Alpina’s extra hete 4 Serie gaat strijd aan met M4

Auteur: , 19 Reacties

In het oranje ziet het er zeker niet verkeerd uit.

De nieuwste BMW M4 (rijtest) is een smakelijke auto die de harten van menig autoliefhebber sneller laat kloppen. Hierdoor is er voldoende keuze voor hen die een krachtigere versie van de auto willen hebben, of een variatie benodigen met meer opsmuk dan de M-afdeling van BMW aanvankelijk durfde mee te geven. Alpina behoort zonder meer tot deze derden en zij hebben deze week een nieuwe, exclusieve versie van de B4 S op de markt gebracht.

De Alpina B4 S is van zichzelf al een pittige bolide, maar met de speciale Edition 99 wordt het vermogen nog verder ogpeschroefd. Voor duizelingwekkende, astronomische cijfers zul je een gespecialiseerde garage op moeten zoeken, want met 452 pk is de Alpina maar marginaal sterker dan het origineel. De BMW M4 trekt af fabriek immers 431 pk uit zijn twin-turbo 3-liter zes-in-lijnmotor. Waar de Alpina, die gebaseerd is op de 440i, de zaken wel op orde heeft, is op het gebied van koppel. De B4 S heeft liefst 680 Nm tot zijn beschikking.

Alpina levert de Edition 99 in drie varianten: Coupé, Coupé AWD en als Convertible. Zoals gebruikelijk is de cabrio de langzaamste van het stel. De dakloze sprint in 4,3 seconden naar de 100 km/u, terwijl de dichte versie er 0,1 seconde minder voor nodig heeft. Met vierwielaandrijving worden er nog eens drie tienden vanaf gesnoept, waardoor we een beste prestatie van 3,9 seconden mogen noteren. Topsnelheden liggen tussen de 303 km/u en 306 km/u. De verbeterde prestaties zijn tevens te danken aan het verdwijnen van enkele kilo’s, evenals een nieuw titanium uitlaatsysteem van Akrapovic.

Buiten de prestaties van de B4 S Edition 99 om, geniet de wagen een aantal extra’s t.o.v. de standaard uitvoering van Alpina. Zo heeft de auto Alpina’s Sport Suspension Plus, waardoor de auto zowel aan de voor- en achterkant stijver wordt. Een nieuw limited slip differentieel is eveneens aanwezig. Daarnaast kan men kiezen uit een reeks nieuwe kleuren, krijgt de auto 20″ Alpina Classic-velgen en is het interieur op verschillende plekken aangepakt.

Als vanzelfsprekend brengt Alpina slechts 99 exemplaren van deze auto op de markt. De auto is reeds te bestellen, maar de leveringen vinden pas plaats halverwege 2019.



19 reacties

-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@AnthonyR: gezien de positie van de uitlaten en gebrek aan de powerdome denk ik dat je gelijk hebt
@AnthonyR: Je hebt gelijk, de basis is de 340i
@nikobellic: dat moet een flinke verbouwing zijn geweest van een 340i naar een 4 serie :,)
@AnthonyR: Klopt, bij Alpina is het vaak de versie onder de M modellen.
Die zijn meer gericht op luxe en comfort, met betrekking tot motorkarakter, automaat, onderstel etc.
@AnthonyR: idd vooral foto 4 had ook een 418i met sport line kunnen zijn
Een blauwe of groene Alpina B4 met pindakaas interieur en zonder de striping graag. In mijn ogen een van de smakelijkste coupés verkrijgbaar.
Dus als de nieuwe 4 serie is/wordt gepresenteerd krijgt de klant voor de hoofdprijs een oude ?
Koop dan gewoon een m4
@autospotterkerkrade: Ik vind het toch andere auto’s, zowel qua uiterlijk als qua set-up. De M4 is de hooligan. Ziet er agressief en druk uit en is meer gericht op prestaties. De B4 is cleaner en rustiger en rijdt ook comfortabeler.
@autospotterkerkrade: ik zou altijd voor de Alpina gaan. Veel comfortabeler en ook veel eleganter dan de anabole M4.
@autospotterkerkrade: Alpina trekt vaak de wat oudere bescheiden persoon aan. Meer gericht op comfort, minder sportief ogend (ahumm agressief), tijdloze klassieke velgen, maar desondanks wel heel snel.

De keuze voor een Akropovic vind ik overigens wel opvallend. Die klinkt namelijk behoorlijk aggresief en past minder bij het karakter van een Alpina.
@bmw2coupeeigenaar: bijna alle Alpinas hebben Akrapovic uitlaten, het is een samenwerking tessen Alpina en Akrapovic. In een pijp staat opgeschreven Alpina en andere Akrapovic.
@adrianixxxx: tussen*
450i dus eigenlijk
En de smakelijkste carrosserievariant, de Gran Coupe, laten ze links liggen? Of is dat voor een ander artikel?
@cossiekiller: Daar droom ik al lang van. Maar zal pas mogen als BMW zelf een M4 GranCoupe bouwt met de komend me generatiewissel.
Een M4 met z’n 550 Nm In het gareel houden als de DSC eraf is, is al een handvol. Met 680 Nm is AWD welhaast een noodzaak.
Jullie horen in mei/juniwel wat mijn ervaringen zijn met Edition 99. Ik heb er een kunnen bemachtigen. In een heritage uitvoering.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).