• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

911 met viercilinder is dikker dan 911 met zescilinder

Auteur: willeme, gepost 1 november 2022 om 12:57 – 13 Reacties

911 met viercilinder

Sowieso sneller en bruter, deze 911 met viercilinder.

De viercilinder boxermotor in de Porsche 718 is stiekem super-premium. Voor een handjevol auto’s op jaarbasis bouwt Porsche een unieke motor. Het blok komt niet voor in een ander product in de Volkswagen Group. In tegenstelling tot de Veyron kunnen ze niet twee miljoen voor een 718 Cayman of Boxster vragen, waardoor we benieuwd zijn of Porsche hiermee wel uit de kosten komt. Gelukkig betalen mensen tegenwoordig graag 10 mille voor een ietwat afwijkende kleur.

911 met viercilinder

Een idee zou zijn om de motor ook in de Porsche 911 te gaan leveren. De huidige 911 kost tegenwoordig 170 mille (ja, echt waar) en met een viercilinder kan Porsche dat vast wel onder de anderhalve ton houden.

911 met viercilinder

Dat is geen blasfemie, maar gewoon historisch verantwoord: de Porsche 912 was namelijk een 911 met een viercilinder motor. Nu hebben we voor vandaag een 911 met viercilinder boxermotor voor je, maar niet zoals je zou verwachten.

911 met viercilinder

Het is een project van Eneos. Dat is een leverancier van smeermiddelen en speciaal voor de SEMA die nu van start gaat hebben ze een bijzondere auto gebouwd. Het gaat namelijk om een 911 met viercilinder! Net als deze neppe 911 van gisteren is de basis een 911 GT3 uit 2007. Daar probeerde men met stickers er een GT3 4.0 van te maken, deze Eneos 911 is een combinatie tussen Subaru rallyauto’s en de 911. De WR Blue Mica-lak met gele stickers en gouden wielen doen de tijden van de snelle Impreza’s herleven.

911 met viercilinder
911 met viercilinder

550 pk!

Die livery is niet uiteraard toevallig gekozen. De motor is namelijk de EJ25 uit de Subaru Impreza WRX STI uit 2008. Wat? Is de Mezger eruit? ja, die is er niet meer. Het Subaru-blok is namelijk meer dan 77 kilogram lichter en steekt verder minder naar achter. Dit terwijl het relatief eenoudig is om er meer vermogen uit te halen in vergelijking met de originele 3.8 liter Mezger-zescilinder boxermotor.

Overigens is er meer gedaan dan een beetje chippen en een sportfilter. Het blok is versterkt, er zijn nieuwe nokkenassen, grotere injectoren, grotere intercooler en een flinke BorgWarner EFR 7064-C turbo. Het vermogen bedraagt een gezonde 550 pk bij 6.500 toeren, 135 stuks meer dan standaard.

911 met viercilinder

Alles aan deze 911 met viercilinder is afgestemd op trackdays. Dus het interieur is behoorlijk kaal, maar wel voorzien van rolkooi, racekuipen en brandblusser. Uiteraard is dit een project en geen productie-auto, maar had Porsche niet eigenlijk een 912 Carrera T moeten maken: kaal, plankhard en een eenvoudige viercilinder boxermotor?

Meer lezen? Dit zijn 11 dure auto’s met een viercilinder!

Ook interessant!

  • 24-jarige crasht Porsche 911 GT3 hard in regen
    24-jarige crasht Porsche 911 GT3 hard in regen
  • Gele Porsche 911 GT3
    Gele Porsche 911 GT3 viert Le Mans succes
  • scientist rebellion
    Scientist Rebellion kiest óók massaal voor 911 GT3
  • Porsche geeft 911 GT3 letterlijk een zwanenhals

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

911, blauw, boxer, GT3, impreza, Porsche, sema, stickers, Subaru, tuning, velgen, verlaagd, Video

Vorig bericht: « Opvolger Grand Scénic komt er dan tóch!
Volgend bericht: Stoffel Vandoorne naar Aston Martin volgend jaar »

Lees Interacties

Reacties

  1. sportabgasanlage zegt

    1 november 2022 om 13:19

    Hamvraag is: Ligt hier net als in de 718 een “Sound Aktor” in om het geluid kunstmatig te verbeteren?

    Login om te reageren
  2. kniesoor zegt

    1 november 2022 om 13:36

    Benieuwd naar het turbogat . . .

    Login om te reageren
  3. petroldrinker zegt

    1 november 2022 om 13:57

    Een gt3 en dan het paradestuk eruit halen, neem dan gwn een carrera als basis toch?

    Login om te reageren
    • tortuga zegt

      1 november 2022 om 14:45

      Denk dat dit een GT3 race versie is geweest. En daarvan de motor opgeblazen.

      Login om te reageren
  4. snuif zegt

    1 november 2022 om 14:13

    Een uitdaging voor de redactie: Gebruik een dag lang het woord “stiekem” in geen enkel artikel. Succes :-)

    Login om te reageren
  5. Habanero zegt

    1 november 2022 om 15:44

    Ik weet dat nogal wat Porsche-liefhebbers een andere gelaatskleur kregen wanneer het woord ‘viercilinder’ ergens te dicht over de lippen kwam. Toen Porsche elektrisch begon te acteren, verdween helemaal alle blos op de wangen (al heeft die Taycan wel heel wat fans, maar ik weet zo niet onder het oer-authentieke petrolhead 911-publiek). Zelf weet ik ook niet waarom zo’n merken zo gemakkelijk hun ziel verkopen aan de duivel.

    Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      1 november 2022 om 23:01

      En dat terwijl Porsche zichzelf ooit gered heeft met de 924 (lauwtjes ontvangen) en de 944. Daat zit een viercilinder in, een lijnblok ook nog eens, watergekoeld alsof het duivels is en het blok zit compleet op de verkeerde plek, voorin.

      911 eigenaren die vroeger een 944 hadden (of nog hebben) roemen het weggedrag, wat mijlen beter was dan de 911 van dezellfde periode. Kleine jongetjes worden helemaal wild als ze mij in mijn 944 langs zien rijden. Ze weten niet hoe snel ze de telefoon moeten pakken voor foto’s.

      Daarna hebben de jochies een enorme klus want de auto ging uit productie 15-20 jaar voor hun zaadje werd afgeschoten. Er zijn er nog 4-500 op gele platen dus ze worden ook nog eens erg zeldzaam. Misschien weet hun vader of opa nog wat het is.

      Login om te reageren
      • Habanero zegt

        2 november 2022 om 10:33

        Ik vond die 924 en nadien 944 in m’n jeugd een bijzonder mooie wagen maar meer dan een droom kon het destijds voor mij nooit worden. Heel harmonieus gelijnde wagen, in z’n strakke soberheid is hij zelfs tijdloos gebleken anno 2022. Maar ik herinner me heel goed dat hij in die tijd door het oer-Porsche-publiek niet echt als een volwaardige Porsche bekeken werd. Nochtans had hij toch heel wat succes en je kan je afvragen of er zelfs heden geen plaats zou zijn voor zo’n model. Ik persoonlijk vindt de huidige lichting niet-911’s heel vreemde auto’s, wees eerlijk, ook niet echt Porsche in een aantal (SUV-)gevallen. Veel plezier in ieder geval, met die 944!

        Login om te reageren
  6. schuimbekje3 zegt

    1 november 2022 om 18:45

    Eigenlijk heel logisch.
    Zou hem zo kopen als ik ziljardair was.

    Login om te reageren
  7. racerx zegt

    1 november 2022 om 19:49

    Nee dankje, maar weinig motoren klinkt zo fraai als die raspende zescilinder boxer.

    Login om te reageren
    • piedlourd zegt

      1 november 2022 om 20:17

      Alle motoren van Ferrari, Aston Martin, Lamborghini, Bizarrini, Cosworth en de Alfa Busso.

      En dan vergeet ik er nog een heleboel.

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        2 november 2022 om 07:50

        Smaken verschillen, van Ferrari enkel de V12’s, van Aston misschien de vroegere 6 in lijn motoren en de Alfa Busso klinkt gaaf maar nee, die haalt het niet bij een goede 6cil boxer van Porsche. Lekker rauw, tikkeltje ongeciviliseerd. Prachtig.

        Ik heb deze week de beschikking over een 992 Carrera S, zelfs deze voor Porsche begrippen basic 3.0 twin turbo klink heel erg goed met sportuitlaat. Maargoed, dat hoor je niet op YT filmpjes, daar moet je ze zelf voor rijden…

        Login om te reageren
  8. Otua zegt

    2 november 2022 om 02:12

    Wat een zeikerds allemaal. Ik vind dit stiekem toch wel heel erg dik!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North