
De AMG GT XX is meer dan alleen een apart smoelende Mercedes.
Weet u nog. De CONCEPT AMG GT XX van een tijdje geleden. Met dit concept wilde Affalterbach wel even laten zien wat ze in huis hebben op het gebied van een elektrische toekomst.
Maar dat ding kan daadwerkelijk rijden. En niet te zuinig ook. Of nou ja, juist wel. Enfin. Je begrijpt hopelijk welke kant ik op ga.
De Concept AMG GT XX namelijk in 24 uur maar liefst 5.479 kilometer afgelegd. Daarmee veegde hij het oude record van nog geen 4.000 kilometer compleet van tafel. Mercedes bedacht een vrij belachelijke test: een rit rond de aarde in minder dan acht dagen. Klinkt als een goed boek, maar het is echt gedaan.
AMG GT XX record

Rondje aarde in acht dagen (min een halve dag)
Dat deed het merk met de Concept AMG GT XX op het testcircuit van Nardò, Italië. De afstand die overeenkomt met de evenaar (40.075 kilometer) werd geklokt in 7 dagen, 13 uur, 24 minuten en 7 seconden.
De test werd voltooid met twee auto’s. Na meer dan 3.000 ronden op de 12,68 km lange ring eindigden ze slechts 25 kilometer van elkaar verwijderd. Het lijkt verdorie wel een 24 uur van Le Mans-race, zo spannend.

300 km/u als kruissnelheid
De test was geen gezapig endurance-rondje op spaarsnelheid. Nee, de AMG GT XX reed vrijwel continu 300 km/u. Alleen bij laadstops werd er kort gepauzeerd, waarbij de batterij gemiddeld met 850 kW werd volgestampt. Wat nou tanken? Na een paar minuten was er weer genoeg prik om door te jagen.
Volgens Mercedes was 300 km/u de sweet spot: snel genoeg om veel afstand te maken, maar ook efficiënt qua laadtijden en energieverbruik. Hogere snelheden waren technisch mogelijk, maar zouden uiteindelijk juist tijd kosten. Met 300 km/u lange afstanden afleggen? Daar dromen wij gejaagde autobahnverslaafden alleen maar van.

Technologie
Wat de GT XX zo bijzonder maakt is de aandrijflijn. Drie axiale fluxmotoren zorgen voor een piekvermogen van ruim 1.360 pk. Axiale motoren zijn compacter, lichter en krachtiger dan de conventionele varianten. Daarachter zit een direct vloeistofgekoelde batterij.
Want met 300 km/u en heel de tijd snelladen vraag je nogal wat van de aandrijflijn. Dankzij een slim koelsysteem met olie bleven de cellen zelfs bij 35 graden buitentemperatuur koel genoeg om dag en nacht vol gas te kunnen presteren.

De cijfers zijn bijna absurd: meer dan 5.300 kilometer per dag, dag in dag uit, acht dagen lang. Het resultaat is 25 nieuwe records in de boeken. Mercedes levert hier geen half werk af. Alle technische details zijn terug te vinden in het persbericht.
300 km/u rijden op langere afstanden, 850 kW snelladen. De elektrische auto begint zowaar leuk te worden..





Bizarre prestatie; benieuwd hoe dit vertaalt naar de straat-auto’s.
Weer onbetaalbare voertuigen en tegen dat de technologie beschikbaar is voor Jan met de pet zijn gewone straatauto’s nog duurder dan nu.
Dit zal snel genoeg naar de gewone betaalbare auto komen. Voor nu misschien duur maar eenmaal de early adopter fase voorbij is het productie process onder de knie en kunnen ze wel vooruit. In europa ga je toch niet anders kunnen. De vraag is maar welke tech. overleeft. Daar hebben we in het verleden al meerdere malen gezien dat de verkeerde won.
@ericc: Zo kun je alles platslaan. Maar dan mis je het punt: Mercedes laat zien dat het kàn. Keer op keer een accu heel snel volblaffen en meteen weer leegtrekken op deze manier is een indicatie dat herhaaldelijk serieus snelladen technisch gezien geen probleem hoeft te zijn, en ook dat er eigenlijk nauwelijks meer technische beperkingen zijn aan het langdurig vragen van veel vermogen van een BEV.
Ja, daar hangt op dit moment nog een woest prijskaartje aan, maar het kàn dus wel. Dat iets kan is altijd de eerste stap, en racen, of als er geen raceklasse voor je is, zo’n recordpoging, zijn bij uitstek de manier om dat te laten zien. En raceauto’s en recordauto’s zitten dus altijd ramvol met veel te dure technologie, waarvan hopelijk ooit een deel de reguliere straatauto’s bereikt. Dat is nooit anders geweest.
De eerste auto’s waren ook onbetaalbaar. De eerste cd speler kostte ook een paar duizend gulden. Zeurders blijven onbetaalbaar.
En iedereen maar schreeuwen dat de Chinezen ver voor lopen met BEV en niet meer in te halen zijn door Europa, oeps
Geweldig. Prestaties, design, effectiviteit en zelfs historisch verantwoord. En als ie ook nog eens 100% aanvoelt als een AMG V8 is het plaatje rond – geen grap, dit komt er echt aan. Mijn droomauto.
Gaaf – nu nog betaalbaar maken in de praktijk en je hebt een verkoop topper!
Mijn gedachten gingen meteen naar een andere recordpoging van Mercedes, in de jaren ’80. Met een licht gemodificeerde 190E 2.3-16v werd toen ook een dag of acht aan één stuk met bijna 250km/h gemiddeld rondgereden. Supergaaf vind ik zoiets.
Apart ontwerp en erg sportief. Zal in Moskou wel zijn weg vinden naar rijke mensen.
Deze wordt sowieso niet geleverd in Rusland. En ze zijn daar überhaupt niet echt fan van EV’s met hun vrijwel gratis benzine.
Met een dikke som money haal je hem echt wel naar rusland. Dan ben je extra speciaal als de rest op dino sap rijdt ;)
Lol, daar hebben we in onze Octavia 5 jaar over gedaan, die eerst 40k…
Iig mooi resultaat. Ik ben benieuwd of ze die test nog 2 a drie keer zouden kunnen herhalen met dezelfde resultaten. Want dan hebben ze accu’s die gewoon rustig 120000 km gezond blijven bij belachelijke laadstress en pittig ontladen.
Doe mij dan maar een 60kWh batterij en wat minder kilo’s.
Een keertje extra laden aan 860kW onderweg is dan gewoon die extra plaspauze die vrouwlief toch sowieso nodig had :)