• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi A6 Avant plug-in hybride is de ideale alleskunner

Auteur: willeme, gepost 27 april 2020 om 13:05 – 35 Reacties

A6 Avant plug-in hybride

De Audi A6 Avant plug-in hybride is het antwoord op alle mogelijke vragen.

In de categorie ideale auto’s, is de Audi A6 Avant een sterk aanbod. Vanwege de vierwielaandrijving en de stationwagon-carroserrie is het een perfect alternatief op een SUV.

A6 Avant

Maar omdat de A6 lager en lichter is dan een SUV, heb je betere prestaties tegen een lager verbruik. Win-win, dus. Voorheen was de beste motor altijd een drieliter zescilinder diesel. Dan heb je een enorm prestatiepotentieel tot je beschikking, alsmede een flinke actieradius. We leven tegenwoordig in andere tijden, waarbij niet iedereen meer voornemens is om meer dan 100.000 euro stuk te slaan op ‘oude’ technologie.

A6 Avant plug-in hybride

55 TFSI e quattro aandrijflijn

Als je niet meteen over wil stappen naar een elektrische auto, had Audi al een mooie tussenstap in de vorm van de Audi A6 Limousine 55 TFSI e quattro en de Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro. Heel erg leuk, maar wat als je deze aandrijflijn wil combineren met de stationwagon carrosserievorm? Welnu: uw gebeden zijn gehoord!

Typeplaatje

A6 Avant plug-in hybride

Audi lanceert namelijk vandaag de Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro. De naam is wellicht een beetje lastig, grote kans dat iedereen het gewoon de A6 Avant plug-in hybride gaat noemen, of A6 Avant ‘PHEV’. De A6 Avant plug-in hybride heeft dezelfde aandrijflijn als de sedan. Dus een 2.0 TFSI viercilinder turbomotor met 252 pk aan vermogen en 370 Nm aan koppel. Deze is gekoppeld aan een elektromotor met 143 pk en 350 Nm.

A6 Avant plug-in hybride

Systeemvermogen

Nu kun je die waarden niet zomaar bij elkaar optellen. Ze worden immers bij een ander toerental behaald. Het gezamenlijk systeemvermogen is 367 pk. Het maximale systeemkoppel bedraagt 500 Nm, dat al vanaf 1.250 toeren paraat staat. De elektromotor wordt gevoed door een accupakket van 14,1 kWh. Hierdoor is het mogelijk om 51 km te rijden, puur en alleen op de elektrische motor. De topsnelheid op de elektromotor is 135 km/u.

Zijkant

250 km/u

Als beide motoren meedoen, is de topsnelheid begrensd op 250 km/u. Het is sowieso best een vlotte jongen, deze A6 Avant plug-in hybrid. De 0-100 km/u sprint is namelijk afgeraffeld in slechts 5,7 seconden. Daarmee doet de A6 Avant 55 TFSI e quattro niet heel erg veel onder voor de S6 Avant (met diesel) of de A6 55 TFSI met V6.

Bomen

Competition

Net als de A6 Limousine en de A7 Sportback met deze aandrijflijn wordt eerst de Competition-uitvoering aangeboden in de A6 Avant plug-in hybride. Dus ook deze Avant is uitgerust met items als 19 inch wielen, optiepakket zwart (grille, lijsten en spiegels), Matrix LED-koplampen, privacy glass, sportstoelen, sportonderstel, rode remklauwen en een S-Line bumperset.

A6 Avant plug-in hybride

Aangename BPM

Voordelen van deze auto: je kan uitstootvrij rijden. Mede daardoor is de BPM aangenamer, evenals de motorrijtuigenbelasting (halftarief). Daarentegen heb je nog voldoende prestaties om af en toe op skivakantie naar Oostenrijk te gaan. Nadelen zijn er ook. In deze klasse heb je liever een zescilinder dan viercilinder, alhoewel de elektromotor nog stiller en soepeler is.

Achterzijde

Kleinere bagageruimte

Het grootste nadeel is echter de bagageruimte, die is namelijk kleiner door de ruimte die de elektromotor en de bijbehorende accu’s innemen. Deze inhoud daalde van 565 naar 405 liter. met de banken neergeklapt is het verschil procentueel kleiner, maar nog altijd aanwezig: van 1.680 liter naar 1.535 liter. Laatste nadeel: de prijs. Dankzij de gunstige BPM zou je aan kunnen nemen dat de prijs erg interessant is, maar bij de A7 en A6 Limousine viel dat nogal tegen, je bent zo 80 mille kwijt, wat veel geld is voor vier cilinders.

A6 Avant plug-in hybride

Ook interessant!

  • Audi PHEV
    Audi breidt PHEV-range lekker uit
  • kaatsheuvel audi a6 brand
    Audi A6 brandt volledig af in Kaatsheuvel
  • gefacelifte Audi A6 L
    Gefacelifte Audi A6 L voorbode op 'onze' facelift A6
  • Deze lekker samengestelde Audi A6 heeft een basismotor

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

a6, Audi, avant, Hybride, plug-in, quattro, station

Vorig bericht: « TechArt Porsche 992 lost alle problemen voor je op
Volgend bericht: Komt de Ford Kuga ST dit keer wel? »

Lees Interacties

Reacties

  1. intimrasiert zegt

    27 april 2020 om 13:18

    Is dit een advertentie? Mag er wel wat duidelijker op staan dan. Zonder inzicht in hoe soepel de aandrijflijn werkt, en hoe deze zich verhoudt tot een 3.0 tdi qua rijplezier en kosten, kan ik er weinig mee.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      27 april 2020 om 13:25

      Het leest inderdaad als de frontpage van audi.nl

      Login om te reageren
    • willeme zegt

      27 april 2020 om 13:27

      @intimreasiert: Nee, het is geen advertentie. Het is een nieuw model dat er voorheen niet was. Autonieuws. Doen we vaker op Autoblog ;-)

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      27 april 2020 om 13:33

      @intimrasiert: dat leest wat lastig af uit een persbericht en is makkelijk als je de auto daadwerkelijk gereden hebt.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 april 2020 om 13:57

      In een advertentie zou niet staan dat de kofferbak maar 405 liter is al helemaal niet dat de prijs van de plug-in A6 sedan en A7 tegen viel. Eigenlijk is het gewoon een prima artikel.

      Login om te reageren
  2. gregorius zegt

    27 april 2020 om 13:19

    Het is bijna geschreven in een advertentie stijl; sorry ‘branded content’.

    Die 51km is natuurlijk kul. Je hebt mazzel als je 30km ver komt. En als je een zoveel mag uitgeven van de baas voor de dagelijkse km’s, dan wil toch zeker het dubbele halen; want je woont in de suburb en moet naar kantoor.

    Daarnaast; als je dus een A6 station wil, wil je dat ook omdat dat ding zo lekker groot is… en nu is hij dus weer kleiner. Dan is het SUV ontwerp toch handiger om te combineren met PHEV.

    Is de 2.0 een probleem? TJa. Een A6 werd nog niet zo heel lang geleden geleverd met erg coole opties: een prima klinkende 3.0T, een dikke 4.2 V8 335pk zonder turbo’s, een 5.2 V10 430pk voor het coole maar niet ordinair of in RS6 vorm met 520 pk.
    Nu moet je naar de RS6 voordat je een dikke hebt; alles daaronder is goed, maar niet dik.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      27 april 2020 om 13:27

      @gregorius: Nee, het is geen advertentie. Het is een nieuw model dat er voorheen niet was. Autonieuws. Dat doen we vaker op Autoblog ;-)

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      27 april 2020 om 13:31

      @gregorius: dankzij de nieuwe vmax haal ik makkelijk 35 km uit de 8 kWh accu van Passat. Wel met airco uit maar die heb je onder de 20 graden toch niet nodig.

      Om deze auto aan te raden voor de wintersport gaat trouwens wat ver. De kofferbak is kleiner dan van een Clio Estate. Koop dan een Model S met 750 liter en neem een uurtje pauze.

      Login om te reageren
      • dick1980 zegt

        28 april 2020 om 08:31

        @flutterby: onzin om hem af te raden voor de wintersport. Dan gaat er 9/10 keer toch een koffer op het dak.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          28 april 2020 om 08:56

          @dick1980: en waarom denk je dat bijna iedereen met een dakkoffer rijdt? Daar gaan de ski’s in..

          Login om te reageren
          • dick1980 zegt

            28 april 2020 om 09:25

            @flutterby: En de skischoenen, en de slee, en drie tassen. Toettoet!

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              28 april 2020 om 19:07

              @dick1980: heb jij soms je verstand daar achtergelaten omdat de auto terug toch te vol was?

              Login om te reageren
  3. s2khonda zegt

    27 april 2020 om 13:29

    Ik mis de branded content tag. Kan me niet voorstellen dat dit door de autoblog redactie zelf geschreven is (of wellicht wel maar dan in opdracht van PON).

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      27 april 2020 om 13:47

      @s2khonda:

      Branded content wordt alleen gebruikt als er sprake is van BETAALDE content. Als het in opdracht is geschreven. Daar is nu geen sprake van.

      Login om te reageren
  4. Rudy zegt

    27 april 2020 om 13:38

    Prijs bij dit soort auto’s is doorslaggevend, maar ik verwacht dat deze (zeker met wat opties) dik boven de 70k ligt waardoor het publiek voor een dergelijke auto niet groot meer is.

    Nu ik het toch over groot heb: dat zoek je als je en A6 avant koop, alleen moet je dan om deze heen lopen want 405 liter is meer de bagageruimte van een Golf of A3… en niet die van een grote station….. maakt het argument om een dergelijke auto kopen wel lastiger.

    Was voor mij de reden om niet te wachten op de 330e touring (ondertussen leverbaar) maar gewoon de 330i te kopen, prijsverschil was een paar honderd euro.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 april 2020 om 15:43

      Zou je zo’n A6 avant niet gewoon kiezen omdat je deze mooi vindt? 405 liter is inderdaad niet veel maar ook niet ontzettend weinig. Bovendien, de gezichtsuitdrukkingen bij je kinderen die je vertelt dat de vakantie vanwege de kleine kofferbak naar een naturistenresort gaat zijn onbetaalbaar.

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        28 april 2020 om 07:23

        405 liter is bedroevend weinig.
        Mijn Octavia is bijna een halve meter korter en heeft 200l koffer meer…

        Login om te reageren
        • Stijnson zegt

          28 april 2020 om 12:51

          @tjorque: Die bagageruimte is inderdaad weinig. Vooral icm de aflopende daklijn. Bij mij op werk had iemand een grote reiskoffer en nog wat spul. De Astra station die nog over was daar kon het wel in, maar niet in de A6 station….

          Login om te reageren
  5. ty5550 zegt

    27 april 2020 om 13:39

    Klinkt allemaal niet verkeerd. Los daarvan vind ik de vorige a6 echt stukken mooier, zeker in rs6 uitvoering.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 april 2020 om 18:56

      Zo’n RS6 vind ik niet echt mooi, een opgeblazen brulkikker. Maar deze A6 generatie is met zijn strakke lijnen wat mij betreft echt heel veel mooier dan de vorige, die was niet lelijk maar deze A6 is van een heel ander niveau.

      Login om te reageren
  6. luckylennart zegt

    27 april 2020 om 13:58

    ‘Ideale alleskunner’ , toch niet alles, een klein(ere) koffierbak, kost 70k, met 252pk met caravan en lege accu’s door de bergen is ook niet ideaal.

    Login om te reageren
    • speedie zegt

      27 april 2020 om 14:38

      Ook niet overdrijven hé, Lang geleden met ons kevertje en 5 personen tot op de top van de Großglockner gereden zonder problemen ( en meerdere keren zelfs). Dan moet 252 PK met caravan ook volstaan.

      Login om te reageren
      • luckylennart zegt

        27 april 2020 om 17:35

        Maar deze weegt bijna 4x zoveel,

        Login om te reageren
        • tjorque zegt

          28 april 2020 om 07:24

          Hij heeft ook 5 keer zoveel oempf he ;)

          Login om te reageren
  7. LaLancia zegt

    27 april 2020 om 14:28

    Wat n waanzin, die korting op de MRB. Zo’n bakbeest vormt een grotere aanslag op ons wegennet dan bv een Pandaatje.

    Login om te reageren
    • laptom zegt

      27 april 2020 om 14:41

      @lalancia: of de diesels 5 jaar geleden. Herinner je de vrijstelling nog voor al die bluemotion modellen?

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      27 april 2020 om 14:49

      @lalancia: Geld wat opgehaald wordt door MRB wordt niet voor de wegen gebruikt hoor. Over het algemeen gaat alles op de grote stapel en er weer af. MRB is meer een belasting naar waarde en wij Nederlanders zijn bereid heel veel belasting te betalen voor z’n geel kenteken.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 april 2020 om 16:16

      Het schijnt dat het wegennet helemaal niet te lijden heeft van auto’s, het lijden komt door de vrachtwagens. Die uiteraard ook minder belasting per kilo betalen dan dat Pandaatje.

      Login om te reageren
  8. Robert zegt

    27 april 2020 om 17:01

    Ik denk dat heel veel potentiële klanten zullen wachten (hopen?) tot deze aandrijflijn ook beschikbaar komt op de Škoda Superb. Scheelt toch weer gauw 25 mille op de vraagprijs.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      27 april 2020 om 17:48

      Komt er ook.
      Over een jaar of 3; als de eerste Audi met de next-gen PHEV al weer is aangekondigd.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 april 2020 om 18:40

      Zoals @gregorius al zegt, dat gaat nog wel even duren. Die Superb kreeg de aandrijflijn uit de Passat GTE ook pas na jaren.

      Login om te reageren
  9. mp014 zegt

    27 april 2020 om 18:58

    Mensen toch wat een geld

    Login om te reageren
  10. superfunky zegt

    27 april 2020 om 19:16

    Ach, Audi, al kwamen ze er eentje gratis brengen. Nooit en nooit meer en we hadden er 4. Hebben ze mooi vernaggeld met 1 akkefietje lousy service.

    Login om te reageren
  11. cossiekiller zegt

    28 april 2020 om 12:20

    De halve koffer staat vol met logo’s.

    “OOOO A6 55 TFSIe Quatrro”

    Dé hel voor de poetser die zijn auto een beetje proper wil houden.

    Voor de rest wel de auto die inderdaad bijna alles kan!

    Login om te reageren
  12. saxoke zegt

    28 april 2020 om 21:51

    Deze behoort idd toe tot het selecte clubje van ideale auto’s. T blijft smaak, maar wat is deze mooi! 252pk op benzine 367pk 500Nm…. heerlijk!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North