• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

792km – de elektrische Mercedes-Benz CLA is een beest #test

Auteur: Wouter, gepost 17 juli 2025 om 00:01 – 30 Reacties

elektrische Mercedes-Benz CLA test

De elektrische Mercedes-Benz CLA uit deze test is heel efficiënt en heeft een grote accu. 

Wie zegt dat autofabrikanten niet leren van hun fouten? De Mercedes-Benz EQE, EQS en de SUV-varianten van deze auto staan op een dedicated platform voor BEV (batterij elektrische voertuigen). In de queeste naar optimale efficiëntie tekenden de designers bij Mercedes-Benz extreem gestroomlijnde koetsen. Probleem is: niemand lijkt ze echt mooi te vinden en dus is het verkoopsucces van de EQE en EQS ver te zoeken.

Hoe anders pakte Mercedes-Benz het aan met de elektrische CLA uit deze test. Hiervoor werd ook een nieuw platform ontwikkeld. Het MMA-platfom is “electric first”, maar er komen dus ook benzine-versies van de nieuwe CLA.

Bedaagd uiterlijk CLA

Het uiterlijk van de nieuwe elektrische Mercedes-Benz CLA voor 2025 is eerder bedaagd, dan dat de designers te ver zijn gegaan. Het is allemaal nogal voorspelbaar, onmiskenbaar Mercedes-Benz én ook duidelijk een CLA. Alleen de verlichte sterren in de “grille” en de verlichte Mercedes-ster zagen we nog niet eerder bij Das Haus. De managementsamenvatting is: de nieuwe CLA is gewoon een Mercedes die toevallig ook volledig elektrisch te krijgen is.


Elektrische CLA

De CLA is de range-koning

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de elektrische CLA is qua elektrische aandrijving een dijk van een auto. Op de hogesnelheidsbaan van Nardo legde de elektrische Mercedes-Benz CLA 3.717 km af in 24 uur tijd. Daarvoor hadden ze 40 laadpstops van 10 minuten nodig en de gemiddelde snelheid (exclusief laadstops) was 214 km/u. Dus het wordt lastig om te beweren dat je met de elektrische CLA niet op wintersport kan…. 

Met een grote accu kan je ver rijden, maar Mercedes-Benz heeft veel meer gedaan om de CLA zo’n indrukwekkende range te geven. Aerodynamica is extreem belangrijk, zeker voor de praktijkrange op de snelweg. Ondanks dat de CLA er niet uit ziet als een gesmolten stuk zeep is de aerodynamica zeer goed, de CLA heeft een cW-waarde van 0,21. Het is bijna ongelofelijk dat Mercedes-Benz de EQE en EQS zo’n bijzonder uiterlijk moest meegeven….

Porsche had het idee al eerder met de Taycan, maar ook Mercedes-Benz monteert een versnellingsbak met twee versnellingen. Het zorgt voor een hogere efficiency op hoge snelheid, een nadeel is wel dat je het schakelmoment bij 110 km/u vrij duidelijk kan voelen. 

Dan is er nog de multi-source warmtepomp die Mercedes-Benz standaard monteert. Die gebruikt niet alleen energie van de buitenlucht, maar ook van de elektromotoren en de batterij. 

85 kWh en tot 792 km range

De Mercedes-Benz CLA 250+ en CLA 350 uit de test hebben beiden een accupakket met 85 kWh bruikbare capaciteit. Er volgt nog een kleinere accu met 56 kWh capaciteit, maar daarover zijn nog geen details bekend, maar reken op een range van meer dan 500 km.




Mocht je de allerkleinste 17” wielen specificeren dan haalt de Mercedes-Benz CLA 250+ een WLTP-range van 792 km. Zelfs met een zwaar voetje moet de CLA toch best een eind kunnen komen op een acculading. 

Als je weer moet laden, dan kan met drie fases met 11 kW aan een reguliere laadpaal. Snelladen kan natuurlijk ook en daar betaalt de 800-volts architectuur zich uit: de CLA haalt tot 320 kW aan een DC-snellaadpaal.

Prestaties elektrische CLA

Mercedes-Benz lanceert eerst alleen de dikkere versies, deels jammer voor de Nederlandse koper die wat meer “prijsbewust” is. 

De voorlopige instapper is de 272 pk sterke CLA 250+. Tijdens de test voelde de CLA 250+ vlot aan, maar overdadig werd het nooit. Het geeft aan dat we snel “verziekt” zijn in de afgelopen jaren, want de elektrische CLA 250+ sprint in 6,7 seconde naar de 100. Dat is gewoon best snel. 

Als het een onsje meer mag zijn, dan heeft Mercedes-Benz de CLA 350 4MATIC voor je in de “aanbieding”. De extra motor op de vooras levert 80 kW, totaal is er 354 pk beschikbaar.  De CLA 350 voelt duidelijk sneller aan en dat vertaalt zich ook in de sprintcijfers: de 0 naar 100 doet de CLA 350 in 4.9s.

Beide CLA’s zijn begrensd op dezelfde topsnelheid: 210 km/u. Echte autobahn brenners zijn het daarmee niet.

De elektrische CLA is een echte Mercedes-Benz

Dat betekent dat de aandrijving op de goede wielen zit: lees de achterwielen. Dat geldt overigens alleen voor de elektrische CLA en uiteraard niet voor de CLA 350 4Matic die vierwielaandrijving heeft.

Voor een beetje potente elektrische auto is achterwielaandrijving te prefereren, omdat het grote, direct beschikbare koppel vaak te veel is voor de voorwielen. Op droog asfalt kan de CLA dan ook prima zijn koppel kwijt. 

Ondanks de “sportieve” achterwielaandrijving is de elektrische CLA vooral een makkelijke en comfortabele auto om mee te rijden. De besturing is licht en een tikje gevoelloos, wat herinneringen oproept aan de jaren 90 Mercedessen. De CLA 250+ en CLA 350 gaan je beide niet verrassen met rare fratsen. Ongetwijfeld zit er ook nog een elektrische CLA AMG in de pen, die zal wat meer spanning brengen.

Dat is wel HEEL VEEL scherm

Zoals je mag verwachten bij een Mercedes-Benz is het interieur dik op orde. Maar Mercedes-Benz heeft er ook nog wel een handje van om het hele dashboard vol te plempen met schermen. Je raadt het misschien al, maar ook bij de CLA hoef je niet uit het raam te kijken voor wat vermaak. Het is echt heel veel, heel massief scherm. Persoonlijk vind ik het niet mooi, maar ik zou de CLA er niet op laten staan. Zo simpel is het ook.

Prijs en conclusie elektrische Mercedes CLA test

Mercedes-Benz doet wel weer een beetje vreemd, want ze communiceren nog maar één prijs: die van de CLA 250+ Launch edition Die lekker volgehangen elektrische CLA 250+ Launch Edition kost 58.979,-. Best een klap geld, maar ook veel auto, veel range, mucho snel laden etc.

Toch zijn we ook erg benieuwd wat de niet-Launch-Edition gaat kosten en wat de CLA met kleinere accu moet opbrengen. Ik verwacht dat de elektrische CLA met kleine accu rond de 500 km WLTP-range krijgt en hopelijk onder de 50k duikt. Dan is het helemaal een killer. 

Das Haus laat met de elektrische CLA zien dat je ze nog (lang) niet moet afschrijven. Qua range, laden, rijgedrag en andere technologie is de Mercedes-Benz CLA 250+ nu de benchmark in dit segment. BAM!

Een ruimere CLA is er ook: hier stellen we de elektrische CLA Shooting Brake aan je voor.

Ook interessant!

  • Elektrische Mercedes CLA: nieuw hoofdstuk met 792 km range [Video]
  • Nieuwe Mercedes CLA krijgt een Renault-motor uit China
  • Mercedes CLA blijkt nu al razend populair
  • Oei: Mercedes CLA heeft een nogal hoog BMI

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

cla, Elektrisch, Mercedes, Rijtest, Video

Vorig bericht: « Bezitters van campers zijn enorme klagers
Volgend bericht: Christian von Koenigsegg houdt van EV’s, maar bouwt er zelf voorlopig geen één »

Lees Interacties

Reacties

  1. bevano zegt

    17 juli 2025 om 01:21

    Mooie auto goede techniek, maar ik mis denk ik een stukje wat jullie eerder wel beschreven/aangetipt hebben.
    Nieuwe Mercedes-Benz CLA kan niet laden aan 400V-snellader:
    Of is dit een advertorial?

    Verder vindt ik de prijs nog wel meevallen voor een Mercedes met deze laad- en accu-techniek…

    Login om te reageren
    • Pordon zegt

      17 juli 2025 om 07:11

      Ik heb begrepen dat, met de komst van de shooting brake, er volgend jaar optioneel een omvormer te bestellen is voor het 400V laden.

      Login om te reageren
    • erwingrunn zegt

      17 juli 2025 om 07:34

      Het lijkt inderdaad een advertorial ipv test. Bij een test verwacht je eigen indrukken, die worden hier niet beschreven.

      Login om te reageren
      • Estate_of_mind zegt

        17 juli 2025 om 08:40

        Wouter is vrij negatief over het interieur toch?

        Login om te reageren
        • rendomjoeser zegt

          17 juli 2025 om 22:36

          Nee, hij schrijft dat hij alleen het scherm te groot vindt.

          Login om te reageren
  2. ghost zegt

    17 juli 2025 om 02:13

    Dus de gemiddelde snelheid op Nardo was 214 km/u maar je begrenst hem op 210…

    Login om te reageren
  3. sanderkomnogeensergens zegt

    17 juli 2025 om 05:10

    Heb hem bekeken. De launch edition. En om eerlijk te zijn: het is duidelijk de instapper van Mercedes. Niet echt premium. Denk daarbij aan bijvoorbeeld een zonneklepje van dun hard plastic, handschoenenkastje idem, ontbreken van een knopje om kofferbak automatisch te sluiten. Voelt meteen als niet echt een stap vooruit.

    Login om te reageren
    • vondick zegt

      17 juli 2025 om 06:25

      Aanstelleritus

      Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      17 juli 2025 om 06:58

      ik zou willen dat ik dit soort luxeproblemen in mijn leven had.

      Login om te reageren
    • Tonnie zegt

      17 juli 2025 om 07:25

      Oef dat zijn wel echt zaken die mijn leven direct miserabel maken, dus ik koop ‘m maar niet.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 juli 2025 om 09:01

      Ben het wel met je eens. Zulke dingen dragen enorm bij aan de premium beleving.

      Login om te reageren
    • Aalbert zegt

      17 juli 2025 om 09:56

      Collega heeft GLB AMG pakket met alle opties gehad……1 jaar in gereden. van de hand moeten doen, zelfs ingenomen door Mercedes, door de vele gebreken, motor, transmissie etc. daarvoor had hij al opmerkingen over idd de zeer eenvoudige afwerking onderzijde dasboard en dasboardklep, rafels aan de randen en zeer goedkoop, Aliexpress waardig.

      Ontzettend jammer dat Audi, Mercedes en BMW zo zichtbaar bezuinigen, dat was vroeger echt niet het geval. Wij hadden vroeger een W123 300TE (jaren tachtig) en later 190 ers met dikke motoren, als uit graniet gehouwen zo degelijk en perfect afgewerkt.

      Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      17 juli 2025 om 13:48

      Vallen over een ontbrekend knopje om je koffer te sluiten. Haha! En je lijkt het serieus te menen.

      Conclusie lijkt me vooral dat de mens een stuk minder premium geworden is. Droefenis.

      Login om te reageren
      • rs133 zegt

        17 juli 2025 om 17:45

        Het is nog onwaar ook… Kofferklep is gewoon de sluiten met een knop.

        Login om te reageren
  4. Johanneke zegt

    17 juli 2025 om 07:00

    Heel fijn dat ze een gestroomlijnde auto maken met erg goede range, lijken veel automakers verleerd. Wel jammer van het cheap interieur met enkel scherm. Ik ben wat dat betreft echt ouderwets, maar mijn ouders Mazda bijvoorbeeld heeft een vrij dun knoppenpaneeltje voor climate controls. Hoe fijn is dat, gewoon al je heated dit en airco dat gewoon met knopjes doen, je weet wel, zoals in iedere auto ooit totdat Tesla kwam.

    Login om te reageren
  5. Pordon zegt

    17 juli 2025 om 07:13

    Aanstaande maandag ga ik ‘m bekijken. Als de ruimte op de achterbank wat groter is geworden dan is de shooting brake kandidaat nummer 1 om de polestar te vervangen volgend jaar.

    Onze vorige CLA was echter te klein met kinderzitjes achterin dus ben benieuwd.

    Login om te reageren
  6. mattr zegt

    17 juli 2025 om 08:45

    Een versnellingsbak met twee verzetten gebruikt MB al jaaaren op de elektromotor van de plug-in hybrides(bv een GLC300e van de vorige generatie). Niks nieuws dus, behalve de marketing eromheen wellicht.

    Login om te reageren
  7. mashell zegt

    17 juli 2025 om 09:07

    Mooie auto, fantastische specificaties. Maar als het aankomt op harde plastics is zo’n plastic plaat als dashboard natuurlijk wel de kampioen. Dit is een geval van kijken hoe je het beleeft.

    Login om te reageren
  8. Aalbert zegt

    17 juli 2025 om 09:36

    2200kg voor zo’n kleine auto, echt bespottelijk. Plastic fantastic interieur ook met volop harde plastics, geweldig ‘Premium’. Laat je lkkr voor de gek houden.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 juli 2025 om 10:48

      2200 kilo is maar een getal. Tenzij domme overheden daar belasting tabellen aan hangen natuurlijk. Eigenlijk is 2200 kilo voor een EV met deze reikwijdte niet zo gek.

      Login om te reageren
      • Aalbert zegt

        18 juli 2025 om 08:39

        Onzin natuurlijk, bereik uitsluitend gehaald met erg groot accupakket en daardoor loodzwaar. In praktijk, zo zal blijken actieradius fors minder.

        Login om te reageren
  9. carguy24 zegt

    17 juli 2025 om 09:44

    Toch apart: iedereen klaagt altijd over geen knopjes voor de clima, maar dat is toch juist iets dat nauwelijks gebruikt wordt? Als het eenmaal goed staat hoef je er niet meer aan te komen dus geen fysieke knoppen nodig?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      17 juli 2025 om 10:51

      Een goede automatische airco hoef je inderdaad niet veel aan te doen maar die vind je in mainstream merken als Renault, Skoda, Peugeot, Ford, Hyundai of Toyota niet. Airco kwaliteit is echt iets waar de premium merken zich op onderscheiden.

      Login om te reageren
  10. gregorius zegt

    17 juli 2025 om 09:45

    Ik zie een CLA250+ zoals ik m in 2023 had verwacht.
    Dan kan je nog 20k extra erop afslaan om m te krijgen zoals hij had moeten zijn: CLA350+ 4×4. En zelfs dan kan hij zich op papier net meten met de concurrentie.
    Hopen dat je in de configurator al dat Thrust plastic eruit kan krijgen (je weet wel, die goedkope computerzooi met ledjes erin).
    Je mag mij een boomer noemen, maar MB maakt op het moment geen auto die een waardige opvolger is!

    Login om te reageren
    • Aalbert zegt

      17 juli 2025 om 10:34

      Auto’s worden meer en meer ontwikkelt voor de leasemarkt en termijn…..tot 6 jaar moeten ze het volhouden, daarna niet interessant meer.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        17 juli 2025 om 11:54

        Nonsens. Consumenten recht is heel sterk. Je mag verwachten dat een auto het minstens vijftien tot twintig jaar blijft doen.

        Login om te reageren
  11. Jeroen N zegt

    17 juli 2025 om 12:20

    Pfff, als er teveel plastic is dan spaar je toch ff door tot je een EQS SUV 680 met Maybach batch kan kopen…? Rij je ook redelijk uniek met 3 stuks op kenteken in NL

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 juli 2025 om 10:16

      Wie badge fout schrijft krijgt geen sticker…

      Login om te reageren
  12. banderas zegt

    17 juli 2025 om 14:42

    Met zo’n range maakt je de hybride toch totaal overbodig?

    Login om te reageren
  13. ytzenv zegt

    17 juli 2025 om 20:58

    Ja een meer Europees dashboard is wel wenselijk, verder interessante auto

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North