2018 een kantelpunt voor de autowereld, Casper baalt

Auteur: , 56 Reacties

En het heeft niet eens iets te maken met batterijen.

Giraf

Toevallig hebben we het onderwerp de afgelopen weken al een paar keer aangestipt. De SUV/CUV/Crossover is bezig aan een onstuitbare opmars. Iedereen wil zo’n ding hebben om hoog boven de grauwe massa uit te toornen. Echter daar wringt hem meteen de schoen. Als alle mensen zo’n ding hebben, kijk je boven niemand meer uit. Tel uit je winst.

Wat dat betreft is deze ontwikkeling misschien wel goed te vergelijken met de evolutie van de Giraf. Ooit hadden Giraffen een nek van normaal formaat. Doch omstandigheden zorgden ervoor dat gek gevormde Giraffen met een enorme nek bleven leven en Giraffen met een normale nek niet. Nu zijn er alleen nog Giraffen over die gevaar lopen om te vallen als ze een plotseling overstekende eland tegenkomen.

Als we deze viervoetige analogie even doortrekken, bereiken we volgens analyse-toko JATO Dynamics volgend jaar waarschijnlijk het moment dat er voor het eerst officieel meer Giraffen met lange nek bijkomen, dan Giraffen met een normale nek. Met andere woorden: van alle verkochte nieuwe auto’s gaat meer dan de helft een SUV zijn. Felipe Muñoz van JATO zegt:

De opmars van de SUV is een wereldwijde trend, die zo’n 20 jaar geleden begonnen is in Amerika. Inmiddels heeft de SUV echter in alle werelddelen aan populariteit gewonnen. Mensen laten zich niet afstoppen door het hogere verbruik of de hogere prijs. Eigenlijk wil iedereen een SUV.

Mensen willen dus zo’n ding hebben en fabrikanten zijn niet te beroerd om het volk te geven wat het wil. Dat is namelijk een lucratieve aangelegenheid. Ferdinand Dudenhöffer, dude hoogleraar aan de universtiteit Duisburg-Essen, becijfert tegenover Handelsblatt dat SUV’s in Duitsland gemiddeld 4.700 Euro meer kosten dan niet-SUV’s. Volkswagen topman Herbert Diess geeft recht voor zijn raap toe dat hij bakken met geld binnenhaalt met de softroaders:

Met SUV’s verdienen wij het geld dat we nodig hebben om onze investeringen in elektro-auto’s te doen. Volkswagen was te laat met het inspringen op deze trend, maar in de laatste twee jaar hebben we goede stappen gezet.

En inderdaad, naast de Touareg en Tiguan heeft Volkswagen tegenwoordig ook de T-Roc in de aanbieding, plus de Atlas in Amerika.

Werk jij vrolijk mee aan deze moneygrab, of blijf je de originele Giraf steunen?

Bedankt Gert voor de tip!



56 reacties

Als iedereen rond je in SUV’s rijdt, voel je je echt niet veilig meer in een sedan, denk ik.
Heb zelf een Opel Speedster gehad, dus weet wel een beetje hoe dat voelt
@hehe: Als mx5 rijder kan ik ook wel beamen dat ik me zonder extreem luidruchtige uitlaat ook niet echt veilig voel.
Voorheen had ik wel 3 a 4 aanrijdingen per jaar waarbij ik over het hoofd werd gezien, sinds ik een goddeloos kabaal maak al bijna 5 jaar geen enkel deukje :P.
@ponnie: haha, je moet dus wel zo’n uitlaat. Vind al die aanrijdingen wel wat veel

Mijn vrouw zat eens bij mij in de Speedster en had het over iemand in de Touareg voor ons, heb ik haar even uitgelegd dat we achter een Golf reden
@hehe: Met een speedster of elise is het inderdaad nog wel een tikje erger.
Ik moet wel zeggen dat het alleen ouderen zijn die tegen mijn wagens aanreden.
Vermoedelijk een combinatie van slechter zicht, gehoor en het moeilijk kunnen draaien van het hoofd om goed te kijken.
Hoe vaak ik niet de middenbaan van een rotonde op moet vliegen omdat een oudje je niet heeft gezien.
Je rijdt er dan pal naast op de middenberm van de rotonde en nog zien ze je niet :P.

De politie vindt mijn uitlaat dan misschien wat minder, maar heb al eens een boete weten te ontwijken door mijn kosten/baten analyse aan de betreffende agent uit te leggen :P.
SUV is het rijdende equivalent van een Gaastra windjack.
@harrie: McGregor ook neem ik aan ;-)
@harrie: ben je niet in de war met Human Nature van de ANWB?
@marinepower: beetje het verschil tussen een Tiguan en een Qashqai ;)
Hulde aan de crossovers/SUV’s. Het is enorm vermakelijk hoe autojournalisten hiervan uitzinnig worden, maagzweren kweken, zitten vloeken in hun hatchbacks, sedans en breaks. Persoonlijk heb ik er niets tegen, omdat ik de marktevolutie veel interessanter vind dan ‘hoe het heurt’ en ‘heritage’.
@winkeb: Het gaat niet om hoe het heurt, of om herritage. Het gaat erom dat er maar twee redenen zijn voor een suv en een hele hoop (hele sterke) argumenten tegen een suv. En één reden, wellicht de meest genoemde, is het overzicht in het verkeer doordat je hoger zit (de andere reden, voor ouwe lui voornamelijk). Maar net dit voordeel verdwijnt als iedereen zo’n ding heeft.

Dat maakt dat er nog maar één, matig sterk, rationeel argument is voor een suv. Als je er eens goed over nadenkt is het dus volkomen belachelijk deze trend. En goed nadenken over auto’s is het vak van automotive journalisten, volkomen logisch dat deze lui het niks vinden dus.
Ik had een suv, nu weer terug in een sedan…i love it! Kon er niet aan wennen, voor een suv goede wegligging maar toch geen bochtenridder, voor een suv vlot maar niet echt snel, CasperH had volledig gelijk!
Persoonlijk vind ik die SUV en cross overs vreselijk. Hoge lompe bakken. Doe mij maar een mooie sedan, station, coupé of cabriolet. Alleen een echte terreinwagen kan mij nog wel bekoren, mooie Land Cruiser of iets dergelijks.
Ik voel me toch ook niet onveilig tussen de vrachtwagens? Ik zou niet weten waarom ik aan de SUV of Crossover zou gaan. Met name de Crossover biedt slechts de ruimte van een C segment hatchback maar dan met het gewicht een D segmenter.
Is ook allemaal marketing. Een Audi Q2 of VW T-Roc vergelijken met de echte SUV’s van twintig jaar terug of serieuze spelers als Land Rover Discovery en Jeep Grand Cherokee is grappig. Een Lada Niva was zelfs meer SUV. Ook de namen van menig SUV is humor. Absoluut uitblinker de Dacia Duster. It is so not us.
@ibssr: en juist de Dacia Duster was vroeger een echte terreinwagen, met speraat chassis. Net als de Niva, zo’n ding heeft echt niets met een SUV te maken namelijk.
@ibssr: je verwart SUV, de ultieme vinex wijk drempelridder,. Met een terreinwagen,. Dat is zo’n ding dat het fantastisch doet in de blubber maar waar je op de snelweg geen vrachtwagen mee durft in te halen omdat die dan waggelen als Donald Duck en Katrien op zondagmiddag.
Sinds heel het land is geasfalteerd en vol ligt met drempels hebben we in Nederland alleen nog SUVs nodig. De terreinwagens gaan naar Afrika.
Maar ze zijn zo lekker praktisch! (koop dan een bestelbus sukkel, dat is pas praktisch!)
Mij zul je er niet in zien. Uitzondering zijn de enige echte SUV’s ooit: De Jeep Cherokee en -natuurlijk- de Range Rover. De rest is imitatie.
Bovengenoemde Lada Niva is ook cool. Maar altijd geldt: Hoe ouder hoe leuker.
@Klassiekerrally: Cherokee? Wagoneer!! Of zelfs de Willys Wagon. En wat te denken van de onbeminde Renault Colorale,
@e1000bmw523i: Euh, ja, dat. Die Renault kende ik nog niet :-)
@Klassiekerrally: shame on you! 😉
@e1000bmw523i: Het zou saai worden wanneer ik niks meer zou kunnen leren :-)
@Klassiekerrally: vw caddy life bijvoorbeeld?!!
@dailydriver: whatever floats your boat :-)
Met al het milieugezever tegen auto’s snap ik de SUV trend helemaal niet. De fabrikanten zijn verschrikkelijk vanwege dieslgate etc, maar dan koopt bijna het hele volk een grote lompe bak om zich te verplaatsen…
Liever een lange nek in een hatchback dan een kleine piemel in een SUV..

Kuddegedrag van alles, iedereen en z’n moeder. Punt. <deze. Dus.
@fiero: ow, hand in eigen boezem: jaren geleden reed ik nog rond in een dikke ’69 Chevy Suburban. Maar die was toen klassiek en niet suv.

Toen was mijn nek nog kort en rood en de piemel klein.
Ik stel voor om in 2018 de term SUV niet meer te gebruiken en de auto’s die daar nu nog onder vallen op te delen in terreinwagens (al dan niet met een sportief of civiel tintje) hier vallen de auto’s onder die daadwerkelijk nog wat kunnen zoals de Rang Rover, de Discovery, de Land Cruiser, de Jeep Wrangler, de UAZ Hunter, de Dacia Duster 4×4 etc.
En de rest (Oa de Tiguan, kadjar, Outlander, X6/5/4/3/2/1, Q7, GLS, model x etc.) trappen we naar de crossovers.

Ik kan er echt niet tegen dat die debiele auto’s zoals de Tiguan onder de zelfde categorie vallen als de echte terrein waardige auto’s.
via Android app
@robert110: roerend mee eens!!
@robert110: In het eerste rijtje kan ook nog de FIAT Panda 4×4 Climbing en Cross gezet worden want die kan ook heel wat in het terrein ook al is hij klein.
@HZW: Uit ervaring weet ik dat de Kia Sportage 4×4 (met diff lock!) ook een heel eind komt in ruig terrein, dus tel die ook maar mee. Was overigens geen modder maar rotsen en mul zand…
@robert110: op zich wel een goed puntje, maar waar ligt de grens? Een Range Rover is een capabele offroader, maar los van gozers zoals Harry Metcalfe maakt niemand daar gebruik van. Tevens heeft ‘ie al lang geen ladderchassis meer, dus dat kan dan ook niet het criterium zijn.

Als je oordeelt op basis van gebruik zou je een G350 CDI een terreinwagen kunnen noemen en een G63 AMG een SUV. Of nog scherper: een ML een SUV en een ML met offroad pakket een terreinwagen?
@jaapiyo: Vind dat de term SUV best gebruikt kan worden samen met Crossover. Echter noem terreinwagens dan niet ook SUV… Grens is vrij duidelijk lijkt me, is die in het begin gebouwd als echte terreinwagen, voor de offroad capaciteit en is luxe en comfort op de weg bijzaak, dan is het een terreinwagen, 4×4 oid. Is de wagen duidelijk meer bedoeld voor op de weg die toevallig als het moet ook nog enigszinds naast de weg te kunnen, noem je het een SUV of Crossover…
@jaapiyo: Tja, dat is inderdaad lastig. Ideaal zou een praktijk test zijn maar dat is onhaalbaar. Ik denk dat je zeker niet naar het gebruik van de klanten moet kijken, de meeste halen gewoon niet alles uit een terreinwagen.
Het wordt dan dus selecteren op eigenschappen. Ik denk dat de mogelijkheid tot volwaardige 50/50 4×4 aandrijving wel een eis is voor terreinwagens. Ook voldoende bodemvrijheid (maar wat is voldoende?) is een must.
Ik denk dat je ook wel kan kijken of de fabrikant rekening heeft gehouden met het gebruik off road door bijvoorbeeld te kijken naar bescherming onder de auto en de plaatsing van onderdelen zoals de luchtinlaat.
Volledig tegen de stroming in, een originele Mini kopen
@lekkerlinksrijden: Isetta 600 of de originele Fiat 500 multipla; nog kleiner. ;)
Tja, ik rijd ook het liefst voor dagelijks een SUV als het geen sportauto mag of kan zijn om wat voor een reden, een station vind ik zo’n lullig alternatief (als je echt ruimte wilt koop je een suv immers, geen station in mijn optiek). Daarbij wil ik dan wel een echte SUV, denk daarbij aan escalades, hummers, tahoe’s, G klasses etc. geen autos zoals tiguans, Q3/5, X3 etc. het liefst nog iets verhoogd met dikke mensenscheppers (lees bullbars) erop!
@spykerboy: En waarom is een station zo’n lullig alternatief, volgens jou? Ik rij juist liever een station i.p.v. een SUV, want ik vind ze vaak mooier, ruimte zat en minder zwaar (met diesel wel zo ‘goedkoop’).
@skinnybmw: omdat een station nog steeds niet echt heel veel ruimte heeft, een SUV heeft eigenlijk bijna altijd wel meer (afhankelijk van welke uiteraard). Mooi is een kwestie van smaak, ik kan mij geen echt mooie stations voor de geest halen, ik vind de sedan variant ALTIJD mooier dan de station namelijk…

Ja een SUV is zwaarder en rijdt minder strak, maar daar heb ik toch een sport auto voor, grote voordeel van grote SUV’s is dat mensen bang worden als je hard op ze aankomt op de snelweg en sneller voor je weg gaan, en bijna altijd voorrang krijgen etc.
@spykerboy: lk weet niet welke stations jij gereden hebt maar mijn E61 is wel degelijk een stuk ruimer dan een E60 qua kofferruimte. Een X5 heeft ongeveer evenveel kofferbakruimte maar weegt wel dik 2000 kilo, dat wordt me iets te gortig qua mrb. Of een sedan mooier is als een station is natuurlijk een persoonlijke smaak. Ik vind een V90 bijv. een stuk beter uitgebalanceerd dan een S90 om maar een voorbeeld te noemen.
@skinnybmw: ik vergelijk een station ook niet met een sedan kwa kofferbak, maar met een SUV… dat een sedan minder heeft is logisch, ik heb altijd de mentaliteit als ik veel ruimte nodig heb koop k een SUV, de MRB (en brandstof kosten) neem ik dan maar voor lief…
Grappig dat dit nu voorbij komt, ik heb er (misschien raar genoeg) altijd een hekel aan als ik achter een SUV / Bestelbus rijd. Inderdaad zou je kunnen zeggen ga dan hoger rijden. Maar nee, deze jongen niet!! Dan blijf ik me maar ergeren maar ik rijd tenminste in een chique auto rond inplaats van een Gaastra op wielen (ja jij, Renault captur…)
Nooit verwacht, maar ben ook van een Chevrolet Tahoe naar een Range Rover sport gegaan. Een SUV is als Daily toch wel erg fijn.
Ach ja jezelf tegen zoiets verzetten heeft zo weinig zin, verspilde moeite.
Gewoon niet kopen die dingen als het je niet zint.
Even een beetje tegengeluid hier. Wij hebben nu een hatchback als dagelijkse auto, maar met een gezin en twee kids wil je soms ook nog een paar mensen meer mee kunnen nemen. En regelmatig ook bagage. Een 7-zitter is dan wel prettig en als je dan de keuze hebt tussen een MPV of SUV, dan liever het laatste. Wees gerust, het is echt bedoeld als people mover. Voor de fun heb ik het geluk me in andere auto’s te kunnen verplaatsen en mijn dagelijkse S8 uit ’99 brengt me ook prima van A naar B met een glimlach op m’n gezicht. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik de kleinere SUV’s als de T-roc, de Ateca of de Captur niet goed snap. Dan liever een goed sturende hatchback, sedan of station.
@crs86: waarom snap je die kleinere SUVs niet? Dat zijn juist de enige die ik zou willen hebben. Kunnen wel over drempels, je kunt op de snelweg wel mee door de andere SUVs voor je kijken, maar je kunt er ook zonder angstzweet een krappe parkeergarage mee in. En qua ruimte aanbod is het precies een hatchback.
@mashell: vooral vanwege de wegligging. En omdat ze vaak pretenderen stoere offroaders te zijn (terwijl vierwielaandrijving vaak niet eens een optie is). Nee, liever een mooi aangeklede hatchback die leuker rijdt.
Het is de zelfde ontwikkeling als met de automaat, iedereen wil er tegenwoordig één.
Nu will iedereen een SUV en dus met automaat.
Het gevolg is dat autofabrikanten stoppen met het bouwen van dat wat te weinig verkoopt en over 10-20 jaar rijd iedereen in het zelfde.
Tegen die tijd waarschijnlijk “Batterij SUV’s”.
SUV’s en dergelijke zijn gedrochten. Minder goede wegligging dan een vergelijkbare lagere auto, minder ruimte dan een MPV, (veel) minder off-road dan een echte terreinwagen.. etc… etc..

Ik heb een poosje terug de kans gehad om een Qashqai en een Pulsar te vergelijken en die laatste, toch echt goedkopere en lager geklasseerde, auto was in zo’n beetje alles beter. Beter rijdend, beter afgewerkt en zelfs meer ruimte.
ENNNN Autoblog is weer bezig…

‘je reactie moet nog worden goedgekeurd’

Zitten er rare woorden in? Kijk zelf…
Schrijf ik regelmatig rare dingen? Bijna nooit…
Heb ik hier gereageerd op iemand die veel rare dingen schrijft? Nee dus!
( Dat is blijkbaar een reden voor dit geneuzel)

En ondertussen mogen de bekende trollen onder ons van alles blijven roepen… Autoblog aanvallen.. geen probleem.. één of ander merk aanvallen, kan ook.. Politiek, populistisch gezeur ten koste van anderen.. tuurlijk, doe maar..

Zeggen dat SUV’s gedrochten zijn… oei.. daar moeten we nog even naar kijken..

https://gyazo.com/6f93735e0e68e6f9746615c5c7d09204
@dracae: Daar word ik ook een beetje ziek van. Ik heb in een van mijn eerste posts per ongeluk het woord kut gebruikt en sindsdien duurt het een halve dag voor een post er door komt.
Wat ik hier doorgaans zie passeren doet hier op zijn zachts gezegd niet voor onder, ik denk ook dat ik maar een nieuwe account aan ga maken.
Ik wil wel een SUV, ik wacht met smart op de Lexus UX! Wat anderen er van vinden kan me geen moer schelen.

Als autofabrikanten alleen maar auto’s mochten maken die de gemiddelde autoblogger blieft, dan waren al heel wat fabrikanten failliet.
Even wachten op het overlijden van de babyboomers. Zodra onze demografie verandert, veranderen onze voorkeuren voor type auto’s ook.
@AutomotiveDesigner: En een halve generatie later verandert het opnieuw. En weer een halve generatie verandert het weer. En weer een halve generatie later …….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).