Deze 14 auto’s zien wij niet meer terug in 2018

Auteur: , 63 Reacties

Zoals we jaarlijks op deze dag doen: een saluut aan de auto's waarvan wij dit jaar afscheid nemen.

Mercedes-Benz CLS63 AMG

Ook dit jaar zijn er weer diverse auto’s die van ons heengaan. In sommige gevallen is dat vrij logisch: ze waren al wat ouder en een opvolger is onderweg. Maar er zijn ook auto’s die niet direct een opvolger krijgen. Het bekende fenomeen waar @CasperH tegen aan het vechten is zet zich voort: alles lijkt een crossover te worden. Ook kunnen we afscheid nemen van automobiele iconen. Natuurlijk, we moeten met de tijd mee en sommige dingen raken verjaard, maar voor de autoliefhebber is het vrij pijnlijk en duidelijk: het wordt bijna tijd om een andere hobby te gaan zoeken. Een saluut aan 14 auto’s die niet meer terug zullen komen in 2018.

Aston Martin V12 Vantage S
Het is één van de mooiste TopGear afleveringen ooit: Jeremy Clarkson die door Engeland rijdt met een V12 Vantage. “This does not feel like a beginning, it feels like an ending.” Hij had volkomen gelijk. Het autolandschap is enorm aan het veranderen. Daarom doet het ook pijn dat het einde voor deze topper in zicht komt: de V12 Vantage S. De bloedmooie lijnen, de kakofonie van de V12 en het elegante, analoge interieur zijn allemaal dingen van het verleden. Turbotorretjes die scheetjes laten, een elektrische boost dat verward word met ‘wauw’ en overgecompliceerd design is de toekomst. Mocht je het geld hebben liggen, koop deze Automotive dinosauriër.

Aston Martin V12 Vantage

Audi A3 driedeurs (8V)
Eigenlijk heel erg opmerkelijk dat juist de driedeurs hatchback-variant van de Audi A3 (rijtest) uit productie gaat. Er zijn namelijk jaren geweest dat het de enige variant was die je kon krijgen. Tegenwoordig is de keuze dusdanig (sportback, sedan, cabrio) dat niemand meer voor de driedeurs hatchback kiest. Een trend die we overigens bij veel andere merken ook kunnen bemerken. Vaak wordt er van een nieuwe C-segment hatchback geeneens een driedeurs versie meer gemaakt. Een verrassing is het dus allerminst.

Audi A3 driedeurs (8V)

BMW 6 Serie Coupé (F13), Cabriolet (F12) & Gran Coupé (F06)
De BMW 6 Serie gaat niet helemaal uit productie. Althans, er is net een nieuwe variant gelanceerd, de Gran Turismo. Maar dat is toch echt de opvolger voor de BMW 5 Serie GT die gewoon wat ‘hoger in de markt’ wordt geplaatst. Er komen wel opvolgers van de 6 Serie Coupé (rijtest), Cabriolet (rijtest) en Gran Coupé, maar deze zullen geïntroduceerd worden onder de naam 8 Serie. Inderdaad. Ook wat hoger. De 8 Serie concept is in elk geval veelbelovend. Dat mag ook wel, want BMW is de laatste tijd niet bijzonder omzichtig met zijn fans.

BMW 6 Serie

Citroen C3 Picasso
We gaan het vast nog wel een paar keer roepen: de MPV wordt verdrongen door de crossover. Dat betekent dat een handige en praktische wordt ingeruild voor een onnodig lelijke, zware en krappere auto. De Citroen C3 Picasso is misschien nooit een scheurmonster geweest en zal dat ook nooit worden. Het is echter wel het bewijs dat Franse flair en inventiviteit ervoor zorgt dat een compacte auto er geinig uit ziet, erg ruim is en comfortabel rijdt. Met name in het felgroen is de C3 Picasso een gave verschijning. Maar ja, een leuke auto die ook nog eens zeer praktisch is, mag natuurlijk niet anno 2018.

Citroen C3 Picasso

Citroen C5
De klassieke Franse berline wordt met uitsterven bedreigd en het lijkt niemand wat uit te maken. Dat is zonde, want het zijn altijd bijzonder fijne reisauto’s gebleken. Charmant en veel waar je voor je geld. De Peugeot 508 loopt ook op zijn laatste benen, gelukkig is de Renault Talisman er nog. De C5 (aankoopadvies) is de laatste Citroën die je met de befaamde hydropneumatische vering kon bestellen. Dit symbool voor ultiem comfort heeft het af moeten leggen tegen premium sportpakketjes. Dat is toch wel schrijnend, eigenlijk. In een tijd dat we allemaal uniek willen zijn bedanken we voor dit soort eigenwijsheid en kiezen we voor automobiele eenheidsworst.

Citroen C5 Break

Dodge Viper (VX)
Feit: Amerikanen zijn de laatste tijd bijzonder goed bezig als het gaat om rijdersauto’s. Aan de top staat de Dodge Viper (in memoriam). Natuurlijk wordt de ervaring van de auto compleet gedomineerd door de krachtsexplosie van de 650 pk sterke V10. Maar omdat het een atmosferische motor is met een groot slagvolume, kun je met het gaspedaal precies de juiste hoeveelheid gas doseren. In de jaren heeft het SRT team de Viper alsmaar verder geperfectioneerd. Op vele circuits is de Dodge Viper ACR de snelste straatauto, soms met de ACR een P1 of 918 voorlaten. Maar de gehele brigade van Lambo’s, Porsche’s en snelle BMW’s heeft ie in de pocket.

Dodge Viper SRT-10

Ford B-Max
Wat wil je van een kleine familie-auto? Dat ‘ie veilig, ruim en praktisch is. Wendbaar, betrouwbaar en betaalbaar. De Ford B-Max Vervulde die taak met verve. Het was een bovengemiddeld goede familie auto. De auto reed zoals een Ford: net even wat lekkerder. Maar in deze klasse wil men geen MPV, maar een crossover. Die zijn namelijk krapper, logger, onhandiger, zwaarder, langzamer en dorstiger. Maar wel stoerder. Precies wat je wil op het schoolplein. Niet alleen de liefhebbersauto’s moeten het veld ruimen voor een crossover, maar ook hele handige auto’s.

Ford B-Max

Holden Commodore (VF Gen-II)
Nog iets wat niet kan overleven: non-premium. Heel vroeger hadden we in Nederland auto’s als de Holden Commodore: groot, comfortabel, luxe en betaalbaar. Dat is niet cool. Het moet niet al te ruim, liefst te stuiteren (S-Line!), kaal en te duur. Zelfs de Australiers hebben moeten zwichten voor deze trend. De Holden Commodore, met zijn grote V8, achterwielaandrijving en handbak is een oprechte, brute charmeur met karakter. Als opvolger krijgen ze een nieuwe Commodore, die wij kennen als Insignia.

Holden Commodore

Mercedes-Benz CLS 63 AMG Shooting Brake (X218)
Dit is een dubbel afscheid. Ten eerste de combinatie tussen CLS en AMG. De nieuwe CLS zal er komen als ‘milde’ CLS 53 AMG. Niet dat je daarmee te kort gaat komen, maar het is net even minder overdadig dan de ’63’-modellen, zoals deze E63 S AMG. Zonde, want het paste uitstekend bij de auto. Ook zal de nieuwe CLS er niet komen als Shooting Brake. Deze variant bleek nergens populair, waardoor Mercedes-Benz de auto overbodig achtte. Zonde, want juist de combinatie van die twee (rijtest CLS63 AMG) was waanzinnig geslaagd.

Mercedes-Benz CLS 63 AMG Shooting Brake

Nissan Note (E12)
Je kan niet zeggen dat de Japanners niet goed de toekomst konden voorspellen. De Almera en Primera werden geschrapt en indirect vervangen door de Note en Qashqai. De Note was een compact MPV’tje dat perfect voldeed aan de eisen. De Note van de tweede generatie is onlangs uit productie gegaan in Engeland. Mensen met een beperkt budget moeten nu gaan shoppen voor de Juke of de Pulsar. Toegegeven, die laatste is eigenlijk een soort Almera, dus de keuze is vrij begrijpelijk. Toch: het was geen onaardig autootje om aan je oudtante (of je ouders) aan te raden.

Nissan Note

Infiniti QX70 (S51)
Het luxemerk van Nissan heeft diverse modellen in de aanbieding. De meeste hebben maar moeite om aansluiting in hun klasse te vinden, met name in Europa. Of dat terecht is, laten we even in het midden. Maar het is natuurlijk wel zo dat de auto’s niet een duidelijk herkenbare identiteit hebben. Op een donker Zandvoort zag ondergetekende een Q60 aan voor een Mazda 6… Dat wil niet zeggen dat ze het niet kunnen, de QX70 (voorheen Infiniti FX)  is de coolste Infiniti die er is. Het ding is knotsgek en over the top. Helaas is het einde in zicht. Hopelijk vindt Infiniti zijn mojo snel.

Infiniti QX70

Seat Ibiza Cupra (6J)
Ja, er is al een nieuwe Cupra. Zoals bekend is het aantal uitvoeringen wat minder dan voorheen. Er is geen ST variant (stationwagon) of een SC (driedeurs). Geheel volgens de trend dus. Misschien extra jammer dat de Cupra het veld heeft moeten ruimen en geen opvolger krijgt. Zeker omdat de Volkswagen Polo GTI (waar de vorige Ibiza Cupra zijn basis mee deelde) leuker dan ooit lijkt te zijn met de nieuwe 2.0 TFSI motor en 200 pk. Vaak is de Seat variant namelijk nét even leuker en goedkoper. Maar we zullen het nooit weten. Jammer.

Seat Ibiza Cupra

Toyota Auris (E180) & Avensis (T270) Diesels
Het begin van het einde van de oliestoker is echt wel aangebroken. Toyota heeft al vroeg ingezet op extra zuinige benzinemotoren en natuurlijk hybride technologie. Mede daardoor is de dieselmotor in veel modellen niet meer nodig. De Yaris heeft maar kort een dieseltje gehad, maar ook de Auris en Avensis zijn niet meer te krijgen met een satansap-motor. Dat wil niet zeggen dat Toyota de diesel compleet heeft afgedankt. Op de LandCruiser, ProAce en HiAce is een dieselmotor nog mogelijk.

Toyota Auris

Skoda Yeti (5L)
Met de Yeti had Skoda destijds een bijzonder interessante aanbieding in de showrooms staan. Crossovers begonnen toen net populair te worden en Skoda gaf er zijn eigen draai. Het was eigenlijk een moderne iteratie van de Matra Ranchero, de grondlegger van dit segment, eigenlijk. De Yeti (aankoopadvies) was misschien wel de leukste betaalbare auto van de Volkswagen Group. Het was een bijzonder ruime en praktische auto, goed uitgerust ook. Kortom, alles wat je wil bij zo’n gezinsauto. Maar men belieft ook een generiek uiterlijk, waardoor de Karoq en Kodiaq meer in de smaak zullen vallen.

Skoda Yeti Monte Carlo



63 reacties

Vergeten jullie de r8 niet?
@spotter474: en de model3! Oh wacht die hebben we het hele jaar ook al moeten missen…
@porker: en vergeet alle concurrenten voor de Model S uit 2012 niet.. Oh ja die komen ook pas 2019/2020.

De alternatieven voor de Model 3 zijn nog niet eens aangekondigd…
@flutterby: fanboy alert !
@moewat: Ah gossie, lastig he? Als een “fanboy” de feiten presenteert en je niks er tegen in te brengen hebt?
@flutterby: Ik heb in ieder geval niks in te brengen tegen jou feiten want ze laten me volledig koud. Alle elektrische auto’s en hun gehele fanbase kunnen voor mijn part de boom in.
@boris9397: tesla is in 2020 klaar aangezien de duitsers met elektros komen. Dan kiest men snel voor duitse klasse ipv amerikaans plastic
@wildbeest: zou dat niet prachtig zijn. Natuurlijk met Elon als grote winnaar die de Duitsers de toekomst heeft laten zien ;)

Waar ik (oprecht!) benieuwd naar ben is wat de Duitsers in 2020 op de markt hebben als concurrentie op de nieuwe Roadster, de Semi en natuurlijk de Model 3 en Model Y.

Overigens ben ik geen Tesla fan, maar het feit dat álle autofabrikanten nu met een BEV bezig zijn (vooral Toyota met hun fuelcel) toont dat ze voor lopen. Afwerking is nu een aandachtspunt voor de Amerikanen, maar kopiëren (lees: kennis inkopen) is makkelijker als zelf bedenken. Kijk maar naar wat Geely doet met Volvo.
@boris9397: goed verhaal, je hebt me overtuigd met je wijsheid.
Jammer dat de cls SB verdwijnt. Vond hem er fantastisch uitzien. De cla SB vindk dan weer afschuwelijk
@trolle: Ben gelukkig dus niet de enige die er zo over denkt.
@trolle: ach de nieuwe cls is sowieso afschuwlijk dus zo erg is het niet.
@trolle: zal ongetwijfeld goed rijden, achterkant vond ik maar lijken op een poepende hond…
Mercedes Shooting Brake bleek nergens populair te zijn. Een Stationwagon op basis van de Mercedes CLS. Is hier op AutoBlog niet laatst de Stationwagon van de Porsche Panamera tot auto van het jaar 2018 gekozen? Opmerkelijke keuze. Slechts 10% van de Panamera kopers kiest voor de Stationwagon-versie. Kijken of Porsche meer succes heeft dan Mercedes.
@ibssr: ik denk als Mercedes-Benz het interieur van de S-klasse er in had gezet, hij meer geslaagd zou zijn! Ik vond het interieur van de CLS soms net wat karig ogen (vooral het eerste model) als je toen vergelijkt met de S-klasse / CL-klasse.

Overigens: de hoofdfoto, jammer dat hij weinig is besteld maar wat een beauty is het! Een guilty-pleasure!
@roberto: Bij mij in de wijk reed een witte AMG Shooting Brake. Een plaatje. Is echter ingeruild op een witte X6…
Wat was dat een prachtfilm ja met de Vantage in Schotland(?). Krijg meteen zin om die aflevering nog eens te kijken. Heb de C5 ook altijd een prachtwagen gevonden. Om rest die verdwijnt zal ik geen traan laten.
@trustmeiamanengineer: Wales 🏴󠁧󠁢󠁷󠁬󠁳󠁿 toch?
Die C5 is toch wel heel erg gaaf op die foto.
@babybenz: ook in het echt ;) de C5 vind ik misschien wel het meest zonde dat die eruit loopt, er staat immers geen opvolger op de rol. En dat is echt een gemis. Die auto had veel zaken spot-on die je bij een D-segment station zou verwachten.
Die C5 heb ik echt nog noooit gezien op de weg..
@kalslasie: veel zijn er inderdaad niet, maar af en toe komt er toch echt wel eentje voorbij
@kalslasie:

Moet je toch eens vaker naar buiten gaan
@kalslasie: moet je eens wat meer rondkijken, ik zie ze hier regelmatig rijden. Ik weet in straal van een paar honderd meter 4 te staan.
Eeg jammer dat de cls sb eruit is. Ik had gehoopt na 1 januari naar de dealer te kunnen om er één te bestellen (met houten laadvloer!)
@lekbak: is nu dan toch het perfecte moment. Blijkbaar niet zo populair, dus prijzen van jahreswagens staan onder druk en er komt geen opvolger, dus je rijdt nooit met ‘het oude model’, maar met een klassieker in de dop
@lekbak: heb je je al eens verdiept in het onderhoud van die laadvloer? Is een vak op zich.
@406_v6: Als ik na 1 januari zo’n ding kan kopen boeit me dat geloof ik helemaal niks meer ;-).
Oh man, het zijn er toch een hoop die ik onwijs cool vind.

De V12 Vantage. Geweldige auto. Onwijs mooi ook. Nog steeds, na al die jaren. Tijdloze schoonheid. Kan ik helaas niet zeggen van de nieuwe Vantage. Bijzonder eigenlijk dat zo’n auto zo mooi kan blijven.

De CLS SB. Nutteloos ding. Het is geen Shooting Brake. Het heeft niet de binnenruimte van een sedan. Het heeft niet de bagageruimte van een station. Maar het is wel een onwijs mooie auto. Zeker in het diep donkerblauw. Setje 18/19 inch multispaak AMG-velgen eronder en je hebt een prachtig ding.

De Dodge Viper. Een icoon als je het mij vraagt. Een icoon met een veel te grote motor. Een 8,4 liter V10. Een motor die alleen de Amerikanen kunnen verzinnen. Maar ook weer niet. Het is een V10 en geen V8. Dat heb ik altijd wel geinig gevonden. Maar gaaf is zo’n Viper wel. Misschien wel een guilty pleasure.

Maar het jammerste is misschien wel de C5. Het is niet de mooiste auto die de Fransen hebben getekend in hun rijke geschiedenis. Maar wel een fijne reisauto. Met name door de genoemde hydropneumatische vering. Comfort was het de Fransen allemaal om te doen. Was inderdaad. Want ze zijn in dit segment volledig ondergesneeuwd door grotendeels de Duitsers die het segment domineren. Jammer, want het waren ooit de Duitsers die over de Fransen zeiden; so schön können wir nicht.
@viezefreddyw: Mooie reactie. Nog gefeliciteerd met behalen van de nummer één positie van de ‘Top 10: meeste reacties per gebruiker in 2017’.
@ibssr: Haha Thanks!
@viezefreddyw: eens. Ik heb zelf een stalen vering c5 station gehad. Die auto heeft een plekje in m’n hart… men wil uniek zijn, maar alleen als de buurman er een imago aan kan ophangen.
@coffeecup: Ja, doodzonde zeg. Ik hou wel van die eigenzinnige dingen. Vandaar dat ik een DS5 deze zomer heb aangeschaft. Helaas niet te krijgen met de geliefde vering.
@viezefreddyw: persoonlijk vind ik dat de Ford B-Max ook wel een honorable mention verdient. Klopt, een MPV is vaak zaaddodend saai en dat is bij de B-Max (ondanks dat ‘ie rijdt als een Ford) niet anders. Maar, Ford heeft wel haar nek uitgestoken door met de B-Max te innoveren en een auto zonder B-stijl op de markt te brengen. Dat vind ik dan wel weer tof.
Ik wist niet dat de 2 Peugeots nog steeds te koop waren. De aston en de ibiza zien er nog redelijk bij te tijd uit.
@michelyman: ik bedoel Citroëns. Ach hoort allemaal bij PSA
@michelyman: de Citroën kun je niet meer krijgen.
Een CLS 500 lijkt me toch de ideale autobahn auto, voldoende power, chique en comfortabel. Hopelijk herdenkt Mercedes zich nog ooit ergens en brengen ze hem weer op de markt!
Vorig jaar liep ik bij de intra tuin in halsteren daar stond toen een nissan note black serie en ik moet zeggen dat ik die uitvoering wel wat vind hebben.
En met het gezin zou het nog best een handige auto zijn
Niet getreurd! In 2018 gaat de EV3 er dan toch echt komen! De mannen van Morgan hebben ‘m af!

https://www.morgan-motor.co.uk/ev3/
Zo jammer dat die driedeurs modellen verdwijnen. Zijn vaak de leukste carrosserievarianten. En zelfs de meest praktische, achterin zit bijna nooit iemand maar over mijn schouder kijken (ook ook wat zien in plaats van deurbekleding) en genieten van het extra licht doe ik juist heel vaak.
@mashell: Vaak vind ik de driedeurs ook mooier (denk aan eerste Golf GTI of eerste serie Evoque). Vijfdeurs zien er vaak ook niet uit. Denk aan huidige vijfdeurs MINI. Vaak moest je behoorlijk in de beurs tasten voor vijfdeurs (MINI € 1000). Extra gewicht dat deuren met zich meebrengen had ik nog niet genoemd. De belangrijkste reden vergeet ik bijna. Een driedeurs versie heeft grotere deuren t.o.v. vijfdeurs, waardoor veel makkelijkere instap. Soms snap ik de autobranche niet. Er zijn zoveel versies van bijvoorbeeld de 3-serie dat ze je bijna niet uit elkaar kan houden. 3-serie 4-deurs sedan, 3-serie Stationwagon, 3-serie 2-deurs noemen ze coupé en verkopen ze als 4-serie, 3-serie GT, 4-serie vijfdeurs, etc. De mooiste BMW was de 2002ti (2-deurs sedan) en 2002ti touring (3-deurs). Het zal wel een bezuiniging zijn, vrees ik (lees verder opkrikken winsten).
Ben benieuwd hoelang de 370z het vol gaat volhouden.
@nopetrolnofun: Jij bent zoekende naar zo’n ding toch? Hoe gaat het daarmee?
@viezefreddyw: eerst de huidige nog verkopen en dan rustig kijken naar het liefst een blauwe! 😋
cls sb is een prachtige auto, gedurfd door mercedes om is wat anders te doen.

maar heb je wel is in 1 gezeten? je ziet acheruit niks en in de achterbak past niks.

ook zijn ze uiteraard veel te duur voor wat t is.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
De CLS SB heb ik nooit mooi gevonden, vind ik ook geen gemis. De Viper vind ik wel jammer. Toch raar dat Chevy zelfs de ZO6 prima weet te slijten en de Viper altijd moeite heeft met sales. Zitten toch in hetzelfde vijvertje. Qua specs en qua prijs. Ik vind het wel jammer. Vooral omdat de motor dus ook niet meer terugkomt. Die V10 is toch legendarisch. Zal mij benieuwen of Dodge nog met iets vervangends komt of dat de Hellcat’s en Demon dat nu moeten gaan doen. Toch een totaal andere auto.
@e34m5touring: In de praktijk is de Corvette all round gezien, de beste sportauto die er is. De auto is geschikt als daily driver en nog bijzonder praktisch comfortabel. Het is een heerlijke snelweg cruiser waarmee je makkelijk 1op12 rijdt en de onderhoudskosten zijn vergelijkbaar met elk ander GM product, oftewel, net zo hoog als die van een opel astra… En voor de luie Amerikaan, er is een automaat leverbaar.
De viper is een auto voor in het weekend of op het circuit, keihard geveerd, geen comfort, bloedheed in de cabine, onderhoudskosten van een ferrari en zuiniger dan 1 op 3 ga je nooit rijden.
Het prijsverschil lijkt in eerste instantie klein maar de corvette is haalbaar voor de Amerikaanse middenklasse terwijl een Viper enkel voor de rijkste 10% is weg gelegd en die hebben ook het geld om een ferrari te kopen met toch net iets meer status. Daarbij is een corvette van veel Amerikanen ook echt hun enige auto en hun daily terwijl de Viper vaak je 2e of 3e auto is
>Deze 14 auto’s zien wij niet meer terug in 2018
>Infiniti QX70
(╯°□°)╯︵ ┻━┻)

Zo’n mooie wagen, die de spuit krijgt. Wat jammer. T was toch, samen met de Q60 coupe, de mooiste Infiniti.

Nu dussm alleen nog de QX30, 50, 60 en 80 over. (In NL denk ik alleen de QX30 en de QX60). De 30 is best fraai, de 60 ook. Maar is niet zo mooi als de 70. Mijn fav. Infiniti SUV is dus nu louter de QX80
@toyotafortuner: Ons huidige aanbod bestaat uit de Q30, QX30, Q50, Q70 en QX70. De QX60 is volgens mij net te lomp voor Nederland: mensen beschouwen een Qashqai al als groot, dus auto’s zoals de QX60, Nissan Pathfinder, GMC Acadia en dat soort spul krijgen wij hier niet.

Ik vind Infiniti mooi, ondergewaardeerd, maar kijkend naar de markt is het te gedurfd en alternatief. Wat ik erg jammer vind overigens. Hier in Groningen rijdt wel eens een Q50, ziet er toch even wat spannender uit dan een Audi of BMW.

OT: een paar misbare, een paar onmisbare. Ibiza Cupra bijvoorbeeld, ik verwacht daar wel een nieuwe van. Die Citroëns, ja een C5 is geweldig maar te “normaal” voor het huidige Citroën, eigenlijk zou ik graag de DS 4S en DS 5LS in Europa zien, maar dat is ook slechts een wens. De C3 Picasso gaat inderdaad ten onder aan de SUV hype, maar ik heb dat dan ook nooit een geweldig model gevonden. Eerlijk, ik ben ook geen fan van de SUV hype, maar de C3 Aircross is een geinige wagen. Vorige week een proefritje in gemaakt, het voelt allemaal heel Citroën, of dat goed of slecht is moet je zelf maar invullen.

CLS Shooting Brake, in 63 AMG trim (of als je echt omkomt in geld, Brabus 850 trim) de perfecte auto, helemaal voor een stationcar freak als ik. Veel spannender dan de RS6, veel krankzinniger dan de Panamera. En nog zou ik hem boven geen van die twee verkiezen. Helemaal nu hij ten onder gaat aan de AMG E 63S Estate. Jammer, maar op de een of andere manier zal ik hem niet missen. Ik denk dat de CLS de enige auto is waar ik de sedan variant verkies boven de estate.

Aston, jammer, maar perfectie kun je niet verbeteren.
Audi A3-deurs, tsja, doet mij ook vrij weinig.
Nissan Note en Ford B-Max: leuke auto’s voor je ouders, ik ga ze zelf niet missen.
@720s: Bedoelde natuurlijk eigenlijk de QX50. (De oude EX) De QX60 (JX) past natuurlijk niet in NL.
@willeme

DwMooie quote:
” In een tijd dat we allemaal uniek willen zijn bedanken we voor dit soort eigenwijsheid (citroen C5 ) en kiezen we voor automobiele eenheidsworst.”

Heb zelf ook gekeken in het verleden naar die c5 met hydropneumatische vering. Maar het lijkt er toch op dat het een jonge fünfer gaat worden: want lage afschrijving en makkelijk doorverkoopbaar en statusgeilheid en gemis aan fatsoenlijke ballen … misschien toch maar eens kijken of ik zo’n mooie C5 kan vinden als op jouw foto. Houd ik het erfgoed nog ern beetje in stand
Uitgaande model Ibiza Cupra met de 1.8TSI is type 6P. De 6F was de versie met de 1.4TSI Twincharger.
@menaz: 6J dus ipv 6F.
Hopelijk loopt die crossover rage het zelfde af als, de matte lak rage. How the hell dachten mensen dat een mat zwarte auto mooi was, en met die kleur ook waarde vast zou zijn, en dat je meer vrienden zou krijgen. Btw ik vind het jammer dat de cls shooting brake verdwijnt. En wat ik nog meer jammer vind is dat de 8,4L v10 viper verdwijnt, want dit is toch wel een automotive icoon.
Matra Rancho
@arkenbout: Juist. Afgelopen week nog eentje in het wild gezien(!). In de Provence, uiteraard.
Jammer van de Yeti en de BMW 6 Gran Coupe …. eindelijk wat ander design , wil het publiek het niet.
Jammer van de V12 Vantage, heb ik al een paar keer van dichtbij mogen bewonderen. Wat een auto!

En ook jammer van de CLS SB. Een tijdje naar uitgekeken, maar de lichtste benzinemotor is een 3,5 V6. In België betaal je je blauw, elk jaar opnieuw…

Nu pas maar een Astra OPC uit 2014 aangeschaft, minder plaats maar wel meer rijplezier. Deze wordt trouwens ook niet meer gemaakt sinds enkele maanden. Er waren enkele maanden geleden nog enkele stockmodellen hier in Belgistan
Erg blij met mijn 2017 CLS Shootingbrake. Jammer dat hij niet terug komt. Ik kan het mij eigenlijk niet voorstellen. Hebben we hetzelfde niet gehad met de Jaguar XF Sportbrake. Zou ook niet meer terug komen. Ongeveer dezelfde argumenten.
Van de CLS ben ik nooit zo’n fan van geweest maar als ik de foto van die CLS shooting brake zie vind ik het toch wel jammer dat die niet meer gemaakt gaat worden.
Veel van deze auto’s hebben toch gegronde redenen waarom ze niet aanslaan op de markt, velen hebben dat hierboven al aangegeven (CLS SB, Viper etc.)

Ik heb zelf redelijk wat kilometers gemaakt in de Citroen C5 met 3.0 V6 turbodiesel en hydropneumatische vering. Supercomfortabel en altijd kracht over, heerlijke snelwegcruiser, maar toch, in zo’n topmodel merk je dat Citroen achterblijft op kwaliteit. Leer van het stuur was binnen twee jaar aan het slijten, voorruitverwarming komt niet tot in de hoeken, plastic slijt snel en ziet er na 2 jaar veel ouder uit. Onlogische navigatie en radiosysteem. Rare trilling in stuur bij bochten linksaf. Dat zijn dingen waarom mensen in deze prijsklasse (50-60K voor dit model) toch andere merken kiezen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).