
Dikke BMW jongens. Dikke BMW!
Hey, hou eens op met dat geplaag! De BMW M5 heeft al genoeg voor zijn kiezen gehad. Geen auto op het wereldwijde web heeft het de laatste tijd zo zwaar (pun intended) gehad als de BMW M5. Ja, die eeuwige grapjes maken over de viercilinder in de Mercedes-AMG C63 gaat ook een keer vervelen.
BMW M5 gewicht
Het moment dat de BMW M5 (Touring) officieel werd voorgesteld in augustus 2024 was de sedan en touring het mikpunt van spot. Ja 2.475 kg voor een M5 Touring kun je ook niet anders omschrijven dan fors.
Op internetsites, op sociale media, op YouTube. Overal werd de nieuwste generatie M5 belachelijk gemaakt. Inmiddels is de wind wel gaan liggen. En met de eerste exemplaren op kenteken zie je dat mensen zeggen; toch wel dik. En dan bedoelen ze niet het gewicht.
M-baas Frank van Meel mag even uithuilen in een interview met het Australische Carsales. Daar zegt hij dat BMW M een fout heeft gemaakt. Niet met het gewicht, maar door het gewicht al voor de onthulling bekend te maken. De auto kreeg allerlei teasers en zo werd ook de kilo’s bekend. In de weken naar de onthulling ging het nergens anders over.
Worden toekomstige BMW M’s daardoor minder zwaarlijvig? Nee, Frank van Meel zegt dat ze de communicatie anders gaan aanpakken. Oftewel, het enorme gewicht een beetje verstoppen zodat het internet minder te klagen heeft. Andere merken doen dat ook, BMW heeft daar nu een les uitgehaald. Aldus van Meel.
Wat is de mening van de Nederlander zelf? Hij vindt het maar irritant al die grappen en grollen over het gewicht. Ja maar.. het is ook echt heel zwaar hè voor een sportsedan- en touring. Gelukkig is een auto meer dan een cijfertje op papier. Met 727 pk is de nieuwste generatie M5 nog steeds heel leuk om te rijden én zorgt het hybride-systeem voor een gunstige Nederlandse prijs.
Oftewel, je hebt die 727(!!)pk ook echt nodig om de boel een beetje in beweging te krijgen.
Je hebt eigenlijk meer nodig, de vorige generatie was sneller.. Carwow heeft dat mooi kunnen laten zien.
Kijk de carwow video even verder tot het moment waarop blijkt dat de vorige generatie is…
Vind dit G60 model doorgaans niet echt fraai, maar als G61 Touring al wat beter te pruimen en als M5 des te meer. Wel gewoon een zware bak, maarja… merk je dagelijks weinig van denk ik en MRB is ook geen issue voor potentiële kopers.
Met nat weer ga je dit zeker wel voelen. Niet helemaal vergelijkbaar als merk of auto maar wel qua gewicht. Bij ons thuis rijden ze een RR Sport SVR, en die schuift serieus door bij nat weer. De stuk lichtere Jag XJ 5.0SC die ze hier voor hadden had hier amper last van.
Is ook wel echt zwaar. Kilootje of 700 er af zou geen kwaad kunnen.
Dan kom je uit op een M2, een model dat een stuk meer georiënteerd is op circuit gebruik dan welke M5 dan ook. De M5 is voor de mensen die een V8 willen, het is aan BMW om de doelgroep beter te duiden en aan te spreken
Een M2 is ook veel te zwaar voor zijn afmetingen.
Het is heel veel gewicht voor een auto, heel veel gewicht voor een station, heel veel gewicht voor een M-product, en ook heel veel gewicht voor een hybride. Echter zal de nieuwe RS6 weinig lichter, en misschien zelfs zwaarder zijn… En dan hebben we het nog niet over de nieuwe E63….
Dan is dus de grote vraag : Wie durft deze neerwaartse spiraal te doorbreken?
Alfa romeo? Een maatje kleiner wellicht, maar de giulia en stelvio wegen in verschillende uitvoeringen vgm tussen de 1400 en 1800kg (afhankelijk van rwd/awd en motorisering). Geen idee welke sportsedans/suv’s daar tegenwoordig nog bij in de buurt komen.
Die mag je vergelijken met de M3. En dan doet de Giulia QV met zijn 1600kg het wel erg goed. Scheelt ruim 300kg met een M3. En als je dan nog het gewicht van de vorige M3 vergelijkt, die woog maar 1500KG, waar is het dan ook bij de M3 mis gegaan? Die heeft niet eens een hybride aandrijving maar is toch een dikke 400kg zwaarder geworden..
bij Alpine doen ze een aardige poging
Pfff en dan vind ik mijn auto met 1418 kg al niet echt licht.
Ik mijn Mazda 6 touring met 1295kg aan gewicht wel! Serieus een flink hok voor de kilo’s
“Worden toekomstige BMW M’s daardoor minder zwaarlijvig? Nee, Frank van Meel zegt dat ze de communicatie anders gaan aanpakken. Oftewel, het enorme gewicht een beetje verstoppen zodat het internet minder te klagen heeft.”
Met andere woorden, het worden dus allemaal Big Massive Whales…
De vergelijking op carwow tussen de generaties M5 was ook treurig voor de nieuwe.
En de rijtest van Harry Meltcalfe (Harry’s Garage) was eigenlijk weer goed voor de nieuwe
Denk dat Harry de spijker ook op de kop slaat, de EU regels dwingt BMW deze richting op. Ja daar krijg je loodzware auto’s van, maar gezien de regels nog een V8 kunnen houden en een auto die prima rijdt is volgens mij gewoon een succes.
Achteruitgang in kwaliteit van wat details is natuurlijk niet goed te praten maar ordinaire cost cutting. Overigens moet ik eerlijk zeggen dat ik als G61 eigenaar (550e) me er niet echt aan kan ergeren. Achterruitje welke niet losstaand te openen is, is wel jammer.
Nodeloos complex, nodeloos zwaar, nodeloos inefficient. Wil je snel en elektro techniek, koop een Tesla Plaid of Performance of een andere snelle EV. Anders kijken naar een ICE met alleen een dikke V8 of 10. Desnoods een oudere generatie. Maar deze combo gaat nergens over.
En toch verkoopt de auto prima in NL, iedereen die ik ken die erin gereden heeft is heel positief.
@Rudy kan best zo wezen, maar toch is dat geen goede graadmeter. Sigaretten verkopen bijvoorbeeld ook prima in Nederland maar dat kan ik je ook afraden. 😉
Ik ben het er ook mee eens, die M5 is onnodig zwaar. Koop dan liever een iets lichtere full EV, of een veel lichtere niet-hybride.
Heb ik er ook over gelezen ja. Dat ie ondanks het gewicht toch echt goed rijdt. Wel knap.
Ja, in de file en op de autobahn maken die paar honderd kilo extra niet zoveel uit. Chris Harris mocht hem niet eens de sporen geven op het circuit…
https://m.youtube.com/watch?v=aXzY0UoGdpE
Bmw kiest hier niet helemaal zelf voor he, het is een gevolg van de domme Europese regels
Een M5 vergelijken met een Telsa Plaid. Dan kun je inderdaad beter een Tesla aanschaffen.
Dankzij het gewicht bestaat deze auto überhaupt. En wordt hij nog verkocht ook. Prachtig apparaat met geweldige techniek. 👌
Slechte engineers zorgen voor overgewicht, slechte engineering managers geven de schuld aan slechte marketing. Best slecht allemaal. Meneer van Meel, het is heel simpel, als het geen volledige EV is moet het ook niet zoveel wegen als een volledige EV. Het is echt niet moeilijk om gewicht te besparen bij ///M modellen, ik zal u een voorbeeld geven: de buitenspiegels hebben twee pootjes, waarvan er één niet eens vastzit, die is overbodig, dood gewicht, kan weg!
Als de basis al veel te zwaar is, dan zijn de //M modellen dat ook. BMW weet heus wel hoe je een lichte auto bouwt, zelfs als het een EV moet zijn – zie de i3. Waarom de volumemodellen dan zo idioot zwaar zijn weet ik ook niet precies, maar ik vermoed dat het te maken heeft met platforms die geschikt moeten zijn voor allerlei carrosserievarianten en aandrijfsystemen. Argumenten als toegenomen veiligheidseisen snijden geen hout imho, die eisen spitsen zich de laatste paar jaar vooral toe op electronische rij-assistenten en die wegen geen honderden kilo’s. Bovendien weten andere fabrikanten prima veilige auto’s te bouwen die honderden kilo’s lichter zijn.
Penny wise, pound foolish…
@potver7 Precies! 👍
Inmiddels al een paar zien staan en voorbij zien rijden, maar vind deze auto gewoon echt niet mooi. Dik, ja zeker… Mooi, absoluut niet. Kofferbak is veel te hoog, lijkt wel een ‘Polestar 2’.
Interieur slaat ook nergens op, geeft me absoluut geen premium gevoel met al dat plastic, lampjes en glim.
Rij zelf een i4M50 met carbon interieurpakket en premium leer op het dashboard, maar dat oogt en voelt zo veel meer ‘premium’ dan een auto die qua pikorde absoluut boven die van mij zou moeten staan.
Persoonlijk gaat m’n voorkeur toch uit naar een F90 M5, om heel veel redenen en vooruit, ook het gewicht. Maar, ik vind tegelijk dat BMW zich niet hoeft te schamen voor de nieuwe obese en lomp ogende M5. Sterker nog, geen enkele auto hoeft voor de bijl te gaan vanwege zwaarlijvigheid sinds Lotus de Eletre uitbracht… sorry voor de afleidingsmanoeuvre maar van dat ding gaat eke autohart toch bloeden…
Ik heb er één besteld, en het gewicht heeft niet één moment meegespeeld in m’n beslissing. Waar ik wél problemen mee had/heb (maar dus uiteindelijk opzij geschoven heb) is het ontbreken van full leer, apart te openen achterruit, soft close deuren en een te openen schuifdak. De “interaction bar”, die ledverlichte plastic strip, hoeft voor mij ook echt niet. De verleiding van zoveel vermogen en koppel was uiteindelijk toch doorslaggevend. En de stoelen…
Mijn M635CSi weegt ongeveer 1.000 kilo minder. Heeft ook wat minder (aanzienlijk eigenlijk) vermogen, maar welke zou het meeste ‘Freude am Fahren’ hebben. Ik weet het niet want ik heb de nieuwe M5 nog niet gereden.
Ik hoop dat deze vanwege de prijd veel verkocjt zal gaan worden in Nederland
We zullen er mee moeten leven, al dat gezever over gewicht. Koop er dan een Donkervoort bij!!
Als ik naar de bestellingen kijk, dan zijn het toch vooral de 20 jarige golf 2 rijders en journalisten die een enorm probleem maken van het gewicht.