
Of komt daar binnenkort verandering in?
Sinds januari is Amsterdam een van de veertien Nederlandse steden met een uitstootvrije zone. In verschillende fases worden oude, vervuilende voertuigen uit het centrum geweerd. Om te voorkomen dat monteurs, loodgieters en aannemers de binnenstad massaal zouden mijden door de milieuzone, kwam de gemeente Amsterdam met een oplossing: de klushub.
De opzet was duidelijk: ondernemers kunnen net buiten de uitstootvrije zone hun dieselbus parkeren en overstappen op een kleiner elektrisch voertuig zoals een e-scooter, e-bakfiets of Birò. Zo zouden ze de stad in kunnen rijden zonder boetes en zonder de worsteling om met een grote bus door het drukke centrum te manoeuvreren.
Amper gebruikers
Eind februari ging het wisselstation open. Een van de eerste bedrijven dat van de hub gebruikmaakte was positief: de monteurs waren blij dat ze met kleinere voertuigen makkelijker door de stad konden en minder tijd kwijt waren aan het zoeken naar parkeerplekken. Tenminste, dat zeggen ze.
Toch lijkt het initiatief na de openingsdag snel te zijn ingezakt. Sinds de start hebben slechts drie bedrijven daadwerkelijk gebruikgemaakt van de hub. Van die drie is inmiddels één gestopt. Op dit moment gebruikt slechts een zzp-loodgieter nog actief een elektrische fiets vanuit de hub. Oftewel: de gemeente heeft vooralsnog speciaal voor hem het hub aangelegd.

Wethouder Van der Horst laat weten dat er inmiddels drie nieuwe bedrijven zijn aangemeld en dat ook een van de gestopte bedrijven wil terugkeren. Ze spreekt de hoop uit mond-tot-mondreclame de komende tijd meer ondernemers zal overtuigen om het concept te proberen. Daarnaast worden ondernemers benaderd, advertenties geplaatst en brancheverenigingen betrokken in een poging om de klushub bekender te maken en meer partijen aan boord te krijgen.
Boetes vanaf 1 juli
Wat meer zin kan hebben, is het uitschrijven van boetes. Tot 1 juli kun je nog met je gore werkbus de binnenstad in zonder op de bon te gaan. Dat verandert volgende week dinsdag dus. Wie dan nog met een vervuilende bestelauto de uitstootvrije zone inrijdt, riskeert een boete van €120. Voor vrachtwagens ligt de boete zelfs op € 310. Het afgelopen jaar bleken duizenden voertuigen de regels te overtreden, dus de gemeente rekent op scherpere handhaving en mogelijk meer animo voor de klushub.
Bron: AT5





Gewoon lekker vermijden die mierenhoop.
Er is toch genoeg te doen in de rest van Nederland?
Geen enkele reden om je in bochten te wringen om in dat letterlijke rattennest te gaan zwoegen.
Boete gewoon op factuur zetten. De watermeloenen dat daar leven gaan het anders nooit begrijpen.
‘Premium delivery’
Als je op tijd in het centrum bent bijvoorbeeld om 7 uur is er zat parkeerplek en is het rustig in de stad.
Ik werk al jaren midden in Amsterdam en als het aan mij ligt blijf ik dat ook doen.
Vito ingeruild op een 6 cilinder dieselbeuker op geel kenteken, die met zijn 1 op 14 ook nog eens zuiniger is dan die Vito.
Alleen die 200 euro wegenbelasting per maand is ietwat vervelend, maar dat valt in het niet bij die maandelijkse 1200 euro parkeerkosten .
Parkeerkosten worden vergoed dat dan weer wel.
Ik heb een andere oplossing voor de Amsterdammers, kom het maar halen of heel erg grof betalen. Jij wilt daar wonen dus veel succès
Helemaal prima. Dat verdien jij 100 euro per uur in Amstelveen en verdient een ander 150 euro per uur in Amsterdam. Ondernemers die niet ondernemen zullen altijd minder succesvol zijn.
Ik was laatst in Amsterdam met mijn Britse Alfa 159 tbi, en oprecht vraagje….., had ik me meoeten registreren ergens?
Ik neem aan omdat het geen diesel is dat het okay is maar hoe gaan ze dan aan mijn kenteken weten? Allemaal heel onduidelijk.
Heel eenvoudig: het is niet of nauwelijks te controleren. Dus net als dat wij door middel van de MRB en accijnzen grotendeels de wegen betalen voor de buitenlandse kentekens, geldt dat ook voor vervuiling in milieuzones.
Door gebrek aan Europese afspraken over cameracontroles gaan zij vrijuit, want uitstoot is niet iets waar met een camera op beboet mag worden. Dus dan zou een BOA dat moeten doen.
Amsterdam is geen Nederland, dat bestuur trekt zich niks aan van de samenleving, alleen maar hun eigen idioterie. Alle mensen die er diensten moeten leveren simpelweg Amsterdam in het eigen sop laten gaar koken
BVtje starten in Polen en dan met een dikke 🖕🏼 en je roetfilterloze diesel gaan werken in de stad.
120 euro boete, 8 uur werk, dus gewoon het uurtarief in Amsterdam met 15 euro verhogen. Als je een korte klus hebt de voorrijkosten verhogen. Als je namelijk eerst langs de hub moet en daarna er weer langs terug ben je zo minimaal een uur extra kwijt en dat kost ook extra
Naja we hebben het hier alleen over Amsterdam, ik woon in Haarlem, naar mijn idee buiten het centrum en dicht bij de snelweg. maar helaas hebben de bomenknuffelaars bedacht dat mijn wijk ook een 0 emissiezone is. Ook voor mij als ondernemer betekend het dus dat ik verplicht een electrische bus moet kopen, terwijl ik regelmatig naar Friesland bijv rijd heen en weer.. (met aanhanger). De wijk hier staat vol met oude gebakjes, maar de ondernemer met z’n bijv hybride bus mag niet de straat in.. pissiger kan je mij niet maken.