5 dingen die opvallen aan de Nederlandse Dealer top 10

Auteur: , 25 Reacties

Komt jouw auto er ook vandaan? De kans wordt telkens groter.

Van Mossel

Vroeger was het leven zo simpel. Je at volkorenbrood van de bakker, bij de melkboer haalde je melk en bij de lokale Opel dealer haalde je je nieuwe Kadett.

Die tijden zijn al lang voorbij. Tegenwoordig eet men drie dubbel gehopte Quinoa salade en drinkt men tarwegras-sappen. En de dealer op de hoek is allang een veranderd in een popup-store voor kleding van jute en hennep.

Kleine dealers worden opgeslokt door de grote jongens. Deze trend was al een tijdje te bemerken, maar het gaat nu heel erg hard. Dat bevestig Aumacon. Volgens de specialisten trekken de Nederlandse dealerholdings de markt nu echt definitief naar zich toe.

1. 33%
De top 10 van de grootste dealerbedrijven in Nederland zijn goed voor maar liefst 33% van de totale verkopen. Ja, je leest het goed. Eén van de drie auto’s komt bij een holding vandaan die op dit moment in de top 10 staat.

BMW M240i - Broekhuis '19

Fotocredit: @bmwperformancefreak via AutoJunk.nl

2. Van Mossel
De nieuwe nummer 1 is de Van Mossel Automotive Group. Ze zullen de champagne wel koud zetten, want toevallig bestaat deze dealergroep in 2019 precies 70 jaar. Dubbel gefeliciteerd! Ze wisselen stuivertje met de Stern Groep. Overigens is veel van die groei gerealiseerd doordat de Van Mossel hard bezig was met overnames, zoals de VKV Groep.

Audi Q8 - Van Mossel '19

Fotocredit: @gwnfinn via AutoJunk.nl

3. Stern Groep
De enorme groei van Van Mossel was te veel voor de Stern Groep. Dat komt mede doordat Stern níet wist te groeien in 2018. De dealergroep incasseerde een verlies van 1,9% qua verkopen. Desalniettemin blijven ze aan de top staan. Het verschil met de nummer 3 is enorm.

Mercedes-AMG GT C Roadster (R190) '19

Fotocredit: @stevenk97 via AutoJunk.nl

4. Tesla
De vier Tesla dealers in Nederland fungeren ook als een dealer groep. Tesla Motors Netherlands heeft er een uitstekend jaar op zitten. Sterker nog, hun groei van 161% is bizar te noemen. Dat komt in dit geval nog níet door de Tesla Model 3. Het heeft te maken met de Model X en Model S die aan het einde van 2018 nog massaal op kenteken gezet. De verkopen van de grote Tesla’s is vervolgens compleet ingestort, maar de Model 3 maakt het dit jaar meer dan goed.

Tesla Model X '19

5. Nieuwe leden top 100
De trend van overnames, samenwerkingen en fusies gaat gestaag door. Voor de Top 100 betekent het dat dit jaar er veel nieuwe namen verwelkomd kunnen worden. De hoogste nieuwe binnenkomer is Janssen Van Kouwen Automotive. Zij komen binnen op plaats 24. Andere nieuwe binnenkomers zijn Zwartepoorte (75), Auto Smolders (77), Sutherland (79), Gerritse Hendriks (84), Jacob Schaap (86), Ambergen (89), Content Autogroep (91), en Auto Flevo (93).

Alfa Romeo 4C Van Kouwen '19

De top 10 ziet er als volgt uit:

Top 10

Meer lezen? Dit was de top 10 van vorig jaar!



25 reacties

Autobedrijven worden zelf bijna net zo vaak verhandeld als dat ze auto’s verhandelen.
Mijn dealer stond zeker in de top 10 voor hij de bak in ging.
“Van Mossel”, “Broekhuis”. Heerlijke namen hebben Nederlanders toch 😂
@thestino: Het is “Van DE Mossel”
@Ringwuppie: plaatje met de lelijke Audi doet anders vermoeden
@ringwuppie: Of kijk anders ff wat er op de gevel staat bij de foto van de Golf R
@thestino: Een fusie kan al helemaal tot wat moois leiden.
Super interessant
“Jou auto”?
Logisch dat nummer 1 en 2 nek a nek gaan. Ik vind ook altijd moeilijk kiezen of ik me tollie ook liever in een Mossel of in een Ster(n) steek.
@e36thuglife: Gelukkig ben je Frey om zelf te kiezen.
Hmm grappig ik drink tegenwoordig inderdaad tarwesmoothies, Grolsch en Hertog Jan hebben mijn voorkeur!
@kevindb: Grolsch en Hertog Weizen, best te doen!
Wat een ongelofelijk slecht geschreven stuk tekst… Ben halverwege maar afgehaakt. Staat barstensvol met spelfouten.
en waarbij stern op omvallen staat…
Tesla in de top 10, dat verbaast mij behoorlijk. Je ziet ze erg veel, maar toch….
Wat ik altijd vreemd vind zijn die afleveringskosten in Nederland. Die bestaan in België en Duitsland niet. Goed je krijgt geen volle tank maar dat is ook maar een tientje of 8.
@thomasthomas: die afleveringskosten bestaan in NL ook niet meer. Prijs is het bedrag waarvoor je de deur uitrijdt.
@thomasthomas: komt uit het verleden. Is toen losgeweekt van de autoprijs zodat er geen BPM over betaald hoefde te worden.
Van mossel…whats going up is going down..
Ach tis allemaal relatief. Heb ooit eens gelezen dat de Mercedes-Benz Niederlassung in Berlijn jaarlijks meer auto’s op de weg zet dan de complete importeur in NL. Om alles even in perspectief te plaatsen… en dit zal vast niet alleen bij Mercedes zo zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).