
Wil je er premium bij rijden met vier ringen in de grille? Dan moet je rekening houden met deftigere prijzen bij Audi.
Het is nogal een geklaag dat nieuwe auto’s niet meer te betalen zijn. Dan hebben we slecht nieuws voor je. Dit is geen tijdelijke trend, waarbij op termijn de prijskaartjes weer gaan zakken. Auto’s zijn gewoon duur en ze worden alleen maar duurder. Is het niet de Nederlandse overheid die met belastingen speelt, is het wel een autofabrikant die een prijsverhoging doorvoert.
Met vandaag in de hoofdrol: Audi. Het merk uit Ingolstadt heeft een recente identiteitscrisis achter de rug, nu is het zaak om de focus naar de toekomst te verplaatsen. Een toekomst van meer exclusiviteit en meer prestige, wat ook een deftiger prijskaartje betekent.
Audi prijzen omhoog
Dat is niet nieuw bij de Duitse merken. Mercedes is al eerder deze koers ingeslagen. Men neemt afscheid van goedkopere modellen waar minder marge op zit, waardoor het instapniveau hoger komt te liggen. Audi gaat een vergelijkbaar pad bewandelen.
In een interview met Auto Express zegt het merk dat het premium niveau naar een volgend niveau moet worden getild. Kortom, je moet meer pecunia’s gaan uitgeven voor een model van het merk.
Binnen het Volkswagen concern is dit ongebruikelijke ontwikkeling. Porsche is door de jaren heen duurder geworden. Dat geeft ruimte aan Audi om ook verder omhoog te bewegen. Wie weet volgt Volkswagen op termijn ook wel, of blijft dat wel een merk voor het ‘volk’?
Er is geen ruimte meer voor paupermodellen zoals de A1 of de Q2. Ga maar lekker een Volkswagen Polo rijden als het goedkoper moet. Als jij straks iemand zit rijden in een nieuwe A6 of een Q6 weet jij: dit is een man of vrouw met prestige, exclusiviteit en aanzien. Althans, dat hoopt Audi te bereiken dan.
En ik maar denken dat paupers al jaren hun targetgroup is 🤣
Dat was ook het eerste waar ik aan dacht
Ja daar lijkt het wel heel erg op hè 😅
Dat is al jaren zo, en het betert echt niet. In grote lijnen te duur verkochte Volkswagen-technologie met zilver wikkeltje rond. Volkswagen zelf is ook al zo over-priced geworden, vandaar al die Skoda’s op de baan.
Ehh vanaf de A4 en Q5 is het allemaal eigen Audi techniek, hoogstens gedeeld met Porsche, Bentley en Lamborghini. Je zouden denken dat juist de modellen die op VW platformen staan A1, A3, Q2, Q3, Q4 de winstpakkers zouden zijn.
Haha jazeker. Iedereen weet dat een A4 gewoon een Bentley in schaapskleren is.
Als Bentley een kleiner model zou maken zou deze inderdaad op A4 basis gemaakt worden.
De A6 deelt zijn platform met de Superb en passat
De Q5 met de Tiguan
De Q8 met de Touareg.
Dit blijft een hardnekkig verhaal dat niet juist is: vanaf de A4 hebben Audi’s de motor in lengterichting en staan dus niet op het MQB platform (motor dwars geplaatst) waarop bv. de Superb, Octvia, Golf of Passat staan.
Bij de A6 ga je in de fout, dat is LMB platvorm, Superb en Passat is MQB platvorm.
Een Porsche Macan deelt ook zijn techniek met de Q5 en Tiguan.
En de Cayenne doet het zelfde met de Q7/Q8 en Touareg, en ook de Lamborghini Urus, doet er aan mee.
Volgens mij klopt dit niet. De Tiguan stond op platform van de Kodiaq, de Tarracco en de Audi Q2. Zelfs de Audi Q3 kreeg al een beter platform dan de Tiguan. Daarom reden die MQB-SUV’s ook helemaal niet zo lekker.
Je hebt gelijk de Tiguan staat ook op MQB.
Skoda gaat ook al die kant op. De goedkoopste Octavia had je in 2019 nog voor minder dan €20k. Afgelopen maand is de goedkoopste uitvoering van de huidige modelserie geschrapt, zodat de instapprijs gestegen is van inmiddels €32,5k naar €34,5k …
Vergeet niet dat je nu een 1.5 TSI 4 cilinder hebt, waar je in 2019 nog de drie pittertjes had. Waarschijnlijk zijn deze de nek om gedraaid door PON gezien Nederlands geweldige CO2 belastingstelsel of door de VW groep zelf
Volgens mij moet je dit anders zien. Niet dat er pauper segmenten zijn (zoals A1 of A3) maar dat ze niet meer zulke kale instapmodellen gaan verkopen. Dus geen 115pk A3 ofzo.
Die strategie zie je al bij de nieuwe A6. Die was als laatste versie met verbrandingsmotor ook beschikbaar als 35 TDI met 161pk. Erg karig… In de nieuwe A6 begin je met 362pk (!).
Logisch, een instaplaptop heeft ook geen 512MB RAM meer maar gewoon minimaal 8GB ofzo. Specs gaan gewoon omhoog van producten. 300pk is het nieuwe 150pk van 20 jaar geleden.
Maar wat betekent dit dan? Gaan ze dan stoppen met het produceren van de A1 en A3 omdat dit de instapmodellen zijn? Of gaan de prijzen van de A1, A3 en de rest van de modellen nog verder omhoog?
Als ze de Q2 schrappen hoef ik die niet meer te zien, dat juich ik dan wel weer toe.
@Candero nee de A3 en Q2 gaan niet verdwijnen, alleen gaan ze de instapmodellen schrappen. Geen 116pk versies meer. Zie je ook bij de nieuwe A6. Is maar 1 motorversie van. Daarboven meteen S6 en daarna RS6.
In plaats van een beetje winst maken verkopen ze liever gewoon helemaal niks. Rare jongens, die Teutonen.
Premium betekent ook meteen grote bakken en dat hoeft natuurlijk niet altijd. Er is niets mis met een premium uitgeruste A3 en daar zit ook genoeg marge op. Maar het gros van de A3’s was waarschijnlijk wel karig.
Er zijn maar weinig kopers in het A1/A3/Q2 segment die los gaan op een optielijst of een krachtigere motor kopen. Ze pakken daar denk ik gewoon weinig op en als ik die auto’s dan 5 jaar later op autotrack zie staan dan krijg ik daar absoluut ook geen premium beleving van. Platte stoelen van stof, airco en een minuscuul infotainment scherm. Ik snap wel dat dat afbreuk doet aan je merkbeleving. Bij jaguar zie je dit bijv niet, domweg omdat ze niet in die segmenten zitten. De meest knakerige auto is daar de XE waar in de beginjaren ook wel erg karige uitvoeringen van waren, maar intussen zie je die niet meer.
Inmiddels zie je heel Jaguar niet meer… Niks mis met stoffen bekleding, voelt aangenamer aan dan leer, minder gemakkelijk schoon te maken dan leer maar het zuigt ook niet de kleurstof uit je jeans op zoals leer wel doet. Zeker op gebruikte auto’s ziet leer er vaak minder mooi uit dan stof.
Deels waar. Kennelijk denken de paarse broeken die premium uitvinden daar anders over. En met kleine kinderen vind ik leer ideaal. Doekje erover en schoon. Dat is met stof een veel grotere ramp.
En ik heb ook zeker occassions gezien met stoffen bekleding … man man man.
Je kunt als premium fabrikant natuurlijk ook alleen maar premium uitrusting aanbieden…
In theorie ja. In de praktijk niet. Dan koopt niemand meer een A3.
Ergens blijft Audi de eeuwige tweede viool. Af en toe zitten er een paar leuke modellen tussen maar het idee van een voorwielaandrijver (zelfs de A8) met meestal zo’n bokkige DSG-bak wekt bij mij geen echte premium-gevoelens. Wel leuk: de eerste A6 Allroad. Maar die is al van even geleden.
Ik vind het een uitstekende strategie! Laat ze die Audi’s maar peperduur maken, hoe duurder hoe beter! Maar dan ook écht duur hoor! Onbetaalbaar,!
“Een toekomst van meer exclusiviteit en meer prestige, wat ook een deftiger prijskaartje betekent.”
Dan moeten ze eens met wat chiquere en elegantere designs op de proppen komen. Schreewerig en ordinair design trekt nu eenmaal paupers aan. De prijzen verhogen heeft geen nut, zie b.v. de Urus…😋
Grappig, bij de meeste AUDI dealers wordt je al jaren als een pauper aangekeken als je de showroom inloopt zonder 3 delig pak, dus wat dat betreft veranderd er weinig.
Misplaatst is het wel want het blijven gewoon grotendeels gepimpte Volkswagentjes waar je 3x zoveel voor mag betalen.
Dus voortaan zal als je bij je A3 de sync knop indrukt je van de dual klimaatzone een enkele maken, zonder een melding te krijgen dat je voor deze premium functie niet betaald heeft?
De RS3 is de enige interessante A3, de rest van de A3 modellen zijn allemaal veredelde VW Golf modellen.
Nu alleen nog een stijlvol design voor de RS3 en je hebt iets bijzonders.
Het grootste Problem van Audi is/was Marc Lichte met zijn dramatische design richting, maar die is nu gelukkig weg,
https://www.autoblog.nl/nieuws/audis-worden-weer-heel-mooi-yes-6843901
Een volumemerk dat meer exclusiviteit en prestige wil uitstralen, klanten met aanzien wil, inzet op meer premium, maar tot nu toe de afgelopen jaren juist beweegt naar een steeds goedkopere uitstraling, ingehaald door Skoda in de markten waar ze overlappen. Audi, Vorsprung durch heiße Luft?
Prijzen zijn niet boeiend voor “ ons soort mensen “ ( thanks meneer Droge). Nieuw geld (& geldautomaat-raiders) is de doelgroep. Dus laat maar.
Lekker Audi afkraken, vanuit de lease-XC40’s, Teslaatjes, Kona’s en Lync&Co’s en andere pauperbakken zeker. Een Audi van 10 jaar terug zit beter in elkaar geschroefd dan die generieke rommel hoor.
Probleem is dat een Audi van 10 jaar terug echt veel beter in elkaar zat, zoals goede koplampen met Matrix-Led die beter en mooier waren dan de rest, echt mooie interieurs met knoppen, echt prima dingen die eigenlijk niets fout deden. En dan bedoel ik niet de budget A1’s Q2’s wat gewoon goedkoop volumespul is. Maar tegenwoordig hebben de ‘echte’ Audi’s ook waardeloze touch-paneeltjes op het stuur. Nu heeft de A6 E-tron de meest generieke split headlight koplampunits, en als geheel vrij weinig Unique Selling Points; de innovatie is er simpelweg niet meer.
Overigens is Mercedes en Volvo ook allang niet meer premium, dus koop dan maar een BMW?
Het is 2025. Je kunt niet blijven teren op de befaamde kwaliteit uit vorige decennia, zonder het tegenwoordig nog steeds te leveren. Zeker niet nu er meerdere nieuwe merken per jaar de markt betreden die zich op dezelfde doelgroep richten.
Goede zet van Audi.
Naar mijn mening zou het zelfs vanaf een a6 mogen.
A4 en lager (a5 en q5 inbegrepen) is het net niet.
Vond Jaguar het altijd goed doen dat ze de XF alleen erbij hadden tot de XE kwam wat echt afdeed aan het imago
Ja de hele A4/A5/Q5 zooi kan ook allemaal door een MQB product van de overige merken ingevuld woorden.
Alle budget zooi met veel plastic in het interieur onder de A6/Q6 kan wel weggestreept worden.
Alles op MQB is Audi onwaardig, en zijn allemaal veredelde VW’s met 4 ringen er op geplakt.
De eerste 5 cilinder Sport quattro Concept had gewoon in productie genomen moeten worden, maar dan met een beter classic design, zoals bv de Elegend EL-1.
https://www.techtastic.nl/wp-content/uploads/2021/06/E-Legend-EL-1-8.jpeg
Je weet dat de A4/A5/Q5 niet op het MQB platform staan, maar op het MLB? De motor dus in lengterichting zoals het al is vanaf de Audi 80…
Er is een reden waarom mensen kale Audi’s kopen, omdat de optieprijzen nergens op slaan. En wat bij de niet premium merken wel standaard erop zit. Dat mensen die kale premium bakken kopen snap ik nog steeds niet overigens, het voelt armoedig aan van binnen en je wil gewoon graag afgezet worden.
Klopt, die optieprijzen zijn bizar. Helemaal als je bedenkt dat bij de zustermerken, je heel veel van die zaken gewoon standaard of voor half geld krijgt. Ik rij nu een Cupra Leon, en als ik dan in een Audi stap herken ik zoveel knopjes en andere dingen dat is voor mij een reden om dat “audi premium” niet te betalen.
Al geef je een aap een gouden ring of in dit geval 4 rode ringen het blijft een sjonny ding… Maar serieus ik ken maar echt weinig fatsoenlijke mensen die een Audi rijden… weet niet hoe ze dat willen upgrade maar je kan moeilijk fatsoenlijke klanten kopen…
De grootste paupers rijden in een RS6, niet echt een instapmodel.