
Donald Trump slaat opnieuw toe. Hij maakt eigenhandig een einde aan uitstootnormen, geeft daarmee Tesla een beuk en maakt de weg vrij voor joekels van motoren.
Met Donald Trump aan het roer wist je al dat regeltjes een keiharde dreun zouden krijgen. Nu hopen we wel voor de Amerikaanse bevolking dat hun drinkwater een beetje schoon en drinkbaar blijft. Maar aan de andere kant kan je als benzinehoofd natuurlijk alleen maar blij zijn dat de Donald de deur wijd open zet voor joekelig grote motoren.
Dat gebeurt nu als bijproduct van de Big Beautiful Bill. Sinds 1975 gaat Amerika namelijk gebukt onder de Corporate Average Fuel Economy (CAFE) regels. Deze ‘verplichten’ fabrikanten om de gemiddelde uitstoot van hun producten binnen bepaalde grenzen te houden. Het beperkt de vrijheid, maar bij de invoer lagen de oliecrises nog vers in het geheugen. Dus pakten ambtenaren die bronstig worden van regeltjes opleggen hun kans om hun wil op te leggen aan de banggemaakte bevolking. En zoals het dan altijd gaat; als de regels eenmaal bestaan, kom je er bijna niet meer vanaf.
De CAFE normen waren alsnog een stuk soepeler dan de draconische regeltjes in ons land betreffende CO2 taksen en dergelijke. Desalniettemin waren de normen vooral in de laatste jaren inmiddels toch zo strict, dat ook de Amerikanen aan de downsize-tor moesten geloven. Al was dat voor hen dan een vierpits turbo, wat we hier nog best een potente motor zouden noemen. Driepits koffiemolens en KIA Picanto’s bleven de Amerikanen bespaard.
Trump had al beloofd dat hij een einde aan deze regels zou maken. Maar, dat hoeft nu niet meer, want hij heeft een andere loophole gevonden. Op papier blijven de CAFE normen gewoon bestaan. Maar wettelijk is nu bepaald, dat deze niet meer nageleefd worden. Om kort te gaan: overtredingen worden niet beboet. Merken kunnen dus naar hartelust een wagenpark maken dat zuipt als een Ferrari V12 anno 1996.
Daar de benzineprijs onder het huidige regime 11,6 procent is gedaald ten opzichte van vorig jaar (mei in vergelijk met mei), biedt dit mogelijkheden voor fabrikanten en klanten. Zoals we eerder schreven heeft Stellantis de HEMI V8 maar weer van stal gehaald. En ook de SRT Speed Shop is nieuw leven ingeblazen. Aangekondigde EV’s van verschillende merken zijn uitgesteld en/of afgesteld.
Het afschaffen van de CAFE ‘boetes’ heeft hiernaast ook een nadelig effect voor Tesla. Andere fabrikanten konden namelijk ‘rechten’ kopen van Tesla om meer uit te stoten dan toegestaan onder de CAFE regels. Soortgelijke prorgamma’s lopen wereldwijd. Hoewel Tesla niet per regio aangeeft hoeveel ze hieraan verdienen, weet Reuters dat dit de toko van Musk vorig jaar 2,8 miljard opleverde. Aangenomen wordt dat een aanzienlijk deel hiervan uit Amerika stamt.
Historisch is dit een substantieel onderdeel geweest van de ‘winst’ die Tesla maakt. Maar daar kan dus ook een streep doorheen. Iets waar Trump niet om zal malen, na zijn fittie met de Muskias. Wil jij ook een joekel van een motor? Laat het weten, in de comments!
Nieuwste artikelen
-
Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
-
Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
-
Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
-
Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na





Ik dacht dat je aan vrijwel niks hoefde te voldoen zolang je maar light trucks verkocht daar, wat vrijwel alles dat geen sedan is, is. Zelfs de PT cruiser was een light truck. Of zijn er toch wel wat uitstootregels?
Blijf amerika vrij absurd vinden, alles moet onder de 7 seconden naar de 100 en tering groot, maar vrijwel niemand kan er schakelen. Vrijwel iedereen rijdt een moderne, bijna nieuwe auto voor 72 maanden tegen +-18% rente. Gekkigheid.
18% is echt stevig, dan betaal je die auto in 6 jaar zo’n 2x, maar je zal ook wel aardig moeten aflossen om de afschrijving te compenseren
Lees dat je kredietscore grote invloed heeft op de hoogte van je lening. Zo’n 70% van de Amerikanen vallen in de superprime of prime categorie (de hoog twee) en dat zorgt voor een rentetarief van 6% of lager. Met dealeracties gaat de financiering soms naar 0-3%. De slechtste kredietscore genaamd deep subprime leidt tot een rente van 15-16%
Veel autodealers verkopen alleen maar auto’s in combinatie met een financiering. Zo verdienen ze ook nog iets aan provisie. Wil je daar als consument middels cash, cheque of overboeking betalen, dan ligt de verkoopprijs meestal boven de ‘MSRP’ (manufacturer suggested retail price). Daarmee wordt het soms zelfs goedkoper om een auto op afbetaling te rijden.
Klopt. Plus voor consumenten is het vaak handig om dingen op afbetaling te kopen teneinde een goede kredietrating te krijgen. Als je netjes betaalt elke keer kan je elders ook weer terecht/korting krijgen. Zo wordt het nog voordeliger om mee te doen aan het spelletje.
Je bedoelt opgelicht te worden door deze bedrijven in de automotive. Zulke praktijken zijn in Nederland nauwelijks denkbaar. Dan zit je terecht meteen onder het vergrootglas van consumenten organisaties. Plus justitie.
Misschien kun je je beter wat drukker maken om het Nederlandse belastingregime omtrent auto’s.
Auto’s in de VS zijn spotgoedkoop en je kunt al leasen met een rente van 1,8% APR.
Geweldig!
Voor uw kinderen?
Op zich wel. De wereld was nimmer zo groen als ten tijde van de dino’s. En toen was er 15x meer co2 in de lucht…Dus voor een groene wereld is dit wel episch nieuws.
De dino’s zijn uitgestorven.
Dus nu zijn wij aan de beurt als co2 nog hoger wordt?
Die zijn uitgestorven door een meteorietinslag. Dat voorkom je niet met 100 rijden.
En t.g.v. van meteorieteninslag steeg CO2 niveau tot ongekende hoogtes.
Sinds wanneer zijn mensen dino’s? Er leven dieren midden in de Sahara, onder het poolijs. De tuinbouw gebruikt al jaren extra CO2 om de planten harder te laten groeien. Maar dat zijn geen fijne omstandigheden voor een mens. Of ben jij van een andere genetische samenstelling Jaap?
“Sinds wanneer zijn mensen dino’s?”
Nou, sinds veel mensen best wel primitief reageren op zaken in hun leven.
Als je al verkeerd kijkt wordt je overhoop gestoken of door groepjes vervelende jeugd belaagd.
Ja, en mensen die in die tijd leefden vonden dat dino klimaat echt top! Oh wacht… de moderne mens verscheen pas een “paar” miljoen jaar later. De wereld was toen waarschijnlijk groener dan nu, maar ook een flink stuk warmer. Geen idee of die kinderen dat zo leuk gaan vinden. Ook was de zeespiegel een stuk hoger. Gaan kinderen in kustgebieden ook leuk vinden.
Het probleem is de snelle verandering in CO2, die ook voor de natuur zelf te snel gaat. Er was toen overigens ook veel minder land dan nu door de hoge zeespiegel. Nederland bestond niet. Waar ga je alle mensen laten?
@jaapiyo kom je nu gewoon weer met die domme opmerking over een groenere wereld toen de dino’s leefde?
volgens mij had ik je toen al uitgelegd dat we toen niet met ruim 8 miljard mensen op deze planeet woonde, we toen nog in grotten woonde, geen steden hadden en geen wegen om ons te transporteren.
Vraag me altijd af wat woke groenneuzen hier precies doen….
Lekker inhoudelijk. Ik vraag me altijd af of jullie niet moe worden van jezelf door meteen met generaliserende termen te roepen als iemand een ander wereldbeeld heeft dan jezelf?
Wat een rare opmerking. Blijft bijzonder dat jij blijkbaar valt onder ‘fuck het milieu’. Zie niet hoe dat beter is?
Ik snap extreem rechts niet. Wat zoek je bij een breedgedragen onderwerp als de auto? Ga lekker naar een industrieterrein en laat je gaan samen met je biker-vriendjes en liefhebbers van getunede vierwielers.
Wat is er extreemrechts aan een dikke benzinemotor leuk vinden..?
Als ik dit soort artikelen lees vraag ik me toch af waar wij in Nederland in hemelsnaam mee bezig zijn. Klimaatverandering is een serieus probleem, maar het is niet een probleem dat wij als Nederland of zelfs als Europa even kunnen oplossen want klimaatverandering heeft geen boodschap aan landsgrenzen. Als zo’n groot en machtig land als de VS dan ook nog dit soort regels laat varen vraag ik mij echt af of het überhaupt nog wel zin heeft om ons serieus om klimaatverandering druk te maken. Misschien moeten we maar accepteren dat het vechten tegen de bierkaai is en ons geld investeren in het future-proof maken van onze waterlinie en infrastructuur in plaats van ons te bekommeren om die opwarming van de aarde waar elke week toch wel weer een nieuw artikel over verschijnt waarin klimaatexperts roepen dat het harder gaat dan verwacht.
Dus de BPM lager zodat autorijden weer een stuk betaalbaarder wordt, accijnzen op brandstof omlaag (als autorijden goedkoper wordt, gaan we meer rijden en zou het voor de overheidsinkomsten niet veel moeten uitmaken) en vooral geen bouwprojecten meer stilleggen vanwege stikstofuitstoot.
Dus dan maar lekker niets doen??
Hier in west Europa behoren we tot de rijkste regio ter wereld.
Dan zijn we ook verplicht om een voorbeeld te geven aan de rest.
Want wie denkt dat er niets aan de hand is, moet maar snel naar de US verhuizen. Je zult je daar prima thuis voelen.
Heel Azië en Afrika doen er ook al niks aan dus snap sowieso niet dat wij al die moeite moeten doen. Overigens de moeite die wij doen is ook gewoon schone schijn als je ziet waar wij al onze producten vandaan halen. Hier mogen veel dingen niet geproduceerd worden vanwegen gevaarlijke stoffen, uitstoot etc. Dus laten we alles maar massaal in Azië produceren en hier heen verschepen.
Als niemand wat doet, volgt de rest al helemaal niet.
Dat is natuurlijk een bar slecht argument he. Waarom betaal jij nog voor je boodschappen (en andere producten), ee zo’n zoveel mensen die het gewoon jatten. Waarom vermoord je je buurman niet als je last van hem hebt, er worden dagelijks zoveel mensen vermoord… Zo kun je alles goed gaan praten he
Azië doet er niets aan? Heb je je hier überhaupt een beetje in verdiept voordat je dit schreef? China is momenteel koploper als het gaat om investeringen in duurzame energie.
China is ook koploper in nieuwe kolencentrales bijbouwen…En er wordt elke 4 dagen net zoveel CO2 uitgestoten als in Nederland in een heel jaar.
Daar klopt niets van, want als er één land is die sneller aan ’t vergroenen is, dan is dat China wel.
Als ze gelijk hebben is het met die verdediging tegen de waterlinie ook vechten tegen de bierkaai. Dus of dat nou zo slim is, is de vraag. Wel kan je je afvragen of bouwprojecten stilgelegd moeten worden vanwege stikstof in een tijd als deze. En de maatregelen voor auto’s werken ook niet heel denderend, want het wagenpark wordt steeds ouder omdat het te duur wordt nieuwer te rijden.
dit. Autoblog was leuk. Het ging om auto’s en daarin was men redelijk neutraal wat betreft voorkeuren en meningen. Maar het wordt steeds meer een rechts populistisch kliekje dat alles milieu maar een vieze linkse hobby vindt. Iedereen moet in een brandstofauto met veel lawaai en een overdaad aan knopjes en klokjes, al het andere is hier steeds minder welkom.
Deze utopie kan alleen plaatsvinden als Nederland voor een Nexit zou kiezen.
Klimaatverandering komt (o.a.) door de mens, maar dat wil niet zeggen dat de mens er veel aan kan doen. Een pandemie waarbij 60-80% van de mensen sterven is de oplossing. Als je naar de groei van de wereldbevolking in de laatste eeuw kijkt, dan weet je waar en de kneep zit.
Gelukkig zitten we richting het hoogtepunt qua bevolking.
Maarja, je kan janken op overbevolking, maar dankzij die overbevolking hebben we nu gruwelijke technologische vooruitgangen, en zijn bepaalde zaken heel goedkoop. Een 55 inch tv voor 500 euro kan alleen maar omdat er zo’n grote afzetmarkt is.
En wat ga je oplossen met een Nexit dan? Dat we net als GB wel de lasten hebben van de EU (hoge invoerheffingen bijvoorbeeld) maar niet de lusten? Verdiep je eens in wat de EU wél voor voordelen heeft voor je, je zal er nog verbaasd van staan.
Daar kan ik het als inwoner van de UK alleen maar roerend mee ens zijn. Brexit heeft ons weinig goeds gebracht en veel gekost…
Geef het 20 jaar en jullie springen van vreugde.
De mensen kan er veel aan duren, juist door samenwerking. Uw reactie slaat kant noch wal
Ik zeg al jaren: laat klimaat varen. Gaan we als NL zijnde niet veranderen. Natuurlijk mag iedereen een zonnepaneel en een accu plaatsen, maar leg de focus op milieu. Onze waterkwaliteit, fijnstof in de lucht, pfas, dat soort zaken. Dat hebben we zelf in de hand en hebben we zelf het voordeel van als we het beter doen, want dat blijft behoorlijk binnen onze landsgrenzen.
Qua auto’s, geef voordelen aan zuinige auto’s. Weet je hoe zuinig en ruim een 20 jaar oude prius is. Het is toch belachelijk dat mensen nu een krappere, onbetrouwbaardere, en minder zuinige T-roc oid kopen anno 2025. We hadden al een beter model. Hoezo zijn we daar niet op doorgegaan.
Waar wij in Nederland mee bezig zijn is de kar te trekken. Juist omdat wij het zo goed hebben en als land extreem veel natuurlijke hulpbronnen gebruiken, hebben wij ook de plicht om te gaan bezuinigen waar het kan. We kunnen heel dapper wijzen naar de rest van Europa, Amerika of de wereld maar wij vergeten wel eens te kijken naar wat we al hebben. Ook al worden we in Nederland gepijnigd met hoge belastingen en veel milieu maatregelen, dan nog heeft de gemiddelde Nederlander het beter dan 95% van de rest van de wereldbevolking. En maar klagen en kankeren. Ga je schamen!!
Er is geen klimaatprobleem. Er is geen stikstofprobleem.
Brainwash probleem bij veel mensen!
kom maar door met de onafhankelijke peer-reviewed onderzoeken die deze stelling onderbouwen. En voor de duidelijkheid: die vind je niet op Facebook. Blijft bizar dat er nog steeds mensen zijn die dit ontkennen… Dan heb je toch wel heel erg weinig opgelet ergens vanaf halverwege de basisschool tot nu.
Stikstofprobleem is wel erg complex, ik heb mij er nog niet genoeg in verdiept om eerlijk te zijn. Te veel stikstof is slecht eh, zeker. Maar we houden nu heel strak aan die natura 2000 wetten, van wat arm is moet arm blijven. Maar moet dat wel? En moet NL niet een uitzonderingspositie in de EU krijgen? Want voor een sterk europa heb je veel, goedkoop, en kwalitatief goed voedsel nodig. De EU heeft dit pretty much dankzij Nederland en dat stukkie Spanje wat overdekt is met plastic in het zuidoosten aan de kust. We produceren zo verschrikkelijk veel goed voedsel, logisch dat we te veel stikstof uitstoten. Maar de hele EU profiteert van onze voedselproductie.
Waar die ’t’ in zijn nickname vandaan komt weet ik ook niet.
Voor de rest is het een anagram van ‘denial’, wat ik dan wel weer logisch vind.
Kop gewoon lekker in het zand blijven steken dan verzuip je vanzelf
@Edge het stikstofprobleem is een milieuprobleem en heeft niks met het klimaat of opwarming van de aarde van doen.
Onze reductie als Europa heeft altijd zin, hoe meer broeikas gas co2 in de atmosfeer hoe sneller de gemiddelde temp stijging. als wij als Europa zijnde in 2050 co2 neutraal zijn scheelt dat natuurlijk flink.
En uiteindelijk draaien ze ook in de vs wel weer bij. meneer Donald blijft geen 10 jaar zitten, dit is echt maar weer een tijdelijke richting, waar de vs in de loop der tijd vanzelf weer op terug komt.
Helemaal mooi. Nu europa nog.
Goed voor uw kinderen…
Heel goed voor onze kinderen! Die klimaat verandering gaan wij sowieso niet stoppen dus dan kan je toch beter genieten van alles wat een normaal mens prachtig vind.
Tuuuuurlijk. Wij genieten, toekomstige generaties in de ellende. Er is een woord voor die houding: asociaal.
Want?
👍🏼
Heeft u wel een uber zuinige led lamp ingedraaid, met van dat blauwe ongezellige licht, en uw 3 cilinder wel keurig uitgezet toen u 1 tel uitstapte, terwijl ze in amerika V8 rijden, Las Vegas 24/7 halogeen lampen en airco’s aan heeft staan. Wat zijn wij europeanen toch een losers dat we dit repressieve milieugedoe pikken van onze ongekozen leider Oersoela.
Wat houdt je tegen te vertrekken. Anders kom je toch wel over als een loser, om niets te doen tegen je eigen situatie.
Je leeft trouwens ook wel in het jaar kruik… die driecilinders zijn steeds vaker elektrisch of zuinige 4 cilinder en een LED lanpje kan minimaal net zo mooi licht geven als een ouderwets peertje. Of refereerde je naar de ow zo gezellige en gezonde olielamp?
Ik stel voor dat je lekker opzout naar die kant van de plas. Denk dat trump je vriend wel wil zijn.
Groot gelijk! Maar er zijn altijd mensen (zie commentaren) die de ellende van hun eigen situatie willen ontkennen en een ieder naar hun eigen ellendige niveau willen trekken. Ik noem ze even: SP, GroenLinks, PVDA, etc etc.
Je bedoelt PVV, JA21, Forum.
Emigratie, het is een serieuze optie.
Doei
Tijdelijk de economie opkrikken, maar met al zijn acties komen ze zichzelf over een aantal jaar wel tegen met de achterstand die ze voor zichzelf creëren. Alle slimme koppen zullen naar andere werelddelen verhuizen en daar doorpakken met innovaties.
Ach ja. Maar die mensen hebben dan wel een heerlijk leven terwijl jij voor 7 ton na loting een HugodeJonge bike-in woning mag kopen……
Of hoe stikstofnormen en EU regels ons leven steeds meer doen lijken op dat van burgers van de Sovjet-Unie en haar planeconomie…..
Voor alle groenroepers, klimaatdeugers, EV-EVangelisten en andere groen-links aanhangers nog even het volgende: vervang in jullie geschrijf en en geroep eens de woorden klimaat en milieu door het woord God, dan zie je misschien wat je aan het doen bent…
Groenneuzen is niets anders dan de nieuwste religie waarbij de mens denkt met gedragingen en offers in een goed boekje te komen bij het opperwezen….
@Hawkeye kan ik van jou hetzelfde zeggen , met elke keer hetzelfde alt-right fascistische geneuzel. Gelukkig leven we niet meer in 1945 en mogen we gewoon zeggen wat we willen.
Ga niet zeggen dat je dom bent, maar pech met nadenken heb je wel…
Als het je helpt om het grote plaatje te zien moet je dat dezelfde, substitutie door God, ook eens doen als de rechtse kliek het over “de economie” heeft.
De Mammon, de god van het geld, is met afstand de meest gediende God op de planeet. Vrijwel iedereen maakt zich er schuldig aan, mensen die beweren een andere religie aan te hangen vaak nog het meest. Voor de dienst van de Mammon moet alles wijken, klimaat, milieu, volksgezondheid, mensenrechten etc.
Gelukkig hebben we Californië nog met strenge emissie eisen.
En afgezien van misschien een paar dikke muscle cars zit de gemiddelde Amerikaanse consument echt niet te wachten op een gas guzzler. Ik denk dat het niet zo enorm veel uit zal maken op het modellenaanbod van de Amerikaanse merken.
Je zou toch wel een idioot zijn als je naar aanleiding van het schrappen van deze normen een dikke motor zou nemen. Volgende presidentschap zijn ze er weer en met een beetje pech gaan de olieprijzen dan ook nog flink omhoog. Ben je dubbel in het pak genaaid met je dikke motor.
Kun je voor het geld beter een dikke EV kopen, die kun je nml wel zuinig rijden als je niet als een malle stampt.
Stel dat fabrikanten nu even snel hun producten gaan aanpassen, dan weten ze gelijk zeker dat ze helemaal geen auto meer verkopen in beschaafde landen en staten.
Dat, en ondertussen zit Trump maar te zagen waarom ze die meuk in het buitenland niet kwijt krijgen.
Het waren niet alleen “bronstige ambtenaren” hoor (overigens: wetten worden door politici gemaakt, niet door ambtenaren). Californië had een serieus probleem met smog en dat is heel veel beter geworden door de CAFE regels.
Behalve in de EU.
Dit is toch wel heel naief. Natuurlijk wordt je als autoliefhebber blijer van een 6.3 v8 dan 0.9 3cyl maar deze regels zijn er tocht echt om er voor te zorgen dat er nog iets vd aarde overblijft. En de regels veranderen nu misschien wel maar de problemen niet. Dit zorgt er alleen maar voor dat technologische innovatie stopt…
Bangmakerij. Het wordt ietsje aangenamer weer. Volgens het KNMI is de zeespiegel de afgelopen 100 jaar 20 centimeter gestegen. Dat is 2mm per jaar. Verder geen reden om miljarden uit te geven om de aarde 0.00007 graden kouder te maken (een meetfout in een model). Ook niet per se om de dijken met meters op te hogen trouwens. Maar dat lijkt me in ieder geval nog enigszins nuttig im Fall der Falle.
En misschien een fractie daarvan veroorzaakt door de mens. Lange zonnecycli en meer van dat soort patronen zijn de werkelijke oorzaak.
Sinds 100 jaar is het niveau met 20 cm toegenomen, dus 10x meer. Daarnaast versnelt de stijging de laatste 30 jaar met zo’n 3-4 mm per jaar. Daarvoor was dat 1-2 mm per jaar. In 2100 zal de stijging minimaal 1 meter zijn, maar de kans is groot dat het 2 meter wordt. Aldus het KNMI. En niet de duim van Jaap.
Edit: Dezelfde bron. Scusi. Kan iedereen wel eens overkomen, nulletje meer of minder. https://m.youtube.com/watch?v=lLSCG6nBZjg
Aanvulling:
Nederland stoot circa 0,4 procent van de wereldwijde broeikasgassen uit, zowel op basis van nationale productie als op basis van consumptie. Da’s logisch als rijk land, maar veel meer dan de lage fantasiegetallen van Thierry en Jaap.
Het gezond verstand komt terug. Laat de mensen zelf beslissen wat ze kopen.
Hij klaagt dat Amerikaanse auto’s in het buitenland niet worden gekocht en dan zorgt hij ervoor dat ze nog minder aansluiten bij de vraag uit het buitenland.
Het terugdraaien van emissienormen is een maatregel voor de zielenpoten, de gekkies en het volk dat denkt ‘altijd pech’ te hebben. Vrolijk doorgaan met roken, vapen, zuipen en fastfood naar binnen duwen. Dat volk wil zulke onnozele maatregelen die vervuiling zwaar doen toenemen. Je concurrentiepositie ernstig verslechterd. Plus je afhankelijkheid van oliemaatschappijen weer vergroot. We zullen zien.
NB Toch bijzonder wat onze rechts-radicale GI Jeepy Joe weer uit zijn pen tovert.
Dit is natuurlijk belachelijk. Ik snap en herken de liefde voor een roffelende V8 maar in deze tijden kan het gewoon niet meer, in elk geval niet op die schaal. Tenzij je nonstop met loeizware paardentrailers rijdt is er niks mis met een L4 turbootje.
Geweldig, een enorme stap voorwaarts voor de mensheid.
Ruim 3 decennia een autokenner, autotechniek geïnteresseerd en een autorijderliefhebber.
En toch begrijp is al 2,5 decennia dat er een verschil is tussen een hobby/intresse, en hoe het transportsystem automobiel onze leefomgeving beïnvloedt.
Om maar te zeggen, een slimme liefhebber juicht de EV ontwikkeling aan zodat het teamsportsysteem automobiel houdbaar blijft, en daardoor kunnen we, want houdbaar, van autorijden blijven genieten.
Zoals de liefhebbers nu bezig zijn doen ze alsof iedere auto een rolex is en gans het tijdssysteem absoluut geen casio/quartz/mobiele telefoon mag zijn of dat verpest mijn mechanische horloge. Niet dus.
Niemand wil de leuke klassiekers verbieden. Maar het is niet houdbaar dat de dag van vandaag globaal 84% van de NIEUWE auto’s fossiel zijn. En die auto’s zijn echt zo leuk niet hoor, eerder pure verkwisting van ‘dinosap’….