Wordt de Model Y de bestseller van Tesla?

Auteur: , 60 Reacties

De potentiële ingrediënten voor dit model neigen naar een absoluut verkoopsucces.

Tesla

Op dit moment bestaat de huidige verkoopvloot van Tesla uit de Model S (aankoopadvies) en Model X (rijtest). Later dit jaar moet daar de betaalbare Model 3 bijkomen en daarna de Model Y. Laatstgenoemde model zal op het platform van de Model 3 komen te staan. Waar de Model 3 de betaalbare Model S wordt, zal de Model Y de betaalbare Model X worden. Volgt u het nog?

De elektrische MPV/crossover krijgt vermoedelijk de inmiddels bekende Falcon deuren. De verwachting is dat de Model Y binnen twee jaar zijn gezicht gaat laten zien. Qua prijs zal het model iets duurder worden in vergelijking met de Model 3.

Met de Model Y zal Tesla inspringen op een markt dat zweert bij crossovers en SUV’s. Ja, de Model X valt qua looks in deze categorie, maar met een prijskaartje van vanaf circa 108.000 euro is de elektrische auto voor velen onbereikbaar.

Crossover/MPV, een prijs van zo’n 40.000 euro en een fatsoenlijke range? Yes please! Wellicht dat Tesla een ‘XC60tje‘ of ‘Verlartje‘ gaat doen. Het bekende uiterlijk van een bestaand model pakken en deze vervolgens proppen in een nieuw jasje van een kleiner formaat.

Daarnaast krijgt de Model Y allerlei autonome poespas mee, zoals nu al met nieuwe Tesla’s het geval is. Het elektrische model is dus straks helemaal klaar voor de toekomst.

Laten we echter niet te snel op de zaken vooruit lopen. Eerst mag de Model 3 zich gaan bewijzen. De elektrische auto rolt in Amerika van de band en de eerste exemplaren zullen in de tweede helft van dit jaar aan klanten worden geleverd. Hopelijk.. Er wordt echter al wel met de auto gereden, op Groen7 zie je een filmpje van de Model 3 in het wild.

UPDATE 15-03-2019: het is officieel, dit is de Tesla Model Y!



60 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
“De elektrische MPV/crossover krijgt vermoedelijk de inmiddels bekende Falcon deuren”

Juist niet. Elon Musk heeft meermaals gezegd dat ie niet weer zulke deuren zal bouwen. Had ie zelf overschat hoe ingewikkele het is. Hij maakt er tijdens toespraken juist vaak grapjes over.
@stfu: *zelf gezegd (waar blijft de edit knop?)
@stfu: maar hij heeft later getweet dat de model Y wel falcon wing doors krijgt.
http://www.theverge.com/transportation/2015/10/6/9463149/tesla-model-y-teased-elon-musk-twitter
@hehe: Ik zie alleen nut voor Falcon Wings als alle deuren dat hebben. Nu is het te veel een gimmick.
@fastshifter: Ze zijn juist ervoor dat je een kinderzitje makkelijk in kan zetten en gemakkelijk naar de 3e zitrij kan. Voorin heeft dat helemaal geen nut.
@stfu: Dat is waar, maar Elon Musk geeft juist het krap parkeren in een parkeergarage als voorbeeld. Dat maakt dus geen verschil als je alsnog (zoals altijd) een voordeur moet openen om er in te komen.
@stfu: is de Tesla wekker weer afgegaan?
@stfu: of had ie het onderschat? ;-)
@teijgher: Dat ja. Ik was nog niet helemaal wakker en aan de koffie.
@stfu: ik heb deze week 2 model x’s gezien, en beide hadden ze een vouw in de deur… zo te zien veroorzaakt door het openen onder een te laag dak.
S3XY hihi
@willempjuh: sdriexy? Ik begrijp hem niet..
@simppa: als je de 3 in spiegel beeld zet, snap je het dan wel?
@simppa: Bent u al met pensioen?
@willempjuh: is overigens geen toeval.
Met gewone deuren en een goede prijs, betaalbaar kan het zeker wat worden. Het succes van de model 3 zal mede bepalend daar voor zijn. Hier bedoel ik mee, dat als de mensen zien dat de 3 echt een goede auto is de overstap van een conventionele SUV naar een elektrische SUV zo gek nog niet is
Die falcon deuren zijn een onding. Eens geparkeerd tussen 2 wagens geraak je er niet in of uit. Zit dagelijk 2h op de baan en zie er steeds minder en minder rijden. Ook veel te lomp om er in stadsverkeer mee rond te touren. Binnenkort heeft ieder merk zijn EV’s en dan verdwijnt Tesla zowiezo.
@speedie: die deuren hebben maar 30cm in de breedte nodig. Verdiep je eerst voordat je onzin roept.
@speedie: dit is echt een vooroordeel wat al zo oud is over vleugeldeuren, terwijl het tegendeel juist waar is. ..
@jansen:
als die deuren zo super fantastisch handig zijn dat ze de extra kosten en onhandigheid (hoe zet je een ski rek of fietsen rek op je tesla met die dingen), waarom zitten ze dan alleen achter waar ze toch niet al te veel gebruikt gaan worden?
@super: Omdat ze vooral handig zijn voor passagiers.
@speedie: die laatste zin ben ik met je oneens. Musk is heel
ver in de toekomst aan het kijken. Tegen de tijd dat de EV “ingeburgerd” is, is Tesla alweer een stapje verder. Zo werkt dat.
@speedie: ik zie ze nog genoeg rijden. Ook die met die vleugeldeuren
Is de model x oprecht 150.000? Dat verbaast me. Ik zie ze best vaak rondrijden in Nederland.
-edit: nutteloze bijdrage-
@baklava: en goede fiscale voordelen. Je bespaart makkelijk 15.000 euro in een jaar als je een Tesla bezit maar dat wordt vaak vergeten.
@stfu: mag ik vragen hoe je dan 15k per jaar bespaart? Dat je bespaart is logisch (MRB – verbruik – onderhoud (al vreet die hele dure banden, gewicht samen met vermogen)) maar zoveel? Vergeet niet dat model s ook behoorlijk afschrijft.
@jpoers: Model S behoudt juist prima z’n waarde zelfs. Vooral voor een dure auto (die vaak hard afschrijven). Je vergeet een belangrijke: bijtelling. Bij mijn Volvo betaalde ik ruim 700 euro aan bijtelling per maand, nu (netto) zo’n 140 euro. Brandstof bespaar ik ongeveer 2.500 euro per jaar. Alles bij elkaar is dat een hoop geld.
@stfu: Maar er komt een moment (en dat zal niet lang meer duren) dat de veel financiële voordelen wegvallen en dat je met je elektrobak ongeveer de zelfde bedragen betaalt als ik met mijn diesel of benzine.
Wegenbelasting zal vrij hoog uitvallen aangezien elektrobakken toch zwaarder zijn dan een vergelijkbare diesel of benzine auto. Afschrijving zal op het zelfde niveau liggen als die van een Mercedes E Classe of VW Passat.
Je kunt je voordeel dan dus bijna alleen nog maar halen uit de brandstof, dat dan weer deels wordt gecompenseerd door de wegenbelasting.
Het is dan de vraag of het voor velen dan nog waard is om de ongemakken van elektrisch rijden te accepteren.
Velen (in Nederland) rijden zo’n auto momenteel toch vanwege het financieel voordeel.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurt als de elektrische auto financieel niet meer voorgetrokken wordt, welke alternatieve brandstoffen en aandrijvingen er dan ontwikkeld worden.
@robert110: Ik vind het vooral ongemakkelijk dat ik voorheen altijd moest tanken. Nu kost het me 2 minuten: Ik stap uit, steek kabel erin en loop mijn huis in. Easy as that ;) Ik dacht dat 94% van de Tesla eigenaren niet meer terug wil naar ICE. En terecht, het is zoals terug gaan naar de locomotief. En (vooral) diesel zal steeds zwaarder gestraft worden. In sommige steden mag je bv. al niet meer met een bepaalde auto binnen komen. En de volgende generatie autorijders is meer met welzijn en milieu bezig dan de (ouderwetse) autorijders van nu.
@robert110: En niet te vergeten dat laden straks met minimaal 350 kW gaat (nu max. 120 bij Tesla). Dus dan laad je straks net zo snel op als tanken.
@robert110: Ben ca 4k per jaar minder kwijt aan brandstof (door zonnepanelen overigens nog iets meer besparing). Onderhoud 1 a 2k minder. Fiscaal: BTW teruggave (geen BPM, dus over de volle hap), geen WB, lage bijtelling. Verzekering is ook iets lager (autopilot, niet te jatten). Komt over 7 (?) jaar wel accuutje bij (10k?). O ja, 4000 liter per jaar minder de lucht in.
@baklava: ik doelde als topmodel. 165.685 euro om precies te zijn. Ik heb het wat genuanceerd door de vanafprijs (iets meer dan 108k) te vermelden.
@baklava: de x in p100d uitvoering wel.. de versies zonder p zijn fors goedkoper.
Over 2jr is het concurrentieveld van Tesla vertienvoudigd en zal het merk 70% van hun martkaandeel gaan verliezen. De Duitse 3 zullen flink doorontwikkelde electro karren introduceren in alle segmenten die Tesla bijna geen bestaansrecht meer geven en met technieken waar Tesla niet toe in staat is.
@prop: dream on… Eigen accufabriek en jaren voorsprong voor Tesla. De grote merken zullen hogere prijzen, lagere marges houden de komende 10jaar op elektro auto’s.
@prop: Technieken waar Tesla niet toe in staat is? Laat me niet lachen. Misschien heb je het over dashboard afwerking?

Tesla gebruikt aluminium en ook de laatste accu technieken. Vooralsnog lopen de Duitsers alleen maar achter. Ze hebben vaak een Model S gewoon staan als studiemodel.
Porsche heeft een fantastisch concept laten zien, ze kunnen mooi stoer doen over “nog sneller laden dan een Tesla” enzo. Maar een Model S is nu op de markt. Bij de tijd dat zo’n mooie Porsche uit komt is Tesla ook al weer fors verder.
Oftewel, eerst zien dan geloven.

Daarnaast gaan er heel veel Model 3’s verkocht worden terwijl Duitsland daar niet echt een antwoord op heeft. Hooguit Opel, maar dat is toch wel iets lager segment bezig.
Collega van me heeft de Model 3 al in de preorder staan, en zo zijn er velen.
@fanboy:

En niet te vergeten, Tesla heeft ook nog de “Apple-factor”. Mensen gaan er nog net niet ’s nachts voor in de rij liggen, maar er hangt wel een gruwelijke hype omheen.
@prop: mooi! Klinkt bijna net als al die politieke propoganda van de afgelopen weken.
Die heren (en dame) hebben ook allen zo’n glazen bol.
Wie dat heeft bedacht bij Tesla om letters te gebruiken als modelnaam slaat de bal toch grondig mis. Model hier model daar, kan nu al niet meer volgen wat wat is.
@dromedaris: Het zijn maar 4 auto’s ? Toch niet heel lastig dacht ik zo..
@dromedaris: Dan slaat een grote Duitse fabrikant de bal ook mis met een A, B, C, E, G, S en V. En nog 10 niet te onthouden 3-letterige afkortingen.
@metalmike: haha ok point taken. Ben gewoon niet in Tesla geïnteresseerd, zal daar mee te maken hebben ?
Er zijn vast veel mensen die hem… BEST ELLEN
HAHAHAHAHAHA

Sorry
@banaan7: ik heb ‘m niet
@RubenPriest; niet elk woord verklein je door er simpelweg ‘tje’ achter te plakken haha.

‘Xc60je’ en ‘Velartje’ (zonder extra ‘r’) moet het zijn, denk ik.
Is die auto echt 165.000 waard? Alles leuk en aardig maar ik vind het zo onwijs veel geld. Hij ziet er niet echt uit als een auto van 165.000 (zeer oppervlakkige constatering, ik weet het). Betaal je niet onevenredig veel voor de ontwikkeling? Tesla moest natuurlijk van scratch af aan beginnen, waar je bij de gevestigde merken profiteerde van decennia lang ervaring. Of mis ik iets?
@mennok: noem eens een 600+pk 6 zitter? En wat kost dat?
De versie zonder p is heel wat goedkoper.
@mennok: is een Rolex 25k waard? Dat vragen ze en dat moet er voor betaald worden. Je kan altijd de uitgeklede versie nemen.
Ondanks dat ik niks met Tesla heb (vind het nogal gehypet) heb ik toch respect wat ze voor elkaar gekregen hebben. Elektrisch rijden is sexy geworden ipv. geitenwollensokken en de Model S is van wat ik begreep altijd een prima alternatief voor de gevestigde orde geweest.
Ik ben echter wel sceptisch over de toekomst. Niet zozeer omdat de concurrentie ze voorbij zullen streven, maar meer om de 2e generatie Model S. Bij de huidige begint de tand des tijds toch te knagen en de vraag is of ze wederom een auto neer kunnen zetten die zoveel impact heeft. Zie het als een band dat onverwachts succes heeft met het eerste album. De tweede is altijd een strubbeling en valt vaak tegen.
@Breinstein: ben het met je eens dat ie van buiten niet zo scherp en modern oogt als sommige concurrenten maar ik bem oprecht verbaasd hoeveel mensen kijken, wijzen en fotograferen als ik rondrij.
S 3 X Y

Elon, wat ben je ook een baas
@peugeotgti: Een kleuter zal je bedoelen
Ik vraag mij wel af of er ook mensen nu hun model ­­&#x2261 reservering gaan intrekken en voor de Y gaat.
@falcon: Ik vraag me af hoeveel mensen hun reservering intrekken omdat ze niet meer geïnteresseerd zijn of omdat ze dat ding helemaal niet kunnen betalen.
@robert110: Lekker speculeren, altijd leuk.

Ik ken maar 1 persoon die hem heeft gereserveerd, en die gaat lekker afwachten tot die binnenkomt. Als techneut ziet hij in dat het de beste keus is, en betalen is geen probleem. Hij koopt wel eens vaker een nieuwe auto.
@fanboy: Ik speculeer niets, ik vraag mij iets hardop af.

Maar toch leuk om te weten dat jij iemand ken met de zelfde interesse als jij. Ook leuk om te weten dat hij een technische baan heeft (boilers, communicatie, infrastructuur misschien?) en dat hij daar genoeg mee verdient om regelmatig een nieuwe auto aan te schaffen, dat stelt mij toch een beetje gerust.
@robert110: Altijd leuk als ik iemand een beetje gerust kan stellen :)
Nee hij is elektrotechneut, dus het is helemaal in zijn straatje. Maar dat is ook het mooie, een Model S was niet bereikbaar, en deze wel.

Je vraagstelling was nogal suggestief, gebaseerd op volgens mij helemaal niks. Dus ik dacht, laat ik wat tegenbewijs leveren.
Ik kan slechts 1 persoon, maar dat is oneindig meer dan jouw bewijsmateriaal ;)
Gisteren nog zo’n Model X zien staat naast een Opel Vivaro. Langs achter allebei. Ze waren ongeveer even groot!!!
Als ze voor een lage prijs een goed range kunnen regelen hebben ze een bestseller

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).