ANWB, BOVAG, RAI en VNA tekenen het Klimaatakkoord

Auteur: , 37 Reacties

Na een periode van onderhandelingen zijn de handtekeningen gezet.

ANWB, BOVAG, RAI en VNA tekenen het Klimaatakkoord

Een correctie op de BPM of een concreet plan om EV’s aan de particulier te brengen is er nog steeds niet. Wel hebben de ANWB, BOVAG, RAI Vereniging en de VNA vandaag in het bijzijn van staatssecretarissen Van Veldhoven (IenW), Snel (Financiën) en voorzitter van het Klimaatberaad Ed Nijpels het Klimaatakkoord getekend. Dit akkoord moet helpen de uitstoot van CO2 in Nederland tegen 2030 met 49% te verlagen.

Kernpunten van de vier organisaties is dat de overheid met subsidiebudgetten moet kunnen schuiven mocht deze eerder leeg zijn dan het einde van de looptijd (2024), dat een verruiming van het beschikbare budget mogelijk is en dat het totale wagenpark sneller verduurzaamt gaat worden. Tevens pleiten de organisaties niet alleen voor een stimulatie van volledig elektrische auto’s, maar dat ook hybride, plug-in hybrides en het gebruik van biofuels aantrekkelijker worden gemaakt voor automobilisten. Als laatste willen de organisaties een verlaging van de BPM met een eventuele overstap naar een systeem met rekeningrijden.

De BOVAG stelt daarnaast dat er goed moet worden gekeken naar het zogenoemde ‘hand-aan-de-kraan’-principe, waarbij de regering de mogelijkheid heeft om jaarlijks in een laat stadium de stimulering van zero-emissie via de autobelastingen aan te passen. Denk bijvoorbeeld aan de vervroegde maatregel om volgend jaar al de verhoging naar 8%-bijtelling in te zetten, terwijl dit oorspronkelijk pas in 2021 zou gebeuren. De BOVAG stelt dat de markt zeker een jaar van tevoren op de hoogte moet zijn van nieuwe regels om te kunnen anticiperen op wat komen gaat.



37 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Arme bomen en planten. 49% minder voedsel voor ze. Dat is een straf dieet.
@rulefollower: de bomen en planten hebben nog steeds meer dan genoeg voedsel, zo veel zelfs dat ze niet alles op kunnen eten en het allemaal in de atmosfeer blijft hangen en de aarde opwarmt met serieuze gevolgen!
@rickross: U kijkt en leest te veel de fabeltjeskrant.
@rulefollower: want 42 gr innederland in de zomer is heel normaal ?
@maotje: en ruim voordat er auto’s rond reden hadden we de ijstijd. Ik geloof niet dat de mensheid veel invloed heeft gehad in het einde daarvan.
@hplh: het gaat niet om een ijstijd. Tuurlijk veranderd het klimaat door een natuurlijk proces. Maar de uitstoot van co2 versneld dit proces.
Heb je enig idee wat de gevolgen zijn van de opwarming?
@maotje: ik gok een ijstijd ;)
@rulefollower: gut o gut, als je het koppeltje ook bij elkaar ziet…. de denkkracht spat er vanaf! dit moet dan ons land redden van de uitstoot.

Kom jongens we bestellen een taart, tekenen een contract met een doel voor 2030 en dan regelt de markt het wel.
Je vraagt je echt af hoeveel zinloze uren zitten in die zogenaamde onderhandelingen. Als ik dit blogje zo lees denk ik nou niet van goh, wat een water is er bij de wijn gedaan door, kuch, de BOVAG.
@phaeton: Ach ja, het is politiek voor de Buhne. Misschien zal de staatssecretaris er ooit nog een leuke bijbaan aan overhouden.
Lekker veel harde afspraken, lange termijn visie is bij de overheid altijd ver te zoeken. Ik lees: tegen 2030 49 procent minder en we zien nog wel hoe
Niemand die zich af vraagt waar al die subsidiebudgetten vandaan komen?
BPM is nog steeds te hoog.
Dus met BPM opbrengst wordt eindeloos met subsidies gestrooid. Oneigenlijk gebruik van belasting opbrengsten.
Rekeningrijden gaat er echt nooit komen, waarom zou je ook extra moeten betalen voor in de file staan.
Dus een kleine groep subsidietrekkers gaat er met de poet vandoor, lekker beleid dit.
Oh ja, 2030 is veel te dicht bij, niet realistisch doelstellingen.
Niemand die nog een nieuwe auto koopt, allemaal private leasen of tweede hands. Hell yeah!
Goed gedaan, mooi dat er een akkoord is en fijn dat er knoppen zijn om aan te draaien. Dat maakt het wat minder rigide zonder het doel uit het ook te verliezen.
Ik ga ook een onderzoeks bureau oprichten, goeie handel jonge!
Zoals Rutte zei, de hele situatie is goed voor de handel.
Kom jongens wij gaan deze papiertje tekenen en later zien we wel hoe het gaat, na afloop maken we een mooie gezamenlijke foto en zeggen wij dat er een grote stap gemaakt is.
Ik nam die clubjes al niet serieus, maar nu al helemaal niet meer. Ze zouden juist moeten pleiten voor langer (dus duurzamer) gebruik van ons wagenpark. Productie en demontage is immers óók uitstoot! Ook heb ik laatst iets gelezen over een nieuwe soort diesel welke de uitstoot enorm zou moeten verminderen. Als je deze vorm van brandstof al in bestaande voertuigen kunt toepassen, dan ben je pas écht duurzaam bezig.
@dutchdriftking: De kromme, verdraaide en trieste realiteit is dat het niet om de inhoud gaat. Het gaat om imago’s en gezichten. Of het werkt (op korte of lange termijn) boeit niet meer. Mooie foto, lachende gezichtjes en over een paar jaar alles weer anders.
Compleet nutteloze maatregels als je ziet dat Nederland de grootste milieucrimineel ter wereld is. Door een fout in de Nederlandse wetgeving mag Nederlandse stookolie, brandstof voor zeeschepen, vermengd worden met zwaar giftig chemisch afval en zelfs met radioactief afval. Dit maakt dat deze stookolie spotgoedkoop is. Daardoor maken schepen, die 70.000 – 100.000 liter per dag verbruiken, zelfs omwegen van de Middellandse zee om te komen tanken in Nederland. De uitstoot die de 16 grootste schepen veroorzaken is +1.000 x groter dan alle auto’s ter wereld. Met andere woorden, het is compleet belachelijk om auto’s te limiteren in hun uitstoot als de echte vervuilers gewoon verder mogen doen.
@cockbustabob: nu ben ik wel benieuwd naar de ‘fout in de wet’.
Dus we tekenen als organisaties die voor de automobilist zijn een akkoord die het automobilisten moeilijker gaat maken om tegen acceptabele kosten te kunnen autorijden. Laten we ook nog even lachend op de foto gaan… Wat heb je nog aan zulke partijen zeg
Waarom niet dan gelijk gewoon 50%…..?
BOVAG en RAI behartigen slechts de belangen van de importeurs, dealers en industrie. Meer electrische auto’s is meer nieuwe auto’s. Dat er voor het genereren van die electriciteit supervervuilende methoden zoals biomassacentrales worden gepland maakt ze geen reet uit. De ANWB behartigt slechts de belangen van fietsers en bejaarden, tenminste, die houden ze een worst voor waar ze een hapje uit kunnen nemen. Dat het eventuele rekeningrijden torenhoge kosten voor de werkende Nederlander oplevert en een van de laatste mogelijkheden tot privacybescherming kapotmaakt, daar komen die domme klanten later wel achter. Dan is het pech… Zo jammer dit! Het had ook anders gekund, als er met een eerlijk oog was gekeken naar de oorzaken en gevolgen. Ik hoop stiekem dat er nog op tijd een ommezwaai komt, dat de waarheid alsnog op tafel komt en dat er alsnog effectieve plannen komen. Ja ja, ijdele hoop…
En namens wie menen de Bovag, ANWB en RAI dat ‘akkoord’ te tekenen ?
@amghans: Namens zichzelf. Daarom kijken ze ook zo vrolijk.
49% co2 verlaging sinds wanneer? Vandaag? Of 1990 zoals parijsakkoord
Voor alle duidelijkheid, dit is een vrijbrief voor de overheid om u uit uw oude vertrouwde stukje blik te pesten omdat die zoveel CO2 produceert. Maatregelen die als je ze gaat door rekenen kansloos dom en slecht zijn.
Het is een vrijbrief voor extra belastingverhogingen onder het nom van het klimaat !
Het is een vrijbrief voor ongebreidelde accijnsverhogingen, zig zag beleid, een onbetrouwbare overheid.
Hier kan niemand blij mee zijn. Wij willen stabiliteit en duurzaamheid, niet dit klimaat gejank en stoplap en schaamlap geneuzel, met door subsidies verpeste marktwerking.
Allemaal clubjes die in een pot willen graaien dat wordt gevuld door de afwezigen aan de tafel, middels verzonnen problemen. Zoooo 2019. Wat een heerlijke tijd om te leven
Ik word zo nu en dan een beetje moe van alle groene artikelen.
“De BOVAG stelt daarnaast dat er goed moet worden gekeken naar het zogenoemde ‘hand-aan-de-kraan’-principe, waarbij de regering de mogelijkheid heeft om jaarlijks in een laat stadium de stimulering van zero-emissie via de autobelastingen aan te passen. Denk bijvoorbeeld aan de vervroegde maatregel om volgend jaar al de verhoging naar 8%-bijtelling in te zetten, terwijl dit oorspronkelijk pas in 2021 zou gebeuren. De BOVAG stelt dat de markt zeker een jaar van tevoren op de hoogte moet zijn van nieuwe regels om te kunnen anticiperen op wat komen gaat.”

Zolang dit soort kontdraaierij nog kan gaat er weinig verandering komen. Mensen kopen/leasen auto’s voor een langere periode, dus die willen ook wel enige vorm van vastigheid.
Dus die 8% bpm slikken ze gewoon voor zoete koek? Laffe bende.
Straks doet bovag weer huilie huilie dat hun dealers geen auto’s verkopen. Want alleen leasers kunnen 50.000 euro ophoesten voor een auto. Die 1.9 miljoen 2de handse auto’s zijn belangrijker dan die 400.000 nieuwe auto’s…
Met dank aan deze clubjes worden wij nu verplicht om E10 te tanken, en is de Euro 95 E5 gewoon verdwenen.
En zo wordt je dus gedwongen om als je geen E10 wilt om duurdere premium 98 te tanken.
Milankovic theorie.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).