolger krijgen. De hudige is van de facelift niet bepaald mooier geworden….
@dutchdriftking: vóór de facelift was die houtaine Fabia niet veel beter ;-).
@willeme: Die klopte wel beter in mijn ogen. Wat zou ik toch graag een A1 quattro er bij willen!
@dutchdriftking: nee, dan liever een Clio V6 Phase II. of een Yaris GRMN!
@willeme: Die laatste moet ik mij nog een beetje in verdiepen. Maar bij de collega´s van AW was men er erg enthousiast over. Nadeel is bij alle 3 dat ze nogal duur zijn. de GRMN door de C02 uitstoot, (alleen al daarom een goede auto) de Clio is een legende en de A1 een gelimiteerd hebben dingetje. De A1 vind ik met name van binnen maar zeker ook van buiten het mooiste. Motorisch ook zeer veer mogelijkheden om er eenvoudig een 100pk bij te winnen. De Clio is vooral heel bruut voor mannen met borsthaar, en als ik mij de GRMN goed heb voorgesteld vooral een precisie wagentje welke je prima een trackday mee kan hebben. Het is maar net wat je in een auto zoekt.
Waarom zou ik hier warmer van moeten worden?
@peterv: dat was ook mijn reactie. Warm worden van een Audi… het is aan mij niet besteed
@trasimo: ach ja. Elk merk heeft zijn toppers en drollen. Zo’n SQ2 zit lekker veel marge op en kost niet zo veel om te maken. Gelukkig zijn er ook nog Audi’s als de R8, A7, TT-RS, S6 en S3 Sedan.
@willeme: dat zijn wel betere voorbeelden ja :)
@willeme: A8… liefst de A8L (is makkelijker met de kids).
@dunhozzie: Ja, alleen niet die nieuwe. Dat is een hele slechte interpretatie van de Cadillac Seville. Net zo kitsch en plastic, maar dan zonder de charme. Echt een teleurstelling, die D5.
@willeme: die D5 van volvo daar in tegen..
@kennone: Inderdaad. Die motor toont feilloos aan dat je eigenlijk een zescilinderdiesel had moeten kiezen ;-).
@willeme: Jij noemt nu zomaar eventjes 6 auto’s op waar je als dealer juist niet op zit te wachten als je ze op voorraad moet hebben.
Eentje is leuk, twee zijn geinig, bij nummer drie wil je er graag een verkocht hebben en bij nummer vier en vijf begint de rente wel een beetje te gaan tellen.Als nummer zes van de trailer op je pad komt denk je; dat is best een dingetje. Behalve in AutoBlogFantasiaLand uiteraard.
Natuurlijk zit er op een SQ2 lekker veel marge…. oh wacht..zoiets heet dealerondersteuning en die komt vanzelf omdat geen levende ziel is die dat ding koopt en ‘m op die manier in je maag gesplitst krijgt.
Heeft dus niets met je normale marge te maken maar met afspraken tussen dealer, importeur en de wijkagent die ook wat moet slijten.
@noosaheads: De auto’s die ik noem appelleren inderdaad meer aan de liefhebber. Natuurlijk staan die niet bij elke Audi-dealer, maar je kan ze er wel degelijk bestellen.

Dat van die marge: dat heeft niets met dealerondersteuning te maken. Dit soort crossovers als de Q2 en Q3 (zeker in een luxe of sportieve uitvoering) zijn uitstekend voor Audi, de fabrikant. Bijna alle onderdelen komen van een auto die ze toch al maken. Er hoeft bijna niets nieuw ontwikkeld te worden op het koetswerk na. Om te bouwen is een Q2 of Q3 echt niet zoveel duurder dan een A1 of A3. Logistieke kosten schelen ook niet. Lekker voor Audi, de fabrikant. De dealers hebben hun eigen inkoopprijs, terwijl de verkoopprijs al vast staat.

Ondersteuning van de importeur hoeft niet op zo’n kekke SUV. Als je een overjarig slagschip hebt dat hopeloos achter loopt bij de concurrenten (zoals de Audi A6-reeks), dan gebeurt het weleens. Maar zo’n Q2 en SQ2 zullen als zoete broodjes over de toonbank gaan ;)
@willeme: Ik heb je zeer hoog zitten….Maar hier sla je toch heel veel planken mis.En dat weet jij zelf ook wel.Bij je eerste alinea ga je al de mist in.Natuurlijk staat niet elke moeimaker bij elke dealer.Maar dat is dus juist wel de bedoeling.Zien is en blijft nog altijd kopen.En dat hele marge verhaal van jou; daar klopt nog minder van.Een voorbeeld geven van de gebruikelijke winkeldochters(wat een Q2S of een verdwaalde A8 absoluut zijn) is een zwak argument.
@noosaheads: Het spijt mij, maar dat is naar mijn mening absoluut niet waar. In Nederland zijn er weinig dealers die een A8 of RS model op voorraad hebben staan. Daarvoor moet je toch vaak naar de importeur of naar de hoofdvestiging. En zelfs dan is de keuze beperkt. Zien is kopen?n Nope, niet met die auto’s. Daar zijn de aantallen in Nederland gewoonweg veel te laag voor. Uiteindelijk moeten ook showroom auto’s verkocht worden.

In showrooms staan voornamelijk de auto’s die ze makkelijk weg kunnen zetten: precies de goede S-Line en Pro Line pakettjes, passende kleur en het liefst niet een grote motor. Ik heb zelf jaren in showrooms gestaan en daar deden ze het niet anders.

Betreft de marge: dat werkt twee kanten op. Je hebt de dealermarge en natuurlijk die van de fabrikant zelf. Ondanks dat een dikke A6 al gauw een ton kost, kost het absoluut niet zoveel om er eentje te maken.

Nicheproducten als de TT, SQ2, Q3-RS en dergelijke hebben een groot voordeel voor de fabrikant dat ze relatief eenvoudig en voordelig te ontwikkelen zijn, terwijl er een hoge prijs voor gevraagd kan worden. Aan de andere kant vanher spectrum heb je een auto als de Toyota GT86. Deze is juist vrij prijzig om te bouwen (en ontwikkelen) omdat het een compleet andere auto is dan wat er in de Subaru en Toyota showrooms staan.

Je hoeft het niet met mij eens te zijn (integendeel!), maar ik zie niet in waarom het anders zou moeten zijn ;-)
@willeme: Wij gaan het op dit vlak niet heel snel eens zijn en dat hoeft ook niet, maar jij weet net zoals ik hoe het werkt.
@noosaheads: Ik begrijp denk ik niet helemaal precies wat je bedoelt. Maar inderdaad: agree to disagree mag en kan altijd :-D
meer vermogen?
Joepie, zit ik al jaren smachtend op te wachten…
Eigenlijk kan ik die Q2 nog best waarderen. Het is de enige Audi die echt een beetje afwijkt van de rest en waar een vleugje spontaniteit in zit. Zo’n S3 zal uiteindelijk helaas wel belachelijk duur worden.
@berlinetta: SQ2 bedoel ik.
@berlinetta: Vergelijkbaar met de BMW X2. Configureer die maar eens .
@dijan: Qua prijs bedoel je? Die is ook duur. Maar goed, alle auto’s van de premium Duitsers zijn duur.
@dijan: Doet toch niks af aan de stelling dat het weer een duur ding wordt. Begint echt een beetje sneu te worden elke keer hoor. Je bent een volwassen vent man. Doe toch eens niet zo ongelofelijk aangevallen altijd.
@e34m5touring: Misschien snap ik jou niet ,maar Berlinetta zei dat dit een dure auto zou worden . Daarop antwoorde ik dat de vergelijkbare BMW net zo duur of duurder is. Wat heeft dat met aanvallen te maken? Daarbij vind ik dat jij schijnbaar geen volwassen vent bent en kinderlijk commentaar geeft ,wat niets te maken heeft met mijn commentaar ! Laat iedereen in z n waarde en keuze.
@dijan: Hij zegt dat het waarschijnlijk een duur ding wordt. En geheel in Dijan stijl moet je daar direct weer op pareren door BMW erbij te halen. Ergens beneden in de reacties spring je ook in de verdediging. De rest van je reactie geeft vooral aan hoe kinderlijk je zelf bent. En blijkbaar ook niet tegen kritiek kunt.
@e34m5touring: Te flauw voor woorden!
@dijan: de X2 is op basis van de 2-serie, als ik me niet vergis, en staat dus tegenover de Q3.

De Q2 opereert een segment lager, of tenminste een half segment. Daar doet BMW niet mee. Maar toch knap van de marketing afdeling dat ze een luxe cross polo voor zoveel geld weten te slijten.
Niet zo moeilijk doen over die SUV’s. Het is van alle tijden dat korte mensen toch graag op een normale manier meewillen in het verkeer.
http://www.autofans.be/sites/default/files/media/archief/reportages/3144/vw-golf-ii-country-7.jpg
Uitgebouwde (sportieve) vw polo.
Nog steeds satansap voor voor de SQ modellen bij Aldi? Of konden ze niet meer op resusaapjes en jong volwassenen testen?
@AutomotiveDesigner: nee, Daimler en BMW waren er mee vandoor
@automotivedesigner: Daar vragen ze nog zure vrijwilligers voor. Vind dat wel iets voor jou.
De plaatjes doen vermoeden dat alle nieuwe modellen van Audi er nog steeds hetzelfde uitzien…
Ik dacht dat ze op het toekomstige plaatje al onthuld waren. Tot er iemand tegen me zei dat er een doek overheen zat.
Nog altijd geen nieuws over de A6? Mag stilletjes aan toch wel komen hoor.
@misterdrogba: goed punt. Nu de A7 er is, kan de A6 niet zo moeilijk meer zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).