8 redenen waarom we de M5 F10 niet zomaar vergeten

Auteur: , 49 Reacties

We moeten binnenkort afscheid nemen van de M5 F10. Een goed moment om nog eens even stil te staan bij deze heerlijke sedan.

8 redenen waarom we de M5 F10 niet zomaar vergeten

De G30 5-serie is hier en dus mag de vorige generatie 5-serie plaats maken voor de nieuwe Fünfer. Het topmodel, de M5, is nog niet aangekondigd. Toch gaat de productiekraan van de M5 F10 (rijtest) later deze maand dicht. Een geweldige sedan waarbij leeftijd nog geen probleem is. In samenwerking met spiritueel leraar autotechniek @willeme kwamen de volgende feiten naar boven.

Positief of kenmerkend:

De laatste M5 met een handbak
Om maar meteen met een sentimenteel feitje te beginnen. De M5 F10 was in de U S of A te bestellen met een handgeschakelde versnellingsbak. Omdat koppelen veel stoerder is aan de andere kant van de oceaan. De nieuwe M5 zal het enkel moeten stellen met een automaat.

Meer vermogen
Het was misschien wel de grootste wijziging in vergelijking met de M5 E60. De V10 werd gedumpt voor een efficiëntere biturbo V8. Het blok was sneller, comfortabeler én zuiniger. Standaard leverde de M5 F10 560 pk (+53 pk).

De eerste M5 met het Competition Package
Optioneel kon je voor wat extra pegels een extra snelle M5 krijgen. Met het Competition Package kreeg je een M5 met 575 pk en onder andere een aangepast onderstel.

De eerste M5 met 600 pk
Het bleef niet bij 560 (of 575) pk. De gelimiteerde M5 30 Jahre (rijtest) kwam met maar liefst 600 pk en 700 Nm aan koppel.

Zakelijke uitstraling
Doordat de G30 5-serie op uiterlijk gebied geen revolutionaire wijzigingen onderging, oogt de F10 5-serie nog prima. Dit in tegenstelling tot de E60, die inmiddels een onderkin begint te krijgen.

BMW M5 30 Jahre

We vergeten het model niet vanwege bovenstaande veelal positieve feiten, maar we vergeten de auto ook niet vanwege de negatieve feiten. Helaas voor BMW was het niet alleen maar gloria voor de M5 F10:

Eerste M5 met Active Sound bullshit
We zijn inmiddels gewend dat ieder M-model beschikt over motorgeluid over de speakers. Bij de M5 F10 was dit echter nog een nieuw dingetje en dus even wennen. Voor haters een veelgebruikt argument om de E60 M5 met V10 te blijven verheerlijken.

Zware jongen
BMW heeft samengewerkt met carbon producent SGL om de destijds nieuwe M5 iets speciaals mee te geven. Qua gewichtsbesparing schoten ze weinig op. De M5 F10 was namelijk zwaarder dan zijn voorganger.

Geen perfecte allrounder
De M5 E60 was er gewoon als Touring. De M5 F10 kon je helaas enkel als sedan krijgen.



49 reacties

Was de F10 M5 werkelijk verkrijgbaar met x-drive?

-edit: inderdaad verward met de M550d, foutje bedankt! Nu gefixt-
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: i don’t think so ?
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: futuristisch denken
Ik ben een fan van m5’s, deze doet me echter niks. Saaie uitstraling, saai geluid, matig interieur.
De E39 M5 blijft toch wel de M5 onder de M5’s
@whoppie: vergeet de E28 ook niet!
@babybenz: boeew
En stiekem was het, ook in normale uitvoering, best een mooi ding
Deze M5 klinkt als een natte wind. Daar doet AMG het echt vele male beter, zelfs de biturbo V6.
@breinstein: volledig mee eens!
@breinstein: Ik heb er ooit eens een gehoord met 700PK en akra’s dat klonk echt niet als een natte scheet
@casperfcb: die klonk zeker meer als de dag nadat je een bucket hotwings van de KFC naar binnen hebt gewerkt
@boxtarus: Nou spreekt hier een ervarings deskunidge. Maar dat klonk wel wat anders misschien was het omdat het in een wasplaats was maar t klonk echt dik!
@casperfcb: alles met 700 pk en akra’s klinkt niet als een natte scheet. What’s the point? Mag een stock M5, een krachtige en dure auto, wél klinken als een natte scheet? Wat mij betreft mag je voor zo’n bedrag eigenlijk wel een dikke auto met bijpassend geluid verwachten.. Ipv eerste nog van alles te moeten aanpassen.
@rikus: Dus eigenlijk klinkt hij als iemand met een stoma? Die kunnen geen scheten laten..
@rikus: Ja, je hebt misschien ook mensen die een auto kopen puur om de pk’s en uitstraling en niet om het geluid.
@casperfcb: Die mensen kopen een M 550D. Looks, power en een “normaal” geluid. M5 mensen willen ook gewoon een M5 geluid. Heb ook nog nooit ergens gelezen dat het geluid van de E60 M5 heel erg kut is. Dat dat wel minder kan. Nee, dat was juist een enorm pluspunt aan die wagen.
@breinstein: met een dikke akrapovic dr onder viel dat toch wel mee? Daarmee heb je in mijn ogen het enige minpuntje aan die auto verholpen!
@breinstein: eerlijk gezegd ben ik ook niet erg onder de indruk van het geruft van moderne AMG’s.
Hoewel ik de F10 5-serie een geweldig mooie auto vind, vind ik de M5 ervan een teleurstelling. Het ding heeft me wat dat betreft nooit wat gedaan. De E63 AMG vind ik een veel dikkere powersedan terwijl ik de W212 in de basis minder mooi vind dan de F10. Zeker in vergelijking met de E60 M5 vind ik de F10 M5 wat te soft in alle aspecten. Ik zal hem niet missen.
@viezefreddyw:Ben ik met je eens, in deze klasse verkies ik zeker de E63 amg boven de m5.
Om hem laf te noemen gaat misschien wat ver, maar vind het een vrij seksloos ding. Mist de uitstraling die je wilt hebben als je 600 pony’s onder de kap hebt.
redenen waarom we de M5 F10 wel vergeten:
hij is zwaar
hij ziet er ouderwets uit
hij stuurt niet goed (ook niet echt slecht, maar goed zeker niet)
Op een circuit wordt je zoek gereden door een Clio RS.
je ziet er vaak alleen 50+ers in rijden
@janjansen dan ben ik de uitzondering met mijn 32 lengtes.
@fonny: met zoveel variatie in lengte maakte ik mezelf wat kleiner en ging voor een M2. ;-)
@fonny: haha pannenkoek. Laat ze maar zagen ;)
En toch vind ik de E60 M5 vele malen mooier dan de F10. Maargoed wat ik vind is niet belangrijk
@arnoldh: die V10 is geweldig. Maar als je het over een mooie M5 hebt, e39!!
Mooi tijdloos design, fantastische auto. Ow ik rij er zelf 1tje :-) niet helemaal eerlijk eigenlijk.
Ik vond de E60 veel extremer aanvoelen ondanks het verschil in prestaties. De F10 is wel erg handelbaar vind ik. Je rijdt heel makkelijk (heel veel) te hard zonder het echt te merken. Niet perse slecht maar minder ‘M5′ dan ik verwachtte. De E34 en E39 (de E28 heb ik nog niet gereden) zijn dan wel echt analoog. Heeft ook zeker z’n charme maar dat extreme van de E60 missen ze vind ik. Dat is dan ook de gene die ik graag nog een keer wil. Liefst een Touring uiteraard. In Daytona Violett graag.
Nou ik vind de M5 een topauto zeker de E60/E61 met heerlijke V10. Daarna is BMW bergafwaarts gegaan met het geluid van de M5. Het klinkt gewoon niet als een dikke V8. Heel erg jammer. Ik heb met een F01 gereden maar afgezien van de trekkracht kreeg ik het er niet warm van. En dat voor een M5. De 63 amg is een feestje voor je oren. BMW maakt rijden geweldig, tja wel steeds minder dan ik onderhand overweeg over te stappen naar een ander merk. Leuke tip trouwens hoe een echte V8 moet klinken (en zet je subwoofer aan): https://youtu.be/rRIxgpdOo1I
Je moet ook voor de M6 GC gaan…
V10 van de E60 zonder turbo’s vs. een F10 M5 V8 mét…tja, doe mij maar die V10! Qua looks was en is de E60 ook veel meer uitgesproken.
Aah haa. Is het dan een import. Hier rijd al een paar jaar eentje met een handbak in de buurt
De E39 M5 heeft de mooiste sound van de V8 M5. De V10 uit de E60 klinkt fantastisch!
Alleen is de V10 belachelijk sloom onder de 5k rpm. Lees elke stront diesel knalt je voorbij.
Ik heb dan nog liever de e60/61,de f10 heb ik nooit speciaal gevonden
Ik weet niet. Hoewel ik de bekende blauwe RHD M5 uit Amsterdam (KN124J) wel gaaf vind, word ik niet zo warm van de F10 M5.

Ik heb veel liever de E60. Of nog beter de E39 M5.
E60 M5 was helaas de laatste mooiste BMW 5-serie van afgelopen 12 jr.
Er wordt gesproken dat een M5 een automaat heeft. Maar dat klopt natuurlijk niet. De E60 had een SMG en de F10 een DCT bak. Beide een systeem met koppelingsplaten.
@e38ossie: automaten dus?
@reistje: nee. Handbakken
@reistje: Nee. Handbakken.
De F10 M5 vind ik wel een van de grote teleurstellingen uit de autowereld. De reden waarom is hierboven pas 30 x gezegd..
Het is nog steeds een geweldige, krachtige auto..

Maar lang niet zo geweldig en nog steeds mijn favoriet.. blijft toch de E60 met z’n legendarische V10!!
Ongeblazen, puur natuur 507pk naar de achterwielen!
Ge-Wel-Dig!
@ash: Ik bedoel dus “Maar lang niet zo weldig ALS en wat nog steeds mijn favoriet is…blijft toch de E60 met z’n legendarische V10!!
Ongeblazen, puur natuur 507pk naar de achterwielen!
Ge-Wel-Dig!
..en Ruben, had je Voor dit lijstje al de hulp van Willeme nodig?
Laten we collectief een aantal van die handbakken uit usa halen
Gaan we zeker nooit vergeten fantastische auto alles in een echt geweldig kan niet anders zeggen!
Heb zelf een volledig standaard e34 M5 en volledig standaard e39 M5 gehad. Bij die laatste waren er vele personen die mij het advies gaven om een X-pipe te monteren en andere einddempers. Dan zou m’n M5 veel beter klinken! Vond het juist vreselijke herrie. Voor mij zitten de mooiste tonen bij lage toerentallen, ook bij de e92 330i van m’n vrouw. Laatst reed ik naast een F01 M5 in de file. Even het raampje open gedaan om te luisteren. Heerlijk dat geluid bij rustig optrekken etc. Je hoort echt wel dat er kracht in zo’n auto zit. En dat is bij veel dingen zo. Goed geluid heeft niets met volume te maken. Kracht zit voor mij in de subtiele tonen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).