Brytande! Dit kost de nieuwe Volvo S60 in NL

Auteur: , 53 Reacties

Iedereen wil er een, maar wat moet je ervoor meebrengen naar de dealer?

S60

We wisten enkele jaren geleden al dat het zou gaan gebeuren. Na de invasie van Zuid-Koreaanse auto’s in ’s lands straatbeeld was China het volgende land wat de markt zou overspoelen met in eerste instantie goedkope en misschien daarna ook goede auto’s. Het was alleen even wachten op welk merk het zou gaan flikken. Landwind werd het uiteindelijk niet, maar toch is het daarna snel gegaan. De Chinezen hebben het stapje van matige auto’s die alleen gekocht worden vanwege hun lage prijs overgeslagen en bouwen direct auto’s die alle Nederlanders willen hebben. We noemen ze in de volksmond Volvo’s (spreek uit Vol-voo).

Veel aandacht bij Volvo gaat dezer dagen uit naar de XC40, maar een auto waar de liefhebber misschien wat warmer van wordt is de nieuwe S60. Deze staat gevoelsmatig toch iets meer in de traditie van de Volvo’s van weleer. Dat waren kloeke hoekige auto’s met looks zoals ‘een kind ze zou tekenen’. Tegenwoordig zien Volvo’s er wel wat ‘sportiever’ uit dan de blokkendozen van vroeger, maar in vergelijking met de druk gestylde Duitsers van nu zijn ze nog steeds verfrissend ingetogen. Dus je wil er een. In dat geval hebben we goed nieuws voor je, want we weten nu precies wat je ervoor neer moet tellen.

Instappen kan vanaf 44.995 Euro. Je krijgt dan de T4 Geartronic R-design met 190 pk. Oplettende lezers zullen opmerken dat de V60 goedkoper is. Dat klopt, maar dat ligt aan de ‘R-design’ portie van de modelnaam. De S60 is in tegenstelling tot zijn stationbroeder namelijk (voorlopig) alleen beschikbaar mét het sportieve looks pakket. Op de V60 is dit pakketje optioneel en kost het je zo’n vier ruggen.

Wil je iets meer vermogen kan je kiezen voor de T5 (250 pk) die een vanafprijs heeft van 48.495 Euro. Daarboven staan nog de T6 Twin Engine (340 pk, 53.995 Euro), T8 Twin Engine (390 pk, 56.995 Euro) en de T8 met Polestar goodies (405 pk, 64.995 Euro). Alle versies met Twin Engine hebben AWD. Ook een voordeel: door de elektro-goodies betaal je op deze auto’s slechts twee tot tweeëneenhalve rug BPM, terwijl je voor de T4 en T5 naast de BTW dik tien ruggen moet afdragen aan Den Haag. Makkelijke keuze dus eigenlijk.



53 reacties

Veel vermogen heb je bik volvo niet nodig. Je kan toch maar tot 180 kmph
@thebest07111: vanaf 2021 pas;p
@thebest07111: wel fijn als je daar dan lekker snel op zit ;-)
@thebest07111: Ja precies! Die begrenzer klapt er behoorlijk hard in bij 180kmh met 400pekatjes.
Wat een onzin intro. Volvo is dan wel eigendom van Geely. Het merk en de ontwerpers en ontwikkelaars zijn 100% Zweeds en onze Volvo’s worden ook gewoon in Europa en de VS gebouwd. Er is niks Chinees aan, behalve het investeringsgeld.
@sirprize: hap hap hap ✅
@ukbob: artikelen schrijven om de lezer te laten happen op foutieve informatie??
@ukbob: betrapt
@sirprize: Eens! Erg flauw van @jaapiyo hij mist volledig de plank in een slechte poging grappig te doen
@volvaudi: dat is zijn handelsmerk. Sommigen vinden dat geweldig.
@sirprize: de S90 komt vanuit China op de trein onze kant op. Geloof dat de XC90 daar ook binnenkort vandaan gaat komen…
@henkhupelschoten: Klopt, neemt niet weg dat het nog steeds Zweeds intelectueel eigendom is. Bedacht, ontwikkeld en getest in Zweden. Iedere fabrikant heeft fabrieken in China, dat is voordelig en het maakt dat ze meer afzet hebben in een markt met meer dan 1 miljard mensen. Geely heeft naast Volvo ook nog een flink aandeel in Daimler, 9,69%, dat maakt Mercedes nog niet 9,69%
Nogmaals echt een dom statement van @jaapiyo
@henkhupelschoten: ik dacht dat die in Zweden werden gebouwd, maar je hebt gelijk. Sinds 2017 worden ze in China gebouwd. Bedankt voor de correctie. Overigens komen V40 en XC40 uit België en de 60-serie uit de VS als ik me niet vergis. Het hoofdkantoor van Volvo zit gelukkig nog wel gewoon in Zweden.
Hier word ik blij van op de zaterdagmorgen. Vind het een zeer geslaagde auto voor een redelijk schappelijke prijs.
Eens, mooi strak gehouden met weinig tierelantijntjes. Bumpers mooi strak, ja ik vind m erg geslaagd
Neen, bij komt er geen 4 cilinder in.
@nopetrolnofun: zet die 6.2 mag nou maar uit je hoofd..sjonnieauto!
@ghost: liever een sjonnieauto dan een vrouwenauto 😅 overigens vind ik een facelift Coupe in het donkergrijs niet sjonnie maar dat terzijde..
@nopetrolnofun: woef woef rustaaaagh! Ja die is wel netjes!
@nopetrolnofun: leuk driecilindertje dan?
Best netjes, had hier wederom minimaal €50k verwacht voor een instapper…maar een 190pk voor €45k is lang niet gek.
Er wordt vaak over Volkswagen gesproken dat iedere buurman er in rijdt alleen is de Volvo factor twee als het om buurmainstream gaat. Evengoed, tegenwoordig hebben ze ook wel echt mooie modellen.
@him: dat ligt aan de wijk waar je woont. VW is nog steeds het meest verkochte merk in Nederland, ook op de occasionmarkt. Volvo komt niet eens in de buurt.
@sirprize: good point.
Volvo heeft trouwens ook geen A, B of “C” segmenten en VW heeft die genoeg.
@him: de V40 is gewoon een C segmenter.
Precies goed, ingetogen en tijdloos.

En lof voor degene die jaren terug het front nieuwe stijl heeft bedacht. Waar andere merken van gekkigheid niet meer weten hoe ze hun merkidentiteit in hun auto’s moeten stoppen en er dan maar steeds extremere grilles en rare lichtunits bedenken hebben ze bij Volvo in één keer de basislijnen neergezet. En passen ze die toe op alle modellen, en wonderwel staat het nieuwe gezicht op al die modellen goed.
@moveyourmind: ik kan je deels volgen. Maar als het op de achterkant aankomt, is de S90 toch meer in balans. Bij de S60 probeert Volvo iets te hard om “fris en fruitig” te zijn met de achterlichten. Ook qua profiel klopt de langgerekte S90 beter dan de meer gedrongen S60. Er zijn ongetwijfeld mensen die vinden dat het net andersom is ;-)
Jeetje 45K….. Die S90 kostte bij zijn introductie ongeveer hetzelfde. Een beetje fatsoenlijke middenklasser kost nu dus al 1.5 modale jaarsalarissen. Goed bezig!
@mopar: alsof het inderdaad niks is. Het is voor mij een beetje minder dan de helft van mijn hypotheek, voor een aardige nieuwe middenklasser. Geen geld inderdaad
@maferick74: of je zou ook kunnen stellen dat je een behoorlijk lage hypotheek hebt…
@maferick74: voor jouw hypotheek kun je in het centrum Rotterdam niet eens meer een appartement kopen waar fatsoenlijk met z’n 2e kunt wonen. Tegenwoordig ben je minimaal het dubbele kwijt.
@volvo480gtt: gelukkig maar! Kan ie er ook niet gaan wonen…
@volvo480gtt: stel je toch eens voor dat hij verstandig is, en gewoon aflost. Zoals iedereen zou moeten doen. Dan kan hij best in Rotterdam centrum wonen en een hypotheek van een ton hebben…
@lekbak: ehm. Ik zie mezelf als verstandig. Ook los ik gewoon af. Ik begin alleen net dus voor iemand als ik is het niet mogelijk.
Maar wie weet is hij inderdaad al een hele poos bezig met aflossen en kan hij met een hypotheek van een ton fatsoenlijk wonen. Zou voor iedereen heerlijk zijn want dan heb je relatief lage vaste lasten en misschien wel meer geld over voor een mooie auto
@volvo480gtt: ik zeg ook niet dat niemand een hypotheek van minder dan een ton moet hebben. Maar helaas is de realiteit dat nog steeds veel te weinig mensen aflossen. Voor die mensen klinkt zo’n lage hypotheek al snel als een sprookje of als een “rijke stinkerd” die het leven heeft gekregen. Terwijl het eigenlijk vrij normaal zou moeten zijn.
@lekbak: Ja. Er zijn nog vele aflosvrijehypoteken. Ik weet iemand die dat heeft en hij zegt dat hij verwacht dat zijn huis meer opbrengt dan het gekost heeft. En zo dus tegen lage lasten woont. Ik zie het als een aanvulling op mijn pensioen door af te lossen. Straks hypotheekvrij leven en genoeg geld om leuke dingen te doen.
@volvo480gtt: de gemiddelde overwaarde in Nederland is 14k. Niks dus. Voor ieder afgelost huis staat een halve straat onder water.

Er staan 7 huizen onder water om mijn overwaarde te compenseren, en dan is mijn WOZ waarde waar dit op gebaseerd is schandalig laag (hehe, 15k onder marktwaarde, bedankt gemeente!). En ik heb pas twee jaar geleden voor het eerst gekocht, het kan dus wel.
@lekbak: WOZ is gebaseerd op executiewaarde, niet op marktwaarde.
@sirprize: als ik de rapporten lees waarop mijn waarde gebaseerd is dan kijken ze ook naar verkochte woningen in de buurt.

Maar de reden dat ik zo blij ben met mijn WOZ is dat van de 4 identieke huizen in de straat de mijne verreweg het laagst is, terwijl wij net helemaal gemoderniseerd hebben als enige. En vergelijkbare huizen gaan voor minimaal 15k meer weg (en dan zonder net opgeknapte tuin met grote schuur). Hoe dan ook is mijn waarde erg gunstig en lager dan handelswaarde. Terwijl de statistieken wat betreft overwaarde gebaseerd zijn op de WOZ waarde.
@lekbak: ja, de executiewaarde van de huizen in jouw straat worden ook meegenomen in de berekening.
@sirprize: niet straat, zelfs niet hetzelfde dorp maar dezelfde gemeente. En het slaat echt helemaal nergens op, het is gewoon willekeur. Er zit meer dan 20% verschil in WOZ waarde in onze 4 identieke huizen die binnen 100 meter van elkaar staan. Waarbij de duurste het slechtste huis is van binnen. Bij een executieveiling mogen ze blij zijn als ze 60% van die WOZ waarde halen.

Maar nog steeds zijn statistieken van overwaarde gebaseerd op WOZ en ligt onze waarde niet alleen ver onder handelswaarde maar is die ook gewoon (veel te) laag als je kijkt naar de rest van de straat.
@mopar: En deze S60 heeft waarschijnlijk flink meer vermogen, zit dikker in de spullen en is netto gezien een stuk betere auto.

Plus dat Volvo zich nu wel volledig kan meten met de dure Duitsers.
@mopar: modaal is tegenwoordig 36k dus deze Volvo kost ‘slechts’ 1,25 bruto jaarsalaris. Scheelt weer!
@pier: Ach kijk eens! Toch een meevaller dan ;)
Hele nette prijs voor een zeer nette wagen! Hoop dat er veel verkocht gaan worden zodat ik over een paar jaar een mooie occasion kan vinden.
Hoe hoog de Nederlander zich inschat, de Nederlandse markt interesseert de Chinezen geen moer.
@johnwaters: Nou dat zou ik nog wel eens durven betwisten. In aantallen zal Nederland niks voorstellen maar qua het marktaandeel is heel hoog in Nederland. Vanuit een marketing-optiek zou ik me zomaar eens kunnen voorstellen dat ze een tuintje in hun hart hebben voor Nederland.
Iedereen wil er een, Ik hoef hem alvast niet
Pdf, wat een prijs. Een middenklasse auto kost tegenwoordig anderhalf keer modaal zoals hierboven opgemerkt. Als we niet oppassen wordt een auto weer een luxe product.
@bakboord1: De auto’s wat niet meer is dan een grasmaaier met een dak is al een luxe. Het is niet meer dan logisch dat de markt voor nieuwe auto’s op z’n gat ligt (zeker particulier), en de tweedehands markt explosief gestegen is de afgelopen jaren.
dikke auto👍

Maar in NL helaas ook dik aan de prijs
Die “wajoh, Westside” achterlichten begin ik toch eigenlijk stiekem best wel mooi te vinden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).