
Je kunt nog heel even boetevrij door de binnenstad rond kachelen in je oude busje.
Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar uiteindelijk zijn de overheid en de gemeenten het eens geworden. Waar de gemeenten graag zo snel mogelijk willen beginnen met de emissiezones in hun binnensteden wil de overheid zieltjes winnen bij ondernemers met een oude bus. Een van de compromissen was een boetevrije periode. Die periode komt binnenkort aan zijn eind.
Vanaf 1 januari 2025 gold er een waarschuwingsperiode van een half jaar waarin geen boetes werden uitgedeeld. Wat wel mocht, is een brief sturen om de daders erop te wijzen dat ze verkeerd zaten en binnenkort voor eenzelfde vergrijp wel op de bon gaan.
Binnenkort boete voor rijden in milieuzone
De deelnemende gemeentes mochten de boetevrije periode uitrekken, maar niet verkorten. Negen van de veertien gemeenten houden zich aan de minimale eis van zes maanden. Dit zijn de gemeenten van de steden Amersfoort, Amsterdam, Den Haag, Gouda, Maastricht, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zwolle. In deze steden kun je vanaf maandag 30 juni een boete krijgen voor het illegaal betreden van de milieuzone in een te vervuilende voertuig.
De ZE-zones (zero emission zones) worden bewaakt door ANPR-camera’s. Zij lezen je kenteken en checken of het voertuig in de omgeving mag komen. Is dat niet zo, dan kun je een fikse boete krijgen. Voor personen- en bestelauto’s en autobussen is de boete € 120 exclusief administratiekosten. Vrachtauto’s betalen vanaf dan € 310 zonder de administratiekosten.
Welke auto’s en bussen zijn niet meer welkom?
Heeft je bestelbus een emissieklasse van 4 of lager, dan ben je verbannen uit de binnensteden. Bij de RDW kun je checken in welke klasse jouw voertuig valt. Voor andere busjes geldt een overgangsregeling. Bestelauto’s die vóór 1 januari 2025 naar Nederland zijn gekomen met emissieklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 toegang tot de zero-emissiezones.
Valt een even oude bus in de emissieklasse 6, dan mag die tot 1 januari 2028 in het centrum komen. Er lagen plannen om deze laatste regel te verlengen naar 2029, maar zoals je weet, is het onrustig in het Binnenhof.
Was je te laat voor het bpm-voordeel en heb je dit jaar een nieuwe bus gekocht? Allereerst, bedankt voor je bijdrage aan de staatskas. Ten tweede, je nieuwe bus moet emissievrij zijn om in de milieuzone te mogen zonder boete te krijgen.
En vrachtwagens?
Voor trucks hebben de beleidsmakers een speciale regeling bedacht die iets minder ingewikkeld is. Vrachtwagens die vóór 1 januari 2017 op Nederlands kenteken zijn gezet, hebben geen toegang tot de milieuzones. Gelukkig zijn er een stel uitzonderingen. Daarover lees je hier meer.
Resumerend: deze maand kun je nog lekker naar binnen met je oude bestelbus om een vloertje te leggen of een muurtje te metselen, maar na deze maand is dat in verschillende grote steden voorbij. Dan maar met de leen-Biro?
Foto: drie op een rij gespot door @mat1980
Via Bovag





Ben heel benieuwd naar de eerste rechszaken hoe za gaan verantwoorden dat een voertuig buiten de zone co2 mag uitstoten en dr binnen niet terwijl het om hrtzelfde klimaat gaat. Waarom een vrachtwagen 0 uitstoot moet hebben en een personen auto met euro 4 dieselmotor gewoon door mag. Valt niet uit te leggen.
Gaat over milieu (vervuiling). Niet over co2
Nou, los daarvan heeft @maatje daar zeker wel een punt. Er bestaat in de wet ook nog zoiets als het gelijkheidsbeginsel.
Daarbij, een voertuig met een typegoedkeuring voor toelating op de openbare weg zou in principe overal op de openbare weg moeten kunnen rijden. Ik ken locaties buiten de grote stadscentra die ook stevig bijdragen aan de vervulling van hun directe omgeving. Die huidige milieuzones is een bizar uitvloeisel van symboolpolitiek
Ik voorzie overigens ook gouden tijden voor transporteurs die met Oost Europese kentekens rondrijden. Die kunnen namelijk ook niet worden beboet…
Type goedkeuring is een technisch vereiste maar er kunnen meer regels gesteld worden. Als verkeer hinder veroorzaakt (sluipverkeer, te luide motorfietsen, te zware vrachtwagens of teveel uitstoot dan kan democratisch besloten worden (een deel van het) verkeer te weren.
Omdat de gemeenten daarover gaan, hun omwonenden zich melden en de weggebruikers niet en vaak ook niet stemgerechtigd zijn in die gemeente lukt het ook vaak om de gemeente te overtuigen verkeer te gaan weren.
Er zijn precedenten waarbij selectief verkeer geweerd wordt (denk aan motorfietsen op dijkweggetjes) zal het gelijkheidsbeginsel niet zomaar gelden maar ik ben het helemaal met je eens dat het gewoon universeel moet, kleur van de kentekenplaat of type voertuig mag niet uitmaken.
Nee het zijn acties uit het klimaatakkoord. 2018 of 2019 dat weet ik zo 123 niet meer. .
Ze staan er letterlijk in benoemd. En het maakt voor het klimaat geen hol uit of ik het erbinnen if erbuiten uitstoot.
@RUBERG als het over milieu zo gaan is t natuurlijk raar dat een vrachtwagen 0 emissie moet hebben en een personenauto met diesel euro 4 wel mag.
Het gaat om fijnstof, stikstofoxiden etc. Volgens de ongelovigen net zo onzichtbaar en dus niet bestaand als CO2 maar volgens de wetenschap niet hetzelfde.
Maar het is inderdaad bijzonder vreemd dat de regels voor vrachtwagens een stuk minder streng zijn. Daar kon een rechter het wel eens niet mee eens zijn.
@mashell. Nee dat is niet de insterk van een zero emissiezone
https://www.klimaatakkoord.nl/binaries/klimaatakkoord/documenten/publicaties/2019/06/28/klimaatakkoord-hoofdstuk-mobiliteit/klimaatakkoord-c2+Mobiliteit.pdf
Politie? Daar heb je toch boa’s en parkeerwachters voor?
Ach ja, het is toch allemaal 1 pot nat.
Dat is het zeker niet. De politie gaat daar helemaal niet mee aan de gang.
Daar heeft de gemeente hun Boa’s voor.
https://www.klimaatakkoord.nl/binaries/klimaatakkoord/documenten/publicaties/2019/06/28/klimaatakkoord-hoofdstuk-mobiliteit/klimaatakkoord-c2+Mobiliteit.pdf
Oom agent hier: ben maar niet bang mensen, de gemiddelde collega van een basisteam gaat écht geen bon uitschrijven voor emissieszones. Vraag me ook af hoe ze dit willen gaan organiseren. Ik denk dat de bal bij de handhaving ligt. Als dat zo is: dan zullen er waarschijnlijk wel boetes gaan volgen helaas.
Yup, agenten van een basisteam gaan dat echt niet doen. Hebben ze de tijd en mankracht niet eens voor.
Zo krom, dus met een hybride bedrijfswagen van 2025 kom je die zone niet in (dus dat zou zelfs zonder uitstoot kunnen) maar je mag wel met je stinkdiesel van 2024 of eerder de zones in tot 2028.. schiet mij maar lek
Dat weet ik niet hoe dat precies zit. Stel dat je hybride in de zone elektrisch kan rijden? Valt toch niet te controleren? Het is gewoon 1 grote belachelijke maatregel.
En dan mooiweer spelen door te zeggen dat een x aantal ton aan co2 uitstoot gereduceerd is door de zero emissiezone maar niet meerekenen hoeveel co2 er uitgestoot is door het verplicht moeten omrijden.
Eindelijk. Opbokken met die dieselhokken.
Hoe zit het als je als buitenlander een nederlandse lez binnenmoet? Zij het met een busje zij het met een personenauto? Registratieplicht?