Ze zijn hoog, lomp, groot, verschrikkelijk duur en soms nog snel ook.
De SUV. Een carroserievorm waar petrolheads niet heel snel warm voor lopen. Toch hebben autofabrikanten er alles aan gedaan om ook autoliefhebbers in SUV’s te krijgen en dat is ze nog gelukt ook. Met auto’s als de Mercedes-AMG GLE 63 Coupé (rijtest) en de BMW X6 M (rijtest) worden performance en bruikbaarheid samen één. Over het ontwerp zijn de meningen natuurlijk verdeeld.
Naast betaalbare crossovers en SUV’s zijn er ook genoeg power SUV’s in ons land die werden aangeschaft met een stevig prijskaartje. Voor het geld van een Ferrari of een Lamborghini kun je tegenwoordig ook een dikke SUV krijgen. In de toekomst zal dit alleen nog maar gaan toenemen met auto’s zoals de Lamborghini Urus. In dit lijstje een overzicht van enkele SUV’s die op Nederlands kenteken een flink bom duiten hebben gekost. Klik op de foto om meer plaatjes te zien van de betreffende auto.
9. Tesla Model X P90D – 171.900 euro
In P90D-trim is de Model X (rijtest) behoorlijk prijzig. Kun je wel lekker spelen met Ludicrous-mode.
8. Cadillac Escalade – 172.915 euro
Een redelijk recente Escalade op Nederlands kenteken. Een bijzondere verschijning in het Nederlandse landschap.
7. BMW X6 M – 194.324 euro
Met 575 pk kom je niets tekort. Deze aangeklede X6 M kruipt richting de twee ton.
6. Audi SQ7 – 212.094 euro
Deze hele dikke diesel heeft meer dan 200.000 euro gekost.
5. Range Rover Sport SVR – 223.439 euro
Een beest van een SUV (rijtest). Klinkt ook bijzonder lekker.
4. Mercedes-AMG GLE 63 S – 225.555 euro
Love it or hate it. Deze Benz was zeker niet voordelig.
3. Porsche Cayenne Turbo S – 249.465 euro
Een fijne allrounder. Mag ook wel voor dat bedrag.
2. Bentley Bentayga – 337.346 euro
Een leuke woning.. of toch een Bentley Bentayga (rijtest)?
1. Mercedes G65 AMG – 417.378 euro
De voorlopige koning (rijtest). Meer dan 600 pk in een G-klasse is natuurlijk pure nonsens. Toch hadden sommige Nederlanders er bijna een half miljoen euro voor over.
appiejappie zegt
Als het toch fout moet zijn de Caddy of de GLE:-)
fietsenmaker zegt
Ik kan me erg moeilijk inleven in de man of vrouw die er voor kiest een GLE 63 coupe aan te schaffen. Wat is hetgeen dat bied deze auto dat een andere Mercedes niet kan bieden? Een gle is een fijnere wintersportbak , een s coupe is sierlijker, een g63 gekker, een AMG GT sportiever en de Gls is een grotere middelvinger. Blijkbaar is er vraag naar deze “compromisloze” allerskunner…
fietsenmaker zegt
@fietsenmaker: *dat deze auto biedt
joostvis zegt
@fietsenmaker: deze komt met extra proleetpunten!
fietsenmaker zegt
Haha, hopelijk valt er ooit nog een advies aanvraag in het postvakje van Willem waaruit volgt dat de GLE 63 coupe de auto is die je moet hebben. Dan krijgen we toch een keer inzicht in wat zo’n iemand bezield. €225.000 is serieus geld voor die proleet punten!
timt zegt
@fietsenmaker: Compromis-loos? Het is juist één groot comprimis. Hij kan alles, kan daardoor niets goed, en ziet er niet uit.
galverink zegt
@fietsenmaker: daarom zie je de SL bijna nooit meer rijden. Er zijn altijd mensen die een groot bedrag willen uitgeven aan een Mercedes, maar vroeger was de keuze beperkt tot de SL of een paar coupé’s. Nu is dit de no-brainer.
astondb10 zegt
Bentayga alsjeblieft!
volvov90 zegt
Die G65 is te duur.
sjeemsbond zegt
@volvov90: raad eens wat.. ze zijn allemaal veels te duur. Over 4 jaar pik je de meesten op voor 1/3 van de prijs,wellicht dan het overwegen waard…
peug206 zegt
En toch zou ik elke keer weer voor de cadillac kiezen wat een imposante en luxueuze uitstraling heeft die auto toch. Zeker met die bentley en de G klasse…
horza zegt
@peug206: vind ik persoonlijk ook de mooiste in dit rijtje!
autodrop zegt
Alleen de Escalade is wat mij betreft een volwaardige SUV. De G is een tank, de Cayenne volgt op plek 3. De rest is mehhh cross-over gezeik.
dutchdriver12 zegt
Ik snap de niet waarom een G klasse zoveel moet kosten. Er zit veel techniek in dat kost geld oké, maar qua model vind ik het een lachertje..
driver28 zegt
@dutchdriver12: vroeger kon je nog alles van een nieuwe overzetten op een oude chassis ;) (jeweetwelwaaromtoch) haha of dat nu nog zo is..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@dutchdriver12: 1 woord: BPM… 119.243,- om precies te zijn! Damn…
ThomasBol zegt
@dutchdriver12: heb je wel eens naar het Nederlandse belastingstelsel gekeken? ;-)
joostvis zegt
@dutchdriver12: Antieke auto’s koop je nou eenmaal niet voor een appel en een ei…
sjeemsbond zegt
@dutchdriver12: De reden is de productie aantallen. De G klasse wordt amper verkocht en geproduceerd. Moet MB dan de productielijn aanzwengelen omdat iemand perse een G wil, dan kost dat centen.
kilum zegt
@sjeemsbond: Wat?! De G-klasse amper verkocht? Laat me niet lachen man. Nog nooit buiten Nederland geweest? De G-Klasse is waarschijnlijk 1 van de best verkochte Mercedesen. In G65 trim zie je ze in Europa niet zo vaak. Maar buiten Europa doet de G65 het ook behoorlijk goed. Alhoewel de meeste mensen dan alsnog de G63 kiezen.
sjeemsbond zegt
@kilum: Grappig. Ben al 12 jaar niet meer in NL geweest, maar dat ter zijde. Amper verkocht idd. Praat uiteraard over absolute aantallen. Er worden net iets meer C’s en E’s verkocht dan Gtjes. In totaal 241 Gs in NL sinds de introductie vs. Ruim 105.000 C klasse autos (volgens autoweek) Wellicht een interresante website voor je. Steek je wat van op. http://www.dr-aart.nl/Statistiek-absoluut-en-relatief.html
kilum zegt
@sjeemsbond: Met dank aan @willeme
https://www.autoblog.nl/nieuws/11-autos-die-minder-werden-verkocht-dan-een-mercedes-g-klasse-93390#post-93390
unknown32 zegt
Belachelijke prijzen hebben jullie:-)
thoisss zegt
Lekker hoor @RubenPriest, nog om 11 uur aan het schrijven voor de autoliefhebber. Qua zeecontainers vind ik de SQ7 toch wel erg lekker.
redneckdarian zegt
Ik snap sowieso niet waarom je een nieuwe auto zou kopen en al helemaal niet iets zo duur als deze schepsels. Voor hetzelfde geld als die g kan je 40 leuke occasions halen, of meer!
mashell zegt
@redneckdarian: sommigen dromen van een dikke SUV, anderen van een occasion handel. Ieder zijn ding.
redneckdarian zegt
@mashell: Tis toch veel leuke om een beetje afwisseling te hebben dan 1 auto VOL met compromissen?
bmwtouring2 zegt
@redneckdarian:
Volledig mee eens!
Edge zegt
Het prijsverschil tussen de VS en hier blijft verbazingwekkend. Een dik uitgevoerde Escalade ESV heb je in de VS voor omgerekend net iets meer dan €90.000 euro… Dan springen je de tranen toch bijna in de ogen.
stephane8200 zegt
@Edge: in de UK heb je een Bentayga ook al voor de helft.
driver28 zegt
@Edge: hier in NL moet bijna de helft naar apeldoorn…
ThomasBol zegt
@Edge: Vorige week bij de dealer in de ‘één na duurste’ Cadillac CT6 3.0TT gezeten. $73k. Echt een top alternatief op een 5-serie, de CT6 is namelijk bijna formaatje 7-serie die kaal toch dik $20k meer kost.
http://imageshack.com/a/img923/4860/BXusho.jpg
&
http://imageshack.com/a/img923/193/RymKvW.jpg
autodrop zegt
@thomasbol: bloedmooie wagen!
v8t6t5 zegt
De G-klasse is geen SUV ?
willeme zegt
@v8t6t5: strikt genomen is de G-klasse (samen met de Escalade) een SUV. SUV is een Amerikaanse term en zijn hanteren de regel dat een SUV een ladderchassis heeft (bolt on frame). De rest zijn slechts crossovers ;)
v8t6t5 zegt
@willeme: Van wat ik altijd heb begrepen is een SUV een auto voor op de weg met terreincapaciteiten d.m.v. vierwielaandrijving. Dit in allerlei klasses. Een G-klasse is dan een 4×4 terreinwagen, net zoals mijn Range Rover. Natuurlijk kun je alles onder de term SUV knallen maar ik zie een Escalade niet doen wat ik met mijn RR allemaal kan.
willeme zegt
@v8t6t5: alleen de oude Range Rovers met laddefchassis. De huidige heeft een zelfdragend chassis.
nathoes zegt
@v8t6t5: ik zie een RR ook niet doen wat een G kan
v8t6t5 zegt
@willeme: Bedoel je body on frame of bolt on frame btw?
willeme zegt
@v8t6t5: body bolt on frame ;-). Ladderchassis met de koets erop.
langedweil zegt
Tonnen uitgeven voor een auto en dan alles in een saaie zwarte of grijze kleur
driver28 zegt
Beter gewoon middenklassertje.. Camg of een M4 en nog een cabrio erbij :) hou je nog geld over ook misschien…
maferick74 zegt
Een statussymbool gaat niet meer over hoe mooi iets is, het gaat er volgens mij om dat je juist iets belachelijks koopt zodat anderen kunnen zeggen… wow zoveel geld voor zo iets lelijks, dan moet ie wel erg rijk zijn. Een soort van middelvinger naar iedereen. Dan hebben ze het goed gedaan met die G-klasse. Koop oude container? Schroef er wielen onder en een badge? Tadaa
Gulli zegt
@maferick74: Haal een standaard ontwerpje van internet, draai er een dikke V8 met supercharger in die op papier belachelijke cijfers haalt. Vraag er vervolgens een half miljoen voor want exclusief enzo en mensen kopen het. Niet omdat het een goede auto is, maar om te laten zien dat ze een auto van een half miljoen hebben gekocht. De enige reden dat Mansory nog steeds auto’s verkoopt, het ziet er duur uit.
pindakoning zegt
Wist niet dat zo’n Audi SQ7 zo duur was!
gerjan zegt
Voor mij de G klasse zonder twijfel. Alleen dan niet in het zwart. Maar mooi kleurtje er op. Op plek 2 de caddie. Geweldig mooie auto. Verder staan er geen mooie auto’s tussen.
ronaldddvos zegt
Waar is de G 6×6 dan? Die is toch nog duurder? Kan me herinneren dat er 2 (volgens mij) op nl kenteken staan?
lekkerlinksrijden zegt
@ronaldddvos: dat is geen SUV. Dat is een legervoertuig ;-)
moveyourmind zegt
Als ik een kapitaal stuk zou hebben te slaan op een SUV wist ik het wel:
http://www.rulez-t.info/uploads/posts/2010-12/1291902923_1291845843_muzej_lamborghini_75.jpg
Zo’n Lamborghini LM002 is in zijn eentje stoerder dan al deze handtasjes bij elkaar.
pomoek zegt
@moveyourmind: now you’re talking!
kennone zegt
Vind die Escalade wel mee vallen mmmet onze slurptax
hight96 zegt
@kennone: Moet je voor de grap eens kijken wat hij in thuisland Amerika kost, omgerekend in euro’s..
kennone zegt
@hight96: koop je hier misschien net een golfje voor
hight96 zegt
@kennone: Eerder een aangeklede 3 serie, maar dan nog…
joostvis zegt
Ik kies mooi voor de SQ7. Geen gigantisch overdreven wagen en het lijkt me onverdeelbaar comfortabel rijden met zo’n dikke V8 diesel!
toyotafortuner zegt
De Escalade. Want zo heur je te SUV’en. De échte daddy.
Op 2 voor mij de G: heerlijke combo zeg: een V12-powered SUV!
toyotaprius zegt
Van de week 2x bijna ondersteboven gereden door een dikke meneer in een bmw x6m met een Kontrimo kenteken…
stgp zegt
@toyotaprius: als ie het 2x probeert zou ik er meer achter gaan zoeken als ik jou was ?
toyotaprius zegt
@stgp: vast iets persoonlijks… wellicht geen fan van een Prius
camber24 zegt
@toyotaprius: wie zou dat nou zijn……..
toyotaprius zegt
@camber24: het feestbeest uit Velle..
camber24 zegt
Gek genoeg verbaast me nummer 9 het meest. Wat een klap geld. En dat voor zo’n lelijke auto.
viezefreddyw zegt
171.900 euro voor een Tesla Model X. Naast het feit dat ik het echt geen mooie auto vind, vind ik hem ook nog eens veel te duur voor wat je er voor krijgt.. De meest imposante is natuurlijk de Cadillac. Het mooiste model van dit lijstje vind ik de Range Rover, alleen is hij niet al te mooi samengesteld.
pomoek zegt
@viezefreddyw: het verschil met de rest is natuurlijk dat je niet om de dag je tank vol hoeft te gooien.
viezefreddyw zegt
@pomoek: Maar ook dat je niet even lekker naar Tirol kunt rijden zonder urenlang te moeten bijladen tijdens de rit.
pomoek zegt
@viezefreddyw: van de week stond op autojunk het verhaal van die jongen die in de Tesla van zijn vader naar le Mans is gereden. 3 keer een half uur opladen. Het is anders als dat we gewend zijn maar zo erg klinkt het niet. Om de 2 uur stoppen, espresso erin, even de benen strekken, lekker lunchen. En als je naar Tirol rijdt ben je toch op vakantie dus waarom er net lekker van genieten?
viezefreddyw zegt
@pomoek: Vanaf mijn woonplaats is het 800 kilometer naar Le Mans, 1020 kilometer naar Tirol. Dan vind ik drie keer een half uur stoppen om te laden best lang en veel. Naar Le Mans rijden lukt mij op 1 tank diesel. Naar Tirol hangt het er een beetje van mijn rechtervoet af op de autobahn… Ik hou er van om alles in 1 stuk door te rijden dan dat ik meerdere keren noodgedwongen moet stoppen.
audirijder zegt
@pomoek: maar wel om de dag aan de stekker gooien.
pomoek zegt
@audirijder: elke dag denk ik wel. Maar ik betaal liever een volle lading voor een Tesla dan een volle tank voor een Escalade.
Gulli zegt
Gaat niemand voor de RR Sport SVR? Doe mij hem dan maar :) Die wrap pulk ik er wel af, geen probleem.
hight96 zegt
@Gulli: Je zult hem toch nog moeten delen ;p
pomoek zegt
Misschien omdat de foto wat vertekend en omdat ik ‘m niet zo vaak in NL zie maar die Escalade is een prachtige verschijning! De GLE is wat mij betreft de grootste ‘waarom in godsnaam’ auto van het hele stel. Te groot, weinig binnenruimte, te duur en vreselijk lelijk. Als ik tussen de 2 moest kiezen dan werd het de G- klasse.
ewolthaus zegt
Beetje jammer dat er voor dat geld geen enkele mooie wagen tussen zit.
Model X is een opgeblazen Ford Focus met nutteloze vleugeldeuren.
Cadillac Escalade, BMW X6 M, Audi SQ7, Range Rover Sport SVR & Mercedes-AMG GLE 63 S zijn te wanstaltig voor woorden en net name compensatie voor een niet nader te benoemen minderwaardigheidscomplex…
Porsche Cayenne Turbo S & Bentley Bentayga zijn grote, onbeholpen versies van veel mooiere ‘normale’ wagens.
De Mercedes G65 AMG is qua voorgeving nog best te pruimen wegens zijn ‘retro’ looks maar in deze versie alleen geschikt voor overbetaalde voetballers en Russische ‘zakenmannen’.
Zo zie je maar, geld is geen garantie voor smaak.
viezefreddyw zegt
@ewolthaus: Een ieder heeft zijn/haar eigen smaak. Er is niemand die geen smaak heeft, alleen een afwijkende smaak van die van jou. Als iemand dolgelukkig is met een X6M of een Cadillac Escalade dan is dat zo.
ewolthaus zegt
@viezefreddyw: Klopt. Daarom staat mijn naam erbij. Omdat het mijn mening is ;-)
viezefreddyw zegt
@ewolthaus: Maar je zet het neer als feit, niet als mening.
ewolthaus zegt
@viezefreddyw: Zet jij bij elke post: “Dit is slechts de mening van vieze Freddy.” ?
viezefreddyw zegt
@ewolthaus: Nee, dat doe ik niet. Wat ik wel doe is respect hebben voor andere mensen hun smaak en het niet afserveren alsof ze geen smaak hebben en alsof ze last hebben van een minderwaardigheidscomplex. En van jou mag je ze alleen rijden als je voetballer bent of een Russische ‘zakenman’. Smaak is altijd persoonlijk gebonden. Dat wil zeggen dat de ene het wel mooi vind en de ander niet. Daar is niets mis mee.
ewolthaus zegt
@viezefreddyw: Nou ja zeg, doe ff normaal. Ik reageer gewoon met wat ik vind. Zint ’t je niet, dan scroll je verder.
viezefreddyw zegt
@ewolthaus: Dat doe je misschien wel, maar je zet je mening neer alsof het een feit is. Daar ging het me even om. Maar maakt verder niet uit hoor. Niet boos worden.
Loek zegt
@ewolthaus: er zit een verschil tussen de werkwoorden “zijn” en “vinden”.
banaan7 zegt
*ziet Cadillac*
Woah! Waarom zie ik die nooit!
*ziet X6M*
*bweurk*
Weer mijn telefoon ondergekotst…
hight96 zegt
Ik zou voor de Range Rover gaan. Niet alleen de mooiste in mijn opinie, hij klinkt ook nog eens heerlijk!
jack_abarth zegt
Deze had ook wel in het rijtje gemogen i.p.v. die Tesla.
Kenteken: JT-824-P
Merk/model: LAND ROVER RANGE ROVER
Datum toelating: 17-06-2016
Originele kleur: GROEN
Carrosserie: stationwagen
Brandstof: Benzine
Vermogen: 551 pk
Nieuwprijs: 341.025 Eur. (72.879 Eur. BPM)
https://www.autojunk.nl/2017/01/rr-hollandholland
Loek zegt
Hoe zit dat nou vandaag de dag met de subsidiewetten rondom volledig elektrische auto’s?
mashell zegt
@720s: een beetje aftrek als een bedrijf zo’n ding koopt. Lage bijtelling als je er één zakelijk rijdt. Maar zo gek als in 2012/2013 is het al lang niet meer.
thomasthomas zegt
Vind zo’n Tesla er niet bijhoren. Heeft niets stoers. Ja vleugeldeuren voor de achter passagiers boeien!
kenner zegt
Die Tesla is imo geen SUV hoot
banaan7 zegt
@kenner: haal de X6 en de GLE dan ook maar meteen weg
jippie zegt
Subsidieslurpend Nederland mag de eigenaren van deze auto’s wel dankbaar zijn. Dit is serieus geld in BPM. Hoeveel Upjes en Aygootjes moeten er verkocht worden voor een zelfde hoeveelheid BPM afdracht?