Kwalificatie Formule 1: Grand Prix van Australië 2019

Auteur: , 72 Reacties

Yassss daar gaan we dan!

MV33

Na een lange winter dromen en speculeren over hoe het F1 seizoen van 2019 zich zal ontvouwen is de dag die je wist dat zou komen vandaag eindelijk daar: tijd om te kwalificeren in Australië! Traditioneel vindt de aftrap van het seizoen weer plaats in de mooie omgeving van Albert Park in Melbourne, alwaar de coureurs een rondje om het meer doen.

Gisteren en vanochtend zijn natuurlijk al wel die vrije trainingen verreden en die voorspellen voor degenen die van een beetje verandering houden niet veel goeds. Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton was namelijk ‘gewoon’ weer drie keer de snelste en met name in VT2 was het verschil met de andere teams enorm te noemen. Waarschijnlijk was dat weliswaar niet geheel representatief voor de krachtsverhoudingen, maar duidelijk is dat Mercedes er ondanks alle ‘problemen’ die het claimde te hebben in de winter gewoon weer erg lekker bijzit. Enfin, laten we maar eens kijken wat de kwalificatie brengt.

Q1
Rookie Lando Norris zoekt als eerste de baan op. De Brit die met name door zijn landgenoten in de opstapklasses al snel gebombardeerd werd tot ‘de nieuwe Lewis Hamilton’ heeft zich tot op heden niet echt laten zien met scherpe tijden: hij geeft gemiddeld zo’n halve seconde toe op teamgenootje Sainz. Deze sessie staat Norris in ieder geval wel even bovenaan de tijdlijsten met zijn 1:24.654. De meeste andere coureurs tonen daarna aan dat het nog wel wat harder kan.

Leclerc en Vettel gaan meteen voor een strategische move en proberen Q1 te overleven op de mediumbanden. Het lijkt in eerste instantie redelijk te werken, maar de baan wordt steeds sneller. Onder andere de auto’s van Haas F1 zijn net als vorig jaar in Australië weer snel en ook Perez laat zien dat Racing Point zich tot op heden verstopt heeft. Leclerc laat zich dan ook verleiden tot een run op de softs om toch zeker te zijn van deelname aan Q2 bij zijn debuut voor Ferrari. De Monegask gaat zelfs in stijl naar de eerste tijd.

Wat mij betreft mag de sessie eindigen zoals Q1 eindigt, want met Giovinazzi op P4 en Kvyat op P5 zit ik er goed bij in het managerspel. Maar ja, dat zal wel weer snoeihard misgaan in de volgende sessies. Desalniettemin is het voorlopig een tof resultaat voor de twee. Opvallend is dat de twee Toro Rosso’s beide voor de twee Red Bulls staan. Gasly rookt zelfs een enorm zware pijp: hij is als 16de kind van de rekening doordat andere coureurs hun tijd op het laatst verbeteren. De eerste vijftien coureurs zitten binnen een seconde! Raikkonen kruipt door het oog van de naald als vijftiende.

Norris bewijst zichzelf een dienst door een lekker rondje neer te zetten bij het sluiten van de markt en daarmee op het moment dat telt teamgenootje Sainz af te troeven. De Spanjaard moet net als Gasly toezien in Q2. Hetzelfde geldt voor Lance Stroll en -niet verrassend- ook voor de twee coureurs van Williams. Kubica beleeft een horrorsessie inclusief een touché van de muur en een lekke band. Hij geeft vier seconden toe op de kop van het veld en 1,7 seconden op teamgenoot Russell. Hopelijk wordt dat niet het verhaal van het seizoen voor de Pool.

De afvallers in Q1: Stroll, Gasly, Sainz, Russell, Kubica.

Q2:
In Q2 zet Bottas meteen een snel rondje neer. De andere toppers komen er niet aan. Verstappen komt met een wilde exit van de laatste bocht tot op een dikke vier tienden van een seconde en is daarmee in eerste instantie tweede. De tijdlijst vormt een kleurrijke lappendeken van verschillende kleuren, zoals we dat in feite graag zien. Toch lijken de topteams van vorig jaar stiekem wel weer de beste papieren te hebben.

Q2 voelt als een soort Q3, omdat de sessie met een minuutje of twee te gaan pas echt losbarst. Sommige coureurs doen op dit moment zelfs hun eerste en enige run. Leclerc pokert ook een beetje door juist niet naar buiten te gaan voor een tweede run aan het eind van de sessie. Hij kan daarmee de set softs die hij in Q1 alsnog gebruikte weer terug sparen.

Zoals verwacht lukt het Giovinazzi en Kvyat niet om hun mooie resultaten van Q1 te evenaren, de twee eindigen in Q2 als respectievelijk 14de en 15de. De jinx is echt. Albon kwalificeert zijn Toro Rosso voor die van zijn teamgenoot op de dertiende plaats. De rookies gaan daarmee lekker: ze kwalificeren zich alledrie vóór hun teamgenoten. Norris weet zichzelf zelfs naar Q3 te knokken. Datzelfde geldt voor sluwe vos Sergio Perez, die zijn roze bolide ook nipt naar de laatste sessie weet te knijpen. Hamilton laat op het laatst nog even zien dat hij toch echt weer de favoriet is voor de pole position, zoals dat al jarenlang het geval is. Renault zakt door het ijs en finisht op P11 en P12. Voor de Hulk zal dat ietsje minder pijn doen dan voor de honingdas, want de Duitser staat voor de favoriet van het thuispubliek.

De afvallers in Q2: Hulkenberg, Ricciardo, Albon, Giovinazzi, Kvyat

Q3
Magnussen zet de eerste tijd neer in Q3, maar teamgenootje Grosjean laat direct zien dat het sneller kan: hij is bijna een seconde sneller dan de Deen. Doch dan komen de Mercs: Hamilton rijdt een 1:20.9, maar Bottas gaat nog een klap sneller: 1:20.5. In de slowmotions zien we dat HAM iets te wijd ging in de eerste bocht. De Ferrari’s komen er niet aan te pas. Vettel geeft zes tienden toe, Leclerc acht tienden. Verstappen is in zijn eerste run een seconde langzamer dan de snelste Mercedes. De feestmodus van de Honda lijkt het feestje nog niet direct los te kunnen laten barsten. Raikkonen en Perez vinden het ondertussen wel prima en laten de eerste serie rondjes aan hun neuzen voorbij gaan.

Een groepje coureurs zoekt de baan op voor hun laatste runs, maar Max staat nog binnen. De RB15 van de Nederlander hobbelt uiteindelijk hortend en stotend de pitbox uit. Laten we hopen dat het niet betekent dat er een probleem is met de auto. Hamilton zet een paarse eerste sector neer, maar is minder snel dan BOT in de tweede sector. Toch is het op de meet weer voldoende voor Lewis voor P1. Bottas vergooit zijn laatste sector en blijft haken op twee tienden. Hoe meer dingen veranderen…hoe meer ze hetzelfde blijven.

Vettel wordt derde op zeven tienden van een seconde, Leclerc geeft twee tienden toe op de Duitser. Verstappen wringt zich op het laatste moment nog tussen de twee Ferrari’s. Grosjean is best of the rest, voor Magnussen, Norris, Raikkonen en Perez. Mercedes en Lewis zijn weer kampioen! Laat die nieuwe winter van dromen en speculeren maar weer komen.

UPDATE 1: Max heeft met Jack gebabbeld na de kwali.

MV33

UPDATE 2: Helmut Marko geeft aan zeer onaangenaam verrast te zijn door de snelheid van Mercedes.

De volledige uitslag:
1. Hamilton
2. Bottas
3. Vettel
4. Verstappen
5. Leclerc
6. Grosjean
7. Magnussen
8. Norris
9. Raikkonen
10. Perez
11. Hulkenberg
12. Ricciardo
13. Albon
14. Giovinazzi
15. Kvyat
16. Stroll
17. Gasly
18. Sainz
19. Russell
20. Kubica



72 reacties

Ik hoor net dat er een ‘incredible crowd’ is en dat het team waanzinnig hard gewerkt heeft. Het is allemaal moeilijk, maar de Mercedessen zijn weer dominant.

Dit seizoen doet mij denken aan 2018. En aan 2017. Oh, en 2016 niet te vergeten. 2015 leek er overigens ook wel op. En volgens mij was 2014 ook vrij gelijk.

Gelukkig vind ik voetbal ook nog leuk om te kijken…
@willeme: Had je wat anders verwacht? Er is meer dan alleen de top 3 he. In de middenmoot kan het heel erg spannend worden.
@viezefreddyw: Ik had meer van Ferrari verwacht, eigenlijk. Middenmot zit inderdaad wel dicht op elkaar (met een paar leuke verrassingen!) maar ik heb liever de top 3 tot 5 dicht op elkaar.
@willeme: Eerste race van het seizoen moet nog verreden worden. Dit is nog maar kwalificatie he. Seizoen is eigenlijk nog niet begonnen..
@viezefreddyw: Klopt helemaal. En Australië is niet echt een representatieve baan voor de rest van het seizoen. Het hoort ook bij een mechanische sport.

Het is een beetje als die jaren van Schumacher. Een beetje met een half oog die race kijken, beetje slapen, beetje het bier van de dag ervoor uitademen. Gouwe ouwe zondag gevoel.
@willeme: En je hebt nog wat aan je dag nadat de race voorbij is. Die zondag duurt dan lang!
@willeme: niet representatief maar de pole sitter wordt wel al 19 van de afgelopen 22 keer wereldkampioen.
@willeme: Het draait ook alleen om de nr.1
@reactief: klopt, net zoals in Top Gun: “no points for second place”
@vetnek: Jawel. 18 punten als je op P2 finisht.
@willeme: hahaha!
@willeme: Idd. Overigens is het dit seizoen bij de Motogp veel spannender.
@MrShifra: daar verongelukken ze harder 😆
@mrshifra: bizar hoe die gasten met 250pk+ op 1 achterbank door die bochten gaan, en dan vaak 2 of 3 naast elkaar. al vind ik zelf de MOTO2 spannender. dat is pas echt op de centimeter vechten voor de overwinning.

kan geen F1 race tegenop.
@Soulmaster: Moto2 is qua snelheid inderdaad wat minder dan de koningsklasse, maar het is een hele mooie middenweg tussen de snelheid van MotoGP en het met 6 rijen dik op bochten afstormen van de Moto3. Mag er graag naar kijken, zeker nu er wat meer tempo in zit sinds die bejaarde Honda blokken zijn vervangen door die toffe triples van Triumph.
@willeme: Probeer MotoGP eens, wellicht vind je dat ook leuk. Elk raceweekend gegarandeerd spektakel. De openingsrace was ook weer een thriller, evenals de Moto3 en Moto2 klassen in het voorprogramma.
Wat voor een belachelijk snorretje heeft Vettel?!
@tonino: Duitsers en snorretjes blijft een ding..
@vetnek: haha🙈
@vetnek: leg eens uit? Of bedoel jij een Oostenrijker?
@gebruikersnaam3: Himmler had ook een merkwaardige snor en hij was Duits…
@tonino: Volgens mij was die het niet eens met zijn ‘magere’ salaris en beunt die bij in de Duitse pornoindustrie. Niet schrikken als je hem dadelijk op Pornhub voorbij ziet komen.
@tonino: de snor is te lang weggeweest. Goed dat Vettel hem weer in leven brengt.
Het valt blijkbaar nogal mee met die party-mode van de Honda dus. Op de keper beschouwd is er relatief dus niet of nauwelijks een stap gezet in de richting van met name Mercedes. Wat niet is, kan nog komen natuurlijk, maar de erdere grootspraak vanuit kamp Red Bull lijkt nu wel wat voorbarig.
@vaakbenjetebang: de Renaults lagen er na Q1 al uit hoor
@vaakbenjetebang: Ze hadden bij Red Bull wel wat anders aan hun hoofd, en dat was Max zijn auto klaar te maken voor FP3 en kwalificatie, er was iets mis met zijn “Fuel Cell” dus die moest uitgewisseld worden.
En dat niet zomaar gedaan.
Williams is dat ene zusje van 8 wat altijd mee wilt doen met spelletjes maar dat dan wel doet voor spek en bonen. Wat een treurige boel zeg. Ben toch bang dat Kubica achter het stuur een deceptie gaat worden.
@viezefreddyw: heel Williams wordt een deceptie… wat hebben die afgelopen winter gedaan? Winterslaap gehouden?
@autodidact: Winterslaap? Williams doet aan een driejaarslaap! Bestaat dat dan hoor ik je denken. Ja, bij Williams wel. Wat slecht zijn zij zeg.
@viezefreddyw: je zal maar werkzaam zijn bij Williams..

Elke keer die teleurstellingen, elke keer dat je denkt, nu gaat het lukken, ik zet vandaag alles op alles, dit gaat hem worden..

..en dan kom je thuis na een racedag en dan vraagt je vrouw? Hoe was je dag?

Weer laatste, weer alles voor niks..
@ghost: …dat moment tijdens de wintertests dat je je realiseert dat het nog erger is dan afgelopen jaar…
@autodidact: hahaha en je nu afvraagt: wat zal volgend seizoen ons dan brengen?
@ghost: zoals ze in België zeggen: Hoop doet de zotten in vreugde leven!
@autodidact: kleurtjes uitgekozen voor de livery. Die is wel mooier / beter dan vorig jaar
@viezefreddyw: die drinken teveel sapjes van hun hoofdsponsor.
Max heeft het goed gedaan maar Red Bull heeft duidelijk nog wat werk. Denk dat Max heel diep moeten gaan is om dit er uit te peuteren.
Heel jammer ook voor Gasly. Verkeerde keuze van het team.
Wat ben ik die Hamilton zat zeg…. hij zou niet misstaan in een slechte soapserie met zijn clichématige acteerwerk.
@autodidact: idd zeg en steeds the crowd team en familie bedanken man zeg gewoon ik was goed hè
@autodidact:
Inderdaad, zijn ome David maakte in zijn tijd tenminste nog sappige foto’s van lekkere meiden !
https://goo.gl/images/Gt3wD5
@autodidact: Ik lees net op zijn Insta account dat hij heel erg zit met je negatieve opmerking hier op AB.
Is iemand ook die Findio reclame opgevallen als sponsor van de Ziggo uitzendingen? Volgens mij ligt er geen motor voorin een F1 auto… sufferds of opzet?
@twentsediesel: ik weet niet waarover je het hebt. Als KPN klant heb ik nu al weer zin in Krombacher…
Gat met Mercedes is gewoon veel te groot. Wordt gewoon een herhaling van zetten dit seizoen.
Om eerlijk te zijn verbaasd de snelheid van de redbull me nog. Ik had het veel slechter verwacht. Dat mercedes weer zou domineren verbaasd mij niets, maar met dit als eerste quali zijnde kon het toch nog wel eens interessant worden!
Dus Gasly zijn tactiek is wat ervaring in inhalen op te doen en zo nog wat data te verzamelen. Best slim.
Eindelijk, ben echt heel nieuwsgierig.
Haha als ik eerst gelezen had had ik gezien dat t niet tegenviel. Blok lijkt t goed te doen net als t Renault blok dat deed.
Ben ik dan de enige die het best spannend vond? Norris versus Sainz, waarbij de laatste er heel snel uitging. Albon sneller dan Kvyat, Verstappen ‘gewoon’ in Q3 versus Gasly uitvallen in Q1

En Mercedes….tja, het was te verwachten dat ze tot nu toe niet het achterste van hun tong hebben laten zien…
@ijoost: Nee hoor. Maar inkoppertjes moeten altijd simpel zijn.

Ik vond het ook leuk. Teleurstellend dat Mercedes zo snel is. Maar alles daarachter is veelbelovend voor mooie races.
@reactief: we gaan het zien! De punten worden morgen verdeeld.
Gelukkig staat Verstappen niet naast Magnussen (dat die niet een keer een zwarte vlag krijgt blijf ik apart vinden) en ook de torpedo staat een aantal plekken terug.

Ik kijk uit naar morgen in ieder geval. Kan Gasly de RBR in de top 6 rijden? Daar hoort die auto wel thuis. Wat gaat Ricciardo doen? Kimi in de Alfa Romeo? Is de Honda PU overall beter dan de Renault PU? Norris in de McLaren is voor mij wel de verrassing van de dag.
Genoeg dingen om naar uit te kijken.
Tja, nu moeten jullie eens de verhalen tijdens de testdagen in Barcelona herlezen….
Hoeveel tekstverspilling hieraan besteed is … gelukkig is er maar een minimale Co² uitstoot !
Ik vind het een knappe prestatie. Indd jammer van Gasly.
Honda komt goed mee op een lastig circuit.

Ik zit het toch wel absurd dat Renault het niet op orde krijgt.
Nu weer 1 klantteam (McLaren) dat voor ze staat! Ik moet er wel om kniffelen.
Wat een dwaas die aBietenboer!

Hopelijk morgen een goede race met een overijverige Bottas (crash/muur) een Ferrari die haar banden opeet en een mooi gevecht tussen Max en Hamilton en Lecler :D
Ik kom hier alleen om te kijken hoe de MV fanboys dit weer goed gaan praten. Ik ga weer een seizoen heerlijk genieten…
@gebruikersnaam3: je eerdere aliassen gebruikersnaam1 en gebruikersnaam2 hebben al een ban gekregen begrijp ik? 😄
Ik ben blij dat het weer begonnen is, de F1.
Goed gereden van Norris en Leclerc. Ik hoop morgen op een mooie race met wat verrassingen qua coureurs en hun finish positie. Wie weet haalt Kubica zonder een grasveld om te ploegen die finishlijn dan ook.
@milan0: o wist je dat niet? Williams heeft dispensatie gekregen. Ze mogen een stukje afsnijden om aan te kunnen haken.
@milan0: met name Norris maakt zijn faam waar. P8 met een McLaren tijdens zijn eerste F1 kwalificatie. Dat is een geweldige prestatie, het beste nieuws voor McLaren sinds jaren.
@pomoek: Zeker. Bijna iedereen vond het geweldig wat Alonso bij Mclaren liet zien. Was het niet om wat er met de auto en de man gebeurde dan wel om zijn ” feedback” over de boordradio.
IK ben benieuwd hoe de verhoudingen tussen Sainz en Norris gaan zijn dit seizoen.
Iemand bereid zijn ervaringen met het kijken via de f1 pro app te delen?
@ab1963: ja! Prima commentaar, stabiele verbinding (itt gisterochtend). De verschillende views voegen echt wat toe. Het enige wat minder is dat het bij wisselen van kanaal wel even duurt voordat de beeldkwaliteit weer optimaal is. Ik hou het een jaartje aan.
@bfvo: dank!
@ab1963: het werkt wel goed maar de vertraging tov tv beeld was een minuut en daardoor voor mij onbruikbaar om naast de Ziggo tv beelden te gebruiken. Dat vind ik wel jammer.
Precies als verwacht zon beetje. Wederom bewijs dat al die onzin rondom trainingstijden onzin is.
@niex: Ik kijk de VT niet meer. Het zegt zo weinig. het draait toch om de positie waarop zij zich kwalificeren en finishen.
@milan0: klopt. In de VT’s was Mercedes de snelste, Ferrari op gepaste afstand tweede en Red Bull dichtbij Ferrari derde. In de kwalificatie was dat totaal anders ;)
Als je de tijden van Hamilton, Verstappen, Vettel en de beide Haassen vergelijkt met vorig jaar dan valt op dat de Haasen beiden ruim een seconde hebben gewonnen in vergelijking met vorig jaar (Grosjean bijna 2 seconden zelfs), dat verstappen bijna 6 tienden heeft gewonnen ten opzichte van vorig jaar en zowel Vettel als Hamilton ruim 6 tienden. Als je verder kijkt naar de teams buiten de top 6 dan hebben ze allemaal grote stappen gemaakt, Alfa is ruim 2 seconden sneller dan vorig jaar. Zelfs Williams zet een snellere tijd neer, al is het maar 6 tienden. Het wordt dus met name in het middenveld een leuk gevecht komend jaar. Renault stond vorig jaar in Q3 maar komt, ondanks een seconde winst, nu niet verder dan Q2.

Ik denk dat Red Bull er de schouders onder moet zetten. Verstappen weet zich door een prima kwalificatie zelf op P4 te zetten maar het lijkt een positieve uitschieter. Wellicht dat het nu toch weer het chassis is waar aan moet worden gesleuteld?
@pomoek: vergeet niet dat Verstappen met een nieuwe setup reed, die nog niet eerder ingezet was dit weekend. Om dan met een P4 tussen Ferrari te staan, dan kun je wel spreken van een succes. Australië is geen Red Bull track en die Mercs kunnen deze pace alleen met lege tanks rijden. Zodra ze vol zitten werkt hun auto weer wat minder en de RB juist weer iets beter. Dus ik kan niet wachten op een mooi zege voor Max morgen.
@aapuitdemouw: ik hoop het ook maar ben er bang voor ;-)…
Ricciardo zal zich nog wel even achter de oortjes krassen en huilend naar bed gaan.zelfs de eerste tien nog niet gehaald en meer als een sec verloren op max.toch de verkeerde keus gemaakt.?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).