Het verhaal van de Porsche Carrera GTZ

Auteur: , 26 Reacties

De Carrera GT is een van de mooiste en gaafste supercars aller tijden. De Carrera GTZ doet er verrassenderwijs een subtiel schepje bovenop.

Porsche Carrera GTZ (980) '13

Een van de meer bekende designhuizen uit Italië is toch wel Zagato. Het bedrijf is mede herkenbaar vanwege zijn extroverte styling. Het Zagato-sausje is inmiddels vrij bekend: veel scherpe hoeken, ronde details en apart gevormde vlakken.

Of het nu mooi is of niet, het is zeker herkenbaar. Daarbij zijn het vaak zeer interessante koetswerken. Je kan er echt uren naar kijken en nog steeds nieuwe dimensies in herkennen. Kortom, een kunstwerk. Het ene meer geslaagd dan het ander, uiteraard.

Porsche Carrera GT (980) '06

Wat dat betreft staat het ontwerp van de Porsche Carrera GT (980) bijzonder ver van hetgeen wat Zagato doet. De Carrera GT is vrij van frutsels, clean en juist mooi dankzij zijn eenvoud. Je kunt je dus wel voorstellen wat er zou gebeuren als Zagato zich bezig gaat houden met de Carrera GT.

Porsche Carrera GT (980) '06

Nou, mooi niet dus. We hadden eigenlijk een draak van een auto verwacht, maar het resultaat was bloedmooi. Het is overigens geen project tussen Porsche en Zagato. Zagato kreeg een aanvraag van een de in Zwitserland woonachtige Nederlandse Porsche verzamelaar Ernst Berg of Zagato een koolstofvezel koetswerk kon vervaardigen. Ondanks dat de Carrera GT vrij is van overbodige franje, wilde de Zwitser dat de Carrera GT nog ranker, gladder en strakker was.

Porsche Carrera GTZ (980) '13

Zagato pakte een oude werkwijze uit de mottenballen. In de jaren 40 tot 60 maakte men graag gebruik van speciale koetswerken. Dit om de airflow en aërodynamica te verbeteren. Destijds werden auto’s niet ontworpen in windtunnels, dus er was zeker veel winst te behalen. Vaak leverde het ook een waanzinnig fraaie auto op en dát was juist de bedoeling van de Carrera GTZ, zoals het project genoemd werd.

Porsche Carrera GTZ (980) '13

Aan de voorkant zien we een compleet nieuwe voorbumper. Deze is iets dramatischer vormgegeven. De luchtinlaten zijn groter, zodat er meer lucht binnen kan komen. Het grootste verschil vinden we echter aan de achterkant. De ‘canopy’ aan de achterkant is nieuw. De Carrera GT heeft een beetje een aparte ‘daklijn’, het loopt mijn 90 graden af. De Carrera GTZ verlengt deze daklijn, waardoor het geheel meer oogt als een coupé. Dat is overigens niet het geval, het targadak is nog altijd afneembaar.

Porsche Carrera GTZ (980) '13

Van achteren toont de Carrera GTZ een stuk eenvoudiger. Niet alleen dankzij het extra achterstuk, maar ook de nieuwe achterbumper. Deze is wederom iets minder spectaculair, maar juist daarom zo fraai. Die uitlaten waren destijds erg bijzonder, maar de zwarte items die Zagato gebruikt zijn een stuk minder opvallend. Het maakt de auto een stukje tijdlozer. Van de Carrera GTZ is maar één exemplaar omgebouwd. In technisch opzicht veranderde er gelukkig vrij weinig. Hij is alleen net even een tandje mooier dan al die andere Carrera GT’s.

Meer lezen? Check hier de rijtest inclusief video met de Carrera GT!

Imagecredits: Zagato



26 reacties

Tijdloze schoonheid, zo’n Carrera GT. En ook de GTZ vind ik erg fraai.
Wat een plaatje! Nu is de Carrera GT sowieso al 1 van mijn favoriete supercars, maar deze is nog bijzonderder!
@bierbuik: derderder
Er word er momenteel nog 1 gebouwd, volgens mij laat lamborghiniks (van instagram) zijn CGT ombouwen door zagato naar een GTZ… vind de GTZ altijd mooier doordat de 2 bubbels vd motorkap aansluiten op het dak.
@spykerboy: klopt
Prachtige wagen, super geslaagd. Jammer dat ie er nooit gekomen is.
Zo’n GTZ lijkt eigenlijk best wel heel erg op de originele concept car van de Carrera GT uit 2000
Vind de bubbels achter de stoelen wel mooi, maar wat mij betreft zijn die raketwerpers die bij een originele GT als uitlaat dienen echt de handtekening van het model. Nu vind ik hem iets te gladjes
@willeme Ligt ’t aan mij, of doen de foto’s ’t niet in de Android app?
@sirprize: We hadden net een kleine storing, als het goed is moet alles weer naar behoren werken!
@willeme: ik merkte dat de app en de site tijdelijk offline waren inderdaad, e de de artikelen worden nu wel geladen, maar ik zie geen foto’s tussen de tekst.
Wat een plaatje. Wanneer je de ultieme V10 zoekt, ga je dan voor deze, of voor een LF-A? Keuzes….
@dutchdriftking: die in de LFA vind ik nog heftiger klinken, met die extreme toerentallen en toerenopbouw. Maar de CGT vind ik mooier. Maar de LFA is exclusiever. Maar in de CGT kan je open rijden. Zucht. Help.
@dondeboer: een gele LFA Nürburgring….
@dutchdriftking: nog even over nagedacht, het wordt toch een gifgroene Gallardo superleggera (eerste versie, niet de lp570-4, die heeft te veel frutsels). Ik weet dat de LFA en de CGT betere auto’s zijn, maar die Lambo drukt bij mij op de goede knoppen.
@dondeboer: In dat geval, kijk dit filmpje even, https://www.youtube.com/watch?v=tcfxQy7Eg5Q wat mij betreft de perfecte uitvoering van de betere broer van de Gallardo.
Ik ga dan toch voor een Disco Volante als het coachbuilding moet zijn.
@ghost: in theorie is dit ook wel een coachbuild natuurlijk, maar toch niet in dezelfde orde van een Disco Volante. De gemiddelde tuner verandert meer panelen op een wagen dan bij deze GTZ.
@adyton: ja ben ik met je eens!
Fraaie ombouwset
Ernst Berg is Nederlander, die ook nog rally reed en 24h Lemans en 24h Spa.
Heel fraaie ombouw. Heel eenvoudig, maar echt een verbetering. Vond de GT altijd een droomwagen, mr de daklijn stoorde me toch wel een beetje om het echt een schoonheid te noemen. Deze GTZ is echt perfect.
Makkelijk praten als je zo’n ding toch nooit kan betalen maar ik vind het origineel eigenlijk mooier. Er zijn auto’s die je alleen lelijker kan maken als je er iets mee doet naar mijn mening en dit is er een van.
Zo’n mooie auto nog mooier maken, als je dat kunt ben je echt goed in je werk! Schitterend.
Zo dan, wat een schoonheid!
918, iemand?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).