• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Erdäpfel! Red Bull is onaangenaam verrast

Auteur: jaapiyo, gepost 16 maart 2019 om 10:08 – 48 Reacties

Horner


Dat wordt lange avonden maken op de fabriek.

Het leek allemaal zo mooi te gaan worden. Helmut Marko wist het namelijk zeker: Max Verstappen zou dit jaar wereldkampioen gaan worden. Na een ochtendje kwalificeren in Melbourne lijkt het alsof deze mooie plannen echter weer in de ijskast gezet kunnen worden en dat Max noodgedwongen geduld moet betrachten.

Tuurlijk, er zijn nog niet eens punten uitgedeeld dit jaar. Maar hoewel LH44 nog probeerde te opperen dat ‘de hele top-10 binnen een seconde zit’ (stiekem bedoelt hij de top-5), weet de nuchtere fan eigenlijk alweer genoeg: de oppermacht van Mercedes is weer gruwelijk groot. Misschien dat het op andere banen iets dichter bij elkaar zal zitten, maar dan nog. Een kleine zeven tienden van een seconde op Vettel, een dikke acht tienden op Verstappen, probeer dat nog maar weer eens te overbruggen.

Dit moet dus een klap in het gezicht zijn van de concurrentie en met name dat van de zo optimistische Helmut. Hij schatte immers in dat Red Bull het tweede team zou zijn achter Ferrari en dat men zich om Mercedes niet zoveel zorgen hoefde te maken. De Oostenrijker geeft dan ook te kennen dat de uitslag van de kwalificatie een zeer onaangename verrassing vormt. Zijn eigen team heeft volgens Der Helmut weliswaar ook wat foutjes gemaakt met de afstelling van de auto en de strategie, maar zo geeft hij toe, ook als dat niet was gebeurt waren ze niet in de buurt gekomen van de Silberpfeile.

Met die strategie-foutjes bedoelt Marko overigens vooral de beslissing om Gasly in Q1 niet meer naar buiten te sturen voor een tweede run. De kersverse teamgenoot van Verstappen bleef doordat andere coureurs zich flink verbeterden op een sneller wordende baan steken in de eerste kwalificatiesessie. Enkele seizoenen geleden begon Daniil Kvyat ook op die manier het seizoen voor Red Bull. Vier races later lag hij eruit bij het team. Marko neemt Gasly voorlopig echter nog in bescherming. Volgens hem is het team Gasly excuses schuldig omdat de call aan de pitmuur hem de kop kostte. Verstappen kwam echter wel door met hetzelfde plan…

Enfin, de eindconclusie van Helmut is dat er ‘nog veel werk te verzetten valt’. Dat is inderdaad wel duidelijk. Toch is er één ding waar Marko ondanks alles aan vast blijft houden: de power unit van Honda is volgens hem nog altijd top. Het is zelfs het enige element dat geheel foutloos gefunctioneerd heeft tot op heden dit weekend, aldus de Red Bull honcho. Wie denkt er dat hij deze mening toegedaan blijft tot en met Abu Dhabi?

Ook interessant!

  • Blijft Max Verstappen de rest van zijn carrière bij Red Bull?
  • Salaris Max Verstappen stijgt niet mee met inflatie
  • Red Bull: "Hamilton moet een raceban krijgen"
  • Jos Verstappen praat over toekomst van Max Verstappen

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Helmut Marko, Max Verstappen, Mercedes, Pierre Gasly, Racing, Red Bull Racing

Vorig bericht: « Brytande! Dit kost de nieuwe Volvo S60 in NL
Volgend bericht: Een Lamborghini Centenario op swekkervelgen, mag dat? »

Lees Interacties

Reacties

  1. berrybentley zegt

    16 maart 2019 om 10:14

    We gaan dus gewoon weer hetzelfde als vorig jaar zien.

    Login om te reageren
    • Dickie zegt

      16 maart 2019 om 10:16

      @berrybentley: ja Hamilton weer kampioen

      Login om te reageren
    • loutervanplezier zegt

      16 maart 2019 om 22:58

      @berrybentley: Niet per definitie, want hoe houden de banden zich onder de snellere omstandigheden? Zij hebben dunnere loopvlakken gekregen en dat kan samen met veel tractie en de veranderde luchtstromingen voor plezier, of ellende zorgen.

      Login om te reageren
  2. Robert zegt

    16 maart 2019 om 10:18

    Verbazingwekkend, hoe Red Bull er op strategisch vlak zó miskleunde met Gasly. Juist dáár hebben ze de zaken normaliter te toch wel voor elkaar.

    Wat ik trouwens opvallender vind is dat Ferrari eigenlijk nog veel harder door het ijs zakte. Het feit dat Max er nu tussen staat is al wel een grote verbetering t.o.v. de voorgaande jaren.

    Login om te reageren
    • Rick-dos zegt

      16 maart 2019 om 10:37

      @rrrobert: Vorig jaar stond Max er ook al tussen. ;)

      Login om te reageren
    • bfvo zegt

      16 maart 2019 om 11:28

      @RRRobert: dit jaar staat Max verder van de pole dan vorig jaar, terwijl ze bij Honda een partymode zouden hebben. Heel slecht nieuws dus eigenlijk.

      Login om te reageren
      • wif1 zegt

        16 maart 2019 om 13:40

        @bfvo: Precies dit; de motor lijkt zeer sterk, zeker tov wat er vorig jaar in hing. Dat ze er nu dus weer een dikke 8 tienden achter staan betekend dat dit nu met name in chassis/ aerodynamica zit. Dat loop je niet even in met wat updates, terwijl een motorupdate vorig jaar zo 3 tienden opleverde. Ook op de circuits waar de motor minder invloed heeft, bijv Singapore en Mexico, en Red Bull daar goed mee kon, zal het dus dit jaar een tegenvaller zijn.

        Login om te reageren
        • quincy zegt

          16 maart 2019 om 14:13

          @wif1: en dat allemaal gebaseerd op kwalificatie? Wow! Max gaf in een interview aan dat ze last minute aan andere setup hebben gekozen. Dus daar kan nog wel wat in zitten. Ook heeft RB vorig jaar toch wel bewezen op chassis en aero heel snel te kunnen ontwikkelen.

          Login om te reageren
        • HzR zegt

          16 maart 2019 om 14:35

          @wif1: uhm, ja. Het is niet zo dat de andere teams hun motor niet verder ontwikkelen…

          Login om te reageren
  3. Rick-dos zegt

    16 maart 2019 om 10:36

    Vorig jaar was Merc ook dominant in Australië maar was Ferrari daarna dominant. Volgens mij was er toen ook een soortgelijk gat tijdens de kwali.Het is blijkbaar een circuit dat de Merc erg goed ligt. Denk dat je het een paar wedstrijden moet aankijken voordat je een conclusie trekt.

    Als de Honda motor echt zo goed is als Marko claimt dan moet het met de rest van de package wel goed komen.

    Misschien ook geen slimme zet geweest om de updat van China naar voren te halen als je er nog helemaal niet mee getest hebt. Denk dat ze nu bezig zijn om de nieuwe package beter te begrijpen. Maar goed, das een koe in de kont kijken.

    Login om te reageren
  4. Diesel zegt

    16 maart 2019 om 10:37

    Marko blaast nu al een paar jaar hoog van de toren voor de start van het seizoen. Ik neem hem niet zo serieus.

    Login om te reageren
    • autodrome zegt

      16 maart 2019 om 11:28

      @diesel: inderdaad, de man lijkt een uber positive, blaaskaak of naief ingefluisterde dromer …. Of een mix van dat alles, want het is totaal onrealitisch wat deze meer fruit kraamt. Geef /gun Honda nog een jaar …

      Login om te reageren
      • autodrome zegt

        16 maart 2019 om 12:05

        @autodrome: ‘wat deze meneer uitkraamt’ autocorrect ” @$%#%:@!

        Login om te reageren
        • enjoypunani zegt

          16 maart 2019 om 23:41

          @autodrome: Marko staat in ’t weekend ook vaak op de mart!

          Login om te reageren
          • autodrome zegt

            17 maart 2019 om 10:18

            @enjoypunani: zeker ….

            Login om te reageren
  5. sjorsvn zegt

    16 maart 2019 om 10:41

    Het kan natuurlijk van alles zijn, maar vorig jaar was het gat tussen Red Bull en Mercedes ~0,7 seconde. Nu is het ~0,8 seconden. Het lijkt er dan toch op dat alle ontwikkelingen van Honda het gat ietsjes vergroot hebben i.p.v. verkleind. Kijkend naar Ferrari is er eigenlijk niets veranderd t.o.v. vorig jaar, het gat is even groot. Toen werd het ook een redelijk spannend seizoen. Laten we hopen dat het dit seizoen ook gewoon weer lekker spannend wordt, helemaal met het middenveld dat behoorlijk lijkt te zijn verbeterd!

    Login om te reageren
    • marinepower zegt

      16 maart 2019 om 10:56

      @sjorsvn: de wet van de remmende voorsprong gaat ook niet altijd op, en schijnbaar hebben ze bij Mercedes de zaakjes nog weer beter voor elkaar?

      Login om te reageren
      • gasskaas zegt

        17 maart 2019 om 10:01

        @marinepower: mercedes deed het in Australie ook erg goed, daarna was toch Ferrari die dominant was.

        Login om te reageren
        • gasskaas zegt

          17 maart 2019 om 10:02

          @gasskaas: iets er af geknipt* vorig jaar was mercedes ook dominant in australie, ferrari nam het toch over daarna in de eerste helft.

          Login om te reageren
    • sudsprint zegt

      16 maart 2019 om 11:37

      @sjorsvn: of alle ontwikkelingen van Honda hebben er voor gezorgd dat het gat niet nog groter was dan 0.8. Wie weet was het met een renault motor dit jaar wel meer dan een seconde geweest.

      Login om te reageren
      • sjorsvn zegt

        16 maart 2019 om 11:48

        @sudsprint: ja precies. We zullen het in ieder geval nooit weten!

        Login om te reageren
  6. zwepp zegt

    16 maart 2019 om 11:00

    Het is de eerste kwali met de Red Bull / Honda combi. Honda is nog steeds flink aan het ontwikkelen (en hopelijk verbeteren), dus ondanks het geschreeuw van blaaskaak Helmut, vind ik het eigenlijk een heel net resultaat om 4de te starten.

    Login om te reageren
    • niex zegt

      16 maart 2019 om 11:22

      @zwepp: klopt, maar niet als je mensen het waanidee geeft dat je voor t wk gaat strijden…

      Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    16 maart 2019 om 11:02

    Slechter dan vorig jaar. Al voelt het nu toch als een betere prestatie. Vooral Mclaren doet het super. Moet zuur zijn voor Alonso.

    Login om te reageren
    • Rick-dos zegt

      16 maart 2019 om 11:22

      @dutchdriftking: Hoewel de Mac het idd niet slecht heeft gedaan denk ik niet dat een coureur als Alonso voor plaats negen zou willen strijden. Denk dat hij of met de top wil meestrijden of helemaal niets.

      Voor Norris is dit natuurlijk weer prachtig.

      Login om te reageren
  8. ghost zegt

    16 maart 2019 om 11:06

    Relexxxxx Red Bull geeft je vleugels!

    Login om te reageren
  9. niex zegt

    16 maart 2019 om 11:21

    LMAO!!! Geloofde hij zijn eigen woorden dan echt? Ik dacht dat het een spel was van hem. Een dom spel dat wel.

    Login om te reageren
  10. HZW zegt

    16 maart 2019 om 11:38

    Over de kwalificatie maak ik mijn niet zo druk, ik vind Max geen goede kwalificatie rijder, ik zie de eerste pole position ook nog heel ver weg, ik zie hem zelfs eerder wereldkampioen worden dan dat hij een pole position haalt.

    Maar na de eerste ronde kan hij gewoon aan kop rijden.

    Login om te reageren
    • gebruikersnaam3 zegt

      16 maart 2019 om 13:17

      @hzw: of hij staat weer samen met iemand naast de baan. Die kans is groter. Vooral Vettel moet het ontgelden bij Crashtappen.

      Login om te reageren
      • sirprize zegt

        16 maart 2019 om 14:54

        @gebruikersnaam3: ach gut de trol is weer vrij.

        Login om te reageren
  11. w0o0dy zegt

    16 maart 2019 om 12:02

    Als ik naar de kwalificatie vs de long runs kijk dan denk ik dat het racen spannender wordt dan de kwalificaties. De Mercedes lijkt nog steeds de banden op te vreten en we weten dat RedBull (en zeker ook Max) erg sterk is in het banden management. Dat betekent dat de gemiddelde snelheid over veel rondes veel beter afsteekt dan de snelheid in de kwalificatie. Ik ben heel benieuwd naar de race.

    Login om te reageren
  12. milon zegt

    16 maart 2019 om 12:03

    Laten we hopen dat de nieuwe vleugels het inhalen vermakelijkt is toch max zijn forte.

    Login om te reageren
  13. willeme zegt

    16 maart 2019 om 12:21

    Groot voordeel is dat het Australië is. Dat is zelden een graadmeter voor de rest van het seizoen. Natuurlijk, voor Hamilton is zijn zesde titel een formaliteit. Maar de spanning tussen Red Bull (althans, die Nederlandse helft) en Ferrari (beide coureurs) is er wel degelijk. Ook weet je zeker dat Bottas niet zo superieur zal zijn.

    Hamilton is een Hele Grote. Die kan bijna elke kwalificatie een bizarre ronde rijden of de zondag erna een sterke race. Bottas gaat nog veel verzaken. Misschien dat het een leuk strijd kan worden tussen Verstappen en Vettel om P2.

    Login om te reageren
  14. kempenaer zegt

    16 maart 2019 om 12:31

    Knappe prestatie van Verstappen. Faal van Redbull met Gasly.
    Hoogmoed komt voor de val. Verstappen is bescheiden en realistisch, daar kunnen Horner en Marko nog wel wat van leren.

    Login om te reageren
    • gebruikersnaam3 zegt

      16 maart 2019 om 13:19

      @kempenaer: bescheiden…. verstappen? Uhuh

      Login om te reageren
      • kempenaer zegt

        16 maart 2019 om 17:29

        @gebruikersnaam3:
        Ja, vind ik wel.

        Login om te reageren
  15. mpgc zegt

    16 maart 2019 om 12:40

    Eens met willeme. Dit circuit is om meerdere redenen niet zo’n goede graadmeter. Ferrari heeft dit weekend zijn auto nog niet helemaal in balans. Dat zelfde geldt voor RB. Mercedes verbaast zich zelf. Dat vertekent nog al. Eerst maar eens afwachten tot de races in Europa er aan komen. Kunst voor Verstappen is om in de eerste races geen punten te vermorsen.

    Login om te reageren
  16. Joost zegt

    16 maart 2019 om 12:53

    Hoe serieus kan je Hemut Marko dan nog nemen? Van de toren blazen dat alles zooooo geweldig is en dat ze gaan strijden voor het WK. En niet alleen strijden, maar ook winnen. Want Honda is the bomb….En hij is dan ‘strategisch’ adviseur…

    En dan: reality kicks in. En zijn ze verrast dat Mercedes tóch snel is. Joh! Die hebben gewoon in Barcelona niet alles laten zien….
    Gooi er een foutje m.b.t. de strategie van Gasly bij en je bent klaar. Sowieso snap ik niet dat ze Gasly niet weer naar buiten stuurde, al is het maar om te (kunnen) reageren.

    Login om te reageren
  17. ericd zegt

    16 maart 2019 om 13:07

    M.a.w…. alsof we aan seizoen 2018 zijn begonnen.

    Login om te reageren
  18. jochempie zegt

    16 maart 2019 om 15:27

    Wacht nou maar even… totdat de lichten doven is alles speculatie.

    Login om te reageren
  19. HZW zegt

    16 maart 2019 om 16:06

    Het ziet er morgen heel anders uit, als Verstappen wint, Vettel 2de wordt en Hamilton 3de.

    Login om te reageren
  20. markoh zegt

    16 maart 2019 om 16:44

    wat veel interessanter is zijn de top snelheden. en dan zie je dat rb maar 3 kmh langzamer is dan de mercedesen. met de motor zit het wel goed kwa snelheid. zeker tov Renault.

    Login om te reageren
  21. barry355gtb zegt

    16 maart 2019 om 18:02

    Wat een maagzuur heeft iedereen zeg. Alsof het seizoen al klaar is en Mercedes niet meer in te halen is. In de longruns zijn de RB’s retesnel onderweg en als we een goede vijf races verder zijn, dan staan de zaken er vast wel beter voor. Max gaat gewoon weer knallen en dit seizoen wordt nog erg spannend..

    Login om te reageren
    • autodrome zegt

      17 maart 2019 om 10:17

      @barry355gtb: Jij: roze bril, gros AB lezers: realistische blik

      Login om te reageren
      • barry355gtb zegt

        17 maart 2019 om 12:35

        @autodrome: ff reageren na het einde van de race, dat is erg sneu zeg.

        Login om te reageren
        • autodrome zegt

          17 maart 2019 om 16:33

          @barry355gtb: Al’s je mijn posts leest van voor de race dan zou je beter moeten weten … zo, nu je traantjes drogen en verder met het echte leven

          Login om te reageren
    • alfalfa zegt

      17 maart 2019 om 19:37

      @barry355gtb: ook bij P3 nog steeds een zinnige boodschap!

      Login om te reageren
  22. loutervanplezier zegt

    16 maart 2019 om 23:04

    Het toverwoord voor dit jaar bandenmanagement. Hoe houdt de band zich ten opzichten van de krachten die erop uitgeöefend worden

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North