Audi A7 3.0 TDI competition: powerdiesel met 326 pk

Auteur: , 34 Reacties

Audi's nieuwe 3.0 TDI-blokken hebben geen gebrek aan vermogen, maar wie meer wil neemt een extra turbootje. De 3.0 BiTDI is met extra pk's opgevijzeld, en krijgt een plekje in de nieuwe A7.

Voorheen leverde Audi’s zescilinder dieseltopper 313 pk, nu zijn dit er 326. Het maximumkoppel bleef met 650 Nm gelijk. De 0-100 sprint van de standaard met Quattro en een 8-traps tiptronic uitgeruste A7 verscherpte wel: 5,1 seconden, in plaats van 5,3 seconden. Nu kan je in je diesel-Audi nog sneller bij Londense fietsers wegrijden.

Volgens de boekjes verbuikt de A7 6,1 l/100 kilometer, oftewel 162 gram CO2/km aan uitstoot.

Het standaard S-Line pakket verlaagt de auto 20 mm, en met 20 inch zijn de wielen standaard lekker fors. 17 inch ho-ijzers moeten de auto binnen afzienbare tijd tot stilstand kunnen brengen. Het interieur is zwart, met sportstoelen in Valcona-leer, gedecoreerd met S line-stiksels. We sluiten niet uit dat er na verloop van tijd een nieuwe topper hierboven komt, Audi experimenteert de laatste tijd met o.a. elektrische turbo’s.

Al dit diesellekkers kost wel serieus geld: het ding heeft een basisprijs van 72.000 euro. Zou het Nederlandse bedrag nog in de vijf cijfers lopen?



34 reacties

Oh wat jammer van de voorlichten. Ik vond de a7 voor de facelift vele malen mooier.
Nou mooi hoor..
Bitch Please!! BMW 3.0 Tritrubo 381 pk, 740 Nm
@gop1: V8 TDI 385 PK 850 NM.. Dat is nog net iets dikker
@2cool4school: maar dat is een 4.2 v8, oneerlijke vergelijking…
@maseratizzzzzzzz: Die dikke bmw diesel ligt toch ook niet in een 4 serie, als we het over vergelijkingen hebben…
@gop1: Vriend, ik zie een foutje in jouw tekst.
@gop1: 6L V12 TDI 500pk 1000nm ring a bell?
@fejjie: Als ze hem in de A4 stoppen wel
@gop1: jij hebt het ook over een turbo diesel in een 5 serie.. how about de turbo diesel in de 4 serie?
@fejjie:
Appels en peren, is het nu echt zo moeilijk om 3.0 diesels met elkaar te vergelijken?
Face-it, BMW heeft dat dus beter voor elkaar dan 0000 en Mercedes.
Ik ga hier toch ook niet jammeren dat een Actros meer vermogen en koppel heeft..
@gop1: bitch please , 55pk meer + 90NM en 0-100 ook ın 5,1sec !
Kijk nou eens, Audi heeft de top-versie van de dubbel-turbo 3.0 Diesel ook Euro-6 klaar. Minder uitstoot (belasting) en een paar pk’s extra. Prima.
Ze lopen wel nog steeds achter bij BMW: die minder uitstoot claim voor het dubbel-turbo 3.0 diesel blok met vergelijkbare prestaties cijfers.
En ze hebben natuurlijk nog het tripple-turbo blok; prachtig ding. Daar gaat Audi niet aan beginnen, want die hebben net het 4.2 diesel blok euro-6 ready gemaakt.
Toch leuk dat ze met de motor-update toch de blog/nieuws sites weten te halen!
Voorkant van de auto: hoe verziek je een prachtige auto… Het vorige model was een “geile Karre” maar dit, muh…
Ben ik de enige die de mistlampen van Audi’s lelijk vindt?
Het mooie aan deze motor is dat je een optie kan kiezen waardoor hij klinkt als een V8. EN het klinkt echt heerlijk.
@fejjie: Klopt, hij klinkt niet verkeerd. Heb vrij serieus een (gebruikte) A6 met BiTDI overwogen, tot de verkoper mij vertelde dat er een speaker in de uitlaat zit waarmee een V8 geïmiteerd wordt…

Ik persoonlijk kan mezelf dan echt niet meer serieus nemen.. Krijg er een “BMX met kaarten op het achterwiel” en CRX met Fisherpricepakket gevoel van.

(Was overigens zeer te spreken over een 535D, maar dat is een hele anders discussie)
@jasper29: gelul, er gaan alleen wat kleppen in de uitlaat open
@parker: En nog eentje om het af te leren:

https://www.youtube.com/watch?v=Q7eFn7T1GEE

Kan ook zonder dat de uitlaat aan de auto vast zit..
@jasper29: Ach, in de Z4 van m’n buurman worden de interne speakers ook gebruikt voor “extra motorgeluid” om de vier cylinder groter te laten klinken als ie is…

Is net zo zielig…
@fijnkonijn:
is toch anders; het systeem van bmw verandert het geluid van de motor niet. bmw stopt zo veel geluidsisolatie in haar auto’s dat je nauwlijks motorgeluid meer hoort maar door een microfoontje in het motorruim kun je als je wilt toch nog “horen” wat de motor doet, soort babyfoon eigenlijk…
@jasper29: Zei de verkoper dat? Wat een jojo. Er gaat een klep open. Een speaker in de uitlaat… Nou wordt ie echt mooi.
@fijnkonijn: Kijk hier even naar dan:

https://www.youtube.com/watch?v=vS0ytG93Mxo

Geen klep, maar een vertakking net achter de demper met erin een soort speaker. Zet je hem aan dan krijg je geluid, zet je hem uit dan hoor je de diesel zoals deze normaal klinkt.

Overigens schijnt een 2.0 tdi hierdoor met deze set het zelfde geluid te gaan maken.. En bij het zoeken naar dit filmpje kwam ik al een berg Duitse bedrijven tegen die er al je verzoekjes aan kunnen toevoegen. Een spoelende turbo schijnt gewoon geprogrammeerd te kunnen worden.

Zal jammer genoeg wel gemeengoed gaan worden…
@jasper29: hmmm. Ok.
Ik vraag me alleen af hoe lang dat goed gaat ivm. roetdeeltjes die zich afzetten.
Toch heeft het iets van “jezelf besodemieteren” imho.
@fijnkonijn: Dat is precies het gevoel dat ik er ook bij kreeg. Nep blijft toch nep..
@viezefreddyw dit zijn in dit geval geen mistlampen, maar de radars voor de ACC e.d. Mistlampen voor A7/A6’s icm xenon/LED zitten in de hoofdunits, alleen voor hallogeen-units zitten de mistlampen onder de bumper.
@lebeaunl: Oh zit dat zo? Ik vond het er al zo raar uit zien.
Zo leren we elke dag nog wel eens wat, bedankt!
Prachtige wagen, maar de achterkant van de A7, daar zal ik nooit aan kunnen wennen …
@osmo: hier dus precies hetzelfde
via Android app
Maar van me heeft een A6 met zo’n 3.0 biturbo. Heerlijk ding, knalt alles eruit bij volgas, rijdt bij normaal gebruik heerlijk rustig op koppel en de peut is ook heerlijk goedkoop.
via Android app
@knipperlichtje: *maat
Zeer mooi interieur.
Van buiten wel ok, rood staat mooi. De zwarte spiegels weer wat minder. Maar van binnen oogt het zo zwart en goedkoop als een Polo. Daar moet echt meer kleur in.
Volgens mij maakt het geen hol uit of je er nu 2 of 3 turbo’s aan hangt volgens mij krijg uit dit blok met biturbo net zoveel pk’s en koppel als de BMW 550d motor.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).