Acht stationcars die niet zo bedoeld waren

Auteur: , 65 Reacties

Toegegeven, het is een luxeprobleem. Maar wat nou als je wel een dikke bak wilt rijden, maar ondertussen de labrador niet thuis kunt achterlaten? Deze acht stations bieden mogelijk een oplossing.

Stations die niet zo bedoeld waren

Ford Mustang Estate Wagon

Ford Mustang Estate Wagon

We trappen af met een oude bekende. De precieze herkomst van deze omgebouwde klassieker is in nevelen gehuld, wat niet wegneemt dat de transformatie tot (soort van) gezinsbak goed heeft uitgepakt.

Rolls Royce Silver Spirit estate

Rolls Royce Silver Spirit estate

Ook de liefhebber van statig Brits komt aan bod in dit lijstje. Deze toch al niet kleine Rolls Royce Silver Spirit werd voorzien van een handige uitbouw dakkapel, zodat je nooit meer ruimte te kort komt als je op tweede paasdag de woonboulevard hebt leeggeroofd. Nadeel: bij verhuizingen van vrienden ben je sowieso de pineut.

Ferrari 456GT Venice

Ferrari 456gt Venice

Een bijzonder goed gelukte ombouw als je het mij vraagt, deze 456GT Venice. Niet zo gek ook, als je je bedenkt dat de klant (Prins Jefri, de broer van de bijzonder liberaal ingestelde Sultan van Brunei) zich tot Pininfarina wendde om van een standaard Ferrari 456GT iets bijzonders te maken. Hét bewijs dat je voor een dergelijke mod beter bij een pro terecht kunt dan bij de beunhaas om de hoek.

Bentley Continental Flying Star

Bentley Continental Flying Star

Weliswaar een stuk moderner dan de vorige kandidaten op deze lijst, maar desalniettemin de moeite van het vermelden waard. Deze coachbuild op basis van de Continental GTC werd uitgevoerd door Carozzeria Touring en heeft ondanks z’n flink toegenomen laadruimte niet ingeleverd wat stijl en klasse betreft. Vooral de doorlopende daklijn in combinatie met de sexy heupjes staat ‘m goed. 20 stuks zijn ervan gebouwd, elk met een prijskaartje van 590.000 euro’s.

Mercedes 560 SEL Kombi T-Shooting Brake

Mercedes 560 SEL Combi

Die Antwort voor de liefhebber van degelijk Duits die tegelijk een praktische bak zoekt om hele voetbalteams mee rond te karren. Deze bijzondere 560 SEL Kombi uit 1990 is van alle gemakken voorzien en biedt daarnaast genoeg plaats voor een Smart ForTwo.

Bertone Jet 2+2

Bertone Jet 2+2

Helaas, het Italiaanse designhuis Bertone is eerder deze maand failliet gegaan, maar mooie auto’s bouwen en customizen konden ze wel degelijk. Van deze Jet 2+2 op basis van de Aston Martin Rapide is helaas maar één exemplaar gebouwd. Deze gelukkige eigenaar kan dus in elk geval in alle luxe met het hele gezin + bagage richting Zuid-Frankrijk toeren voor een relaxte vakantie. We zijn dan ook benieuwd of er intussen van die guitige dierenstickers op de achterruiten zitten.

Jaguar XJR Station

Jaguar XJR station

Tja, wat valt hierover te zeggen. Het is in elk geval een aangepaste Jaguar XJR (X308), maar of deze ombouw nu wel of niet geslaagd is moet je zelf maar bepalen. Iets zegt me dat de coachbuilder in kwestie niet teveel moeite wilde doen om de doorlopende daklijn sierlijk vorm te geven, met deze veredelde lijkwagen als gevolg. Minder laadruimte of niet, doe mij het origineel maar.

Lynx Eventer

Lynx Eventer

Tot slot een iets oudere Jag die bovendien ook wat beter smoelt dan de XJR hiervoor. De XJ-S diende als basis voor deze Eventer, onder de kap ligt een lekker dorstige V12 te rochelen. 67 exemplaren zijn ervan gemaakt, twee stuks zouden zich in Nederland bevinden. Mooi of niet, bijzonder is ‘ie in ieder geval.



65 reacties

Wtf die XJR met dak van een mercedes E-Combi is bizar lelijk zeg
@papa:
Waar zie jij een Mercedes dak?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c4/Lynx_Eventer_facelift_rear.jpg
@tupperware: da’s geen XJR . . .
@thomcarspotter:
Skusie, ik had dat hok erboven inderdaad gemist,
@tupperware: Tja die wat minder, maar die XJR daarboven heeft een achterdek wat zich zo op de E thuisvoelt (helaas)

Leuke lijst, maar er is wel een verschil tussen stationcar en een shooting brake! Dus het lijstje klopt niet helemaal ;)
Sorry Maurits maar nu moet ik even bitchen. Ok weet dat de inflatie in autonamen land flink heeft toegeslagen maar ik zie toch echt 3 shooting brakes die je voor stationcar uitscheld.
Zeker de Lynx is daar een mooi voorbeeld van.

De 456 GT Venice lijkt mij precies wat Autoblogger zoekt, ga even met de pet rond op de redactie..
@tupperware: 1 probleem: door de weinige AB-abonnementen moest @autoblogger zich beperken tot een budget van “slechts” €10000,-. Daar valt die Ferrari lichtelijk buiten…
@tupperware & @e1000bmw523i: helaas, ik heb niks met Ferrari’s..
Al ziet dit er wel grappig uit idd, maar dat is dan ook geen echte Ferrari:)
Die MB S klasse, toch wel het meest gelukt, me dunkt
De bentley en Ferrari zijn goed gelukt!
Venice is misschien nog wel mooier als de coupe waar hij op gebaseerd is. Overigens zijn er ook 456 sedans en cabrio’s
Tja, dan laat ik de labrador toch liever thuis…
Die XJR station lijkt zo wel op eem volvo haha
@Osca: Binnen de familie gebleven want toen nog allebei Ford.
Deze is ook wel erg geslaagd:
http://images.bimmers.no/files/z9dix0sxpn5577s0lfr9.jpg
@griffendahl: zeer geslaagd idd., maar we hebben het hier eerder over de mislukte pogingen denk ik :)
@griffendahl: Of de eerste 3 series van Luchjenbroers.
@E34M5Touring: Ja, ook zeker gaaf… Alleen neigt die net als de XJ-S en de Stang uit het artikel naar mijn idee al meer naar een shooting brake ipv een stationcar…
@griffendahl: Helemaal waar! Echter had het wel een NL tintje aan de lijst gegeven. Ik vind de 3drs versie van Luchjenbroers misschien wel mooier dan de gewone 3 Touring. Design kon het prima hebben vind ik.
Ik mis die lagonda station, volgens mij de beste ombouw.

Die lynx eventer is goed geslaagd qua lijnen.
Die merc SEL is gewoon TE, maar wel ergens een beetje cool.


Voor de rest dikke rommel.
Wat is die bertone toch mooi! Voor mij graag die bertone, de merc s klasse en lynx. Die zien er allemaal geweldig uit maar volgensmij zijn jullie er eentje vergeten….. De Volvo p1800 shooting brake, ben absoluut geen Volvo man maar de p1800 is de enigste uitzondering. Gewoon te mooi en die shooting brake ook.
@henkhupelschoten: enigste ?
@bohica: Brabant k*t
@henkhupelschoten: volgens mij hoort de volvo p1800 hier niet tussen omdat deze door volvo gebouwd is als shooting brake. De auto’s hierboven zijn allen omgebouwd door derden.
Af-schu-we-lijk
Wat betreft die XJR zijn er betere oplossingen denkbaar. Kijk bijvoorbeeld naar deze XJ6 (XJ40):

http://3.bp.blogspot.com/-SV7rvAcBDBE/TWSAXuIy6nI/AAAAAAAAF7s/5-mMsvgvMzY/s1600/jaguar%2Bstation%2Bwagon%2B2.jpg

(hier zijn geloof ik drie exemplaren van gebouwd)
@supercharger: deze is qua dak beter. Maar de auto leent zich totaal niet voor een ombouw naar station. Dit komt door de aflopende kofferbak (vanaf de zijkant gezien) het ziet er niet uit imho
@supercharger:

Daar zitten de lijnen mis met het afbuigen van de koffer, als ze dat nu recht hadden kunnen trekken of het dak laten volgen.
@supercharger: love it
Stiekum vind ik de mustang erg geslaagd!
Die 456 is echt mooi.. Had best in productie gemogen van mij :)
Die bentley is erg mooi. Je rijdt wat leuks voor die 6 ton.
Die Ferrari Venice toch lekker! Die mag van mij wel in productie.
En die Rolls is ook best lekker *gna
Je had vroeger in de jaren 70 en 80 in Engeland ook een bedrijf dat overal een station met 5 deuren van maakte. Onder andere een hele geslaagde Ferrari 412 en diverse Jaguars en Rolls Royces. Ben de naam van het bedrijf even kwijt.
Precies, de Ferrari 456 en de Rolls zijn erg goed gelukt!
Dr was toch ook een Quattroporte Estate, gebouwd door een of andere coachbuilder.
@E34M5Touring:
Jep… Volgens mij is die ook van carozzeria touring, net als de Bentley hierboven. Volgens mij heb ik ergens gelezen dat er ook een Nederlands tintje aan carozzeria touring zat.
@papa: is touring niet van Paul Koot? De man die ons ooit verblijde met de Lancia Hyena?
Dit is mijn favoriet, kan er alleen niet meer info over vinden. Dus als je iets weet, gaag.
file:///Users/alexheezen/Desktop/Schermafbeelding%202013-11-05%20om%2011.29.22.png
@alexh: dat werkt dus niet
@alexh: ging om een CL500 shooting brake van 99-2004
Die 126 is half gelukt heeft namelijk een kont van een 124T beetje jammer
Volvo 440 Toncar


Mag hier echt niet ontbreken…
@escort77: http://retrorides.proboards.com/thread/88824#.U9duHeOSy2A hier vind je ook nog een 340 als estate :D
De Porsche 928 Estate ontbreekt.
Die wheelgap bij de Bertone Jet 2+2… Wtf.
Wat zou ik graag die Ferrari willen hebben zeg. Teering
Erg mooie 456GT. Het niet schreeuwende uiterlijk van de 456 heeft me altijd al aangesproken.
456 is bloed mooi. Echt niet normaal.
En de Quattroporte door Carrozeria Touring Superleggera is ook een plaatje
Bij de Bentley garage in knokke staat een Flying star
die 456; wat een prachtbak zo!
Dank je wel voor het posten van m’n tip, mauritsh! Staan nog een boel mooie toegoevingen bij, ben erg blij met de oerlelijke jaguar XJR ;)

Als ex-volvo 440 rijder zou ik ook nog even hierop de aandacht willen vestigen, de 440 estate in doe-het-zelf editie! Met extra zware achterklep, levensgevaarlijk :)

http://static.autojunk.nl/pictures/2012/0501/160719/bijzondere-autospot-een-volvo-440-station-doe-het-zelf-edition_01.jpg

http://www.autojunk.nl/2012/05/bijzondere-autospot-een-volvo-440-station-doe-het-zelf-edition
@mipmip: bedankt voor het plaatsen van de foto, nu weten we allemaal hoe lilluk deze is ;-)

Dit is overigens de Toncar ombouw die ik een paar posts hierboven noemde.
Bedrijf bestaat nog steeds trouwens, doet veel met restauratie van oude Volvo’s, staan altijd wel een paar leuke auto’s voor de deur.
@mipmip: Jammer dat je niet zo makkelijk een foto kan vinden van zo’n ding met de kofferbak open…
@griffendahl:



http://sunautoworld.com/volvo-440-16-i/volvo-440-16-i-6.html

alsjeblieft ;) Lijkt daadwerkelijk ooit in een autoblaadje getest te zijn!
Achterkant van de 456 lijkt best veel op die van de FF
Heb die mustang vorig jaar net zo op de foto gezet is heel bijzonder en netjes gedaan. Meer info vindt je door het kenteken in te voeren op Google (kan link niet kopiëren op mijn mobiel :) )
Of je koopt een afgeschreven lijkwagen, daar gebruiken ze vaak bijzonder luxe auto’s voor. Het idee stoot alleen de meeste mensen af natuurlijk. Maar je kan er wel heel veel in kwijt.

http://img.favcars.com/nilsson/volvo-s80/pictures_nilsson_volvo_s80__1.jpg
Een shooting brake is geen stationswagen…
@norge: Wat is een Stationswagen dan? Vreethut van de NS? ;)
@E34M5Touring: Leeftijd leeftijd..
@norge: Jawel hoor, en andersom ook. Een shooting-brake is niets anders dan een synoniem voor stationcar en estate car. Shooting brake is een hele oude term dat tegenwoordig weer gebruikt wordt (denk iets met marketing te maken). Bron: http://www.chambers.co.uk/search.php?query=shooting+brake&title=21st
Dat was de Masserati Quattroprte Belagio echter nijgt deze ook meer naar een shooting brake naar mijn mening toch is deze goed geslaagd!


https://www.flickr.com/photos/supercarfreak/5731127992/

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).