Deze autodesigner wil van zijn 840 pk Dodge af

Auteur: , 27 Reacties

Wat hem betreft is het tijd voor wat anders.

In de Verenigde Staten zijn ze er niet vies van om zo nu en dan buiten de gebaande wegen te gaan. Natuurlijk hebben wij in Europa ook krankzinnige projecten (denk aan de Jaguar XE SV Project 8), maar de Dodge Demon is toch wel een geval apart. Een dragracer voor op de straat, dat zie je niet vaak.

Van de Challenger SRT Demon zijn uiteindelijk 3.300 stuks gemaakt. Niet extreem zeldzaam, echter is het ook niet zo dat je ze in de VS snel tegen het lijf loopt. Ook de designbaas bij FCA, Ralph Gilles, kocht zo’n twee jaar geleden een gloednieuwe Demon. In die periode is weinig gereden met de auto. Op de Demon staan slechts 1.032 geregistreerde mijlen, net ingereden dus. Misschien dat het niet zo botert tussen de Dodge en Gilles want de auto is in de verkoop gegaan.

Op Instagram laat Gilles weten toe te zijn aan iets nieuws. De designbaas stelt dat hij ruimte in de garage moet maken voor een nieuw krankzinnig project. Een uitspraak die je nieuwsgierig maakt. Eerst maar eens die Demon zien te verkopen, want goedkoop is ‘ie niet.

De verkoop verloopt via Platinum Motor Cars Detroit. Deze Demon is het vierde exemplaar die destijds van de band rolde. De occasion is alles behalve goedkoop. Misschien denkt Gilles dat zijn status als FCA designbaas én het feit dat deze auto behoorde tot de eerste vijf geproduceerde Demons de vrij hoge prijs van zijn exemplaar rechtvaardigt. De rode Dodge Challenger SRT Demon mag namelijk mee voor 139.995 dollar. Ter vergelijking: de MSRP nieuwsprijs van een kale Demon bedroeg 84.995 dollar in 2017.



27 reacties

Dit model blijft nog steeds een tijdloos design hebben.
Mooie kleur zeg!
@dirk1414: eens staat echt heel goed
Dan ben je designbaas bij FCA en moet je je bak alsnog met 50 mille winst willen proberen te verkopen 😂😂
Ik zou er als werkgever ook niet erg happy mee zijn
@gekkehenk: als dat de waarde is, ben je gekke henk wanneer je dat niet vraagt.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@reactief: Begon al te twijfelen idd
Hoe werkt dat eigenlijk in Amerika? Ik hoor regelmatig dan mensen meer als de nieuwprijs voor een hele nieuwe auto betalen. TJ hunt geeft bijvoorbeeld op zijn kanaal aan dat hij “10k above sticker” betaalde voor zijn nieuwe Supra. Weet iemand dat?
@kevindb: Als een auto net uit is of in kleine oplage gemaakt word mag de dealer zelf bepalen of ze er extra op willen verdienen. 10K is niks het kan snel tussen 30K-50K zijn bij een Demon bv of Mustang GT350R of de nieuwe GT500. Maar GM dealers doet het meestal niet het zijn vaak Dodge en Ford helaas.
@kevindb: het is normaal in de USA dat dealers boven op de normale MSRP (bij exclusieve wagens) een extra bedrag vragen om zo extra winst te maken. Je moet MSRP eigenlijk gewoon zien als een adviesprijs, wat de dealer hier vervolgens bij op telt is hun pakkie aan, dit is overigens wat ik er van begrijp.
@kevindb: heb trouwens ook wel eens van de term ‘under sticker’ gehoord, heirbij is een auto niet aan te slepen en gaan ze met de prijs stunten. Scheen de BMW i8 last van te hebben, geen idee of dit zwartmakerij of waarheid is.
@rikv99: Je bedoelt waarschijnlijk dat ze de auto’s niet aan de straatstenen kwijt kunnen. Niet aan te slepen betekent dat het een verkoophit is en de vraag groter is dan de voorraad/productie. 😉
@lecomte: ahhaha, ja klopt. Excuses!😅🤭
@rikv99: zeker. ‘Cash on the hood’ noemen ze het ook wel.
@kevindb: kan ook te maken hebben met iets direct willen hebben. Als de auto direct leverbaar is, dus direct vanuit de showroom dan krijgen schaarse auto’s een hogere prijs.
@kevindb: Ik pak als voorbeeld even de 2009 Challenger. Toen die uitkwam was het een instant hit, verraste Dodge totaal waardoor er beperkte voorraad bij dealers stond en de productie gauw op gang moest komen. Als je in de US een auto koopt is dat 8/10x uit voorraad. Want mensen willen meteen rijden. En alles is daar op ingesteld. Zo krijg je meteen een temp plate (tijdelijke kentekenplaat) ipv de 3dgn die het duurt in NL om platen te krijgen. De auto wordt ter plekke klaar gemaakt (meestal geven ze je een leenauto en een lunch coupon) etc.
Bij schaarste of exoten spelen dealers daar op in. Als je dan perse meteen wil rijden kan dat, maar dan betaal je wel een premium. In die tijd liep dat op sommige Challengers (Vooral de SRT’s in de juiste kleuren) op tot 25k. Dat is, zeker op die nieuwprijs, echt bizar. Maar werd wel betaald.
Is het nodig om zo’n auto te hebben? Nee. Maar wil ik hem? Ja!
“In de Verenigde Staten zijn ze er niet vies van om zo nu en dan buiten de gebaande wegen te gaan. Natuurlijk hebben wij in Europa ook krankzinnige projecten (denk aan de Jaguar XE SV Project 8)”
Alleen het mooie van de VS is dat deze projecten betaalbaar zijn voor de gemiddelde petrolhead en niet voor de happy few ! Met $80K koop je hier al het geks wat je maar wilt ..nieuw ! Challenger Hell Cat Red eye/Mustang GT500/Camaro ZL1 1LE/Corvette ZO6 enz enz
@RobUSA: ja Rob, we weten dit ook zonder dat constante geplug van jouw zijde. Je hebt het heel goed gedaan jongen, we zijn allemaal jaloers op je. Haal nu je eigen vuist eens uit je reet en wees niet zo obstinaat.
@2wheeler: misschien lees ik een andere reactie dan jij, maar ik zie alleen een referentie aan de auto prijzen in de US niet een persoonlijk pochen?
@bischero: puur voor deze comment heb je gelijk, ware het niet dat Rob de rare drang heeft om in elk artikel wat met de USA te maken heeft te roepen hoe geweldig de Staten zijn en hoe goed ze het daar hebben. Rob is geëmigreerd naar Florida en oh hemel wat geweldig. Althans, dat moeten we hier regelmatig lezen. Prima dat je er blij mee bent en ik gun iedereen zijn geluk, maar als je continue de drang voelt om dat te zeggen en bevestiging zoekt, geloof ik het niet zo.
@2wheeler: wat is daar mis mee? Ik zie zijn commentaar helemaal niet als een negatief iets. Alles wat hun zojuist opnoemt is waar.
Goed nieuws voor John Wick. Hij wil dit model graag hebben. Hij heeft weinig geluk gehad met zijn Ford Mustangs.
Hij is de Demon zat en wil nu een Hellcat? Ook deze auto wordt natuurlijk beter van 100pk extra.
In de VS koopt men veel voorraad auto’s bij dealers, en niet zoals bij ons gebruikelijk ‘build to order’.
Voordeel is dat je vaak zo weg kunt rijden ipv maanden op je nieuwe wagen te moeten wachten.
139k is niet zo gek voor zo’n laag productie nr en vd designer. Staan er zat te koop voor dat geld and then some. Beter gewoon een nieuwe Redeye of Hellcat widebody kopen en de rest in motortuning steken als je 700+pk echt te weinig vind.
Nog in de goede kleur ook!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).