
Ah toe nou. Een Stelvio mag ook hoor.
De Alfa Romeo Giulia en Stelvio Quadrifoglio. Ze bestaan nog. Je kunt ze gewoon nieuw kopen. Geen hond die het doet, maar het kan wel. Om dat nog maar eens te benadrukken komen de Italianen met een speciaaltje op basis van de twee modellen.
Deze special edition is zó exclusief dat je bijna zou denken dat ze je persoonlijk willen overtuigen er één te kopen. Slechts 63 stuks bouwen ze, wereldwijd. Daar zit natuurlijk een knipoog achter, zoals wel vaker.
Alfa Romeo Collezione

De Quadrifoglio Collezione-modellen zijn een eerbetoon aan het jaar 1963, toen het beroemde vierklaverlogo voor het eerst op een straatauto verscheen: de Giulia Ti Super. Dat was het moment waarop Alfa besloot dat de racerij niet langer alleen thuishoorde op het circuit. En precies dat gevoel proberen ze nu opnieuw op te roepen. Voel je hem al?

De auto’s worden, zoals het hoort, in Cassino gebouwd. Daar waar nog een beetje traditionele Italiaanse trots door de fabriek waait. Of wat er nog van over is. De auto’s zijn gespoten in Rosso Collezione. Deze kleur is geïnspireerd op Rosso Villa d’Este, dat ooit debuteerde op de 4C Concept. De kleur oogt bloedrood als de zon erop staat, maar is een stuk donkerder wanneer de zon onder is gegaan. Bij de Giulia is het rood nóg dieper en duisterder, terwijl de Stelvio een wat opener interpretatie krijgt.

Binnenin heeft Alfa z’n best gedaan. Leren dashboard, rood stikwerk en stoelen die zijn bekleed met een mix van leer en Alcantara. Elk exemplaar krijgt een geborduurd serienummer: “1 di 63”. Sparco-kuipen met koolstofvezel rugschalen maken het geheel af, net als extra carbon op het dashboard. Daarnaast is het dak van zichtbaar koolstofvezel.

De Alfa’s komen standaard met een Akrapovič-uitlaat en carbon keramische remmen. De 2.9 liter biturbo V6 zorgt dat er 520 pk tot je beschikking staat. Alfa noemt deze modellen Instant Classics, maar dat maken we zelf wel uit.

De Quadrifoglio Collezione-modellen zijn een nieuwe herinnering dat Alfa Romeo nog twee fraaie modellen in huis heeft. Deze 63 stuks per model zullen we vast wel slijten. Toch?





Heel gaaf. Jammer dat ze in Nederland niets meer kunnen verkopen. En dat ze geen stoelventilatie kunnen hebben. Is toch fijn als je ermee naar Italie gaat in de zomer, die moderne luxe voor zweterige dino’s.
en vergeet de standaard dooddoener niet: “Als er een giulia sportwagon was geweest had ik er nu 1 gehad”
Ja, inderdaad de Giulia SW. Wanneer komt tie of moet ik toch een Stelvio voor de bagage kopen?
Nee, alle gekheid op een stokje, ik zou heul graag zo’n Giulia Q aanschaffen. En voor Wouter het ideale alternatief voor een 911.
Ja die!
Een diesel!
Leukste auto in het segment en snap oprecht niet waarom de meeste een M3 boven de Giulia QV kiezen. Vooral de G80 is gewoon saai en makkelijk tegen over de QV! Hopen dat hij in Januari nog niet uitverkocht is. Zet in op mijn oudejaarslot👌🏼🤌🏼🇮🇹
@KennOne; Waarschijnlijk heb je nog nooit in een G80 mogen rijden.
heb onlangs het geluk gehad dat wel te mogen doen. Dan zou je zeker een andere mening hebben.
verder wens ik jouw veel succes toe met je oudejaarslot.
Al lang in mogen sturen, zowel de gewone als de station met Xdrive en van die verschrikkelijke kruiskuipen. En ja het is een kanon!, en denk zelfs de veel betere auto, maar dat maakt hem niet leuker en spannender. Bij de M3 had ik het idee dat er nog wel een PK of 200 er makkelijk bij kon en bij de Alfa zou dat voor mij niet perse hoeven. Wellicht zelf eens in de Alfa gaan sturen dan snap je wat ik bedoel. De BMW is misschien tegoed gebouwd waardoor er wat rijbeleving verloren gaat, in de Alfa voel je echt alles en hij wil ook echt alle kanten op als je niet oplet. En dat maakt het voor mij wel de leukere auto.
Dit is toch gewoon Rosso competizione? Mooie kleur hoor (ik heb hem ook) maar niks nieuws
Lijkt wel een tintje donkerder hoor. Maar beide prachtig👌🏼🤌🏼🇮🇹
De kleur van de Giulia 6C Villa d’Este is Rosso Etna, niet Rosso Competizione
Qua betrouwbaarheid en afschrijving zit je in elk geval wel goed.
Uit de studie hoeveel kunnen we er van verkopen kwam dus omvang managementteam Alfa Romeo + aantal externe klanten = 63