Kia gooit zich in de EV-strijd, wil in 2025 elf modellen hebben

Auteur: , 22 Reacties

De eerste BEV moet in 2021 op de markt verschijnen.


In een wereld waar de verbrandingsmotor steeds meer onder druk komt te staan, moeten autofabrikanten op zoek naar andere oplossingen. Want als we inderdaad over tien jaar geen ICE’s meer mogen kopen, wat moeten we dan? Toyota hoopt dat je deze Mirai wil kopen, maar als we naar de verkoopcijfers kijken is het waarschijnlijker dat je een Tesla koopt. Aan de andere kant, 2030 is zo ver weg, misschien zijn er dan heel veel andere ‘duurzame’ auto’s waar je uit kunt kiezen.

Zoals meer Kia’s. De Zuid-Koreanen gaan zich namelijk focussen op BEV’s en niet meer op ICE’s. Concreet moet er in 2021 een nieuwe EV op de markt komen, tegen het einde van 2025 moeten dat er elf zijn. Kia zegt dat die line-up uit personenauto’s, SUV’s en MPV’s zal bestaan, maar dat de eerste een crossover wordt.

Deze eerste nog onbenoemde crossover krijgt een WLTP-range van 500 kilometer en een ‘high-speed laadtijd’ (snelladen?) van minder dan 20 minuten. Verdere specs geeft Kia op dit moment nog niet. Wie bang is dat dit plan – Plan S genaamd – betekent dat Kia geen ICE-modellen meer uit gaat brengen, hoeft niet te treuren. Hoewel Kia zegt tegen 2025 een volledige EV-line-up te willen aanbieden, moeten deze EV’s ‘slechts’ 20% van de totaalverkopen uitmaken. En wat zal de rest dan zijn? Ze zeggen het niet hardop, maar dat zal vermoedelijk die oude vertrouwde verbrandingsmotor zijn.

Terug naar de EV’s: in 2025 wil Kia een wereldwijde EV-marktaandeel van 6,6 procent hebben. Een jaartje later wil Kia over de hele wereld (behalve China) een half miljoen elektrische auto’s verkopen, tegenover een miljoen ‘milieuvriendelijke’. Wat precies wordt verstaan onder een milieuvriendelijke auto is niet bekend, vermoedelijk bedoelt Kia hier hybrides mee.

Een ander onderdeel van Plan S is de zakelijke markt: Kia wil zich namelijk richten op autonome mobiliteitsdiensten en de Purpose Built Vehicle-markt. Of, in leukere benamingen: zelfrijdende robottaxi’s en on-demand roboshuttles. Kia verwacht tot slot in de tweede helft van 2024 auto’s te kunnen uitbrengen die op level 4 en 5 autonoom kunnen rijden en dat EV’s in 2025 net zo winstgevend zijn als ICE-auto’s. Wat de aandeelhouders waarschijnlijk wel op prijs zullen stellen.



22 reacties

Kia doet meestal precies wat ze toezegt dus dat wordt spannend. Ik hoop dat er ook een elektrische cabrio of coupé bij zit in die line-up
gh via Android app
@caprio: Sportage Cabrio zoals Nissan met de Murano deed, of een Proceed coupe/cabrio als een 4-zits Lancia Fulvia of Opel Cascade. Dromen mag.
gh via Android app
@gh: Al droom ik hard mee.. :) is leuk!
@gh: Ja, graag een Lancia Fulvia, waanzinnig mooi concept was dat. Ik hou van een 2+2, rond de 139cm hoog en geen onzuiniger SUV concept. Door het kleine achterbankje is zelfs een coupe of cabrio praktisch. Een MX5 is me te klein en te laag voor dagelijks gebruik als enige auto.
Kia en Hyundai lopen simpelweg al een stap voor in het aanbieden van meerdere (relatief) betaalbare elektrische auto’s. Daarnaast hebben ze laten zien dat ze in korte tijd onwijs kunnen groeien en ontwikkelen. Ik geloof ze wel, en ik denk dat de koreanen de “nieuwe jappen” zijn. De concurrentie mag hun borst wel nat maken als Kia en Hyundai hun ontwikkeling op deze manier doorzetten! Ik gun het ze van harte, het zijn goede, betaalbare en kwalitatief zeer goede auto’s!
gh via Android app
@mikehaans: Al merk je wel dat het betaalbare van nieuwe auto’s wel steeds meer verdwijnt. Inmiddels behoort Kia mijns inziens tot de bovenste helft qua luxe in standaard uitrusting etc. voor elk model. Een oude verkooptopper, Sportage, is inmiddels enorm duur geworden in een enigszins leuke variant. Echter geen idee hoe de verkoopprijzen concurreren in andere markten.
@gh: Ben ik niet met je je eens. Imo worden auto’s relatief goedkoop weggezet, de marges zijn klein. On sommige West-Europese landen zijn de belastingen op auto’s absurd en dat maakt aanschaf en gebruik duur.
@mikehaans: maar aan de levertijden van hun huidige wagens te zien is ook dat ze het succes niet aankunnen. Als de huidige elektrische wagens beter hadden kunnen leveren in 2019, dan denk ik dat ze misschien wel het beste verkochte model in Nederland hadden gehad ipv de Model 3.
@mikehaans: ik ben een beetje boos op Duitse merken. Ik wil graag dat ze goede elektrische autos maken. Maar ze hebben totaal geen passie. Ze willen het niet echt. Enorme haat jegens elektrische auto’s zorgt alleen maar voor die compliance auto’s. De koreanen worden na Tesla de grootste EV producenten. Ze zijn veel beter bezig dan de Duitsers. VAG groep mag zich diep schamen. De ID3 komt helemaal niet lekker uit de verf qua range e.d. en bevat verouderde techniek. Terwijl Hyundai alweer de Kona een technische update heeft gegeven zodat hij weer een stuk verder kan. Die Duitsers zijn echt heel slecht bezig hedendaags en de managers daar lijken heel erg op de Nokia managers ten tijde van de ondergang van Nokia. Totaal niet doorhebben dat de toekomst bijna volledig elektrisch is. Je concurrenten zwaar onderschatten, zelf matige dure producten op de markt zetten……
De eerste BEV? Ze hebben toch de E-niro al?
@crepito: en Soul e
Sinds wanneer heet een EV een BEV en wat is eigenlijk het nut ervan om het zo te noemen?
@berlinetta: de B staat voor Battery, wordt in het Engels ook wel FEV (Full Electric Vehicle) genoemd. Volgens mij wordt dit gebruikt om het onderscheid tussen alle EV’s te maken. HEV (hybride zoals Toyota) en PHEV (zoals de Outlander) vallen ook onder EV’s en dan heb je ook nog Mild hybrides, Range Extenders en natuurlijk de Waterstofauto
@nononsense: Ja ik begreep dat de B voor battery staat, maar ik snap de toevoeging ervan niet. Elke EV heeft toch een accu? En een hybride is in mijn ogen niet hetzelfde als een EV.
@berlinetta: Het verschil is dat bij een BEV juist alle kracht van de batterijpakketten komt en ze dus geen gebruik maken van een verbrandingsmotor, brandstofcel of brandstoftank.
@nononsense: Ja het onderscheid met een brandstofcel begrijp ik dan nog wel. Beide zijn EV’s, maar werken net even anders. Voor de rest voldeed de term EV in mijn ogen prima.
@berlinetta: Tsja de term bier werkt voor mij ook prima, maar de officiële benaming is toch pils, een variant onder de verzamelnaam bier
@berlinetta: Je hebt ook nog FCEV is fuel cell electric vehicle. En BEV ze zijn beide elektrisch. Alleen een andere bron. Ik heb een REBEV range extended battery electric vehicle.
Grrr crossovers
iedere keer als k bev lees moet ik toch gniffelen…..
@mustang750supersnake: mijn vriendin moet er niet van gniffelen. Die maakt van die rare tennis geluiden.
@nissanfairladyz: 🤣🤣🤣

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).