Dit betaal je voor de Audi A6 55 TFSI e quattro

Auteur: , 35 Reacties

We kijken meteen wat je bij de concurrentie moet betalen.

Audi A6 55 TFSI e quattro Competition (C8) '19

Het komt een beetje over als mosterd na de maaltijd. Dit moet wel de auto zijn van Captain Hindsight. Zeven jaar geleden was deze auto een raszuivere verkoophit geweest (in Nederland) zodat het twee jaar geleden de meest geëxporteerde auto van Nederland zou worden. Want na 5 jaar (als de bijtellingsvoordelen stoppen) is men vaak ‘ineens’ de auto zat.

Aan de andere kant zou je kunnen denken: de PHEV gaat de auto met traditionele benzinemotor vervangen. Daarom hadden wij goede hoop voor de Audi A6 55 TFSI e quattro met PHEV-aandrijflijn. Deze heeft een relatief lage CO2-uitstoot (43 tot 47 gram per kilometer), wat weer betekent dat de CO2-taks vrij laag is. Meestal betaal je je bij dit soort auto’s helemaal scheel aan belasting. Boven de 156 gram kost elk grammetje namelijk 429 euro. Dat tikt aan als je een V6 hebt met pak ‘m beet 200 gram CO2 gram uitstoot per kilometer.

Audi A6 55 TFSI e quattro Competition (C8) '19

Dan de prijs van deze Audi A6, die is forser dan we hadden kunnen voorspellen: 79.820 euro. De Audi A6 45 TFSI quattro (zelfde motor, zonder elektromotor) kost 69.265 euro en daar rust veel meer CO2-taks op. Het verschil zit ‘m in de uitrusting. Audi levert de 55 TFSI e in eerste instantie alleen als ‘Competition’. Dus met alle sportieve S-Line attributen zoals stoelen, onderstel, bodykit, velgen en het ‘optiekpakket zwart’. Dat zul je nog op de ’45’ moeten bestellen en dan zal de prijs min of meer gelijk zijn. Mocht je geen behoefte hebben aan de sportieve aankleding, dan is er goed nieuws, want de goedkopere 55 TFSI e quattro (zonder Competition) komt aan het einde van dit jaar op de markt. Voor de context, zo verhoudt de Audi A6 55 TFSI e quattro Competition (C8) zich ten opzichte van zijn concurrenten:

BMW 530e iPerformance xDrive M-Sport Executive (G30)
€ 73.697,00
De eerste concurrent is de BMW 530e. In eerste instantie heb je een veel betere deal bij BMW. De 5 Serie is namelijk een stuk goedkoper. Standaard heeft de BMW achterwielaandrijving, xDrive is niet verplicht. Dat scheelt meteen gewicht, verbruik en uitstoot. Om de vergelijking zo eerlijk te maken hebben we gekozen voor de xDrive-uitvoering en het M-Sport pakket. Dan nog is de 5 Serie aanzienlijk goedkoper. Nu is de Audi alsnog wat completer uitgerust, maar het grootste verschil is de aandrijflijn. Het systeemvermogen van de BMW (252 pk) is precies even hoog als het maximum vermogen die de benzinemotor van de Audi weet te mobiliseren. De Audi heeft een systeemvermogen van 349 pk.

BMW 530e iPerformance xDrive M-Sport Executive (G30) '19

Mercedes-Benz E300 e Business Solution AMG (W213)
€ 66.012
De tweede concurrent is natuurlijk afkomstig van Das Haus. Eigenlijk zien we hier hetzelfde beeld als bij de BMW. De Mercedes-Benz E-Klasse is namelijk flink goedkoper dan de Audi A6 55 TFSI e Competition. De Business Solution AMG is een redelijk vergelijkbare uitvoering, maar deze lease-special is minder rijkelijk aan te kleden dan de gewone E300 e, die logischerwijs een stukje duurder is, namelijk 68.778 euro. De E300 e heeft géén vierwielaandrijving. Sterker nog, het is niet eens mogelijk. Wel zijn de prestaties van de E-klasse aansprekender dan die van de BMW. In vergelijking met de Audi is de elektromotor veel sterker, maar de benzinemotor juist wat zwakker. Het systeemvermogen is van de E300 e is 286 pk.

Mercedes-Benz E300 e Business Solution AMG (W213) '19

Conclusie: Audi levert de A6 55 TFSI e quattro is aanzienlijk duurder dan de concurrentie. Het is even wachten op de standaarduitvoering om te zien wat het daadwerkelijke verschil gaat worden. Wel is de Audi aanzienlijk sterker en heb je vierwielaandrijving standaard.



35 reacties

Voordat geld kan je een hele dikke Alfa Romeo Giulia QV kopen.
@mikje90: Dat is hele gave auto, maar wel aanzienlijk duurder. De Giulia Quadrifoglio kost 119.500 euro, kaal ;-)
@willeme: Die bedoelde ik niet, ik bedoelde de velocè die kost 59.000. Ik meende dat deze werdt aangeduid als QV en de quadrifoglio gewoon als quadrifoglio. Maar ik heb me vergist en dat spijt mij😳
@mikje90: Q4 ben je mee in de war, QV staat voor Quadrafoglio Verde, klavertje 4 groen. Dat laatste was zo voor de hand liggend dat het sinds de Giulia niet vermeld word er het top model dus gewoon Q heet, wat een achterwielaandrijver is een de Q4 een vierwielaandrijving uitvoering is alleen verkrijgbaar met de snelste Diesel of 280pk benzine uitvoering.
Voor dat geld liever iets echt “premium”: Lexus. Mercedes, BMW en Lexus. Echte premium wagens, Audi niet. Behalve het dashboard natuurlijk…
@maxidyne: Lexus ES 300h. Aanzienlijk goedkoper en zonder twijfel net zo goed.
@awesome: Al heb je een gids nodig voor het mediasysteem.

En een zak geld voor de restwaarde
@michaelb: en geen haast gezien de performance
@awesome: cvt ik vind het niets. Pok lexus na bootsing vam geluid is erg kinderlijk
@maxidyne: vertel ons het verschil dan maar, ik ben benieuwd naar je argumenten..
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik vind die Audi in deze uitvoering mooi maar wel behoorlijk prijzig. Ik zou in dit rijtje voor de 530e gaan.
Vroeger zei je “Ik heb een e30 325i” want meer hoefde je er niet over te zeggen. Tegenwoordig moet je aan het zuurstof nadat je hebt opgenoemd wat je hebt. Iets in de zin van “BMW G30 High executive 530e kleine-nieren maar wel verlicht, zakelijke oplossing, quatro maar niet de rally doos”.

Of ben ik de enige die zich aan de gigantische lange namen irriteert?
@SpeedGeek: De gemiddelde Duitser krijgt het niet eens uit z’n bek. Ironisch genoeg. Al kunnen de Fransen er ook wat van tegenwoordig.
De normale 55tfsi was goedkoper en met een zalige V6. Vreemd dat die al een tijdje uit de prijslijst is in NL & BE.
Dat optiekpakket zwart is net zo smakeloos als matte lak of zwarte lichtmetalen velgen.
Geraakt iemand nog wijs uit die namen tegenwoordig?
Waarom bieden ze nou weer alleen zo’n kampers-uitvoering uit dan??? De normale A6 Sedan is best fraai, maar dit…
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Of een S90 voor 68.5 mille? 390 pk. AWD. Leuke spulletjes. En een fatsoenlijke bagageruimte zonder accudrempel.
@marcow: en een 4 cilinder, no thanks.
@nopetrolnofun: Het zijn allemaal viercilinders ;-)
@marcow: dat dus..
Poeh! Voor een auto met zo een indrukwekkende naam betaal ik graag dit bedrag hoor!
Een Mercedes e klasse voor 13k minder…simpele keus. Daarnaast is een sterke elektro motor ook wat waard: dan kun je tenminste ook fatsoenlijk op de emode rijden
Wat een prachtige auto met geweldige techniek. Wat dat merk in 30 jaar gepresteerd heeft is fenomenaal. Valt me wel op dat er veel azijnpissers zijn hier op Autoblog die alles wat Audi maakt per definitie afschieten. Beetje kortzichtig.
@550maranello: altijd leuk een beetje sarcastische humor op zo’n doordeweekse dag… 😂🤪
@550maranello: ik ben gewoon jaloers dat ik zo een fijnrijdende en oerbetrouwbare Audi niet kan betalen. Mijn broer die kortgeleden bij Audi als ingenieur werkte en als lease een Suberb heeft gekozen wegens de slechte bouwkwaliteit dat de Tjechen leveren kan dit bevestigen.
Zijn al die zwarte lijsten verplicht?
In deze klasse koop je toch gewoon een Model S
@balboni: die is fors duurder.
Wist niet dat plantenvoer zo duur gemaakt is, bizar!!!
Maar wat voor een soort motor ligt erin dan?
Waar is de S90 in dit rijtje??
@joezerneem: of de Jaguar XF

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).